Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag inser iofs komplexiteten på det individuella planet och i en terapi. Särskilt kanske i detta fall. Och om döttrarnas hälsostatus länge är oklar. Och om en part (H) är en mussla och den andra kanske inte är så djupt drabbad först, utan mer störtdyker i samsjuklighet.
Men återkommande samtal är aldrig fel. Och vissa av problemen (samsjuklighet, smygande depression) kanske kunde ha föregripits och bearbetats. Sen hade det kanske inte hjälpt.
Jag tror fullt och fast på kontinuerligt återkommande samtal där chefen bryr sig om sina medarbetare. Det är A och O att överhuvudtaget visa intresse; att göra en avstamp och att då inte bara fokusera på arbetsprestation eller ha kontakt när det skevar samt att faktiskt våga vara personlig. Jag tror också att ju mer stress, ju mer kaos på arbetsplatsen - ju mer vikt av att vara lyhörd och tydlig i sitt ledarskap snarare än nåt bedrövligt ”laissez-faire”.
Nu verkar det som om det fanns en relativt bra kontakt, att den inte var stel och formell; att det framkom vissa fragment av privatliv gällande O, mindre från H enligt mediauppgift. Den där samsjukligheten och gemenskapen dem emellan är onekligen intressant och hade inte den funnits så hade väl barnen levt idag. Att nån snarare sagt ifrån alltså eftersom de är två.