2019-04-06, 18:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Om det gick att iscensätta ett såpass stort och komplicerat teaterstycke, då undrar ju jag varför så spektakulärt? Om man har stora resurser och möjligheter, varför inte bara förgifta honom? OP dör i sömnen i egen säng eller faller ihop på jobbet i framkallad hjärtinfarkt? Ingen polisutredning, ingen uppståndelse. Bara, jahaja, han var ju nästan 60 och stressade så det var ju så det skulle gå.

Det är här det hela faller på sin orimlighet. Konspirationer är sällan särskilt märkliga. Det här är så överdrivet fantasifullt att man bara baxnar.

Varför inte bara döda OP?

Tja, det förutsätter ju att de som ville ha bort honom också var mentalt kapabla att döda en person, direkt eller indirekt. CL, AG, SA, KOF, var de kapabla att få en oskyldig människas blod på sina händer, samvetslösa?

Ponera att OP var förvirrad och att det snabbt förvärrades, var han då lämplig att åka till Moskva och förhandla om intressen viktiga för rikets säkerhet? För att inte tala om den säkerhetsrisk OP var om någon fick veta att han hade hiv och eventuellt också manliga sexuella kontakter, sånt var big no-no på den tiden.

Var kommer det där ifrån om att lösningen finns i obduktionsprotokollet?

Rimmar väldigt bra med ett fingerat mord. Är väl inte det optimala om den obducerade inte hade skottskador och dessutom inte var OP, inte säkert att ens någon har obducerats, men ett protokoll går ju alltid att skriva ändå.

Angående AH och hennes story så rimmar det också bra, hon får inte berätta om detaljer, vore kanske inte så bra om hon avslöjade att det inte var OP som låg där, teaterblod och den mördade OP andades.

Jag tror inte att Hedberg har rätt, dock är det väldigt underhållande, dessutom har han fått ihop en story som är mer vattentät än någon hitintills har lyckats med i den här tråden.

Ponera att Hedberg har rätt, då är det bara att gratulera de inblandade till världshistoriens mest lyckade blåsning, jag skulle inte klandra dem, det viktigaste var trots allt att få bort OP från scenen.
Citera
2019-04-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hedbergs "föreläsning" har över 90 000 visningar på Youtube av nån outgrundlig anledning. Jag tvingade mig igenom en entimmes intervju med karln så jag kan beskriva det i korthet. Om inte annat så sparar det kanske tid åt nån.

