Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-07, 16:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Intressant.

Det här är uppgifter som inte finns med i IL. Alltså den mest seriösa genomgången av polisens aktiviteter som gjorts. Där finns också en förteckning över alla patruller som var i tjänst. Som alltså kunde förekomma på den s.k. IM-listan i gropen.

Det är bara en förteckning över patruller som var delaktiga i arbetet med MOP. Det fanns många fler bilar.
Citera
2019-04-07, 16:26
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tycker nog att både upphovsmännen och media förtjänar kritik. För övrigt har du inte en aning om utifall, på vilket sätt och i så fall vilken kritik jag har riktat mot medierna. Det har jag nämligen gjort och förmodligen på ett sätt som får betydligt mer genomslagskraft än ditt gnällande på detta forum.

Jag har allt en liten aning. Men vad är det osmakligaste i soppan? Är det själva uthängningen i Filter? Är det rubriceringen i Filter? Är det Thomas Petterssons entusiasm?

Edit: Hedbergs stollerier tar vid där Krantz och Aner slutade. Om det sker via perifera organ som Proletären eller SwebbTV spelar ingen roll. Det är tokerier.
Senast redigerad av SGDF 2019-04-07 kl. 16:34.
Citera
2019-04-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bara en förteckning över patruller som var delaktiga i arbetet med MOP. Det fanns många fler bilar.
Det är naturligtvis intressant som tusan detta.
Den bild man får är då att en mörk civilpolis klämt sig in mellan Söderström och södermalmspiketen vid korsningen Kungsgatan, men inget vittnesmål antyder att 2520 haft någon i släptåg.
Varför detta skulle vara sekretessbelagt är ju ytterligare en fråga.
Citera
2019-04-07, 16:38
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Det är naturligtvis intressant som tusan detta.
Den bild man får är då att en mörk civilpolis klämt sig in mellan Söderström och södermalmspiketen vid korsningen Kungsgatan, men inget vittnesmål antyder att 2520 haft någon i släptåg.
Varför detta skulle vara sekretessbelagt är ju ytterligare en fråga.
Den civila bilen stannade inte. Den åkte förbi

Förtydligande: i den civila bilen satt 2 civilklädda poliser från vd2. Hörde UHs första anrop, han återgav vad han hört på radion och det är samma som är känt som det första anropet.

De kommer ikapp 2520 som står vid trafikljuset Sveavägen/Kungsgatan. Någon står på Söderströms sida och pratar med Söderström. De åker sedan till mordplatsen. Den civila bilen har sett att det är Söderströms bil som är före dem. 2520 stannar och de i den civila bilen ser att någon ligger på trottoaren. De tror att det är ett fylleslagsmål och åker vidare. De tycker just då att det räcker att Söderström som är högst rankade polis i city stannar. De åker istället höger vid Adolf Fredriks kyrkogata och gör vissa observationer där.
Senast redigerad av PeoFallmo 2019-04-07 kl. 16:57.
Citera
2019-04-07, 16:51
Medlem
Eftersom jag inte riktigt förstått om mannen som stoppade Gösta Söderströms bil är identifierad eller inte, så frågar jag på följande sätt.

Som jag förstår det måste mannen vara en av de få vittnen som finns som kan ha varit nära brottsplatsen och kunnat se saker i nära anslutning till mordet på OP.

Om han blev identifierad i efterhand bör det väl finnas vittnesförhör med honom som antagligen är hemligstämplade.

Om han inte är identifierad och förhörd finns det således en person som varit nära brottsplatsen som inte är förhörd och okänd för allmänheten.

Rätta mig om jag tänker felaktigt.
Citera
2019-04-07, 16:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Eftersom jag inte riktigt förstått om mannen som stoppade Gösta Söderströms bil är identifierad eller inte, så frågar jag på följande sätt.

Som jag förstår det måste mannen vara en av de få vittnen som finns som kan ha varit nära brottsplatsen och kunnat se saker i nära anslutning till mordet på OP.

Om han blev identifierad i efterhand bör det väl finnas vittnesförhör med honom som antagligen är hemligstämplade.

Om han inte är identifierad och förhörd finns det således en person som varit nära brottsplatsen som inte är förhörd och okänd för allmänheten.

Rätta mig om jag tänker felaktigt.

Mannen offentliggjordes i samband med en rättegång. Han blev senare själv polis
Citera
2019-04-07, 17:30
Medlem
Citat:
Den civila bilen stannade inte. Den åkte förbi

Förtydligande: i den civila bilen satt 2 civilklädda poliser från vd2. Hörde UHs första anrop, han återgav vad han hört på radion och det är samma som är känt som det första anropet.

De kommer ikapp 2520 som står vid trafikljuset Sveavägen/Kungsgatan. Någon står på Söderströms sida och pratar med Söderström. De åker sedan till mordplatsen. Den civila bilen har sett att det är Söderströms bil som är före dem. 2520 stannar och de i den civila bilen ser att någon ligger på trottoaren. De tror att det är ett fylleslagsmål och åker vidare. De tycker just då att det räcker att Söderström som är högst rankade polis i city stannar. De åker istället höger vid Adolf Fredriks kyrkogata och gör vissa observationer där.
Förstår jag rätt om att de fått larm om skottlossning på Sveavägen och åker dit.
Men de passerar mordplatsen i tron att det är ett fylleslagsmål?
Citera
2019-04-07, 17:39
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Förstår jag rätt om att de fått larm om skottlossning på Sveavägen och åker dit.
Men de passerar mordplatsen i tron att det är ett fylleslagsmål?

