Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-04-01, 20:38
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det första, ang skäl för uteslutning ur Advokatsamfundet:
Det håller jag med om och jag hoppas att din och min åsikt delas av folkflertalet!
Att ha advokat-titel innebär ju bl a ett så stort mått av samhälleligt förtroende, så dessa personer, alltså advokater, kan utan att visiteras, få träffa grovt kriminella på häkten och i fängelse. Vi har alltså gemensamt gett advokater ett enormt förtroende, så när nån av dem, t ex Debbie Nujen, inför nämnden sitter och ljuger dem rakt upp i ansiktet för att slingra sig ur en självförvållad, allvarlig belägenhet, så är det ett mycket grovt övertramp!
Nästan fullt i klass med hur nämnden låter sig luras av kollegan, Debbie Nujen..

(det fetade)
Vid ett första påseende: javisst!
Men nu är ju saken, såvitt vi vet, inte utredd av polis/säkerhetspolis, så det kan ju mycket väl hända att de 75 tkr:na faktiskt är en del i en terrorfinansiering.
Inte för att det i nuläget kanske är särskilt sannolikt, men eftersom allt -precis ALLT!- i den här sörjiga smeten stinker korruption, fiffel och genuin ohederlighet, så kan vi inte vara säkra på nånting öht.
Därför måste utredning ske!

Instämmer definitivt i att det stinker korruption, fiffel och genuin ohederlighet. Jag vet att tråden rätt tidigt var inne på terrorfinansiering och det fanns några mer eller mindre sannolika omständigheter för det. Sedan har tråden utvecklats bort från den tanken. Naturligtvis borde det utredas också, men om vi utgår från att det endast handlar om 75.000 svart så tycker jag att det faktum att Debbie arbetar som asyladvokat och använder asylsökande att jobba svart på hennes sommarstuga är extremt illa. Nu gissar jag att det handlar om väsentligt mer än 75.000,- svart också. Det finns ingen anledning att smutsa ner sig för 75.000 på ett 4-6 miljoners jobb, allra minst om man har miljoninkomster och avser skära guld på skattebetalarnas bekostnad.

Tack för att ni håller ångan uppe i tråden!
Citera
2019-04-01, 20:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har en bekant med eget företag som fick revision för många år sedan just pga att han hade satt in icke skattade pengar på sitt konto. SKV granskade även fruns och barnens konton flera år tillbaka i tiden och tex julklappspengar om 1.000,- från farmor som satts in på kontot behövde han inkomma med ett intyg från farmodern på.
Jag har själv fått förklara mig ingående till banken angående 35.000 som jag fått insatt på kontot för att jag sålt en antikvitet.
Citera
2019-04-01, 20:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har själv fått förklara mig ingående till banken angående 35.000 som jag fått insatt på kontot för att jag sålt en antikvitet.
De reagerar väl på att någonting bryter mönstret. Då har vi konstaterat att det är rutin med konstiga utbetalningar från Nujens och Damms konto.

Kontoutdraget vore drömlektyr.
Citera
2019-04-01, 21:30
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Instämmer definitivt i att det stinker korruption, fiffel och genuin ohederlighet. Jag vet att tråden rätt tidigt var inne på terrorfinansiering och det fanns några mer eller mindre sannolika omständigheter för det. Sedan har tråden utvecklats bort från den tanken. Naturligtvis borde det utredas också, men om vi utgår från att det endast handlar om 75.000 svart så tycker jag att det faktum att Debbie arbetar som asyladvokat och använder asylsökande att jobba svart på hennes sommarstuga är extremt illa. Nu gissar jag att det handlar om väsentligt mer än 75.000,- svart också. Det finns ingen anledning att smutsa ner sig för 75.000 på ett 4-6 miljoners jobb, allra minst om man har miljoninkomster och avser skära guld på skattebetalarnas bekostnad.

Tack för att ni håller ångan uppe i tråden!

