Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-07, 13:50
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag ar ingen aning om vad som står i boken, men den har väldigt positiva recensioner på Bokus.

https://www.bokus.com/bok/9789175271569/en-ovantad-vandning-den-hittills-dolda-sanningen-om-det-som-kallas-mordet-pa-palme/
Citera
2019-04-07, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Ännu fler idioter som kastar ved på elden så att Pettersson kan hålla sin tunna och osmakliga soppa kokande och pengarna tickande in.

Det är lätt att kasta skit på dessa alster och teorier. Även sättet man når ut på. Swebbteve, NMR etc.

Detta beror ju på att dom ägardirektivstyrda medierna aldrig velat granska den bristfälliga polisutredningen.
Tänker framallt på DN.
Ingen har gjort en ordentlig granskning av fallet.
Man har matat oss med 33åringar, pkk, CP och nu SE.
Man lierade med dom man hade som uppgift att granska. (polis bla.)

Rikta kritiken mot dom som ska ha det. Annars blir man en nyttig idiot.
Senast redigerad av MbmA 2019-04-07 kl. 16:11.
Citera
2019-04-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Det är lätt att kasta skit på dessa alster och teorier. Även sättet man når ut på. Swebbteve, NMR etc.

Detta beror ju på att dom ägardirektivstyrda medierna aldrig velat granska den bristfälliga polisutredningen.
Tänker framallt på DN.
Ingen har gjort en ordentlig granskning av fallet.
Man har matat oss med 33åringar, pkk, CP och nu SE.
Man lierade med dom man hade som uppgift att granska. (polis bla.)

Rikta kritiken mot dom som ska ha det. Annars blir man en nyttig idiot.

Jag tycker nog att både upphovsmännen och media förtjänar kritik. För övrigt har du inte en aning om utifall, på vilket sätt och i så fall vilken kritik jag har riktat mot medierna. Det har jag nämligen gjort och förmodligen på ett sätt som får betydligt mer genomslagskraft än ditt gnällande på detta forum.
Senast redigerad av cherryfive 2019-04-07 kl. 16:20.
Citera
2019-04-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag tycker nog att både upphovsmännen och media förtjänar kritik. För övrigt har du inte en aning om utifall, på vilket sätt och i så fall vilken kritik jag har riktat mot medierna. Det har jag nämligen gjort och förmodligen på ett sätt som får betydligt mer genomslagskraft än ditt gnällande på detta forum.

Nu var ju inte kritiken riktad mot just dig då jag citerade slarvigt. Jag ber om ursäkt för det. Men jag noterar att du tog åt dig.
Kritiken var generell och tycker man borde fokusera på vad man tycker är viktigt själv istället för att sitta och idiotförklara andra i flera inlägg.
Som sagt, vi har hamnat i detta träsk av en anledning och det blir bara värre och värre.
Citera
2019-04-07, 21:57
Medlem
Claes Hedberg är definitivt den som har kommit närmast sanningen om Palmemordet, i alla fall i bokform, även om det naturligtvis är extremt svårt för många att acceptera.
Men rent logiskt finns det ingen annan förklaring som är rimlig. Att mordet utfördes på uppdrag av en grupp inom socialdemokraternas ledning är helt klart och även att både HH och LP var inblandade. Det finns heller inget annat rimligt motiv än att det hade att göra med OP som person. Han hade hamnat i en omöjlig situation och det insåg både han själv och partiledningen. Det hade att göra med hans promiskuösa leverne vilket även hade fått LP att lämna in om skilsmässa.
Citera
2019-04-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
OMG!!!

Är det det enda du kan komma med? Jag vet inte mycket om Hedberg och jag har inte läst hans bok, men i stora drag vet jag vad hans teori går ut på och den är huvudsakligen korrekt. Sedan kan det finnas saker i boken som är helt felaktiga.
Men huvudteorin om vilka som låg bakom och varför det skedde är riktig. Praktiskt taget varje fråga runt det som skedde före, under och efter mordet går att förklara med denna teori, vilket ingen annan teori ens kommer i närheten av.
Citera
2019-04-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Lägg fram dina FAKTA för Hedbergs sak, så ska jag bemöta det.

Som sagt har jag inte läst hans bok. Men huvudsakligen så handlar det om att mordet eller teatermordet på Olof Palme var väl planerat och utfört. Det kan endast ha utförts av personer med makt och som stod Palme nära.

Till att börja med så kan vi ju ta de här punkterna.

Platsen där det skedde, mycket osannolik. Mördaren stod och väntade på ett ställe som var bra om man ville rymma. Hur kunde han veta att de skulle gå den vägen? Varför valde paret att gå hem mitt i iskalla natten och dessutom ta en omväg? Då skall man dessutom veta att OP hade avsagt sig livvaktsskydd just denna natt. Varför gjorde han det och vilka kände till det?

Själva skottet var perfekt och avlossades från mycket nära håll. Som gjort för att orsaka kortast möjliga lidande. Det finns vittnesmål som säger att OP talade med mördaren precis innan skottet.

Många vittnen talar om män med komradio i området innan mordet.

Mordet skedde i Hans Holmers polisdistrikt och han blev huvudansvarig för utredningen. Hans Holmer hade tidigare varit SÄPO-chef. Hans Holmer har själv sagt att om sanningen om Palmemordet kom fram så skulle det skaka nationen i sina grundvalar. Detta uttalande vägrade han att förklara under KU-förhör.

Husrannsakan skedde först 2 veckor efter mordet i OP:s hem vilket är anmärkningsvärt då det gällde en statsminister. OP:s gula anteckningsbok hittades aldrig. LP särbehandlades under förhören och slapp till exempel att bandas.
Citera
2019-04-07, 23:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
1. Claes Hedberg är definitivt den som har kommit närmast sanningen om Palmemordet, i alla fall i bokform, även om det naturligtvis är extremt svårt för många att acceptera.