Den socialdemokratiska ledningen beslutade att det bästa var att OP som hade aids och började bli en belastning på alla möjliga sätt fick bli martyr. Detta beslutades på mötet på Korsika.
Ansvariga för planering och genomförande var Holmér, Ebbe C, Lidbom och Schein.
Björn Rosengren fanns på plats på Grand för att se till att OP inte backade ur. OP fick efter bion kalla fötter varpå Rosengren tryckte upp honom mot fönstret på bokhandeln och fick honom att tänka om.
I butiken Sari stod en civilklädd polis och signalerade när det var dags att gå. Utanför Dekorima stod A Avsan och signalerade till dubbelgångarna när det var dags att gå. Sen möts dom utanför entrén till Skandia där dubbelgångarna vänder om och paret Palme slussas genom Skandia mot en väntande bil av Anette K, men ve och fasa då dyker den gode Engström upp och riskerar att förstöra alltihop vilket sen är orsaken till att han av Holmér blir kallad elefanten i porslinsbutiken och blir persona non grata.
Nåväl, dubbelgångarna fortsätter mot Dekorimahörnan och där blir Strandberg "skjuten" med en startpistol och på något sätt får man tydligen hål på blodampuller och blodpåsar som han har innanför västen.
Ambulansen som vinkas in är givetvis med i planeringen och där hoppar Lisbets dubbelgångare nr 1 in. Samtidigt står ambulans nr 2 redan på Sabb och i den ligger nån nyss avliden stackare som liknar OP tillsammans med Lisbets dubbelgångare nr 2. Den riktiga Lisbet sitter i en polisbil vid Odenplan och förbereder sig för att byta av sin dubbelgångare nr 2 på Sabbatsberg. Det är alltså tre Lisbet i omlopp vid halvtolv tiden. Det byts och transporteras kappor hittan och dittan på nåt sätt som jag inte begriper. Att det inte är OP som ligger på operationsbordet upptäcks inte eftersom Lisbet hindrar polisen att göra en likbesiktning, men Valverius ska enligt Hedberg ha yttrat att det här är inte Palme, han är för kort och för tjock.
Eftersom Helin sitter på ledningscentralen blir det bara ett begränsat områdeslarm så bilen med OP hinner från stan. Rikslarmet fördröjs så att OP hinner sätta sig på planet med slutdestination Frankrike och Emma Rotschilds slott.
Det är ännu värre än så här men det är teorin i korthet.
Tack för en utmärkt och mycket underhållande sammanfattning. Jag garvade så att jag höll på att storkna...
Det kan väl vara en av förklaringarna till tittarsuccén antar jag 😀
Citera
2019-04-06, 18:58
Medlem
FurirRevaers avatar
Jadu. Var börjar man? Ta t ex Theutenberg som jobbade nära OP med bl a förhandlingarna om östersjözonen, skrev protestnoten till Sovjetunionen för att bara nämna något han jobbade med på Palmes uppdrag. Mörkblå och i sina böcker knappast en vän till OP och sossarna. Ändå är han hyfsat positiv till OP och nämner inte med ett ord att karln skulle blivit prillig. Han hade inte tvekat att hänga ut OP om det funnits något.

Obduktionen. Flera deltog under själva obduktionen som dokumenterades. Bl a Marjasins granskningskommission fick en grundlig genomgång med bl a åtskilliga stillbilder tagna under obduktionen, möjlighet att ställa frågor till de som närvarade etc. En av kommitte'ledamöterna var Annbritt Ahlenius som inte är känd för att mörka eller svamla. Hon har inte uttryckt några invändningar. Det var OP som obducerades.

Allt annat är sinnesrubbat svammel.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
[/b]2944]Varför inte bara döda OP?

Tja, det förutsätter ju att de som ville ha bort honom också var mentalt kapabla att döda en person, direkt eller indirekt. CL, AG, SA, KOF, var de kapabla att få en oskyldig människas blod på sina händer, samvetslösa?

Ponera att OP var förvirrad och att det snabbt förvärrades, var han då lämplig att åka till Moskva och förhandla om intressen viktiga för rikets säkerhet? För att inte tala om den säkerhetsrisk OP var om någon fick veta att han hade hiv och eventuellt också manliga sexuella kontakter, sånt var big no-no på den tiden.

Var kommer det där ifrån om att lösningen finns i obduktionsprotokollet?

Rimmar väldigt bra med ett fingerat mord. Är väl inte det optimala om den obducerade inte hade skottskador och dessutom inte var OP, inte säkert att ens någon har obducerats, men ett protokoll går ju alltid att skriva ändå.

Angående AH och hennes story så rimmar det också bra, hon får inte berätta om detaljer, vore kanske inte så bra om hon avslöjade att det inte var OP som låg där, teaterblod och den mördade OP andades.

Jag tror inte att Hedberg har rätt, dock är det väldigt underhållande, dessutom har han fått ihop en story som är mer vattentät än någon hitintills har lyckats med i den här tråden.

Ponera att Hedberg har rätt, då är det bara att gratulera de inblandade till världshistoriens mest lyckade blåsning, jag skulle inte klandra dem, det viktigaste var trots allt att få bort OP från scenen.
Citera
2019-04-06, 19:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Cherryföretagen är klart intressanta. På sextiotalet öppnades färjelinjer från Sverige till Polen och alla med svenskt pass kunde resa in bakom "järnridån". Detta utnyttjades förstås både av öst- och av västagenter. Och kanske av vapen- och amfetaminsmugglare.

