Citat:
Ursprungligen postat av
LorneMalvo
Är det så verkligen? Jag läste någonstans att flera hade skrivit att psykologen redan har bedömt en som lämplig för yrket och att Polisen gör intervjun ur ett rent säkerhetsperspektiv men jag har funderat på varför en del kuggar på säkerhetsprövningen, även om de inte är många, för kan knappast tro att alla har något i belastningsregistret. Hört om flera som har blivit godkända trots att man har haft något i registret eller straffats tidigare i livet. Det måste finnas annat man kan bli underkänd på t.ex. att man uppvisar tecken på omogenhet, framstår som opålitlig osv.
Angående säkerhetsprövningsintervjun står det följande:
"Säkerhetspolisen kontrollerar alla uppgifter som ingår i din säkerhetsprövning och lämnar beslutet till Polismyndigheten. Det går inte att överklaga beslutet. Om du av någon anledning inte klarar säkerhetsprövningen kommer du inte att få information om varför. Sökande till polisutbildningen som inte blir godkänd på säkerhetsprövningen, som görs i samband med testerna på Rekryteringsmyndigheten, får en spärrtid på 24 månader innan en ny ansökan kan göras."
Säkerhetsprövningsintervjun består ju av två delar så som jag förstått det, intervjun med polisman samt säkerhetsprövningen som görs av säkerhetspolisen.
Till mina frågor:
1) Om man bedöms som olämplig av polisman vid intervju, görs en säkerhetsprövning av säkerhetspolisen iallafall?
2) Gäller 24 månaders spärren även om polisman bedömer dig som olämplig eller gäller spärren endast om du ej klarar säkerhetsprövningen som görs av Säkerhetspolisen?
3) Vad skiljer avslagen? Hur vet man om polisman bedömer dig som olämplig respektive om man inte klarar själva säkerhetsprövningsslagningen som är gjord av säkerhetspolisen?