Exakt. Spekulerar, men antar att Nujens var/är livrädda för att erkänna A. då B. en fullskalig utredning skulle visa på mångmiljonbelopp. Bara balterna som var lokaliserade i området under flera år genererar kostnader på nån miljon per år. Lägg därtill material, mer avancerade arbeten etc.

Även på lågt räknade 5 000:-/kvm svart vilket torde vara långt från sanningen pratar vi om 1300kvm, dvs 6.500.000:-. Renovering av en lägenhet idag har en kostnad om 25.000:-/kvm som en jämförelse.

Hade arbete utförts helt vitt, med inhyrda företag och arbetare som betalar skatt, arbetsgivaravgifter och reseersättningar, etc är detta en renovering som skulle kostat 20-25.000.000:-

Mig veterligen har Nujens inte lyckats få ihop dessa pengar, än mindre något bolag. Så hur har husen blivit renoverade, det saknas ju medel att genomföra dem.
Senast redigerad av CapsLock99 2019-04-01 kl. 21:37.
Citera
2019-04-01, 21:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
En artikel i lokaltidningen idag om ökat antal anmälningar om svartbyggen. Kanske det börjar röra på sig...

Citat:
Anonyma ger tips om svartbyggen
TIPSVÅG (GA) Antalet ärenden om svartbyggen har ökat kraftigt sedan möjligheten att anmäla digitalt skapades. Många som lämnar tips är anonyma.
Per Leino16:57 | 2019-04-01

Förra året gjordes cirka 200 anmälningar, och hittills i år har över 30 ärenden lämnats in med rubriken ”ifrågasatt olovlig åtgärd”. Det gör att högen med ärenden växer, trots att Region Gotland sedan drygt ett år tillbaka satsar extra resurser på tillsyn. Nu finns ett särskilt team med fem tjänster...
...
Allmänheten tipsar om allt möjligt, allt från olovligt byggda hus till byggnader där uthyrning startats utan tillstånd.
...
Tillsynsteamet försöker hinna med både äldre och nyare ärenden, det finns vissa typer av ärenden som måste prioriteras. Överst hamnar tips om sådant som kan vara till fara för liv och hälsa.
– Då åker vi direkt, säger A Z.

Det känns inte långsökt att gissa att detta avser Nujens.

Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Exakt. Spekulerar, men antar att Nujens var/är livrädda för att erkänna A. då B. en fullskalig utredning skulle visa på mångmiljonbelopp. Bara balterna som var lokaliserade i området under flera år genererar kostnader på nån miljon per år. Lägg därtill material, mer avancerade arbeten etc.

Även på lågt räknade 5 000:-/kvm svart vilket torde vara långt från sanningen pratar vi om 1300kvm, dvs 6.500.000:-. Renovering av en lägenhet idag har en kostnad om 25.000:-/kvm som en jämförelse.

Precis. Det var ett rejält antal badrum, alla helkaklade vill jag minnas, som renoverats och det låter inte billigt.

25.000,-/kvm låter dock sanslöst högt. Kan det verkligen stämma?
Citera
2019-04-01, 22:12
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enne
En artikel i lokaltidningen idag om ökat antal anmälningar om svartbyggen. Kanske det börjar röra på sig...
Den finns på nätet olåst f.n.

https://www.helagotland.se/samhalle/anonyma-ger-tips-om-svartbyggen-15480105.aspx

"Det spelar ingen roll om anmälan är anonym, vi påbörjar ett ärende och inleder tillsyn i alla fall. Nackdelen för den som inte uppger sitt namn är att vi inte kan upplysa den anonyma parten om ärendets gång, och är man anonym finns inte möjlighet att överklaga, säger Alma Zenunovic.
När GA tittar in hos teamet håller bygglovshandläggaren Anna Hallin på att färdigställa ett brev till en fastighetsägare. De informeras alltid inför en inspektion, och i det här fallet finns misstanke om att sex lägenheter skapats i en villa."
Citera
2019-04-01, 22:45
Medlem
Citat:
Tack för den informationen.

