2019-04-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliman415
Klarade alla tester igår och kom på i efterhand att jag missade att berätta i säkerhetsintervjun om när polisen stoppade mig för olovlig mc körning när jag var ca 14 år. Hände ju inget då dem skjutsade hem mig sen var det klart. Kan det påverka mig nu i efterhand? Hon som hade samtalet med mig verkade ändå va nöjd med mig då hon fick mig och lova henne och ta utbildningen även om jag blev antagen till umeå om de så va fallet. Är 20 år nu kan dem se vad jag varit med om 5 år och tillbaka?

Nej, så vidare du inte finns med i belastningsregistret, misstankeregistret eller något annat register som styrs av polisdatalagen.
Senast redigerad av LorneMalvo 2019-04-06 kl. 09:03.
Citera
2019-04-06, 12:52
Medlem
Ni som har tagit er förbi psykologen och väntar besked, vad drog ni för resultat på UNIQ? Mitt resultat blev en 5:a, vilket jag är mer än nöjd med då jag var en 1 poäng från en 3:a första gången jag sökte. Måste ha varit sjukt nervös vid första tillfället!
Citera
2019-04-06, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LorneMalvo
TheRelaxerz12 påstående stämmer inte alls om att det är Säkerhetspolisen som tar beslutet ifall du ska bli antagen till utbildningen, utan det är Polisen själva som bestämmer det. Säkerhetspolisen gör endast en registerkontroll i belastningsregistret, misstankeregistret samt i deras egna register.

Ja, det är polisen som tar beslutet. Dock stämmer allt annat som jag citerade innan, dvs. Om man misslyckas på säkerhetsprövningsintervjun så blir man spärrad på 24 månader.
Citera
2019-04-06, 23:55
Medlem
Citat:
Är det så verkligen? Jag läste någonstans att flera hade skrivit att psykologen redan har bedömt en som lämplig för yrket och att Polisen gör intervjun ur ett rent säkerhetsperspektiv men jag har funderat på varför en del kuggar på säkerhetsprövningen, även om de inte är många, för kan knappast tro att alla har något i belastningsregistret. Hört om flera som har blivit godkända trots att man har haft något i registret eller straffats tidigare i livet. Det måste finnas annat man kan bli underkänd på t.ex. att man uppvisar tecken på omogenhet, framstår som opålitlig osv.

Angående säkerhetsprövningsintervjun står det följande:

"Säkerhetspolisen kontrollerar alla uppgifter som ingår i din säkerhetsprövning och lämnar beslutet till Polismyndigheten. Det går inte att överklaga beslutet. Om du av någon anledning inte klarar säkerhetsprövningen kommer du inte att få information om varför. Sökande till polisutbildningen som inte blir godkänd på säkerhetsprövningen, som görs i samband med testerna på Rekryteringsmyndigheten, får en spärrtid på 24 månader innan en ny ansökan kan göras."

Säkerhetsprövningsintervjun består ju av två delar så som jag förstått det, intervjun med polisman samt säkerhetsprövningen som görs av säkerhetspolisen.

Till mina frågor:

1) Om man bedöms som olämplig av polisman vid intervju, görs en säkerhetsprövning av säkerhetspolisen iallafall?

2) Gäller 24 månaders spärren även om polisman bedömer dig som olämplig eller gäller spärren endast om du ej klarar säkerhetsprövningen som görs av Säkerhetspolisen?

3) Vad skiljer avslagen? Hur vet man om polisman bedömer dig som olämplig respektive om man inte klarar själva säkerhetsprövningsslagningen som är gjord av säkerhetspolisen?
Citera
2019-04-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRelaxerz12
Angående säkerhetsprövningsintervjun står det följande:

"Säkerhetspolisen kontrollerar alla uppgifter som ingår i din säkerhetsprövning och lämnar beslutet till Polismyndigheten. Det går inte att överklaga beslutet. Om du av någon anledning inte klarar säkerhetsprövningen kommer du inte att få information om varför. Sökande till polisutbildningen som inte blir godkänd på säkerhetsprövningen, som görs i samband med testerna på Rekryteringsmyndigheten, får en spärrtid på 24 månader innan en ny ansökan kan göras."

Säkerhetsprövningsintervjun består ju av två delar så som jag förstått det, intervjun med polisman samt säkerhetsprövningen som görs av säkerhetspolisen.

