Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-07, 18:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
.

Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Intressant, missat detta.
Grön Passat med två personer, varav den ene Christer Pettersson i korsningen AF kyrkogata/Luntmakargatan.
Hur säker kan han vara med identifieringen?
Skulle CP då ingått i en konspiration som hade förberedd flyktbil?

Hongelin såg en blå passat tror jag nere på snickarbacken.
Röda passater och golfar har det också talats om.

Jag försökte få ut PM:et ur PU, det var sekretessbelagt vilket betyder att det finns.
Citera
2019-04-07, 18:42
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Apropå grekiska föreningar och bilkaravaner efter jobbet.

https://books.google.se/books?id=oKwwCwAAQBAJ&pg=PT130&lpg=PT130&dq=spionj ägaren+frånstedt+grekligan&source=bl&ots=2fdm9BmaL A&sig=ACfU3U1eNVE5HEVFJ4YobxNpBYgGRrnquA&hl=sv&sa= X&ved=2ahUKEwjTh5Kl_L3hAhVyyaYKHRmfAV4Q6AEwDHoECAc QAQ#v=onepage&q=spionjägaren%20frånstedt%20greklig an&f=false
Det var väldigt vad han tar i, Frånstedt.
Han kanske inte alls var så förtjust i IB, Holmér och alla mörkläggningar som skett.
Men efter mordet på Olof Palme inträffade den största mörkläggningen av dem alla. Ödets ironi?
Citera
2019-04-07, 18:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Han är inte hemlig.

Han var dock mer detaljerad i det han skrev till mig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3064&artikel=4368442#
Jämför med uppgifterna från Stefan Sauk.

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/

Citat.
Den mest bisarra upplevelsen under den här tiden var natten när Olof Palme mördades.

Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget.

Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.

Då har det gått nästan två timmar från det att Palme blev skjuten och det har inte hörts ett enda ljud på polisradion… detta anrop handlar om att den s.k. ”två-turen” kommenderas övertid.

Han ringer upp till ledningscentralen och frågar vad det sista anropet handlade om. Då först får vi informationen att Statsminister Olof Palme hade blivit skjuten. Detta är två timmar efter att vi hörde det första anropet om skottlossning och det har inte hörts ett knyst på polisradion i hela Stockholm.
Citera
2019-04-07, 18:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jämför med uppgifterna från Stefan Sauk.

http://www.sauk.se/i-lagens-namn/

Citat.
Den mest bisarra upplevelsen under den här tiden var natten när Olof Palme mördades.

Just som han skulle svara på anropet hörde vi Piketen svara, de låg på Kungsgatan och skulle ta uppdraget.

Poliserna hade hela tiden med sig sina bärbara radioapparater. Vi hörde inte ett ljud på radion.

Då har det gått nästan två timmar från det att Palme blev skjuten och det har inte hörts ett enda ljud på polisradion… detta anrop handlar om att den s.k. ”två-turen” kommenderas övertid.

Han ringer upp till ledningscentralen och frågar vad det sista anropet handlade om. Då först får vi informationen att Statsminister Olof Palme hade blivit skjuten. Detta är två timmar efter att vi hörde det första anropet om skottlossning och det har inte hörts ett knyst på polisradion i hela Stockholm.

Ja, det väcker frågor
Citera
2019-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag har allt en liten aning. Men vad är det osmakligaste i soppan? Är det själva uthängningen i Filter? Är det rubriceringen i Filter? Är det Thomas Petterssons entusiasm?

Edit: Hedbergs stollerier tar vid där Krantz och Aner slutade. Om det sker via perifera organ som Proletären eller SwebbTV spelar ingen roll. Det är tokerier.

Innan jag laddar om - och jag har gott om krut - så måste jag fråga om dina frågor är retoriska?
Citera
2019-04-07, 18:58
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Det var väldigt vad han tar i, Frånstedt.
Han kanske inte alls var så förtjust i IB, Holmér och alla mörkläggningar som skett.
Men efter mordet på Olof Palme inträffade den största mörkläggningen av dem alla. Ödets ironi?

