Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-11, 01:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Inte på något sätt fastslaget. Nej, nej.

Men det finns en klar möjlighet att han bar en mörkblå täckjacka. Ett vittne som pratade med karln den kvällen säger det.

Men vi lär aldrig kunna reda ut vad SE egentligen hade för ytterplagg. Jag blev bara förvånad över att Thomas Pettersson och Lars Larsson inte säger något om den eventuella mörkblå täckjackan.

De verkar ha tagit SE:s uppgifter om ytterplagget för givet. Det är det jag tycker är konstigt eftersom de ifrågasätter i stort sett allt annat SE säger.

Den andre väktaren säger beige duffel. Men bådas vittnesmål är ju tre månader efter. Varför skulle de komma ihåg?

TP bygger sin teori just på att jackan inte var blå. Han tar inte upp Henry O för det går mot hans teori. På samma sätt som TP knappt nämner samtalet mellan SE och Henry efter utstämplingen. Dock gillar jag att TP lägger större tonvikt på tidiga förhör än på sena förhör. Mycket skit som tillkommer med tiden hos de flesta vittnen.

SE är förmodligen inte mördaren. Men det är sjukt bra om han är utredningens huvudspår nu en period så han blir utredd. För han var uppenbarligen på mordplatsen, och en av de få kända närvarande som kan ha begått mordet med tanke på tider och osynligheten under efterspelet.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-03-11 kl. 01:24.
Citera
2019-03-11, 01:30
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den andre väktaren säger beige duffel. Men bådas vittnesmål är ju tre månader efter. Varför skulle de komma ihåg?

TP bygger sin teori just på att jackan inte var blå. Han tar inte upp Henry O för det går mot hans teori. På samma sätt som TP knappt nämner samtalet mellan SE och Henry efter utstämplingen.

SE är förmodligen inte mördaren. Men det är sjukt bra om han är utredningens huvudspår nu en period så han blir utredd. För han var uppenbarligen på mordplatsen, och en av de få kända närvarande som kan ha begått mordet med tanke på tider och osynligheten under efterspelet.

Jag håller helt med dig. Självklart skulle SE ha utretts grundligt redan från början. Så vitt jag förstått så insåg polisen efter någon månad att han faktiskt kunde vara GM och förhörde honom då mer fördjupat.

Men sen verkar alltihop ha runnit ut i sanden. Det påstås att HH helt enkelt bara viftade bort SE eftersom HH i det läget bestämt sig för PKK-spåret.

Anledningen till att jag varit lite besvärlig i SE-frågan senaste dagarna är att jag har väldigt svårt för tvärsäkerhet kring GM:s identitet baserat på det offentligt kända utredningsmaterialet.

Vi vet alldeles för lite. Det finns massor av förhör som inte är offentliggjorda. Vi kan ha teorier och vi kan spekulera, men vi kan inte spika fast någon som helst sanning om vem som mördade Palme.

Därför har jag försökt visa hur absurt det blir när man är så hundraprocentigt säker på någonting.

Jag vet hur det är att ryckas med i något uppslag. Tro mig. Det har jag gjort många gånger. Men efter ett tag, ofta därtill uppmanad av klokt folk i denna tråd, sansar man sig och inser att allting nog inte var så enkelt som man trodde från början.

Med tillönskan om en trevlig kväll.
Citera
2019-03-11, 01:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag håller helt med dig. Självklart skulle SE ha utretts grundligt redan från början. Så vitt jag förstått så insåg polisen efter någon månad att han faktiskt kunde vara GM och förhörde honom då mer fördjupat.

Men sen verkar alltihop ha runnit ut i sanden. Det påstås att HH helt enkelt bara viftade bort SE eftersom HH i det läget bestämt sig för PKK-spåret.

Anledningen till att jag varit lite besvärlig i SE-frågan senaste dagarna är att jag har väldigt svårt för tvärsäkerhet kring GM:s identitet baserat på det offentligt kända utredningsmaterialet.

Vi vet alldeles för lite. Det finns massor av förhör som inte är offentliggjorda. Vi kan ha teorier och vi kan spekulera, men vi kan inte spika fast någon som helst sanning om vem som mördade Palme.

Därför har jag försökt visa hur absurt det blir när man är så hundraprocentigt säker på någonting.

Jag vet hur det är att ryckas med i något uppslag. Tro mig. Det har jag gjort många gånger. Men efter ett tag, ofta därtill uppmanad av klokt folk i denna tråd, sansar man sig och inser att allting nog inte var så enkelt som man trodde från början.

Med tillönskan om en trevlig kväll.

Jag tror det var en ensam galning och det kommer aldrig bli klarlagt. En sån som Christer Andersson kan man aldrig hitta bevis mot.
Citera
2019-03-11, 01:43
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det var en ensam galning och det kommer aldrig bli klarlagt. En sån som Christer Andersson kan man aldrig hitta bevis mot.

Okej, själv undrar jag fortfarande över alla WT-männen som aldrig avslöjas. För mig kan det ha varit en mindre attentatsgrupp så som Säpo beskriver det i sitt övervaknings-PM redan i april 1986.

