Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-07, 20:24
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är också lite konstig att de inte rådgör med GS ifall de behövs på platsen. Kommissarier brukar väl vilja agera genom underordnade?

De åker vidare och får uppgifter
Citera
2019-04-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Anders A.
Se sid 178 här.
https://data.riksdagen.se/fil/6829E620-A8FB-40F6-B13D-BEC9A69F0FC3

OK! Tack för svaret.
Citera
2019-04-07, 20:42
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Han är inte hemlig.

Han var dock mer detaljerad i det han skrev till mig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3064&artikel=4368442#
Oj! Nu måste jag rita alternativa kartor.
Ordningspolis Pontus Wikner körde civilbil denna kväll:
PW plus kollega hörde anrop om våld på Sveavägen, såg GS+IW vid korsningen tillsammans med en man (mannen i beige?). De kom som andra bil till platsen men stannade inte eftersom de trodde att det handlade om fylleslagsmål. De svängde runt Skandiahuset och såg en grön passat plus två män på Luntmakargatan, som de inte satte i samband med bråket på Sveavägen. Efter ett tag hörde de GS säga på radion att det var statsministern som var skjuten och sökte då på åsens svartklubbar efter misstänkta. Poliser från VD1, VD2 och VD3 skickades hem på natten trots att landets statsminister blivit mördad. Dagen efter skrev han ett PM om grövre våld med anledning av vad han hade sett. Flera år senare blev CP aktuell och han tyckte sig då känna igen CP som en av de två som stått vid den gröna Passaten på Luntmakargatan minuterna efter mordet. Han kunde inte kolla med det signalement han uppgivit i PM:et eftersom detta inte återfanns.
Citera
2019-04-07, 21:07
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Oj! Nu måste jag rita alternativa kartor.
Ordningspolis Pontus Wikner körde civilbil denna kväll:
PW plus kollega hörde anrop om våld på Sveavägen, såg GS+IW vid korsningen tillsammans med en man (mannen i beige?). De kom som andra bil till platsen men stannade inte eftersom de trodde att det handlade om fylleslagsmål. De svängde runt Skandiahuset och såg en grön passat plus två män på Luntmakargatan, som de inte satte i samband med bråket på Sveavägen. Efter ett tag hörde de GS säga på radion att det var statsministern som var skjuten och sökte då på åsens svartklubbar efter misstänkta. Poliser från VD1, VD2 och VD3 skickades hem på natten trots att landets statsminister blivit mördad. Dagen efter skrev han ett PM om grövre våld med anledning av vad han hade sett. Flera år senare blev CP aktuell och han tyckte sig då känna igen CP som en av de två som stått vid den gröna Passaten på Luntmakargatan minuterna efter mordet. Han kunde inte kolla med det signalement han uppgivit i PM:et eftersom detta inte återfanns.

Poliserna "ljög" för honom. PM finns där nu
Citera
2019-04-07, 21:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Poliserna "ljög" för honom. PM finns där nu
Jag såg att det sedan hade återfunnits. Och att det nu ligger under förundersökningssekretess. Hans historia är märklig och vissa saker är felaktiga. Antagligen spelar minnet honom ett spratt.

Vet du varför polisen efterlyste en grön passat den 1 mars?
Citera
2019-04-07, 21:20
Medlem
Jag såg en i mitt tycke, intressant kommentar på Gunnar Walls blogg angående Skandiamannen.

Jag har själv funderat en del på varför Skandiamannen verkade vara så negativt inställd till Anna Hage och Gösta Söderström, visade de honom inte tillräckligt stort intresse?

"Har lyssnat på Palmemordspoddens debatt mellan Gunnar och Thomas P del 2. Där tar Gunnar upp frågan om vem det kan vara som hade synpunkter på livräddande åtgärder och drog i Palmes ben.
Svaret från Thomas P är att det förmodligen är någon i Stefan G:s sällskap och det grundar han på att Anders E i förhör 860305 sa att sällskapet hoppade ur och la mannen i framstupa sidoläge.
Att det möjligen skulle kunna ha varit SE som blandat sig i avfärdar Thomas P med motiveringen att SE gått en kurs i livräddning och hade förstått att man inte avbryter hjärt-lungräddning.