Medförfattaren sa ju på bokmässan att det finns mer i Geijer-affären
som inte kommit fram. Frånstedt skulle då ta i i underkant.
I vilket fall undrar man vad Grekligan har i karavanen att göra.
Holmér är som vanligt outgrundlig.
Citera
2019-04-07, 19:23
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Medförfattaren sa ju på bokmässan att det finns mer i Geijer-affären
som inte kommit fram. Frånstedt skulle då ta i i underkant.
I vilket fall undrar man vad Grekligan har i karavanen att göra.
Holmér är som vanligt outgrundlig.
Ja ja det fanns säkert all anledning att mörklägga, IB-affären och den senare Bordellhärvan som fick en fortsättning i Geijeraffären.
Jag kommer inte att rikta några fler misstankar mot Hans Holmér och de poliser som arbetade under honom(med några få undantag). Jag vet att de lyder/lydde under tystnadsplikt.
Pansarglas och kroppsskydd i Palmerummet var befogat, livvakt till Holmér och exfrun och även Östlings arsenal hemma i lägenheten.
Ska försöka leta lite mer i de grupper som Lisbeth Palme spontant uttryckte misstänkte om. Framför allt hennes första känsla som infann sig och som i många fall visar sig vara den rätta.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-07 kl. 19:42.
Citera
2019-04-07, 19:46
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Innan jag laddar om - och jag har gott om krut - så måste jag fråga om dina frågor är retoriska?

Både och. Jag är genuint intresserad av vad du anser i Filterhistorien.

Jag funderar lite kring när det senast annonserades att en lösning var nära förestående. Då var det Ölvebro som skulle lösa det innevarande år, och han hade vittnet Alf Lundin i åtanke. Hans historia muterade lite väl kraftigt, från att ha sett något på Adolf Fredriks kyrkogård, till efterföljande män med CP-ärr på högra kinden, till att ha sett själva mordet.

Kan man påvisa att SEs vittnesmål muterar, på ett sätt som inte vore 1) logiskt, eller 2) nödvändigt, i händelse av att han mördade Palme?

Dvs, krångligt nu, muterar han någonstans utan rimlig anledning? Hittar man någon snacksalighet inom hans märkliga utsaga? Utan att avfärda allt topp till tå?

Muterar han mindre än andra? Eller mer?

En sak till, smäller samma ammunition olika högt i olika revolvrar? Troligen va? Vi kan få olika utgångshastigheter och anslagsenergier. Jag funderar på om det utöver dom fem sex nämnda, kanske finns någon obskyr liten semiantik revolver som tar winchesterammunition.

En sak till, som jag har funderat på när t ex Wall nämner det orimliga i att han har en revolver på sig: är det inte rätt vanligt att ostraffade begår så kallat utökat självmord, rent statistiskt?

Nä, jag är genuint intresserad av vad du eller Mac tänker om TP. Kruta på bara!
Senast redigerad av SGDF 2019-04-07 kl. 19:49.
Citera
2019-04-07, 19:49
Medlem
DVDetektivens avatar
Varför gick mördaren över gränsen. Vad fick honom att se en goliat på andra sidan? Var det hans eget namn?
Citera
2019-04-07, 20:02
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDetektiven
Varför gick mördaren över gränsen. Vad fick honom att se en goliat på andra sidan? Var det hans eget namn?

Heter nån David i andranamn, eller syftar du på den mosaiska sammansvärjningen, rent generellt?
Citera
2019-04-07, 20:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det var den förklaring jag fick.

Det är ett larm. De åker dit, hamnar bakom högsta befäl.

Det var inte ovanligt med fylleslagsmål i området, trodde att det var det snarare än skottlossning och lät 2520 ta hand om det. Men det tog inte lång stund innan de fattade vad det handlade om.
Det är också lite konstig att de inte rådgör med GS ifall de behövs på platsen. Kommissarier brukar väl vilja agera genom underordnade?
Citera
2019-04-07, 20:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom jag inte riktigt förstått om mannen som stoppade Gösta Söderströms bil är identifierad eller inte, så frågar jag på följande sätt.