Det var den förklaring jag fick.

Det är ett larm. De åker dit, hamnar bakom högsta befäl.

Det var inte ovanligt med fylleslagsmål i området, trodde att det var det snarare än skottlossning och lät 2520 ta hand om det. Men det tog inte lång stund innan de fattade vad det handlade om.
Citera
2019-04-07, 17:51
Medlem
Citat:
Det var den förklaring jag fick.

Det är ett larm. De åker dit, hamnar bakom högsta befäl.

Det var inte ovanligt med fylleslagsmål i området, trodde att det var det snarare än skottlossning och lät 2520 ta hand om det. Men det tog inte lång stund innan de fattade vad det handlade om.

Ursäkta att jag är tjatig.
Det är något som inte riktigt stämmer.
Områdeslarmet borde inte kunna misstolkas på det sättet.
Däremot kan det ha varit en bra idé att börja söka gärningsman i stället för att stanna.
De åkte trots allt upp mot den enkelriktade och mycket smala Adolf Fredriks kyrkogata, så något ärende borde de haft.
Det gör man ju inte utan anledning ens som polis.
Undrar vilka ”observationer” de gjort där?
Citera
2019-04-07, 17:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursäkta att jag är tjatig.
Det är något som inte riktigt stämmer.
Områdeslarmet borde inte kunna misstolkas på det sättet.
Däremot kan det ha varit en bra idé att börja söka gärningsman i stället för att stanna.
De åkte trots allt upp mot den enkelriktade och mycket smala Adolf Fredriks kyrkogata, så något ärende borde de haft.
Det gör man ju inte utan anledning ens som polis.
Undrar vilka ”observationer” de gjort där?

Han är inte hemlig.

Han var dock mer detaljerad i det han skrev till mig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3064&artikel=4368442#
Senast redigerad av PeoFallmo 2019-04-07 kl. 17:58.
Citera
2019-04-07, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tack för den. Det var den här polisen Pontus Wikner jag frågade efter för några år sedan efter att ha läst hans blogg. Det han berättar ärmärkligt . Han säger att han är andra polisbil på mordplatsen trots att Gösta Söderström och södermalmspiketen kommer med bara några sekunders mellanrum när dom anländer.

PW säger också att GS går ut och med ett signalement precis efter Wikner passerat mordplatsen, men GS berättar själva att det tar honom åtskillig flera minuter innan han förstår att den döde är Olof Palme, han meddelar detta till SBC ca 2328.

Låter mysko att poliser skulle åka förbi en nedskjuten person trots att en annan patrull var redan på plats. I MOP vet vi att det snabbt kom fram en handfull vittnen till offret. Sedan kan han efter dyra år känna igen Christer Pettersson, en person som han inte kollade när han påstått sig sett honom.

Tycker det finns många frågetecken runt PWs uppgifter men det blir nog till att läsa "Löparen"

Eftersom Pontus W är på tapeten lyfter jag ett gammalt inlägg , för övrigt verkar han ha haft ett spännande liv.

"Jag hade kunnat ta med mig tio miljoner hem utan att det märktes, påstår han.

”En kväll hittade jag en säck med en och en halv miljon i som någon hade glömt på golvet”.

Vad är det han säger? Vem sjutton är Pontus Wikner?

Pontus Wikner är en före detta Gävlebo i femtioårsåldern som kliver in på kulturredaktionen och drar sanslösa historier.

Om när han var polis i Stockholm under Palmemordsnatten och jagade gärningsmannen på illegala spelklubbar, såg två misstänkta personer och skrev en rapport som slarvades bort.

Om när han var chef för Sveriges största värdedepå med skandalöst dålig säkerhetsnivå. 80 bevakningskameror – ingen fungerade. Nycklarna till valvet låg gömda bakom en pärm...

Nu har Pontus Wikner skrivit en bok med utgångspunkt från sitt yrkesliv. 13 år som polis – bland annat i Sandviken (”min bästa tid”). Och som chef för Riksbankens penninglager.

Boken är inte överraskande en deckare.

Det är egentligen den han kommer till redaktionen för att berätta om. Och berätta kan han. Fast kanske inte riktigt lika livfullt i skrift.

Romanen heter ”Löparen” och i den märks att Wikner vill bubbla ur sig om sina upplevelser. Både Palmemordet och ett värdedepårån finns med.

Finalen är en nervig rånarjakt som utspelar sig i vårt nära grannskap – Nordupplands skogar. Och Pontus Wikner själv har stuga i Gårdskär ska vi kanske tillägga."

https://www.arbetarbladet.se/artikel/bocker/expolis-drar-snabbt
Citera
2019-04-07, 18:34
Medlem
Citat:
Han är inte hemlig.

Han var dock mer detaljerad i det han skrev till mig.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3064&artikel=4368442#
Intressant, missat detta.
Grön Passat med två personer, varav den ene Christer Pettersson i korsningen AF kyrkogata/Luntmakargatan.
Hur säker kan han vara med identifieringen?
Skulle CP då ingått i en konspiration som hade förberedd flyktbil?

Hongelin såg en blå passat tror jag nere på snickarbacken.
Röda passater och golfar har det också talats om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in