Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
YN med sällskap sa sig vara 5-6 m in på David Bagares gata från JKG när de så den springande mannen 10 meter framför sig. Ser på en karta att de är ca 80 m från trappan då. Normal gånghastighet är 5km/h, vilket ger 57,6 sekunder.
Missförstånd igen. Jag menar inte sträckan från när de precis rundat hörnet fram till trappan.
Jag menar sträckan från när den springande mannen passerat och fram till trappan. Då hade de ju redan hunnit gå en sträcka mot trappan.
Har inte kartan framför mig nu men det måste vara betydligt kortare än 80 meter. Kanske halva sträckan? Låt oss inte låsa oss vid sådana detaljer. Låt säga att det tog dem 30 sek istället för 20 sek.
Jag såg i ditt räkneexempel från Palmemordspodden LJ och YN/AZ skulle ha pratat i 30 sek uppe i trappan. Det är också alldeles för lång tid. Vill minnas att YN sa att det var ett mycket hastigt möte, typ 10 sek.
Sammantaget leder det här fortfarande till att tiderna inte stämmer. Man kan glida med 10-20 sek hit eller dit men det blir fortfarande orealistiskt enligt vad jag skrev inledningsvis.
Om YN/AZ såg den springande mannen 23.22.50 så kan det omöjligt ha tagit dem drygt tre minuter att nå trappfoten. Det bör ha tagit dem max 2 minuter eller mer troligt 1,5 minut.