Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Tack för den. Det var den här polisen Pontus Wikner jag frågade efter för några år sedan efter att ha läst hans blogg. Det han berättar ärmärkligt . Han säger att han är andra polisbil på mordplatsen trots att Gösta Söderström och södermalmspiketen kommer med bara några sekunders mellanrum när dom anländer.
PW säger också att GS går ut och med ett signalement precis efter Wikner passerat mordplatsen, men GS berättar själva att det tar honom åtskillig flera minuter innan han förstår att den döde är Olof Palme, han meddelar detta till SBC ca 2328.
Låter mysko att poliser skulle åka förbi en nedskjuten person trots att en annan patrull var redan på plats. I MOP vet vi att det snabbt kom fram en handfull vittnen till offret. Sedan kan han efter dyra år känna igen Christer Pettersson, en person som han inte kollade när han påstått sig sett honom.
Tycker det finns många frågetecken runt PWs uppgifter men det blir nog till att läsa "Löparen"
Eftersom Pontus W är på tapeten lyfter jag ett gammalt inlägg , för övrigt verkar han ha haft ett spännande liv.
"Jag hade kunnat ta med mig tio miljoner hem utan att det märktes, påstår han.
”En kväll hittade jag en säck med en och en halv miljon i som någon hade glömt på golvet”.
Vad är det han säger? Vem sjutton är Pontus Wikner?
Pontus Wikner är en före detta Gävlebo i femtioårsåldern som kliver in på kulturredaktionen och drar sanslösa historier.
Om när han var polis i Stockholm under Palmemordsnatten och jagade gärningsmannen på illegala spelklubbar, såg två misstänkta personer och skrev en rapport som slarvades bort.
Om när han var chef för Sveriges största värdedepå med skandalöst dålig säkerhetsnivå. 80 bevakningskameror – ingen fungerade. Nycklarna till valvet låg gömda bakom en pärm...
Nu har Pontus Wikner skrivit en bok med utgångspunkt från sitt yrkesliv. 13 år som polis – bland annat i Sandviken (”min bästa tid”). Och som chef för Riksbankens penninglager.
Boken är inte överraskande en deckare.
Det är egentligen den han kommer till redaktionen för att berätta om. Och berätta kan han. Fast kanske inte riktigt lika livfullt i skrift.
Romanen heter ”Löparen” och i den märks att Wikner vill bubbla ur sig om sina upplevelser. Både Palmemordet och ett värdedepårån finns med.
Finalen är en nervig rånarjakt som utspelar sig i vårt nära grannskap – Nordupplands skogar. Och Pontus Wikner själv har stuga i Gårdskär ska vi kanske tillägga."
https://www.arbetarbladet.se/artikel/bocker/expolis-drar-snabbt