2019-04-08, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nämn eller länka ett enda fall där två föräldrar gemensamt beslutar om familjeutplåning utan att det finns bakomliggande psykisk sjukdom eller hot från omgivningen i form av ekonomiska svårigheter, pinsamma avslöjanden, omhändertagna barn, snar sjukdomsdöd eller liknande.

Hittills har ingen kunnat visa ett enda annat fall.
Välkommen tillbaka, Solglittret! Åh, vad jag har saknat dig! ♥

För övrigt handlar det om gemensamt beslut föräldrarna emellan och det finns fall i tråden där de tillsammans beslutar sig för att döda sina barn.
Vad som sammanfaller via bakgrund är KRIS.

Att ens diskutera utifrån att få fram ett identiskt fall är skevt.
Citera
2019-04-08, 19:23
Medlem
Så lite så. Tänkte att du som gillar analysera skulle uppskatta den.

Skillnaden här att grannar såg och uppmärksammade missförhållanden. I Bjärred har inget sådant framkommit på något sett. Enda likheten i fallen är att det var ett gemensamt beslut. Intressant dock att paret i artikeln tog beslutet utifrån det de ansåg ”om inte vi får ha våra barn får ingen annan det heller” Så fruktansvärt vridet!
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack själv för att du uppmärksammade artikeln! Då det är gemensam familicide så intresserar det mig utifrån Bjärred.
Men här för att det gått så tydligt åt helsicke. Däremot är det mkt intressant att kolla myndighetsansvar och missar - för däri ligger det också varningstecken och prevention.

Jag följer alltså det gemensamma familicidefallet för att det startade en coroner's inquest med en 14-manna jury den 4 april.
Myndigheterna har bestämt att det ska vara offentligt. Det är den första på 50 år för att det är nationell uppmärksamhet kring fallet och alla turerna.

Paret började alltså i Minnesota med 6 anmälningar (abuse, neglect) med start 2008. De drar sen till Oregon där mer rapporter sker via att vänner meddelar att barnen verkar undernärda. När de får ögonen på sig så "tjackar de spikskor och listigt drar iväg"...

Här är lite till av mina ant. om du vill läsa mer detaljerat - än via medias media:
Citera
2019-04-08, 19:28
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej. Jag gillar diskussionen. Tidigare fick du ett lååååångt inlägg på samma tema. Det hänger fortfarande i luften.

Jag vill veta hur du tänker och vad som du efterlyser.

Aha, nu blev det lite svårare men jag gör ett försök i alla fall.

Paret letade med ljus och lykta efter något som skulle hjälpa dem med A, de fick förmodligen inte de svar de ville ha från den vanliga sjukvården utan sökte sig till andra alternativ bland annat i Tyskland men resultaten blev inte vad de hoppades på (tror jag).

Kontentan med min fråga om hur de blev bemötta av sjukvården är, fick de något som helst gehör för sin oro över A,s problem, togs deras farhågor verkligen på allvar eller blev de sedda som hysteriska och omöjliga föräldrar som överdrev alla besvär som A hade?

Ett sådant bemötande kan ju göra att när M får sin diagnos så orkar de inte längre att försöka med den vård som erbjuds, blir du inte sedd och trodd så tappar de flesta orken, inte så djävla drastiskt som paret i Bjärred men man orkar förmodligen inte ta strid mot en oförstående omvärld.
Citera
2019-04-08, 19:29
Medlem
Citat:

För övrigt handlar det om gemensamt beslut föräldrarna emellan och det finns fall i tråden där de tillsammans beslutar sig för att döda sina barn.

Broken Harts.....
Citera
2019-04-08, 19:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Så lite så. Tänkte att du som gillar analysera skulle uppskatta den.

Skillnaden här att grannar såg och uppmärksammade missförhållanden. I Bjärred har inget sådant framkommit på något sett. Enda likheten i fallen är att det var ett gemensamt beslut. Intressant dock att paret i artikeln tog beslutet utifrån det de ansåg ”om inte vi får ha våra barn får ingen annan det heller” Så fruktansvärt vridet!
Japp, hammaren på spikhuvudet.

