Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-10, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ulf Dahlsten är den som sent om sider talar om WT-män under mordnatten och 2013 kom han med ett påstående som verkar gått under radarn för MOP - intresserade.

Då skrev han i kungliga krigsvetenskapsakademins tidskrift en artikel med rubriken "Finlands sak var vår". Dahlsten påstår där att Olof Palme hade inofficiella kontakter med USAs regering som inte ens ÖB ska ha känt till.

Om anledningen till att OP var så försiktig med dessa kontakter skriver Dahlsten "Olof Palme uttryckte till mig oro för att det kunde finnas en mullvad högt uppe i systemet", alltså en sovjetagent .

Gunnar Wall nämner detta i "Huvudet på en påle". Men är inte nämnvärt intresserad av vem denne mullvad skulle vara. Måhända stämde den uppgiften inte riktigt in på det övriga temat i boken.

Tanken på att OP likviderades pga sin kunskap om en sovjetagent i svenska samhällstoppen är långt ifrån ny . Den lanserades 1988 av pseudonymen Sven Andersson i boken "En spion i regeringen"
Inte utan att jag börjar fundera på om Dahlsten på något sätt var inblandad i dess tillkomst eller hade kontakter med författaren eller dennes tillskyndare .

Hoppsan. Det var ju högst intressant.
Citera
2019-03-10, 21:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Har du läst Dahlstens bok Nirvana kan vänta? Ifall du har det, finns det några språkliga likheter? Att det t ex skulle varit Ebbe anser jag uteslutet. Jag har plågat mig igenom hans bok Liket i lådan och det finns inga likheter med En spion i regeringen.

Jag tror inte det är Ulf Dahlsten som har skrivit ”En spion i regeringen”. Börje Heed är nog det troligaste namnet. Han skrev vid samma tid och på samma förlag ”Spionernas Vem är vem” som var välinformerad både om händelser och språkbruk inom de hemliga tjänsterna. På mig verkar Heed haft initierad hjälp när han skrev den sistnämnda boken. Välviljan mot PG Näss i en Spion i regeringen kan ha en förklaring i detta.

Isf tror jag Dahlsten haft någon form av kontakt Näss o/eller Heed.

Håller med dig om ”Liket i lådan”, ett riktigt pekoral. Ebbe Carlsson hade inte bäste kompisen Hans Holmers fallenhet för att skriva deckare.
Citera
2019-03-10, 21:59
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Jag vet inte hur många vittnen som är överens om en väntande GM i avfasningen.

Det trodde jag med för fyra år sedan. Men vem säger avfasningen?

Ett tiotal meter norr om avfasningen, dvs det skyltfönster där herr Engström kollar sitt armbandsur, verkar mer rimligt.
Citera
2019-03-10, 22:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I Palmemordspodden var det en gäst med som gjorde tidsanalys. De fick ihop det till att YN verkligen såg mördaren, i en av sina scenarion. När de utgick ftån att LJ avvaktar 45-50 sekunder efter han sett mördaren på krönet.

Min analys baserad på dina tider och vad jag minns om YNs placering när de ser den springande mannen: Om YN såg en springande man 23:22:50, så var hon kanske vid trappkrönet 23:23:50 om mannen sprang 3 ggr fortare än YN med sällskap gick. Där stannar de upp när LJ frågar om mördaren, det stoppet kanske tar 30 sekunder (de frågar sig vad som pågår, ser ner mot sveavägen). De börjar gå ner 23:24:20 således. De är då nere 23:25:50 om de rör sig en tredjedel av mördarens hastighet. Då kan de möta poliserna där

Ja, det är många som försökt få ihop det här på ett trovärdigt sätt. Även jag.

Men det blir inte logiskt hur man än gör.

I ditt exempel funkar det inte därför att det omöjligt kan ha tagit YN en hel minut att gå fram till trappan. Jag tror någon räknade ut att det tar max 20 sek. Man kan mäta sträckan och väga in normal gångtakt.
Citera
2019-03-10, 22:16
Medlem
Ursäkta min okunskap men HUR kan polisen veta att mordvapnet var just en 357 Magnus Smith Wesson?
Varför i hela friden är man så säker på vapenslaget, kan väl varit vilken typ av pistol som helst egentligen.
Citera
2019-03-10, 22:19
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det trodde jag med för fyra år sedan. Men vem säger avfasningen?

Ett tiotal meter norr om avfasningen, dvs det skyltfönster där herr Engström kollar sitt armbandsur, verkar mer rimligt.

Dekorimahörnan var avfasad och därmed inte riktigt ett hörn.
Där skulle Inge Morelius ha sett GM någon/några minuter
före mordet. Enligt tidigare inlägg skulle detta ge SE
alibi.
Senast redigerad av ben-varfor 2019-03-10 kl. 22:23.
Citera
2019-03-10, 22:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

I ditt exempel funkar det inte därför att det omöjligt kan ha tagit YN en hel minut att gå fram till trappan. Jag tror någon räknade ut att det tar max 20 sek. Man kan mäta sträckan och väga in normal gångtakt.