Om Thomas P hade varit ordentligt inläst på SE:s vittnesmål hade han vetat att SE fr o m den 6 mars och framåt varit tydlig med att han ansåg att framstupa sidoläge var att föredra. Det upprepar han sen också i olika sammanhang bl a i brevet till Sven Anér där han förlöjligar Anna Hage som mindre vetande. SE:s uppfattning var att om luftvägarna är fulla med blod så är framstupa sidoläge det enda rätta.
Jag ser ett mönster framträda allt tydligare där fullt logiska invändningar och frågeställningar lättvindigt viftas bort med hänvisning till vidlyftiga tolkningar som presenteras som fakta, samtidigt som fakta som har ingen eller minimal betydelse för att bedöma skuldfrågan lyfts fram och förstoras upp. Det är oseriöst och ohederligt.
Ett särskilt omnämnande av Lars Larsson tycker jag är på sin plats just idag. Han fick inte mycket plats i media och inga pris men jag hade gärna gett honom ett pris för anständighet."

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/05/24/ar-skandiamannen-losningen-pa-mordgatan/
Citera
2019-04-07, 21:32
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag såg att det sedan hade återfunnits. Och att det nu ligger under förundersökningssekretess. Hans historia är märklig och vissa saker är felaktiga. Antagligen spelar minnet honom ett spratt.

Vet du varför polisen efterlyste en grön passat den 1 mars?

Flyktbil
Citera
2019-04-07, 21:49
Medlem
p.norths avatar
uppgifter från en tulltjänsteman i norra Sverige. Han anmälde den 11 mars 1986 till säkerhetspolisen, att en namngiven polisman den 2 mars 1986 anlänt till sitt hem ”i en liten blå bil, troligen Passat eller Taunus”. Polismannen hade uppträtt konstigt och företedde likheter med fantombilden. Polismannen arbetade vid tillfället i Stockholm.
Citera
2019-04-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Både och. Jag är genuint intresserad av vad du anser i Filterhistorien.

Jag funderar lite kring när det senast annonserades att en lösning var nära förestående. Då var det Ölvebro som skulle lösa det innevarande år, och han hade vittnet Alf Lundin i åtanke. Hans historia muterade lite väl kraftigt, från att ha sett något på Adolf Fredriks kyrkogård, till efterföljande män med CP-ärr på högra kinden, till att ha sett själva mordet.

Kan man påvisa att SEs vittnesmål muterar, på ett sätt som inte vore 1) logiskt, eller 2) nödvändigt, i händelse av att han mördade Palme?

Dvs, krångligt nu, muterar han någonstans utan rimlig anledning? Hittar man någon snacksalighet inom hans märkliga utsaga? Utan att avfärda allt topp till tå?

Muterar han mindre än andra? Eller mer?

En sak till, smäller samma ammunition olika högt i olika revolvrar? Troligen va? Vi kan få olika utgångshastigheter och anslagsenergier. Jag funderar på om det utöver dom fem sex nämnda, kanske finns någon obskyr liten semiantik revolver som tar winchesterammunition.

En sak till, som jag har funderat på när t ex Wall nämner det orimliga i att han har en revolver på sig: är det inte rätt vanligt att ostraffade begår så kallat utökat självmord, rent statistiskt?

Nä, jag är genuint intresserad av vad du eller Mac tänker om TP. Kruta på bara!
TP i all ära.

Det är bevisen som saknas.
Indicier finns, men övertygar inte mig, och jag är kanske alldeles för kräsen när det gäller den saken.
Jag var ju lika skeptisk mot knarkspanarna om du minns,
Det spåret verkar hittills också mest bestått av luft.

Jag blev förvånad över att den utlovade ”Lösningen” uteblev.
Hade större förväntningar på artikelserien i magasinet, och boken som jag inte läst verkar inte ha kommit med några nyheter.