Polskt amfetamin och illegala spelklubbar associerar till Oxen.

https://www.cherry.se/en/wp-content/uploads/sites/3/cherry-1963-2013.jpg
Ja det är en lukrativ bransch som drar till sig ett visst klientel. Du kanske kan ge oss mer info om de illegala spelklubbarna?

Jag handlade faktiskt med Cherrybolagens aktie för väldigt länge sedan just för att den var spekulativ med hastiga uppgångar för att sedan rasa igen. En aktie där det gick att tjäna snabba pengar. Utspelen från ledningen skapade rykten som orsakade dessa svängningar och man undrade ibland vilka listiga rävar som låg bakom.

Lotteri- och spelmarknaden har i takt med åren som gått vuxit sig större vilket gav upphov till att en särskild tillsynsmyndighet inrättades som ett kontrollerande organ över spelmarknaden. Denna myndighet, vid namn Lotterinämnden, inrättades först på prov år 1974 men blev en permanent nämnd år 1983. Lotterinämnden kom sedan att bli Lotteriinspektionen år 1995 i samband med att dåvarande lotterilag omprövades.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-06 kl. 19:26.
Citera
2019-04-06, 19:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jadu. Var börjar man? Ta t ex Theutenberg som jobbade nära OP med bl a förhandlingarna om östersjözonen, skrev protestnoten till Sovjetunionen för att bara nämna något han jobbade med på Palmes uppdrag. Mörkblå och i sina böcker knappast en vän till OP och sossarna. Ändå är han hyfsat positiv till OP och nämner inte med ett ord att karln skulle blivit prillig. Han hade inte tvekat att hänga ut OP om det funnits något.

Obduktionen. Flera deltog under själva obduktionen som dokumenterades. Bl a Marjasins granskningskommission fick en grundlig genomgång med bl a åtskilliga stillbilder tagna under obduktionen, möjlighet att ställa frågor till de som närvarade etc. En av kommitte'ledamöterna var Annbritt Ahlenius som inte är känd för att mörka eller svamla. Hon har inte uttryckt några invändningar. Det var OP som obducerades.

Allt annat är sinnesrubbat svammel.

Men Marjasin och Ahlenius var väl knappast med under obduktionen?

Hedbergs teori utgår sannolikt ifrån att obduktionen är bluff, vem vet vem som var med, och vilka garantier finns för att det talas sanning?

Bilder, det kan manipuleras hur som helst?

Angående Theutenberg är det väl knappast OP han skulle haft anledning att hänga ut.
Citera
2019-04-06, 19:30
Medlem
FurirRevaers avatar
Går man in i den foliehattsfällan är ju allt sant och allt bluff. Samtidigt. Då har inget mord hänt eller så var det aliens som hämtade OP. Finns vi alls?

Det finns gränser för hur mycket tok man kan svälja. Tänk lite själv. Varför hitta på en sådan komplicerad och omfattande historia?

Vanliga konspirationer avfärdas med att ingen skulle kunna hålla käft, det skulle läcka. Jaha? Den här storyn då? Halva Stockholm verkar ju varit inblandad. Är det verkligen trovärdigt?
Citat:

Hedbergs teori utgår sannolikt ifrån att obduktionen är bluff, vem vet vem som var med, och vilka garantier finns för att det talas sanning?

Angående Theutenberg är det väl knappast OP han skulle haft anledning att hänga ut.
Citera
2019-04-06, 21:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Som andre man på tekniska roteln var Elving Gruvedahl med på obduktionen. Om du tar dig till ett välsorterat bibliotek så kan du låna den bok han skrivit om MOP. Det är den klart mest underskattade boken i ärendet och helt klart en av de bästa. EG är starkt kritisk mot PU och till skillnad mot Claes Hedberg levererar han tunga underbyggda fakta i sin argumentation. För mig är det ställt utom allt tvivel att EG skulle mörka något av väsentlighet i Olof Palmes obduktion.
Citera
2019-04-06, 21:22
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Cherryföretagen är klart intressanta. På sextiotalet öppnades färjelinjer från Sverige till Polen och alla med svenskt pass kunde resa in bakom "järnridån". Detta utnyttjades förstås både av öst- och av västagenter. Och kanske av vapen- och amfetaminsmugglare.