Till mina frågor:

1) Om man bedöms som olämplig av polisman vid intervju, görs en säkerhetsprövning av säkerhetspolisen iallafall?

2) Gäller 24 månaders spärren även om polisman bedömer dig som olämplig eller gäller spärren endast om du ej klarar säkerhetsprövningen som görs av Säkerhetspolisen?

3) Vad skiljer avslagen? Hur vet man om polisman bedömer dig som olämplig respektive om man inte klarar själva säkerhetsprövningsslagningen som är gjord av säkerhetspolisen?

1) Oklart att de skulle anstränga sig att göra en säkerhetsprövning då du ändå inte går vidare till nominering.

2) Spärrtiden gäller bara då du inte klarar säkerhetsprövningen. Är det intervjun som inte är godkänd så är du välkommen att söka nästa omgång.

3) Se ovan. Anser polismannen att du inte är lämplig så får du ingen spärrtid.
Är du inte godkänd på säk.prövning får du spärrtid på två år.
Citera
2019-04-07, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styvnacke
1) Oklart att de skulle anstränga sig att göra en säkerhetsprövning då du ändå inte går vidare till nominering.

2) Spärrtiden gäller bara då du inte klarar säkerhetsprövningen. Är det intervjun som inte är godkänd så är du välkommen att söka nästa omgång.

3) Se ovan. Anser polismannen att du inte är lämplig så får du ingen spärrtid.
Är du inte godkänd på säk.prövning får du spärrtid på två år.

Tack för dina svar. För att vara källkritisk, får jag fråga, vad har du för källa? Egen erfarenhet eller någon i din närhet som haft detta scenariot?

Följdfråga!

HUR vet man skillnaden? Står det formulerat i antagningsbeskedet "Du bedöms inte som lämplig av polisman, dock är du välkommen med ny ansökan utan spärrtid." respektive "Du klarade inte vår säkerhetsprövning därav har du en spärrtid på 24 månader innan en ny ansökan kan göras."
Senast redigerad av TheRelaxerz12 2019-04-07 kl. 13:49.
Citera
2019-04-07, 15:18
Medlem
Citat:
Tack för dina svar. För att vara källkritisk, får jag fråga, vad har du för källa? Egen erfarenhet eller någon i din närhet som haft detta scenariot?

Följdfråga!

HUR vet man skillnaden? Står det formulerat i antagningsbeskedet "Du bedöms inte som lämplig av polisman, dock är du välkommen med ny ansökan utan spärrtid." respektive "Du klarade inte vår säkerhetsprövning därav har du en spärrtid på 24 månader innan en ny ansökan kan göras."
Egen erfarenhet tyvärr.
I mitt besked så stod det att jag inte bedömdes som lämplig att studera till polis men att jag inte hade någon spärrtid utan var välkommen att söka in nästa omgång. Jag ringde då RM som berättade att det var intervjun som jag inte var godkänd på.
Citera
2019-04-07, 15:48
Medlem
Citat:
Egen erfarenhet tyvärr.
I mitt besked så stod det att jag inte bedömdes som lämplig att studera till polis men att jag inte hade någon spärrtid utan var välkommen att söka in nästa omgång. Jag ringde då RM som berättade att det var intervjun som jag inte var godkänd på.

Intressant! Beklagar dock för din skull.

Märkligt att polisman gör en sådan kraftig bedömning av dig när du precis blivit bedömd som lämplig av RMs psykolog.

Vad tror du den bedömningen baseras på av polisman om dig?

1) Vad skiljer psykologens bedömning kontra polismans bedömning?

2) Fick du någon feedback på vad polisman ansåg var olämpligt hos dig?

3) Vid nästa sökning torde du hamna direkt hos polisman för säkerhetsprövningsintervjun då du senast åkte ut där utan spärrtid. Stämmer det?

Tacksam för din tid och svar!
Citera
2019-04-07, 21:51
Medlem
Citat:
Intressant! Beklagar dock för din skull.

Märkligt att polisman gör en sådan kraftig bedömning av dig när du precis blivit bedömd som lämplig av RMs psykolog.

Vad tror du den bedömningen baseras på av polisman om dig?

1) Vad skiljer psykologens bedömning kontra polismans bedömning?

