Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-04-07, 11:51
Medlem
Blev mannen som stoppade Gösta Söderström och Ingvar Winden någonsin identifierad?

"Låt oss ta del av Gösta Söderströms egen skildring av vad som inträffade denna ödesdigra natt:

"Jag Gösta Söderström, och kollegan Ingvar Windén patrullerade i bil 2520 Kungsgatan västerut, och då vi befann oss i närheten av Norra Kungstornet, stoppades vi av en man som kom utrusande i körbanan och omtalade att det varit skottlossning på Sveavägen vid Tunnelgatan. Min minnesbild av uppgiftslämnaren är att denne var i 40-årsåldern, över medellängd, barhuvad och klädd i en brun överrock. Jag antog att mannen varit i närheten av den uppgivna adressen och sedan irrat omkring sökande efter patrullerande poliser. "

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
Citera
2019-04-07, 12:08
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Blev mannen som stoppade Gösta Söderström och Ingvar Winden någonsin identifierad?

"Låt oss ta del av Gösta Söderströms egen skildring av vad som inträffade denna ödesdigra natt:

"Jag Gösta Söderström, och kollegan Ingvar Windén patrullerade i bil 2520 Kungsgatan västerut, och då vi befann oss i närheten av Norra Kungstornet, stoppades vi av en man som kom utrusande i körbanan och omtalade att det varit skottlossning på Sveavägen vid Tunnelgatan. Min minnesbild av uppgiftslämnaren är att denne var i 40-årsåldern, över medellängd, barhuvad och klädd i en brun överrock. Jag antog att mannen varit i närheten av den uppgivna adressen och sedan irrat omkring sökande efter patrullerande poliser. "

http://www.politiskamord.com/p4gosta.html
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/03/gosta-soderstrom-pl-8592-760-49-herrang.html#.XKnLbe97keE

Onsdagen den 12 mars 1986 tog jag en personlig kontakt med chefen för ordningsavdelningens driftsektion, intendenten Curt Nilsson, som bestämt hävdade att larmet utgått kl 23.23. Såsom ett annat bevis åberopades, att spaningsledningen hade förhört mannen som stoppade oss (Söderström/Windén) i bil 2520. Det skulle ha varit en taxichaufför som från sin bil hört larmet till basstationen, Järfälla Taxi, och någon minut härefter observerat vår polisbil. Hejdat denna och informerat oss om skottlossningen.

Identiteten på ”taxichauffören” avslöjades först tisdagen den 25 april 1989, då Hans Holmér vittnade i Göteborgs Tingsrätt. (Tryckfrihetsmålet mot tidningen Proletären). ”Taxichauffören” är numera polisaspirant, och han tjänstgör i Jakobsbergs polisdistrikt. Slut citat.

Detta är intressant om det stämmer.

Järfälla taxi ringde ledningscentralen strax före 23,23. Där operatör Helin sade att han gick ut med ett områdeslarm direkt. Alltså 23,23,00 som Holmer hävdade.

Taxichauffören larmade sedan polis 2520 efter cirka en minut. Alltså runt 23,24. Vilket leder till att första polisbil, 2520, anlände till mordplatsen runt 23,24,30. Vilket då antyder, precis som IL upptäckte, att Ulf Helin och Holmer ljög. Larmet kan inte utgått före 23,24.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-07 kl. 12:23.
Citera
2019-04-07, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Guldspaden i klassen Magasin går till Thomas Pettersson, Filter för Skandiamannen #Gräv19

Jag kan inte påstå att jag är helsåld på Skandiamannen som gm.

Ännu fler idioter som kastar ved på elden så att Pettersson kan hålla sin tunna och osmakliga soppa kokande och pengarna tickande in.
Citera
2019-04-07, 12:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Intressant att se kommunisten Jörn Svensson vurma för en vid den tiden Stockholms tyngsta kriminella.
Jörn satt med i Granskningskommissionen vill jag minnas. Kan ha fel.
Achtung Panzer är inne på samma linje.
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Kegö/Barrling-spåret:

Kanske "Åkes Gubbar" var CIA´s Stay Behind-grupp i Stockholm och opererade under USA´s regi?
Eftersom Barrling-Kegö-spåret idag verkar innehålla något om att dels GRU-rezidenten känt till mordet i förväg, och dels något om inblandning av kriminellt nätverk med Sovjetkopplingar, Kan då Åkes Gubbar och/eller för "Föräldraföreningen Mot Narkotika" knarkspanande "Barbro-grupp" spanat på denna knarkliga ifrån öst och att deras pågående spaning prioriterades av SÄPO så att ordinarie knarkspan på Cigge fick brytas? Känner någon till mer om detta kriminella dåtida nätverk från Öst?

