Citat:
Ursprungligen postat av
riksdagsmajoritet
Måste man ha ett avsnitt om tidigare forskning?
Meningen med den tidigare forskningen (och den teoretiska bakgrunden) är att din empiri skall kunna förklaras av något som du har ställt din hypotes kring.
Om jag t.ex. har en hypotes om att tomat är en frukt och inte en grönsak så kan jag först kolla upp vad andra har forskat inom området och kommit fram till. Sedan kan jag göra ett test, empirin, som tar reda på om en tomat är en frukt eller inte. Sedan knyter jag ihop min egen empiri med vad andra forskare har kommit fram till och drar sedan slutsatser utifrån det.
Den teoretiska delen är således inte en del där man skall visa sin examinator att man minsann har läst hans böcker och minst ett hundratal till, utan själva syftet är att presentera den tidigare forskningen kring sin hypotes eller fråga för att kunna analysera utfallet av sin egen studie utifrån vad andra har kommit fram till. Denna del av uppsatsen skall alltså vara begränsad till teorin bakom din hypotes/fråga och inte en uppsats om all den litteratur som finns på området, många skriver den här delen aldelles för långt!
Att det sedan finns ett kunskapskrav som säger att studenten skall visa att denne är påläst på området har egentligen inget med uppsatsen att göra.
På avancerad nivå och forskarnivå blir det här betydligt tydligare. Du behöver då läsa in dig på ämnet kring din fråga/hypotes och sovra kring vad för forskning som redan är gjord innan du själv gör din egen empiri.