...
Tack för värdefull information.

....

Har du insyn i procedurerna? Hur kunde nämnden förra gången bara acceptera Debbies svar "gick inte att få tag på från banken"? Har Ramberg sådan dominant ställning att hon kunde köra över nämnden eller består nämnden av individer med Rambergs hållning?

Om man innehar ett förtroendeuppdrag så som att utöva advokatyrket och man ljuger inför de som granskar så känns uteslutning som en rimlig åtgärd. Det är min åsikt som lekman.

Vidare borde nämnden kanske intressera sig för att Debbie som advokat arbetar med asylsökande och att just asylsökande jobbade svart på hennes fastighet. Det tycker jag förefaller vara ett oändligt mycket allvarligare brott än att ha fifflat med 75.000,-.

Nej jag har inte mer insyn än andra lekmän i sammanhanget. Men jag har följt några disciplinärenden för advokater, som överlag sköter sig och sina uppdrag väl. Det är sällsynt att de beter sig så illa att de blir uteslutna, men något vanligare att de blir 'varnade'. Om de begår allvarliga brott som leder till fängelse så brukar de nog välja att säga upp ledamotskapet innan de blir uteslutna. De har ju ändå sin jur. kand.-examen kvar och kan arbeta som affärsjurister eller som jurister i olika organisationer. Avgår de själva så syns ju inte det i CV:t. En uteslutning blir nog mer (ö)känd.

Jag hittar inte nu Advokatsamfundets publicerade beslutstext, men i SvD står i Lars Berges intervju 1/12 2018 med Özz N. följande:

"I juni i år fick familjen Nûjen till sist ett slags upprättelse. När transaktionerna till den terrordömdes konto blev kända inledde advokatsamfundets generalsekreterare omedelbart ett disciplinärende. Özz Nûjens storasyster är advokat och medlem. Om en medlem gjort något som kan betraktas som brottsligt eller oredligt finns skäl för uteslutning. Efter drygt fem månader presenterade disciplinnämnden sina resultat: Inga fel har begåtts. En byggfirma har anlitats, vilken i sin tur hyrde in den asylsökande Akilov utan kundens kännedom. Pengarna betalades in enligt överenskommelse, en så kallad lyftplan, på anvisat konto. Ärendet är nu nedlagt. Allt det här förklarar Özz Nûjen för sin publik på Norra Brunn den där helgen i juni. När han reser sig från pallen för att fortsätta sitt nummer får han kvällens längsta applåder."

Som om hela familjens vandel prövades av advokatsamfundet! Det var endast Debbie Ns handlingar som prövades.

Resten är ju rent struntprat inför nämnden! Hon har beskrivit det som om det rör sig om hennes 'sommarstuga' och hon har beskrivit hur hennes man Rickard är byggherre och sköter allt med denna 'sommarstuga' och dess renovering. Ja, det är möjligt att de fått låna kapital i ett s.k. byggnadskreditiv för att ha tillgång till kontanta medel när leverantörerna så begär för utfört arbete och genomförda leveranser. Det är alltså byggherren som då ställer samman alla fakturor och ägaren ( = Debbie och hennes bror) ska betala till företagen som ligger ute med kapital. Då finns en "lyftplan" som fastighetsägarna presenterar för banken som ska bevilja de här lånen med de obyggda eller orenoverade husen som säkerhet.

Det måste finnas en byggherre som är godkänd som byggherre av byggnadsnämnden. Det var (är?) Rickard. Och det är han som begär betalningarna (enl. lyftplan i kreditivet) av fastighetsägarna. Det är han som ser till att rätt byggfirmor kommer på rätt dag. Det är han som anlitar företag och hantverkare! Så skönt för Debbie, att hon bara behöver besluta om färg på kaklet och gardinerna! Betalningarna görs från hennes och Rickards gemensamma konto. Utbetalningar vill säga. Hon verkar inte behöva bekymra sig för inbetalningarna heller. Och banken kan inte förklara för henne. För dom har heller ingen ordning på just hennes och broderns eller makens papper.