Som jag uppfattat det hanterades Stockholms knarket av Karl Pauksch (="Puskas"?)nerifrån "kontinenten" och efter att på sjuttiotalet gått via "Stockholms Knarkkung" Leif Stenberg/Skiffer, under 80-talet övergått till hans högra hand Kent Sundberg som i tidigare visat youtubeklipp är intervjuad (maskerad) som "Stockholms knarkkung" vid tiden för MOP och som de intervjuade finnarna var rädda för att få halsen avskuren av. Leif Stenberg/Skiffer röjer alla sina konkurrenter i sina memoarer skrivna 1982 under pseudonymen "Flemming Broman".http://kulturarbete.blogspot.se/2008/10/avdelningen-fr-mrkliga-monumentala-mn.html
Att han röjer så mycket talar för att han tjallat för polisen (Tommy Turbo?) mot amnesti och hjälp till hjärtoperation? Hursomhelst skriver han inget 1982 om annan utländsk konkurrens än albaner, turkar och juggar. De senare bedrev knarkhandel på spelklubben belägen någonstans på Snickarebacken (flyktvägen?) Exakt var låg denna klubb? Restaurang Karelia?

I boken kan jag möjligen tänka mig att bröderna Kauklija som SÄPO spanat på under 70-talet, skulle kunna vara den organisation Barrling/Kegö syftar på?

I romanen "Birka" påstår Holmér att två trådar bär innehåll ifrån verkliga händelser. Funderat mkt på vilka men många alternativ finns. Ett av dessa är att polisorganisationen är infiltrerad av knarkliga som blir förvarnad om knarkspans tillslag och har en "insider" hos polisen.

I verkligheten, dvs i Leif stenberg/Skiffers (alias Flemming Broman) memoarer, anges att Rendle Kauklija haft förbindelser med två kvinnliga poliser varav den ena arbetat på Centralregistret i Stockholms polisdistrikt. 1980 greps också en kriminalkommisarie ("Pappa") i Dalarna och dennes fru skall ha skött bokföringen för de Pizzerior i Ludvika mm. där knarktillslag misslyckats.

Rendle Kauklija skall också haft icke brottsliga kontakter med kommunikationsminister Karl Boo och invandrarminister Karin Söder. Kanske därför SÄPOintresse?

Ibland Kauklijas kontakter nämns också "Roy Andersson" (vem är denne? Är det Leif Stenberg Själv? Han anges i alla fall ha poliskontakter), Ratko Djokic, Ryzzard Przeduik, Christoph Lukasic mfl.
Ett misslyckat knarktillslag mot toppmannen Branko som hjälpte bröderna Kauklija nämns liksom att Branko öppnat guldsmedsbutik på Väterlånggatan 55... (skrevs 1982. När flyttade Palme till Västerlånggatan?)

Sammanfattning: Återfinns Kegö/Barrlings kriminella liga med Sovjetkoppling ibland ovanstående aktörer från tiden runt 1980???
Citera
2019-04-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nej, Hedberg får förstås inte Guldspaden men får stöd från andra håll och blir inbjuden att hålla lönsamma föredrag med sina stulna idéer. Någon utmärkelse blir det säkert också med tiden.

Menar du att det inte finns någon finansiell maktelit i Sverige med en hemlig agenda och som är ohotad av "de tre statsmakterna"? Då blir jag mycket nyfiken på din bild av Bofors, vapensmuggling och t.ex. bröderna Lundin.
Nej jag menar inte riktigt så.
När deras respektive intressen sammanfaller är de definitivt ohotade, ja.
Då talar jag om den politiska makten oavsett inriktning, och den finansiella makten, som ofta spelar i samma lag, och eftersom Bofors var av stort statligt intresse så kan du ju tänka dig att även vapensmugglingens också var det.

Journalisterna är till övervägande del bara dumma och oinsatta i mordet, vilket gör att Filter kan bli prisbelönta.

