Citat:
Ursprungligen postat av
Gromgutten
Skellefteå Kommun har bestämt att de inte skall ta ut øverskottet från sitt helägda kommunala bolag. De är ägare av företaget och bestämmer att de tar ut motsvarande mindre før sin övriga verksamhet. När kommunen sponsrar så kallas det i dagligt tal "kommunal doping".
Dina argument ovan är för att det är fint och ok med "kommunal doping" och det står det självklart dig fritt att gøra. Men det är "kommunal doping".
För den som mottar pengarna är det självklart ingen skillnad men det är heller inte frågan. Det är inte Karlstad kommun som äger Löfbergs. I øvrigt stämmer din jämförelse.
Problemet är att i din värld så skulle storstadslagen som har tusentals sponsorer att välja bland få enorma fördelar. Doping är synonymt med fusk, och det är absolute inget fusk att som kommunalt bolag konkurrera med privata och använda pengarna till att stödja föreningslivet.
På tal om kommunal doping...
https://www.nwt.se/2019/04/06/fbk-mot-nytt-miljonavtal-med-kommunen/
Citat:
Ursprungligen postat av
AML78
Otroligt korkad och obildad jämförelse mellan löfbergs och Skellefteå kraft.
Löfbergs är ett bolag som konkurrerar på en öppen marknad medans Skellefteå kraft verkar på marknader där man som nätägare har monopol på anslutningar och abbonemang. Även på fjärrvärmesidan råder det oftast monopol så detta går inte på något sätt att jämföra med ett privat bolag på. En konkurrensutsatt marknad.
Jag kan som konsument välja att handla ett annat kaffe om jag inte vill stödja Färjestad men om jag skulle bo inom Skellefteå krafts koncessionsområde är jag tvungen att betala de priser som Skellefteå kraft sätter och kan inte välja något annat
Sen är det inte bara att skicka in pengar i kommunens budget hur som helst för ett kommunalt bolag, man kan ha vissa koncernbidrag men ett kommunalt bolag får inte användas som en kassako för kommunens ekonomi, det strider mot kommunallagen.
Skellefteå kraft sysslar egentligen med saker som kommunala bolag inte får syssla med, skall eqentligen bara verka inom den egna kommunens gränser och får ej konkurrera med privata bolag hur som helst. Men Skellefteå kraft har av historiska skäl ett undantag från detta men detta undantag var knappast tänkt att utnyttjas till att pumpa in mångmiljonbelopp till sitt lokala hockeylag.
Men vi får väl se hur länge till lagstiftningen kommer tillåta detta.
Vad har du som konsument med att Kommunala bolag ska ha samma rätt som privata att sponsra och göra reklam? Om det inte passar att stödja kommunen, som i sin tur sponsrar 68 olika föreningar i bygden så behöver man inte bo i Skellefteå. Svårare än så är det inte. Källa på att kommunala bolag inte får konkurrera med privata.
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Detta är 3de året ni går grymt med minus. Sa ni inte förra säsongen samma sak som nu? Att läckan ska täppas till?
Men vart är läckan då? Att ni har dyra kontrakt i Olimb, Jensen osv köper jag inte. Varför kontraktera dessa dyrt?
Jag sa ingenting. Och varför kontraktera dessa, ja förmodligen för att ledningen trodde att det skulle bli bättre än det blev.
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Var det någon som trodde Olimb skulle lyckas i fartfyllda Saik med sin sega spelstil?
Vår föredetta sportchef förmodligen. Nu passade ju Olimb in jättebra i Tommy Samuelssons spelsystem a la Barca. Han höll ju pucken hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Nä ni är där Frölunda var för några år sedan.
Nu handlar det om att stoppa såret innan det egna kapitalet sjunker för mycket.
Det är väl därför det pratas om föryngring och att spelarbudgeten sänks?
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Vilka miljon "inversteringar" snackar du om som skulle kosta Saik dessa miljoner?
Det är Pea Israelssons ord. Jag sitter inte i Skellefteås styrelse så jag har ingen aning exakt vad det är som gjorts. Men det byggdes en ny bar för några år sen och det pumpas in 12-13 miljoner i ungdomsverksamheten varje år.
Citat:
Ursprungligen postat av
svaampenn
Vad tjänar Möller/Lindström?
Skulle gissa att dom ligger på runt 300 000 i månaden. Vet inte riktigt vad din poäng är med att ifrågasätta deras löner. Dom har legat i toppen av SHLs poängliga varje säsong.