Som jag förstår det måste mannen vara en av de få vittnen som finns som kan ha varit nära brottsplatsen och kunnat se saker i nära anslutning till mordet på OP.

Om han blev identifierad i efterhand bör det väl finnas vittnesförhör med honom som antagligen är hemligstämplade.

Om han inte är identifierad och förhörd finns det således en person som varit nära brottsplatsen som inte är förhörd och okänd för allmänheten.

Rätta mig om jag tänker felaktigt.

Anders A.
Se sid 178 här.
https://data.riksdagen.se/fil/6829E620-A8FB-40F6-B13D-BEC9A69F0FC3

Citat:
Den taxichaufför, som gjorde poliserna på Kungsgatan uppmärksamma på händelsen, Anders A, har uppgett följande i förundersökningen. Han stod och väntade på Kungsgatan vid restaurang ”King
Creole”, när han hörde kollegan Anders D:s anrop till växeln om
skottlossningen på Sveavägen. Efter det att taxiväxeln bekräftat att
polisen var larmad, vilket Anders A uppskattade att det skedde en till
en och en halv minut efter Anders D:s anrop, fick han syn på en
polisbil på andra sidan Kungsgatan. Han steg ur sin bil, stoppade
polisbilen och berättade vad som hänt. Han uppskattade att detta tog ca
20 sekunder, högst en halv minut. Polisbilen satte sedan full fart mot
mordplatsen. – Innebörden av detta är att det skulle ha gått 1 minut och
20 sekunder till 2 minuter från Anders D:s anrop till taxiväxeln och
polisbilens avfärd mot mordplatsen. I jämförelse med vad som gäller p
1 och 2 ovan, där tidsuppskattningarna kan jämföras med ett visst
faktiskt skeende, vars tidsutdräkt kan bedömas i sig, är Anders A:s upp-
skattning i högre grad en subjektiv bedömning av hur lång tid han
upplevt att det gått mellan de angivna händelserna. Emellertid kan den
jämföras med vad växeltelefonisten har gjort, åtgärder som delvis finns
dokumenterade.
Det är klarlagt att växeltelefonisten vid Järfälla Taxi ringde till LAC
23.23.40. Dessförinnan hade följande skett.
1. Anders D observerar mordet
2. Anders D anropar taxiväxeln och får svar
3. Anders D och växeltelefonisten kommunicerar om händelsen
4. Växeltelefonisten tar fram telefonnummer och ringer upp SBC
5. Växeltelefonisten rapporterar händelsen till SBC/Ulf H
6. Växeltelefonisten anropar Anders D och ger honom Ulf H:s instruktioner
(7. Växeltelefonisten ringer 23.23.40 till LAC enligt ovan)
Taxichauffören Anders A:s uppskattning innebar således att det skulle
ha gått en till en och en halv minut mellan Anders D:s larm till taxiväxeln och växelns bekräftelse till Anders D. Det kan med hänsyn till
vad som alltså försiggick under den tidsrymden (p. 3-6) förefalla
rimligt, bl.a. med hänsyn till larmsamtalet. Med tanke på den tid de enligt ovan uppmätta LAC-samtalen tog i anspråk – växeltelefonistens
påföljande samtal till LAC pågick t.ex. 40 sekunder – synes det troligt
att det tog åtminstone bortåt en minut från det att hon avslutat samtalet
med Anders D till det att hon avslutat samtalet med operatören på
sambandscentralen.
Om man till detta lägger Gösta Söderströms uppgift att han hörde
larmet strax efter det att han gett sig av mot mordplatsen och antar att
den är riktig, betyder det att larmet gick ut i runda sekundtal en och en
halv till två minuter efter det att Anders D larmade sin växel. (Det talar
också för att det dröjde ett tag från det att operatören på sambandscentralen avslutat larmsamtalet med växeltelefonisten vid Järfälla Taxi
till det att larmanropet gick ut.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in