Kriteriet för guldspade är som jag skrev i en kommentar ovan att man ska ha grävt fram ”väsentlig information av allmänintresse”

Att Filter grävt kan man inte ifrågasätta, men det ser i nuläget ut som om de i stället grävt fram oväsentligheter som inte har med mordet att göra, och därmed har ”grävet” inte heller något allmänintresse.
Filter har dock jobbat hårt för sin sak, och jag föreställer mig att de inte haft särskilt svårt att sälja in sin ”sanning” i kretsen av dåligt insatta journalister. Det råder en tydlig vänskapskorruption här.
TP som blivit hårt ansatt från olika håll inte minst här i tråden får nu tuta lite i segertrumpeten, och det kan han väl få göra.
Men inte blir det väl bättre för det...?
Citera
2019-04-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jörn satt med i Granskningskommissionen vill jag minnas. Kan ha fel.
Jörn deltog inte. Dessa var ledamöter.

Lars Eric Ericsson
Inga-Britt Ahlenius Hans-Gunnar Axberger
Gun-Britt Mårtensson Håkan Winberg

https://data.riksdagen.se/fil/6829E620-A8FB-40F6-B13D-BEC9A69F0FC3
Citera
2019-04-07, 12:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2011/03/gosta-soderstrom-pl-8592-760-49-herrang.html#.XKnLbe97keE

Onsdagen den 12 mars 1986 tog jag en personlig kontakt med chefen för ordningsavdelningens driftsektion, intendenten Curt Nilsson, som bestämt hävdade att larmet utgått kl 23.23. Såsom ett annat bevis åberopades, att spaningsledningen hade förhört mannen som stoppade oss (Söderström/Windén) i bil 2520. Det skulle ha varit en taxichaufför som från sin bil hört larmet till basstationen, Järfälla Taxi, och någon minut härefter observerat vår polisbil. Hejdat denna och informerat oss om skottlossningen.

Identiteten på ”taxichauffören” avslöjades först tisdagen den 25 april 1989, då Hans Holmér vittnade i Göteborgs Tingsrätt. (Tryckfrihetsmålet mot tidningen Proletären). ”Taxichauffören” är numera polisaspirant, och han tjänstgör i Jakobsbergs polisdistrikt. Slut citat.

Detta är intressant om det stämmer.

Järfälla taxi ringde ledningscentralen strax före 23,23. Där operatör Helin sade att han gick ut med ett områdeslarm direkt. Alltså 23,23,00 som Holmer hävdade.

Taxichauffören larmade sedan polis 2520 efter cirka en minut. Alltså runt 23,24. Vilket leder till att första polisbil, 2520, anlände till mordplatsen runt 23,24,30. Vilket då antyder, precis som IL upptäckte, att Ulf Helin och Holmer ljög. Larmet kan inte utgått före 23,24.

Det här med Söderström är inte lätt. Jag mejlade för ett tag sedan med en fd polis som arbetade den kvällen, i en civil mörk Saab. Han tillhörde vd2 och befann sig runt Stureplan. Han sade sig höra Helins anrop och de körde då Kungsgatan mot Sveavägen. I korsningen Sveavägen Kungsgatan kommer de ikapp Söderström. Han uppgav att han är helt säker på att Söderström står i korsningen och talar med en person som står intill bilens passagerarsida. I själva korsningen alltså. Vem är då det?
Citera
2019-04-07, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det här med Söderström är inte lätt. Jag mejlade för ett tag sedan med en fd polis som arbetade den kvällen, i en civil mörk Saab. Han tillhörde vd2 och befann sig runt Stureplan. Han sade sig höra Helins anrop och de körde då Kungsgatan mot Sveavägen. I korsningen Sveavägen Kungsgatan kommer de ikapp Söderström. Han uppgav att han är helt säker på att Söderström står i korsningen och talar med en person som står intill bilens passagerarsida. I själva korsningen alltså. Vem är då det?
Den enda person som Söderström, mig veterligen, hävdar att han talat med vid den tidpunkten är den person som uppgav att det skett skottlossning i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan.

Frågan blir då vad klockan var, enligt din polisman, när han gjorde den observationen. Och vad klockan var när han hörde områdeslarmet.
Citera
2019-04-07, 13:26
Medlem
Tema : Palme och SÄPO enligt Olof Frånstedts version.