Min åsikt är att TP tolkar vittnesmålen enligt vad som passar in i teorin, och resten försöker han klämma in med skohorn.
Promenaden från Grand funkar inte. Det är fler som konstaterat det, och jag har suttit med Google Maps och försökt räkna promenadtider och sträckor, men det går inte ihop.
Gör det någonting?
TP har ju sagt att det finns fler möjliga scenarion, och det är väl bara att hoppa vidare till nästa, men så enkelt?

De vittnesmål som han värderar högst är ju Mårten Palme, Storhöök och Korhonen, och då måste han ju bara kasta dem på soptippen, men det blir ju inte lätt att göra i efterhand.
Var det inte SE, så var det ju någon annan.
Har han inte målat in sig i hörnet här?

Oavsett det, så har vi nästa svaga punkt, och det är Jeppsonigränden-historien som ju är diskuterad till leda.
TP försöker vända den till sin fördel i stället för att inse att beskrivningen är träffande endast från en position och och det är i riktning från mordplatsen.
Argumentet han har här är att ingen har sett honom på mordplatsen - då var han inte där -
han ljuger - han är mördaren, och han var klädd på ett sätt som passar in på en del vittnesbeskrivningar.
Framför allt från Delsborn och Nieminen, och det kan man ju tycka faktiskt.
Men så långt kom ju Lars Larsson också, utan att behöva måla in sig i hörnet.

TP har grävt fram att SE var moderat, och kände en vapensamlare, övade pistolskytte som ung, men något vapen har inte spårats den vägen, varken till passande till mordkulorna eller SE.
Så vitt vi vet.
Dessutom återkom han till Skandiahuset kl 21, och inte kl 20 efter sin sena kvällspromenad.
”Han hade gärna stått bredvid och tittat på”, men var för feg, väcker en del funderingar faktiskt.

Det finns kanske mer som inte kan yppas av utredningsskäl, och TP är ju övertygad att detta är huvudspåret, så låt oss hoppas, men man kan ju misstänka att även den utfästelsen inte heller är fullt förankrad i verkligheten.
Jag tror det först när jag får höra det från Krister Petersson, och det är bara att hoppas på att inte det utlåtandet håller Alf Lundin-nivå

Jag tycker alltså att detta är tunt, och ser inte att TP egentligen har producerat något mer i bevisväg än vad Larsson redan gjort, men Larsson fick inte samma genomslag, och ingen guldspade.

Ensam gm, ja det tåget är jag med på, möjligen SE, men inte om teorin bara bygger på hans udda beteende, konstiga utsagor, och att ingen (?) sett honom i den rådande förvirringen.

Varför avfärdade PU denna ensamme galning på ett tidigt stadium när de letade aktivt efter en liknande profil kan man undra?

Trodde f.ö att du var mer inne på CA, och där har vi ju en försvunnen revolver, och ett tydligare motiv.
Det spåret kan det därmed finnas en potential i.
Eller någon helt annan som seglat under radarn.
Citera
2019-04-07, 22:39
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
uppgifter från en tulltjänsteman i norra Sverige. Han anmälde den 11 mars 1986 till säkerhetspolisen, att en namngiven polisman den 2 mars 1986 anlänt till sitt hem ”i en liten blå bil, troligen Passat eller Taunus”. Polismannen hade uppträtt konstigt och företedde likheter med fantombilden. Polismannen arbetade vid tillfället i Stockholm.

Det var möjligen inte i Luleå? Där Walls direktör bodde.
Citera
2019-04-07, 23:33
Medlem
SE

Inte många här dom tror på den teorin. Många frågor som talar mot SE som GM.

Trots dessa tveksamheter avseende SE, skulle jag påstå att det kan vara den enda teorin med ett antal handfasta fakta.

Ni får rätta mig om jag har fel, men han är på platsen. Han Ljuger. Signalementet stämmer. Bevisligen Tillgång till vapen.

Ingen i detta forum VET vem GM är. Trots att det ibland förefaller så. Jag vet inte heller. Men fakta väger tungt enligt mig.

Jag har ställt dennna fråga förr men den tål att upprepas:
Tänk er om Krister Peterson hittat rätt vapen?