Hur kan Özz tro på detta? Hur kan Lars Berge för ett ögonblick tro på detta? Hur kan Svenska Advokatsamfundets disciplinnämnd tror på detta? Ramberg kan jag tänka mig kan tro på det om hon går in för att spela upp aktuell roll, av hemmafru med bekymmer för kakelmönster och om man ska ha golvvärme i badrummet eller ej.

Advokatsamfundet är faktiskt det enda skrå-samfundet som fortfarande har kvar helt egen beslutsrätt om ledamöterna. Inget annat yrke har liknande ställning. Ska det fortsätta vara så bör man sköta det bättre än som i detta fall.
Citera
2019-04-01, 22:55
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:

Precis. Det var ett rejält antal badrum, alla helkaklade vill jag minnas, som renoverats och det låter inte billigt.

20.000:- + moms. Det är vad det kostar att renovera idag, dyrare än att bygga nytt. Men som sagt det är ju om du kör detta enligt gängse princip: Arkitekt, bygglov, rivning, byggföretag, vatten, el, material, etc. Då pratar vi en komplett renovering från grunden, vilket iofs torde vara ett understatement avs Tingstäde där som jag förstått det vissa ytor tom behövts saneras från farliga ämnen, bara det en miljon insats. Vet dock inte om svartarbetarna känt till detta eller ej och därmed tagit betalt för detta eller kommer lida skada framåt för att de ej haft skyddskläder, gasmasker etc.
Senast redigerad av CapsLock99 2019-04-01 kl. 22:57.
Citera
2019-04-02, 06:29
Medlem
Citat:

Det är tyvärr långsökt att det handlar om Nujens. Däremot handlar det om att byggnadsnämnden sedan några år faktiskt aktivt motarbetat olaga byggenskap under en driftig miljöpartistisk ordförandes ledning. Till skillnad från tidigare politiker och denne MP hade sina tjänstemän med sig men haft media och framför allt C som nu tagit över mot sig.

Det finns ju en karta över ingripanden och där är en hel del prominenta "entreprenörer" med, inte Pigge att förglömma.
Citera
2019-04-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Det är tyvärr långsökt att det handlar om Nujens. Däremot handlar det om att byggnadsnämnden sedan några år faktiskt aktivt motarbetat olaga byggenskap under en driftig miljöpartistisk ordförandes ledning. Till skillnad från tidigare politiker och denne MP hade sina tjänstemän med sig men haft media och framför allt C som nu tagit över mot sig.

Det finns ju en karta över ingripanden och där är en hel del prominenta "entreprenörer" med, inte Pigge att förglömma.

Jag skall göra ett avsteg från lördag-söndag-principen och för en gångs skull ställa några frågor till trådens ständigt faktaförnekande motvallskärring Hannes Müller:

1. Var det inte du som inte för så länge sedan påstod att kommunen inte gjorde något alls åt svartbyggen utan lät dem ligga i åratal?

2. Varför är det så "långsökt" att påstå att artikeln (på sätt och vis) handlar om Nujens? Artikelförfattaren har ju fått samtliga skrivelser i Nujen-Akilovärendet på sitt bord. Han har gjort en ordentlig research och för tidningen Gotlands Allehanda gjort en intervju med tillsynsteamets jurist på plats. Tror du inte att han frågat henne vad hon tänker göra med Nujens svartbyggen?

3. De straffavgifter som pålagts ägarna till de 17 svartbyggen som finns återgivna på tidningens svartbyggekarta uppgår sammanlagt till 449 588 kronor. Byggsanktionsavgiften enbart för Nujens byggnader i Tingstäde uppgår till runt 600 000 kronor. Har du någon bra förklaring till varför kommunen skulle avstå från att på samma sätt som i de 17 redovisade fallen avkräva ägarna dessa?