Om det Olof Frånstedt säger stämmer, måste ju man inom SÄPO varit mycket skeptiska till Palmes göranden och låtanden.

"Varför misstrodde Palme säkerhetspolisen?

– Det bottnade bland annat i att Palme lyssnade på skvaller som gick ut på att jag var Amerikafrälst och höger*man. Jag var en politisk motståndare eftersom jag inte var en medspelare. Den som inte var med Palme var mot Palme. Det var en massa beskyllningar mot mig: att jag skulle ha stoppat vapenleveranser till motståndsrörelsen mot Grekjuntan och att jag samarbetade med både den juntan och med Chilejuntan och andra dumheter. Personer inom Säpo som jag stoppat i karriären, därför att de uppfört sig olämpligt, sprang till Palme och han hade det dåliga omdömet att lyssna på dem.

– Jag respekterade Palme som regeringschef och han fick alla informationer han borde ha. Under gruvarbetarstrejken i Malmfälten 1969, till exempel, skrev jag själv ut uppgifter han ville ha om kommunister som var inblandade. Strejken i sig hade ingenting med vårt arbete att göra, det var en arbetskonflikt, men den kunde utnyttjas, också av främmande makt. Palme var väldigt intresserad.

– Han fick också, under utredningen om IB, en lista på personer i hans närhet som hade kontakt med Bratt, Guillou och andra journalister. Det var en förteckning bara, inga värderingar. Han begärde den av oss. Han var väldigt upphetsad efteråt.

IB måste ha varit en källa till konflikt?

– Javisst. Problemet med IB var ju att organisationen var hemlig för svenska folket och att den sysslade med sådant som inte var förenligt med svensk lag. Allt det där tillstötte sedan Palmes gode vän Birger Elmér tillträtt och de hade blivit av med Thede Palm som inte gick i partiets ledband. IB krävde att vi skulle överföra säkerhetsuppgifter till dem, alltså ett parti*kontrollerat organ, och det vägrade vi naturligtvis. Och när de höll på med något på hemmaplan, fotograferade demonstrationer till exempel, och avslöjades, fick vi klä skott. De gjorde strandhugg längs Finska viken, greps av finsk polis och vi fick sopa upp efter dem. Det var ständiga konflikter med IB.

Misstrodde Säpo regeringen?

Nej. Jag misstrodde Palme eftersom han lyssnade på detta skvaller. Jag misstrodde honom för att han försökte få oss att avbryta samarbetet med CIA och in*leda ett samarbete med KGB. Den statschef som säger så är i ryssarnas garn eller rör sig åtminstone inom deras intressesfär. Det tydde på att han hade för avsikt att ändra det svenska försvarsbeslutet som slog fast att hotet mot Sverige kom från öst – vilket styrde vårt arbete. Sverige tillhörde västsidan, även om vi inte var med i Nato. En statsminister ska inte driva sin egen utrikespolitik, men det gjorde Olof Palme.

Sa han det där direkt till er?

Nej, det förmedlades genom Birger Elmér som erbjöd sig att introducera mig till KGB:s chef i Stockholm. Hans Holmér, som då var chef för Säpo, också han god vän med Elmér, kom ungefär samtidigt med en liknande propå: han tyckte att jag skulle kontakta KGB. Det var alltså jag som personligen höll i alla utlandskontakter. Och så fick Carl Persson ett liknande budskap från Palme: Samarbetet med CIA skulle upphöra och ett samarbete skulle inledas med KGB.

"– Däremot hade jag blivit ombedd att göra en förteckning av CIA:s alla agenter i Sverige. Det var på ett möte mellan Olof Palme, Carl Persson och mig. Efteråt var Calle ytterst bekymrad. »Lugn«, sa jag, »det här ska jag fixa.« Jag gjorde en förteckning över alla utländska agenter i Sverige, alltså inte bara CIA utan Mossad, MI6, tyska författningsskyddet, KGB och alla andra, men jag angav bara antalet agenter från varje land. Inga namn. Jag skrev att medan västagenterna enbart arbetade mot tredje land i Sverige arbetade östländernas agenter i huvudsak mot svenska intressen.