Något ess i rockärmen borde han ha med tanke på ordalagen i hans intervjuer.
Citera
2019-04-07, 23:35
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
TP i all ära.

Det är bevisen som saknas.
Indicier finns, men övertygar inte mig, och jag är kanske alldeles för kräsen när det gäller den saken.
Jag var ju lika skeptisk mot knarkspanarna om du minns,
Det spåret verkar hittills också mest bestått av luft.

Jag blev förvånad över att den utlovade ”Lösningen” uteblev.
Hade större förväntningar på artikelserien i magasinet, och boken som jag inte läst verkar inte ha kommit med några nyheter.

Min åsikt är att TP tolkar vittnesmålen enligt vad som passar in i teorin, och resten försöker han klämma in med skohorn.
Promenaden från Grand funkar inte. Det är fler som konstaterat det, och jag har suttit med Google Maps och försökt räkna promenadtider och sträckor, men det går inte ihop.
Gör det någonting?
TP har ju sagt att det finns fler möjliga scenarion, och det är väl bara att hoppa vidare till nästa, men så enkelt?

De vittnesmål som han värderar högst är ju Mårten Palme, Storhöök och Korhonen, och då måste han ju bara kasta dem på soptippen, men det blir ju inte lätt att göra i efterhand.
Var det inte SE, så var det ju någon annan.
Har han inte målat in sig i hörnet här?

Oavsett det, så har vi nästa svaga punkt, och det är Jeppsonigränden-historien som ju är diskuterad till leda.
TP försöker vända den till sin fördel i stället för att inse att beskrivningen är träffande endast från en position och och det är i riktning från mordplatsen.
Argumentet han har här är att ingen har sett honom på mordplatsen - då var han inte där -
han ljuger - han är mördaren, och han var klädd på ett sätt som passar in på en del vittnesbeskrivningar.
Framför allt från Delsborn och Nieminen, och det kan man ju tycka faktiskt.
Men så långt kom ju Lars Larsson också, utan att behöva måla in sig i hörnet.

TP har grävt fram att SE var moderat, och kände en vapensamlare, övade pistolskytte som ung, men något vapen har inte spårats den vägen, varken till passande till mordkulorna eller SE.
Så vitt vi vet.
Dessutom återkom han till Skandiahuset kl 21, och inte kl 20 efter sin sena kvällspromenad.
”Han hade gärna stått bredvid och tittat på”, men var för feg, väcker en del funderingar faktiskt.

Det finns kanske mer som inte kan yppas av utredningsskäl, och TP är ju övertygad att detta är huvudspåret, så låt oss hoppas, men man kan ju misstänka att även den utfästelsen inte heller är fullt förankrad i verkligheten.
Jag tror det först när jag får höra det från Krister Petersson, och det är bara att hoppas på att inte det utlåtandet håller Alf Lundin-nivå

Jag tycker alltså att detta är tunt, och ser inte att TP egentligen har producerat något mer i bevisväg än vad Larsson redan gjort, men Larsson fick inte samma genomslag, och ingen guldspade.

Ensam gm, ja det tåget är jag med på, möjligen SE, men inte om teorin bara bygger på hans udda beteende, konstiga utsagor, och att ingen (?) sett honom i den rådande förvirringen.

Varför avfärdade PU denna ensamme galning på ett tidigt stadium när de letade aktivt efter en liknande profil kan man undra?

Trodde f.ö att du var mer inne på CA, och där har vi ju en försvunnen revolver, och ett tydligare motiv.
Det spåret kan det därmed finnas en potential i.
Eller någon helt annan som seglat under radarn.

Jag tror främst på någon under radarn.

Att SE är grandman, tja adjö förstånd. Där är TP bortom räddning. Vem som sett vem i gränden, ja vad vet jag,

Om man vill dra det Hedberglångt kan man i förvirring till och med fråga sig vem som flaxar upp för trappan.

Jag håller mycket öppet. Och mkt är stängt. Buss 43, och varenda namngiven polis. Det är rätt lätt att se hur dom spåren uppstått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in