2019-04-06, 20:51
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av znorlax
Han nätade en straff kyligt men matchbilden blev som förväntat. Ajax totaldominans vilket genast renderade i att Isak var väldigt mycket mindre involverad och hade mindre service men när han väl fick bollen, säg 8+ gånger, så var det farligt varje gång. Så individuellt en bra match.

Ajax har ett fantastiskt lag just nu dock. Bara att njuta när de spelar.

Fan vad jobbigt de måste vara att ha ett fantastiskt lag och inte ens vinna den pissligan.
Citera
2019-04-06, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Fan vad jobbigt de måste vara att ha ett fantastiskt lag och inte ens vinna den pissligan.
Både PSV och Ajax är dock riktigt bra lag så det är mer än logiskt.

Sen är PSV och Ajax bara någon poäng ifrån varandra så vem som vinner återstår att se. Ajax har dessutom full fokus på CL nu med.

Säg vad du vill om Eredivise men topplagen brukar vara bra och de spelar en bra attackerande fotboll.
Citera
2019-04-06, 22:40
Medlem
Citat:
Både PSV och Ajax är dock riktigt bra lag så det är mer än logiskt.

Sen är PSV och Ajax bara någon poäng ifrån varandra så vem som vinner återstår att se. Ajax har dessutom full fokus på CL nu med.

Säg vad du vill om Eredivise men topplagen brukar vara bra och de spelar en bra attackerande fotboll.

Vilka topplag? Förutom Ajax och PSV är det en chockerande låg nivå på de andra lagen. Det Willem presterade defensivt och offensivt idag mot Ajax var skrattretande dåligt. Påminde om superettan här hemma i Sverige.

Jag är fortsatt skeptisk till Alexander Isak. Känns lite skumt att han inte ens fick spela i Dortmunds reservlag.
Citera
2019-04-06, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Vilka topplag? Förutom Ajax och PSV är det en chockerande låg nivå på de andra lagen. Det Willem presterade defensivt och offensivt idag mot Ajax var skrattretande dåligt. Påminde om superettan här hemma i Sverige.

Jag är fortsatt skeptisk till Alexander Isak. Känns lite skumt att han inte ens fick spela i Dortmunds reservlag.
Topplagen är PSV och Ajax ja. Det är de jag pratade om.

Sen har de varierat lite mellan åren vilka topplagen är.
Citera
2019-04-06, 22:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Haha vafan du kan ju inte kontra med erfarenhet och sedan citera 4 namn som inte alls var längesen

Kačaniklić spelade sin första landslagsmatch 2012. Då gick vissa av er fortfarande i mellanstadiet.

Men tycker du att dessa lovande talanger har gjort några kometkarriärer? Att som 27-åring pensionera sig i Bajen säger det mesta.
Citera
2019-04-06, 23:04
Medlem
Korders avatar
Citat:

Instämmer. Det är tämligen låg nivå på de holländska lagen vid sidan om PSV och Ajax. I år åkte exempelvis Feyenoord ut med totalt 5-1 mot slovakiska Trencin, medan AZ blev utslagna av ett kazakiskt (?) lag. Och trots att PSV och framför allt Ajax gjort det bra under årets europaspel så kvarstår ju faktum att även dessa blev utslagna i kvalspelet på mindre imponerande sätt förra året (Ajax åkte ut 2-4 mot Rosenborg och PSV 0-2 mot Osijek).

Vid sidan om de tre klassiska storklubbarna (Ajax, PSV, Feyenoord) är det de senaste fem åren ett enda holländskt lag som ens lyckats kvala in till EL-gruppspel. Vitesse, och dem kom sist.
Senast redigerad av Korder 2019-04-06 kl. 23:10.
Citera
2019-04-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Instämmer. Det är tämligen låg nivå på de holländska lagen vid sidan om PSV och Ajax. I år åkte exempelvis Feyenoord ut med totalt 5-1 mot slovakiska Trencin, medan AZ blev utslagna av ett kazakiskt (?) lag. Och trots att PSV och framför allt Ajax gjort det bra under årets europaspel så kvarstår ju faktum att även dessa blev utslagna i kvalspelet på mindre imponerande sätt förra året (Ajax åkte ut 2-4 mot Rosenborg och PSV 0-2 mot Osijek).

Vid sidan om de tre klassiska storklubbarna (Ajax, PSV, Feyenoord) är det de senaste fem åren ett enda holländskt lag som ens lyckats kvala in till EL-gruppspel. Vitesse, och dem kom sist.

Samtidigt har ju Feyenoord och AZ varit riktigt bra andra år, så som Znorlax sa, det varier mycket.
Citera
2019-04-06, 23:18
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Samtidigt har ju Feyenoord och AZ varit riktigt bra andra år, så som Znorlax sa, det varier mycket.

Jag snackade skit ovan. Minnet är inte vad det borde. Holland har gått ner sig europamässigt, men inte så mycket som jag påstod ovan. Faktafel från mig. Exempelvis gick AZ vidare från gruppen 2016/17. Jävligt svag grupp förvisso (lag från Israel och Irland bakom sig), men rätt ska vara rätt.

Man kan ju dock ha i åtanke att många lag från diverse skitligor lyckas gå vidare i EL emellanåt - däribland har vi ju två svenska exempel.
Senast redigerad av Korder 2019-04-06 kl. 23:22.
Citera
2019-04-06, 23:47
Bannlyst
Citat:

Isak är väl den första anfallaren på över 20 år att göra 11 mål på sina 11 första matcher i Holland. Zlatan behövde 30 matcher för att komma upp i tvåsiffrigt i Ajax. Han gör dessutom mål ungefär var 100:e minut som senior.

Det är uppenbart att han kommer utvecklas till en toppspelare. Sen är det ju en bit kvar till den yppersta världseliten. Men är han redan för bra för ett mittenlag i Holland. Det ser ju alla.
Citera
2019-04-07, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kačaniklić spelade sin första landslagsmatch 2012. Då gick vissa av er fortfarande i mellanstadiet.

Men tycker du att dessa lovande talanger har gjort några kometkarriärer? Att som 27-åring pensionera sig i Bajen säger det mesta.

Sa det lite på skämt för jag förväntade mig äldre exempel när du citerade erfarenhet haha. Va inte så mycket bakom det

Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Ja precis. Jag håller med om att inte ligan är det den en gång var och defensivt speciellt är det väldigt illa ibland.

Men just topplagen (brukar var 2 till 3 varje år) håller ofta en hög nivå. Det varierar som du säger.
Citera
2019-04-07, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Isak är väl den första anfallaren på över 20 år att göra 11 mål på sina 11 första matcher i Holland. Zlatan behövde 30 matcher för att komma upp i tvåsiffrigt i Ajax. Han gör dessutom mål ungefär var 100:e minut som senior.

Det är uppenbart att han kommer utvecklas till en toppspelare. Sen är det ju en bit kvar till den yppersta världseliten. Men är han redan för bra för ett mittenlag i Holland. Det ser ju alla.

Det har funnits flera spelare som har dominerat Eredivise men sedan på sin höjd blivit en bänkvärmare i något botten eller mittenlag ute i Europa. Dessutom har hälften av Isaks mål kommit på straff.

Jag efterlyste en bra insats från hans sida mot bättre motstånd. Han var i stora delar osynlig mot Ajax idag. Tagga ner med snacket om att han skulle hålla världsklass när han inte ens platsade i Dortmunds reservlag.
Citera
2019-04-07, 00:55
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Dessutom har hälften av Isaks mål kommit på straff.
Kreativ matematik när du får 4 av 11 till hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in