I så fall var ju en av dem GM. Om det gick till på det sättet tror jag att GM är död. De dödade honom för att han inte skulle kunna snacka.

OBS! Spekulation.

Om vi pratar om ensamma gärningsmän så tycker även jag att Christer A i så fall är mer intressant än SE. Christer A framstår som betydligt mer kallhamrad och ägde bevisligen en Magnumrevolver vid tiden för mordet. En revolver han aldrig lämnade in för provskjutning.

För mig är utpekandet av Christer P och rättegångarna mot honom en av vår tids största rättsskandaler vilket ju också bekräftades då vi till sist fick veta att Thure N fabricerat bevis.

Generellt vilar det en obehaglig tystnad över Palmeutredningen. Man får intrycket att statsledningen inte vill lösa mordet för att lösningen kan vara lite för tung - exempelvis att personer i statlig tjänst mördade landets statsminister.

Det är också det som gör att jag blir misstänksam när SE nu lanseras så hårt och till och med kallas huvudspår. För mig blir det som med Christer P. Man kastar ett ofarligt byte till den gläfsande vargflocken.
Citera
2019-03-11, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
SE skulle väl då ha sprungit förbi LOP för att ställa sig i avfasningen.
Det är inte rimligt.

Det är visst rimligt. Varför är det inte rimligt? Han behövde inte springa utan gå i rask takt. Mördaren gick dessutom in från trottoarens ytterkant enligt Inge M. Det stämmer överens med Engströms egna uppgifter och vittnet Nicola Fs iakttagelser.
Citera
2019-03-11, 02:20
Medlem
Citat:
Okej, själv undrar jag fortfarande över alla WT-männen som aldrig avslöjas. För mig kan det ha varit en mindre attentatsgrupp så som Säpo beskriver det i sitt övervaknings-PM redan i april 1986.

I så fall var ju en av dem GM. Om det gick till på det sättet tror jag att GM är död. De dödade honom för att han inte skulle kunna snacka.

OBS! Spekulation.

Om vi pratar om ensamma gärningsmän så tycker även jag att Christer A i så fall är mer intressant än SE. Christer A framstår som betydligt mer kallhamrad och ägde bevisligen en Magnumrevolver vid tiden för mordet. En revolver han aldrig lämnade in för provskjutning.

För mig är utpekandet av Christer P och rättegångarna mot honom en av vår tids största rättsskandaler vilket ju också bekräftades då vi till sist fick veta att Thure N fabricerat bevis.

Generellt vilar det en obehaglig tystnad över Palmeutredningen. Man får intrycket att statsledningen inte vill lösa mordet för att lösningen kan vara lite för tung - exempelvis att personer i statlig tjänst mördade landets statsminister.

Det är också det som gör att jag blir misstänksam när SE nu lanseras så hårt och till och med kallas huvudspår. För mig blir det som med Christer P. Man kastar ett ofarligt byte till den gläfsande vargflocken.

Christer Andersson går aldrig att koppla till mordplatsen. Finns ingenting mot honom. Hade han en kepsmössa och handlovsväska?

Det är här det blir fel när man börjar spekulera istället för att se till objektiva fakta och det vi vet från förhör och vittnesuppgifter.
Citera
2019-03-11, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det vittne som ser GM vänta på paret Palme vid Dekorima är Inge Morelius. Han ringer in sitt spaningstips kl 0920 på lördagsmorgonen men hörs inte förrän den 14 mars. Detta är ett fatalt misstag från PUs sida och gör att vi vid granskning av hans vittnesmål måste vara försiktiga med att inte övervärdera specifika detaljer i det IM säger.

Vad som däremot är klarlagt är att IM finns placerad mitt emot Dekorima 2,5 - 3minuter före MOP. Detta vet vi genom de bankomatkvitton som hans medresenärer Helena Lähde och Susanne Larsson lämnat. När jag tolkar de olika vittnesmål IM lämnat kommer jag till slutsatsen att IM lagt märke till GM någon eller några minuter före skotten. Han reagerar på att den blivande GM ser lite skum ut och funderar om det är ett preludium till en knarkaffär.

Det IM berättar ger stöd för tesen att Stig Engström står och småpratar med Skandia-väktarna Henry Olofsson och Annette Kohut när GM redan finns i Dekorimahörnan beredd att utföra sitt vidriga dåd.

Inge Morelius säger även att mördaren väntade en halv minut från att han sköt till att han sprang från platsen (helt orimligt). Hans tidsuppfattning är därför kraftigt begränsad. Om mördaren väntade 5 sekunder med att springa och Inge M uppskattar detta till 30 sekunder ger det att mördaren väntade i kanske 20 sekunder, medan Inge M uppfattade detta som drygt 1 minut.

Naturligtvis vet vi inte, men hans tidsuppskattning är inte trovärdig.
Citera
2019-03-11, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWTC
Ursäkta min okunskap men HUR kan polisen veta att mordvapnet var just en 357 Magnus Smith Wesson?
Varför i hela friden är man så säker på vapenslaget, kan väl varit vilken typ av pistol som helst egentligen.