Polskt amfetamin och illegala spelklubbar associerar till Oxen.

https://www.cherry.se/en/wp-content/uploads/sites/3/cherry-1963-2013.jpg
Fler upprörda?

Cherrys förvärvade 1984 ett antal f.d. rörelsedrivande spelbolag som fått lägga ner verksamhet på grund av den nya lagen som kom 1978.

1979 dömdes Lars Tingström till fem års fängelse av Nacka tingsrätt för att ha skickat en brevbomb till Bo Hussner.
Bo Hussner var vid den tiden VD för det konkursade spelmaskinsbolaget Proxy Kalkylator AB i vilket Tingström investerat 70 000 kr, pengar som gått förlorade.
Vilket företag köpte spelmaskiner av Proxy Kalkylator AB? Eller snarare inte köpte, så att företaget drevs i konkurs?
Jag har läst/hört en del om Tingström. Jag tror att han blev felaktigt dömd. Pelle Svensson och Sigurd Dencker borde inte ha varit delaktiga i rättegångarna. Det ser ut som en riktig rättsskandal.
Sedan ville Pelle Svensson att man även skulle åtala Tingström för anstiftan för mordet på Olof Palme.

Värre än Hedberg?
Senast redigerad av Gothus 2019-04-06 kl. 22:14.
Citera
2019-04-06, 22:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Går man in i den foliehattsfällan är ju allt sant och allt bluff. Samtidigt. Då har inget mord hänt eller så var det aliens som hämtade OP. Finns vi alls?

Det finns gränser för hur mycket tok man kan svälja. Tänk lite själv. Varför hitta på en sådan komplicerad och omfattande historia?

Vanliga konspirationer avfärdas med att ingen skulle kunna hålla käft, det skulle läcka. Jaha? Den här storyn då? Halva Stockholm verkar ju varit inblandad. Är det verkligen trovärdigt?

I någon mån har ju Hedberg täckning för det, ett antal personer med direkt koppling till händelsen har råkat dö.

Jag säger som sagt inte att jag tror på Hedberg, dock intressant att se om någon kan motbevisa med fakta och inte bara avfärda som foliehatt.
Citera
2019-04-06, 22:46
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I någon mån har ju Hedberg täckning för det, ett antal personer med direkt koppling till händelsen har råkat dö.

Jag säger som sagt inte att jag tror på Hedberg, dock intressant att se om någon kan motbevisa med fakta och inte bara avfärda som foliehatt.

Han avfärdar sig själv
Citera
2019-04-06, 23:31
Medlem
Någon som har info om väktaren A.K på Skandia?

Hedbergs intervju beskriver ju allt väldigt detaljerat.

Men varför blanda in ett möte med den sk Skandiamannen i receptionen om allt är påhittat.
Senast redigerad av Qwertus 2019-04-06 kl. 23:33.
Citera
2019-04-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Någon som har info om väktaren A.K på Skandia?

Hedbergs intervju beskriver ju allt väldigt detaljerat.

Men varför blanda in ett möte med den sk Skandiamannen i receptionen om allt är påhittat.
Det är fantasier.
Han fantiserar om att bilen utanför Grand med tonade rutor stod på Luntmakargatan, och att AK lotsade Palme via någon bakdörr.
Man tycker väl att Engström kunde ha fått vara med på konspirationståget också, men, han passade nog inte in...
Konstigt nog.
Men TP kanske hade tagit patent på honom.

Det började lovande, och om det finns vittnen son är belagda med munkavle är det allvarligt förstås.
Tycker att gänget i Johanssons taxi verkar vara något tystade.

För övrigt tycker jag att intervjuaren höll masken bra.
Vad som motiverar själva intervjun är väl genomslaget han fått ute på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in