Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Den andre väktaren säger beige duffel. Men bådas vittnesmål är ju tre månader efter. Varför skulle de komma ihåg?
TP bygger sin teori just på att jackan inte var blå. Han tar inte upp Henry O för det går mot hans teori. På samma sätt som TP knappt nämner samtalet mellan SE och Henry efter utstämplingen.
SE är förmodligen inte mördaren. Men det är sjukt bra om han är utredningens huvudspår nu en period så han blir utredd. För han var uppenbarligen på mordplatsen, och en av de få kända närvarande som kan ha begått mordet med tanke på tider och osynligheten under efterspelet.
Jag håller helt med dig. Självklart skulle SE ha utretts grundligt redan från början. Så vitt jag förstått så insåg polisen efter någon månad att han faktiskt kunde vara GM och förhörde honom då mer fördjupat.
Men sen verkar alltihop ha runnit ut i sanden. Det påstås att HH helt enkelt bara viftade bort SE eftersom HH i det läget bestämt sig för PKK-spåret.
Anledningen till att jag varit lite besvärlig i SE-frågan senaste dagarna är att jag har väldigt svårt för tvärsäkerhet kring GM:s identitet baserat på det offentligt kända utredningsmaterialet.
Vi vet alldeles för lite. Det finns massor av förhör som inte är offentliggjorda. Vi kan ha teorier och vi kan spekulera, men vi kan inte spika fast någon som helst sanning om vem som mördade Palme.
Därför har jag försökt visa hur absurt det blir när man är så hundraprocentigt säker på någonting.
Jag vet hur det är att ryckas med i något uppslag. Tro mig. Det har jag gjort många gånger. Men efter ett tag, ofta därtill uppmanad av klokt folk i denna tråd, sansar man sig och inser att allting nog inte var så enkelt som man trodde från början.
Med tillönskan om en trevlig kväll.