2. Men rent logiskt finns det ingen annan förklaring som är rimlig.

3. Att mordet utfördes på uppdrag av en grupp inom socialdemokraternas ledning är helt klart och även att både HH och LP var inblandade.

4. Det finns heller inget annat rimligt motiv än att det hade att göra med OP som person. Han hade hamnat i en omöjlig situation och det insåg både han själv och partiledningen.

5. Det hade att göra med hans promiskuösa leverne vilket även hade fått LP att lämna in om skilsmässa.
1. Är du den som kan avgöra vad som är närmast sanningen? Då kan du också berätta sanningen.

2. Det kan finnas många förklaringar. Hur kan du veta att en förklaring du inte ens har hört inte är rimlig?

3. Det är inte alls klart att mordet skedde på uppdrag av (s). Enligt CH var det ju inte ens ett mord.

4. Det finns många tänkbara motiv. Motd som utgår från hans privatliv är minst troligt.

5. Inget talar för att han hade ett utsvävande privatliv. Han hade för många fiender och de skulle ha utnyttjat den svagheten.

En del har otur när de tänker.
Citera
2019-04-07, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
1. Är du den som kan avgöra vad som är närmast sanningen? Då kan du också berätta sanningen.

2. Det kan finnas många förklaringar. Hur kan du veta att en förklaring du inte ens har hört inte är rimlig?

3. Det är inte alls klart att mordet skedde på uppdrag av (s). Enligt CH var det ju inte ens ett mord.

4. Det finns många tänkbara motiv. Motd som utgår från hans privatliv är minst troligt.

5. Inget talar för att han hade ett utsvävande privatliv. Han hade för många fiender och de skulle ha utnyttjat den svagheten.

En del har otur när de tänker.

Jag anser att du har helt fel och du ger inga konkreta motargument eller teorier. Du säger i princip bara att det kunde ha varit på ett annat sätt. För mig är det väldigt klart att sanningen måste ligga nära denna teori. I stort sett varje fråga runt mordet kan på något sätt besvaras med denna huvudteori och då kan man vara väldigt säker på att den ligger nära sanningen. Det handlar om saker både innan, under och efter mordkvällen.

Hedberg påstår att det inte var ett mord menar du och det stämmer även med min egen teori. Jag tror att OP visste om vad som skulle hända. Jag tror att han själv hade valt den vägen eftersom han liksom de andra ansåg att det var den enda utvägen.

Om du kan klämma fram en alternativ teori som ens kommer i närheten av att ge svar på så många frågor så kan du ju presentera den.
Citera
2019-04-07, 23:59
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag anser att du har helt fel och du ger inga konkreta motargument eller teorier. Du säger i princip bara att det kunde ha varit på ett annat sätt. För mig är det väldigt klart att sanningen måste ligga nära denna teori. I stort sett varje fråga runt mordet kan på något sätt besvaras med denna huvudteori och då kan man vara väldigt säker på att den ligger nära sanningen. Det handlar om saker både innan, under och efter mordkvällen.

Hedberg påstår att det inte var ett mord menar du och det stämmer även med min egen teori. Jag tror att OP visste om vad som skulle hända. Jag tror att han själv hade valt den vägen eftersom han liksom de andra ansåg att det var den enda utvägen.

Om du kan klämma fram en alternativ teori som ens kommer i närheten av att ge svar på så många frågor så kan du ju presentera den.
Min bild av mordet förklarar allt utom att CP både sågs på Malmskillnadsgatan och på Luntmakargatan samtidigt. Men sanningen vet jag ganska lite om.

Du och andra har en stark tro/inbillning att sossarna lät döda Palme. Lite som en religion. Varför skulle inte t.ex CIA eller vapensmugglare kunnat ligga bakom mordet?
Citera
2019-04-08, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
...

Nu har ni alla i 111912 inlägg kritiserat alla som kommit med något med orden "Så gick det inte till" men inte framlagt några bevis för varför det inte skulle ha gått till så.

Nu har Hedberg kommit med en för de flesta en fantastisk lösning som om man puzzlar lite med allt som framkommit ser förbannat trolig ut.

Istället för att nysta på den tråden börjar ni med att bara kritisera den. det är ju precis det som ni sysslat med i alla de 111912 inläggen.
Ta för jävelen och börja puzzla! Mattan är utrullad.
Citera
2019-04-08, 05:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det kan vara CIA, vapensmugglare, arga marinofficerare, KGB eller högervridna poliser.

Dock har ingen lyckats presentera en trovärdig och vattentät teori som omfattar någon av ovanstående. Det fastnar hela tiden någonstans, är det inte oklarheter om vem som stod var på mordplatsen så är det skottordningen eller bråk om minuter och sekunder som sätter käppar i hjulet, detta trots ett antal hundra droppade namn och inbördes relationer.

Jag tycker att liknelsen med högafflarna är talande, det läggs hela tiden mer hö på stacken, oklart vad syftet är, dock en intressant företeelse.

Angående Hedberg bör man notera vad han faktiskt säger, boken är en sammanställning/teori baserad på det som är känt, den röda mattan är utrullad, nu är det upp till någon annan att gräva.
1. Beskriv de tre viktigaste "förklaringarna" i Hedbergs bok! Som ingen annan kan förklara?

2. Vad är så vattentätt och trovärdigt med ett teatermord? Med att så många medspelare ljuger? Med att Palme var smittad av HIV? Med att Palme skulle gått med på att försvinna p.g.a sjukdom? Med att något parti i den riktiga världen skulle arrangera något som liknar Hedbergs fantasier?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in