Jag lägger dock en viss passus på de tolkningarna som kom fram kring den familjen - för att de var jagade av myndigheter och flydde. Så jag ser snarare ett mycket egoistiskt beslut att de dödar barnen.
Min spekulation är att barnen är äldre och börjar söka hjälp utåt. Två barn till grannen, varav tjejen (med utslagna tänder) hade hoppat ut genom fönstret och flytt. Med tanke på att snaran dras åt kring föräldrarna, med den historiken, så tror jag de likaväl tystade ner barnen.
Det kan ha varit på väg att rulla upp en mer vedervärdig historia.

Ett av barnen hade blåmärken över båda benen samt båda skinkorna som inte kom från kraschen.
Senast redigerad av develi 2019-04-08 kl. 19:35.
Citera
2019-04-08, 19:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Som kuriosa kan ju nämnas att i fallet Goebbels så var det Magda Goebbels som dödade barnen och Joseph hjälpte henne att dö sedan.
Citera
2019-04-08, 19:45
Medlem
Citat:
Japp, hammaren på spikhuvudet.

Jag lägger dock en viss passus på de tolkningarna som kom fram kring den familjen - för att de var jagade av myndigheter och flydde. Så jag ser snarare ett mycket egoistiskt beslut att de dödar barnen.
Min spekulation är att barnen är äldre och börjar söka hjälp utåt. Två barn till grannen, varav tjejen (med utslagna tänder) hade hoppat ut genom fönstret och flytt. Med tanke på att snaran dras åt kring föräldrarna, med den historiken, så tror jag de likaväl tystade ner barnen.
Det kan ha varit på väg att rulla upp en mer vedervärdig historia.

Ett av barnen hade blåmärken över båda benen samt båda skinkorna som inte kom från kraschen.

Som jag tidigare nämnt här i tråden; då har visst grannar i Bjärred reagerat... Läs ovårdade, smutsiga....
Citera
2019-04-08, 19:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Som jag tidigare nämnt här i tråden; då har visst grannar i Bjärred reagerat... Läs ovårdade, smutsiga....
Orkar man duscha och tvätta sig och byta till rena kläder dagligen om man är så kraftlös, som man tydligen blir av ME? De kanske prioriterade hemundervisning, mat och lite lek?
Citera
2019-04-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nämn eller länka ett enda fall där två föräldrar gemensamt beslutar om familjeutplåning utan att det finns bakomliggande psykisk sjukdom eller hot från omgivningen i form av ekonomiska svårigheter, pinsamma avslöjanden, omhändertagna barn, snar sjukdomsdöd eller liknande.

Hittills har ingen kunnat visa ett enda annat fall.

Bjarred; internationellt känt för de två föräldrarna som dödade barnen och för sin generösa hemundervisning. Allt var helt normalt innan tragedin;

Oskars chef har uttalat sig två gånger. Sista gången i samband med polisens pressträff i december om att han och Oskar haft ett möte ett par dagar innan julafton. Då hade Oskar sett framåt och de hade planerat vårens arbete och la till att Oskar kunde ha nått hur långt som helst.

Rektor, Lomma kommun, gick ut först av alla i massmedia efter morden och svor skolan fri. Familjen hade levt med problem länge men föräldrarna var toppen, flickorna trevliga och skolarbetet löpte enligt planerna. Ingen hade kunnat ana att detta skulle hända.

EK på Örebro Universitet, sakkunnig för Oskars ansökan till professor i september, var lika snabb och gav en eloge på Linked in om att Oskar skulle blivit mer än väl godkänd av henne.

Föräldrarna skriver i ett brev att de planerat morden sedan hösten.

Det är ju något som inte stämmer. Det är någon som ljuger.
Citera
2019-04-08, 19:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Aha, nu blev det lite svårare men jag gör ett försök i alla fall.

Paret letade med ljus och lykta efter något som skulle hjälpa dem med A, de fick förmodligen inte de svar de ville ha från den vanliga sjukvården utan sökte sig till andra alternativ bland annat i Tyskland men resultaten blev inte vad de hoppades på (tror jag).
Japp - och då har föräldrarna stora problem om Agnes fått diagnos ME.
För när i tiden ligger detta?