– Jag tog också upp ett specialfall, en professor H, amerikan, som regelmässigt besökte Sverige och som sedan sin studietid var värvad av CIA, och sedan hade värvats av KGB. Ingen kunde missförstå min poäng. Jag lämnade över listan till Olof Palme, han läste igenom den medan jag satt kvar och jag såg hur hans käkar började arbeta. Till slut kastade han listan i bordet och förklarade att mötet var avslutat. Jag visste att han kände denne professor H, umgicks med honom."

https://www.fokus.se/2011/09/spionjagaren-som-kom-hem-till-kylan/
Senast redigerad av Sumer 2019-04-07 kl. 13:29.
Citera
2019-04-07, 13:46
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej jag menar inte riktigt så.
När deras respektive intressen sammanfaller är de definitivt ohotade, ja.
Då talar jag om den politiska makten oavsett inriktning, och den finansiella makten, som ofta spelar i samma lag, och eftersom Bofors var av stort statligt intresse så kan du ju tänka dig att även vapensmugglingens också var det.
Nr 1 för den svenska ägar- och makteliten i Sverige efter kriget var att gå med i NATO. Sovjet var det absolut största hotet mot deras privilegierade ställning. Även de borgerliga partierna önskade ett medlemskap i NATO men hade ingen majoritet i riksdagen för detta och att ta politisk strid i frågan var riskabelt eftersom det med största sannolikhet skulle gynna socialdemokraterna. Neutraliteten hade ett starkt stöd i Sverige efter kriget.

Nr 2 för den svenska ägar- och makteliten i Sverige efter kriget var att göra lönsamma affärer och utöka sin makt. För att kunna vara neutrala behövde Sverige en egen stark vapenindustri, vilket gick hand i hand med socialdemokraternas sysselsättningspolitik. Saab och Bofors gjorde stora vinster på neutraliteten och spioner som Wennerström och Bergling fick neutraliteten att bli än mer kostsam för staten. Den här verksamheten kulminerade i början av 70-talet och vapenexporten sågs också som en viktig faktor för att upprätthålla neutralitet.

Navet i skeendena i svensk politik är NATO och det är intressant att Bofors med sina NATO-kontakter kom att spela en roll i svängningen i svensk politik, där mordet på Olof Palme var ett led. Företaget som hade neutraliteten att tacka för sina framgångar blev en viktig kugge i processen för att inlemma Sverige i NATO.

Idag ägs Bofors av BAE Systems, som är en del av det militärindustriella komplexet i Storbritannien.
Citera
2019-04-07, 13:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det måste ju vara mannen i brun rock. Var den lite ljusare brun kunde den ha uppfattats som beige i det orangefärgade ljuset vid Dekorima.

Du börjar verkligen att kvalificera dig för ett grävarpris.
Citera
2019-04-07, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nr 1 för den svenska ägar- och makteliten i Sverige efter kriget var att gå med i NATO. Sovjet var det absolut största hotet mot deras privilegierade ställning. Även de borgerliga partierna önskade ett medlemskap i NATO men hade ingen majoritet i riksdagen för detta och att ta politisk strid i frågan var riskabelt eftersom det med största sannolikhet skulle gynna socialdemokraterna. Neutraliteten hade ett starkt stöd i Sverige efter kriget.

Nr 2 för den svenska ägar- och makteliten i Sverige efter kriget var att göra lönsamma affärer och utöka sin makt. För att kunna vara neutrala behövde Sverige en egen stark vapenindustri, vilket gick hand i hand med socialdemokraternas sysselsättningspolitik. Saab och Bofors gjorde stora vinster på neutraliteten och spioner som Wennerström och Bergling fick neutraliteten att bli än mer kostsam för staten. Den här verksamheten kulminerade i början av 70-talet och vapenexporten sågs också som en viktig faktor för att upprätthålla neutralitet.

Navet i skeendena i svensk politik är NATO och det är intressant att Bofors med sina NATO-kontakter kom att spela en roll i svängningen i svensk politik, där mordet på Olof Palme var ett led. Företaget som hade neutraliteten att tacka för sina framgångar blev en viktig kugge i processen för att inlemma Sverige i NATO.

Idag ägs Bofors av BAE Systems, som är en del av det militärindustriella komplexet i Storbritannien.
Vad har du för teori om regeringens engagemang i Indien affären?
Går den att relatera till vapensmugglingarna?
Fanns över huvud taget ett sådant samband?

Rakt formulerat:
Varför engagerade sig regeringen så hårt i denna fråga, och vad hade effekterna blivit om utfallet blivit att de förlorat kampen om ordern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in