Vapnet är bestämt efter de kulor som hittats i anslutning till mordplatsen.
Det behöver inte vara detta mordvapen några alternativ finns som diskuterats hit och dit.
Brottsplatsen var ej säkrad så kulorna behöver inte vara de som avlossades i mordet.
Dna mm för framtida analyser säkrades ej heller.

Summa, kulornas bevisvärde är väldigt lågt.
Citera
2019-03-11, 07:25
Medlem
OPK123s avatar
Palmeutredningen vet att Stegmordet och Palmemordet hänger ihop. Det är för mycket indicier som pekar åt detta håll för att det inte ska vara sant. Framför allt kronologin av händelser och kedjor av personer som återkommer i båda morden.

Anledning till varför man nu driver Stig Engström hårt i medierna är för att det inte skulle "skaka Sverige i dess grundvalar". För han kan inte längre försvara sig och är därför ett lämpligt "offer" att pinna mordet på. Frågan är om svenska folket köper det?

* Båda morden skedde på samma sätt (skott bakifrån), samma år.

* Raimo sa i rättegången att han började hallucinera och känna sig förföljd sommaren 1986 (var det för att han skjutit Sveriges stadsminister några månader tidigare?).

* I rättegången försvarades han av advokat Pelle Svensson (en som notoriskt pekat ut Christer Pettersson som Olof Palmes baneman).

* Raimo drev Eino att sälja sin centrala lägenhet och köpa en ödslig stuga (och hjälpte honom med detta) under denna sommar. Raimo såg nog sig själv gömma sig i denna ödsliga stuga några månader senare.

* Syftet med Stegmordet var alltså inte pengar som Raimo sa i rättegången. Utan att han ville överta Einos identitet (vilket han även gjorde) för att försvåra en eventuell utredning mot honom gällande Palmemordet (ifall det skulle bli aktuellt).

* När man hittade Einos sönderbrända kropp hittade man även hans stålbågade glasögon av "Glenn-Miller-typ".

* Stegmordet löstes p.g.a. att man fann Einos finska spets stryka omkring bland järnvägsspåren (!) i Hudiksvall. Här blir vykortet som hittades i Carl-Gustaf Östlings lägenhet extra intressant där det stod att: "Järnvägsspåret blir allt hetare".

* En annan intressant indicie är att Hans Holmèr satte igång sin "Operation Alpha" samma dag (20 januari 1987) som Raimo anhölls i sin frånvaro för Stegmordet. Började det brännas för mycket? Ville Holmèr rikta fokus åt ett annat håll?

* Slutligen när man tar in ålder, längd och utseende på både Eino och Raimo inser man att deras beskrivning finns över hela Sveavägen.

* Eino med det fyrkantiga ansiktet, korta halsen, stålbågade glasögon, tjaskiga utseendet och kusliga blicken. Vi hade en man med blå täckjacka som strök utanför Grand (Grandmannen).

* Vi hade sedan en man med svart rock, "Sherlock-Holmes-mössa" och en liten midjeväska (ganska identiskt klädd som Stig Engström - vars roll var att förvilla, vilket han även gjorde).

* Ture Utriainen (Säpomannen) är också en intressant person i sammanhanget, som var god vän med både Raimo och Eino.

Väl mött/ OPK123
Citera
2019-03-11, 07:56
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Var säger han avfasningen?

Vem mer nämner avfasningen?

Säg Dekorimahörnan då för enkelhets skull.
Citera
2019-03-11, 08:20
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är visst rimligt. Varför är det inte rimligt? Han behövde inte springa utan gå i rask takt. Mördaren gick dessutom in från trottoarens ytterkant enligt Inge M. Det stämmer överens med Engströms egna uppgifter och vittnet Nicola Fs iakttagelser.

Tiden räcker inte för det första. Varför skulle SE passera LOP för att
ställa sig i Dekorimahörnan för att sedan skjuta OP när han passerar?
Enligt Inge Morelius stod GM i Dekorimahörnan i minst en minut.
SE gjorde också en förflyttning inne i byggnaden mellan stämpeluret
och receptionen när han var på väg ut.
Citera
2019-03-11, 08:32
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Inge Morelius säger även att mördaren väntade en halv minut från att han sköt till att han sprang från platsen (helt orimligt). Hans tidsuppfattning är därför kraftigt begränsad. Om mördaren väntade 5 sekunder med att springa och Inge M uppskattar detta till 30 sekunder ger det att mördaren väntade i kanske 20 sekunder, medan Inge M uppfattade detta som drygt 1 minut.

Naturligtvis vet vi inte, men hans tidsuppskattning är inte trovärdig.

Det märkliga var ju att GM avvaktade så länge vilket har tolkats som
iskyla och om man så vill professionalitet. En naturlig reaktion vore
då att överskatta den tid som GM iakttog offren. I övrigt är väl
Morelius uppskattningar lika goda som något annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in