2) Fick du någon feedback på vad polisman ansåg var olämpligt hos dig?

3) Vid nästa sökning torde du hamna direkt hos polisman för säkerhetsprövningsintervjun då du senast åkte ut där utan spärrtid. Stämmer det?

Tacksam för din tid och svar!
1) Oklart faktiskt, det handlar antagligen om personkemi skulle jag gissa. Jag har klarat av psykologen två gånger så det är knappast det som är problemet.

2) Ingen som helst feedback tyvärr. Jag kan tycka att det är rätt fegt av dem att inte ge det när dem vet att deras beslut är såpass avgörande, det kunde åtminstone vara skönt att slippa vänta på besked i ett antal månader när de lika gärna kan säga att det är kört på en gång.

3) Korrekt. Beror ju visserligen på, resultaten gäller ju bara för två sökomgångar men i mitt fall så är det direkt till ny säkerhetsintervju.
Citera
2019-04-07, 22:56
Medlem
Gällande psykologen! Har någon här råkat ut för att alla era uppgifter(cv, personligtbrev, kontaktuppgifter) ombetts att lämnas kvar hos psykologen?

Jag har utfört testerna för första gången och allting gick smidigt med testerna fram tills dit. Idrottar på högsta nivå i Sverige inom konditionsidrott och har en del ansvar på jobbet och från livet så det kändes bra.

Kom alltså in till intervjun och vi pratade en timme, allting kändes bra och psykologen kändes mer nervös och stressad i frågorna. Tex sa direkt ”inte så långa svar” för vi har bråttom och även fått veta i efterhand att hon var ny av deras anställda. Efteråt fick jag precis noll feedback och ombads vänta över en timme på svar som då blev negativt lämnat utav en annan person, samtidigt som jag ovan nämnt fick lämna kvar alla uppgifter och fick inte igen dessa. Idag 8v senare har inget skickats tillbaka, har pratat med 3olika anställda åt rekm och de säger att hon begått fel som behållt dem. Trodde ju först själv att de skulle ringa och berätta något då de valde att behålla allting!

Är fortfarande förvirrad och mer eller mindre för ingen verkar detta ha hänt. Har kompisar som pluggar och även som är poliser och ingen har hört något liknande eller vet ifall de ev skulle kunna tänkas höra av sig.
Citera
2019-04-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ja, det är polisen som tar beslutet. Dock stämmer allt annat som jag citerade innan, dvs. Om man misslyckas på säkerhetsprövningsintervjun så blir man spärrad på 24 månader.

Citat:
Egen erfarenhet tyvärr.

Precis, det stämmer att det är en spärrtid på 24 månader om man inte blir godkänd på säkerhetsprövningen.

Styvnacke, vet inte riktigt vad jag ska tro... känns väldigt konstigt att du fick ett sånt besked... som jag har uppfattat det så blir man antingen godkänd eller inte på säkerhetsprövningen. Blir du inte godkänd så blir du, som tidigare sagt, spärrad och skulle det vara så att du blir godkänd men ändå inte blir antagen, då beror det på att du har för dåligt meritvärde att konkurrera med om de har tillräckligt många godkända sökande. Du kan väl lägga upp en bild på det brevet som du fick i så fall för att övertyga oss?
Citera
2019-04-07, 23:22
Medlem
Citat:
Precis, det stämmer att det är en spärrtid på 24 månader om man inte blir godkänd på säkerhetsprövningen.

Styvnacke, vet inte riktigt vad jag ska tro... känns väldigt konstigt att du fick ett sånt besked... som jag har uppfattat det så blir man antingen godkänd eller inte på säkerhetsprövningen. Blir du inte godkänd så blir du, som tidigare sagt, spärrad och skulle det vara så att du blir godkänd men ändå inte blir antagen, då beror det på att du har för dåligt meritvärde att konkurrera med om de har tillräckligt många godkända sökande. Du kan väl lägga upp en bild på det brevet som du fick i så fall för att övertyga oss?

Minns att jag pratade med Rekryteringsmyndigheten och att dem sa oavsett vilken del av säkerhetsprövningsintervjun man misslyckas på (läs: polismans bedömning och/eller registerkontroll av säkerhetspolisen) så blir automatiskt spärrtid på 24 månader.

Så Styvnacke får gärna lägga upp en bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in