För accepterar man inte vad ME innebär och söker bot och behandling med ljus och lykta och söker sig till alternativmedicin så vet jag inte om man är riktigt rätt ute när det kommer till barn.

Jag är själv skeptisk till att barn behandlas med alternativa metoder. F.n finns en översyn gällande kvacksalverilagen och patientsäkerhetslagen - för att stärka skyddet kring barn:
https://www.lakemedelsvarlden.se/utredare-vill-hoja-aldersgransen-for-alternativmedicin/
Citat:
Kontentan med min fråga om hur de blev bemötta av sjukvården är, fick de något som helst gehör för sin oro över A,s problem, togs deras farhågor verkligen på allvar eller blev de sedda som hysteriska och omöjliga föräldrar som överdrev alla besvär som A hade?
I vilket skede är du?
För om Agnes fått diagnos så ställer jag mig fortfarande till vad de ska ha gehör på.
Citat:
Ett sådant bemötande kan ju göra att när M får sin diagnos så orkar de inte längre att försöka med den vård som erbjuds, blir du inte sedd och trodd så tappar de flesta orken, inte så djävla drastiskt som paret i Bjärred men man orkar förmodligen inte ta strid mot en oförstående omvärld.
Om man kommer till vården med ett barn som är <12 år (innan diagnos 2015) så undrar jag om de flackar runt på samma sätt som vuxna.

Jag menar nämligen att vi inte kan applicera vuxnas bemötande i vården på barn och de skräckbeskrivningar som finns i media. Frågan är som sagt öppen:
Är det samma valsande runt?

Sen så undrar jag kring tiden från diagnos 2015 fram till 2018. Här finns en diagnos, här finns behandlingsplan. Vad hände?
Att de inte accepterar ME, att de har en alldeles för svart syn på deras framtid framgår med all tydlighet iom att de hellre mördar dem.
Citera
2019-04-08, 19:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Ja, och detta dravel du har levererat är redan bemött från mitt håll.
Hur ser du på lortigt hår som skvaller jämfört med det missan leverat? Jag har orosanmälan i åtanke, finns frågeställningar från mig om detta idag:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-04-08, 19:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Bjarred; internationellt känt för de två föräldrarna som dödade barnen och för sin generösa hemundervisning. Allt var helt normalt innan tragedin;

Oskars chef har uttalat sig två gånger. Sista gången i samband med polisens pressträff i december om att han och Oskar haft ett möte ett par dagar innan julafton. Då hade Oskar sett framåt och de hade planerat vårens arbete och la till att Oskar kunde ha nått hur långt som helst.

Rektor, Lomma kommun, gick ut först av alla i massmedia efter morden och svor skolan fri. Familjen hade levt med problem länge men föräldrarna var toppen, flickorna trevliga och skolarbetet löpte enligt planerna. Ingen hade kunnat ana att detta skulle hända.

EK på Örebro Universitet, sakkunnig för Oskars ansökan till professor i september, var lika snabb och gav en eloge på Linked in om att Oskar skulle blivit mer än väl godkänd av henne.

Föräldrarna skriver i ett brev att de planerat morden sedan hösten.

Det är ju något som inte stämmer. Det är någon som ljuger.
Självklart håller man skenet uppe. Det vore ju himla konstigt annars. De ville inte ha hjälp. De hade bestämt sig. Att man planerar framtiden är ju normalt även om man har i tankarna att radera hela familjen. Han var säkert tvungen att söka professuren, han var självskriven för den. Hade han inte gjort det så hade folk verkligen undrat. Han gjorde allt han kunde för att mörka den käre Oskar.

Tänk efter själv. Om du inte vill ha hjälp, du har bestämt dig, visst hade även du låtit saker löpa som om du kommer fortsätta klättra på karriärstegen? Och när väl ett självmordsbeslut fattas, så blir det dessutom ofta lättare att leva. "Nu tar i alla fall skiten slut snart". Kanske de t o m blev lite gladare? Trots den inneboende sorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in