4. Inbillar du dig verkligen att det spelar någon roll vilken partitillhörighet nämndens ordförande har? Har inte alla partigängare att följa landets lagar?

5. Börjar du bli nervös för att anmälningarna och tillsynsärendena mot Nujens snart skall bära frukt?
Senast redigerad av medianox 2019-04-02 kl. 08:30.
Citera
2019-04-03, 17:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Hade arbete utförts helt vitt, med inhyrda företag och arbetare som betalar skatt, arbetsgivaravgifter och reseersättningar, etc är detta en renovering som skulle kostat 20-25.000.000:-

Mig veterligen har Nujens inte lyckats få ihop dessa pengar, än mindre något bolag. Så hur har husen blivit renoverade, det saknas ju medel att genomföra dem.

Citat:
20.000:- + moms. Det är vad det kostar att renovera idag, dyrare än att bygga nytt. Men som sagt det är ju om du kör detta enligt gängse princip: Arkitekt, bygglov, rivning, byggföretag, vatten, el, material, etc. Då pratar vi en komplett renovering från grunden, vilket iofs torde vara ett understatement avs Tingstäde där som jag förstått det vissa ytor tom behövts saneras från farliga ämnen, bara det en miljon insats. Vet dock inte om svartarbetarna känt till detta eller ej och därmed tagit betalt för detta eller kommer lida skada framåt för att de ej haft skyddskläder, gasmasker etc.

Jag talade igår med en kommunanställd som ansvarar för grannkommunens fastighetsbestånd. Han bekräftade 20-25.000,-/kvm i renoveringskostnad utan att blinka. På honom lät det snarare att det kunde vara högre.

Har Nujens totalrenoverat 1300 kvm så kan det här bli en så stor summa att de kanske inte ens reder ut det ekonomiskt om de blir skönstaxerade. Dessutom tillkommer 40% straffskatt. Talar vi om tiotals miljoner i skattefusk så lär de skaka galler.

Du nämner också sanering från farliga ämnen. Har de inte gjort det korrekt så kanske fängelse finns på straffskalan där också. Det är ju faktiskt andras hälsa man riskerat! När jag skulle ta bort isoleringen från mina radiatorrör från 20-talet i källaren fick jag vackert anlita en asbestsaneringsfirma. De jobbade i övertryck och i "rymddräkter" och det var inte heller billigt.

Det ska bli intressant att se snaran dras åt. Hoppas man får se dem sprattla offentligt.
Citera
2019-04-04, 16:11
Medlem
En positiv nyhet angående de tre tillsynsärendena är att ett av dem nu faktiskt har förändrat status från "Ärendet är registrerat" till "Ärendet är under utredning". Det gäller skolbyggnaden och sockenmagasinet på fastigheten Nystugu 1:125, där ett tillsynsärende registrerades efter anmälan redan den 14 maj 2018. Jag har tidigare själv räknat ut byggsanktionsavgiften för skolan till 270 281 kr och för sockenmagasinet till 27 609 kr. Det skall bli mycket intressant att ta del av vad tillsynsteamet så småningom kommer fram till vad Nujens skall betala i straffavgifter för att ha byggt och förändrat användningen av byggnaderna utan bygglov. Dessa är ju beroende av den så kallade sanktionsarean - jag har själv räknat ut avgifterna som om denna avser den totala (uppskattade) "bostadsytan".

För övrigt har alla tre tillsynsärendena fått nya diarienummer BN 2018/1142 (skolan och sockenmagasinet) ändras till MBN 2019/1665, BN 2018/2667 (Gazeliigården) ändras till MBN 2019/1696 och BN 2018/2949 (Villa Zetterling) ändras till MBN 2019/1681 - för dem i tråden som är intresserade av att själva inhämta information om ärendenas handläggning.
Senast redigerad av medianox 2019-04-04 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in