Du sa det tog den springande mannen 20 sek. Borde ju ta YN med sällskap betydligt mer då de inte sprang. Tar en minut om han sprang 3 ggr så fort som de gick.
Citera
2019-03-10, 23:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

100 meter?
Citera
2019-03-10, 23:07
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Dekorimahörnan var avfasad och därmed inte riktigt ett hörn.
Där skulle Inge Morelius ha sett GM någon/några minuter
före mordet. Enligt tidigare inlägg skulle detta ge SE
alibi.

Var säger han avfasningen?

Vem mer nämner avfasningen?
Citera
2019-03-10, 23:09
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Du sa det tog den springande mannen 20 sek. Borde ju ta YN med sällskap betydligt mer då de inte sprang. Tar en minut om han sprang 3 ggr så fort som de gick.

Nej, jag tror i så fall att jag var otydlig. Dessutom kan man inte räkna så. Det är inte givet att det tog YN/AZ tre gånger så lång tid som GM. Vad är det som säger det?

YN/AZ hade ju precis rundat hörnet vid Johannesgatan då de såg honom komma springande österut på den andra trottoaren. Han var då inte i jämnhöjd med dem utan närmare trappan.

Medan de gick mot trappan sprang han förbi dem (hade kanske varit enklare om man kunde visa på en karta, men du kan själv studera en karta över det aktuella området).

Den springande mannen sprang inte så fort, sa YN.

Det är nog snarare så att tiderna för den springande mannen och YN/AZ på den aktuella sträckan ligger rätt nära varandra. Det är ju ingen lång sträcka. En minut är oerhört lång tid i sammanhanget.

Han rörde sig lite snabbare än dem men aldrig tre gånger så snabbt. Det ser jag som orealistiskt.
Citera
2019-03-10, 23:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, jag tror i så fall att jag var otydlig. Dessutom kan man inte räkna så. Det är inte givet att det tog YN/AZ tre gånger så lång tid som GM. Vad är det som säger det?

YN/AZ hade ju precis rundat hörnet vid Johannesgatan då de såg honom komma springande österut på den andra trottoaren. Han var då inte i jämnhöjd med dem utan närmare trappan.

Medan de gick mot trappan sprang han förbi dem (hade kanske varit enklare om man kunde visa på en karta, men du kan själv studera en karta över det aktuella området).

Den springande mannen sprang inte så fort, sa YN.

Det är nog snarare så att tiderna för den springande mannen och YN/AZ på den aktuella sträckan ligger rätt nära varandra. Det är ju ingen lång sträcka. En minut är oerhört lång tid i sammanhanget.

Han rörde sig lite snabbare än dem men aldrig tre gånger så snabbt. Det ser jag som orealistiskt.

YN med sällskap sa sig vara 5-6 steg in på David Bagares gata från Johannesg när de såg den springande mannen 10 meter framför sig. Ser på en karta att de är ca 80 m från trappan då. Normal gånghastighet är 5km/h, vilket ger 57,6 sekunder.
Senast redigerad av enough-is-enough 2019-03-10 kl. 23:37.
Citera
2019-03-10, 23:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
YN med sällskap sa sig vara 5-6 m in på David Bagares gata från JKG när de så den springande mannen 10 meter framför sig. Ser på en karta att de är ca 80 m från trappan då. Normal gånghastighet är 5km/h, vilket ger 57,6 sekunder.

Missförstånd igen. Jag menar inte sträckan från när de precis rundat hörnet fram till trappan.

Jag menar sträckan från när den springande mannen passerat och fram till trappan. Då hade de ju redan hunnit gå en sträcka mot trappan.

Har inte kartan framför mig nu men det måste vara betydligt kortare än 80 meter. Kanske halva sträckan? Låt oss inte låsa oss vid sådana detaljer. Låt säga att det tog dem 30 sek istället för 20 sek.

Jag såg i ditt räkneexempel från Palmemordspodden LJ och YN/AZ skulle ha pratat i 30 sek uppe i trappan. Det är också alldeles för lång tid. Vill minnas att YN sa att det var ett mycket hastigt möte, typ 10 sek.

Sammantaget leder det här fortfarande till att tiderna inte stämmer. Man kan glida med 10-20 sek hit eller dit men det blir fortfarande orealistiskt enligt vad jag skrev inledningsvis.

Om YN/AZ såg den springande mannen 23.22.50 så kan det omöjligt ha tagit dem drygt tre minuter att nå trappfoten. Det bör ha tagit dem max 2 minuter eller mer troligt 1,5 minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in