2019-04-05, 19:41
Medlem
Så gött att man är över alkis-stadiet.
Nu för tiden blir det sällan men ibland någon öl och gärna en pava shiraz för själen.
Till det bereder man ett fat med rökt korv och mögelost, behöver inte vara några dyra alternativ.

Vill man bli packad på det så är det bara dricka tills man vaknar dagen efter.
Citera
2019-04-05, 20:12
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Personligen gillar jag ensamfylla bättre än att dricka med sällskap.. Har inga krav på helg eller vardag. Kan lika gärna hålla mig hyffsat nykter en lördag med sällskap som att dra en ordentlig ensamfylla en tisdag. Mitt resonemang är att den dagen man "sparar" drickandet till helgen så har man problem.. Likaså om man bara kan dricka med sällskap.

Men min favorit är fredagkvällen när exet hämtat barnen och ingen dejt är inplanerad.

Börjar med en stark grogg, typ egengjort hemkört och lime , 50/50. På med riktigt hög musik och städa väl valda delar av huset (perverst att städa på en fredagkväll, väl medveten om det. Men då är det rent resten av den barnfria veckan).

Sen korkas vinet upp, gärna en fin flaska (ingen budget man bjuder dejter på). Häller upp glas 1 och börjar dricka till matlagningen. Finaste ryggbiffen som finns att få tag på för pengar steks snabbt för ytan, läggs sen i sous vide till 55grader.

Hemmagjord bea görs, och läggs i vattenbadet för att hålla värmen. Pommes ala Heston blumenthal tas fram ur frysen och slutfriteras. Nu är glas nr 2 slut, och nr 3 hälls upp. Köttet är klart, och får en snabb körning i pannan en ytterligare gång, läggs sen i varmluftsugnen på 55gradertillsammans med tallrik och pommes.

Kvalitetsserien för stunden letas upp på netflix, allt är klart.

Då hälls glas 4 upp, känner sig riktigt nöjd med livet, tar fram maten och äter 200g fin ryggbiff, pommes och bea och njuter av en bra serie tillsammans med det sista i vinflasken.

Nu åker whiskyn fram, gärna en rökig variant. Skivar medelstarka korvar och bra chips, typ tryffelsmak eller liknande. Sätter mig i fotöljen och drar på musik riktigt jävla högt. Läser igenom intressanta trådar på flashback.

Nu är jag riktigt packad, då åker GT fram. Nu frångår vi hemkört och tar någon bättre gin och testar någon av alla nya tonic smaker som finns. Favoriten är granskott. Nu blir det mera netflix eller film i hemmabion om det kommit ut någon bra (=kass action, dålig komedi m.m.).

Sen sommnar orvar riktig gott...

Orvar gör helt rätt. Själv är man i stadiet av att det är dags att laga lite korv med bröd efter en vinare. Solen har gått ner och rosévinet är slut. Efter det blir det förmodligen öl och nötter.

Förstår inte folk som skriver ”alkisperioden är över” för att därefter poängtera att ni har sambo och barn. Rätt svar vore väl då att ”Tyvärr har sambo och barnperioden börjat”.
Citera
2019-04-05, 20:16
Medlem
Sitter nu i min svindyra fåtölj, lyssnar på Morricone, käkar Västkust Chips Cheddar och rödlök och har precis sänkt min fjärde bira, en Grünbacher. Bläddrar lite i en bok om Zorns tysklandsperiod. Fy fan vad gött livet, i de små stundernas ensamfylla, kan vara. Länge leve alkoholen ... och fosterlandet!
Citera
2019-04-05, 20:31
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Sitter nu i min svindyra fåtölj, lyssnar på Morricone, käkar Västkust Chips Cheddar och rödlök och har precis sänkt min fjärde bira, en Grünbacher. Bläddrar lite i en bok om Zorns tysklandsperiod. Fy fan vad gött livet, i de små stundernas ensamfylla, kan vara. Länge leve alkoholen ... och fosterlandet!

Kung Ennio gör bergodalbana med ens känslor. Men din öl har jag aldrig hört talas om. Låter pretentiös. Vilket är ditt fosterland?
Citera
2019-04-05, 20:58
Medlem
VincentLels avatar
Jag gillar 50 cl Sofiero 7,5. Behöver inte många för att bli full, sen tar man bara resterna från gammal skit och gör de bästa man kan utav det.
Citera
2019-04-05, 21:09
Medlem
supremanics avatar
Dricker inte speciellt ofta längre. Kanske var fjärde helg eller nåt. Denna helgen är det en bag in box rött som står på menyn Vad gör man då? Typ lyssnar på gamla klassiker med EbbaGrön och drömmer sig tillbaka till dagarna då hårfästet faktiskt höll sig på skalpen och inte som nu, kring anus
Citera
2019-04-05, 21:15
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus2
Att dricka ensam gör sig bäst då man reser ensam, innan man lärt känna den nya platsen och dess människor. Då kan nya möjligheter öppna sig snabbare än annars.

Det är en speciell känsla, att anlända till Milano med tåg klockan 4 på natten, redan 27 grader varmt och inte ha en aning om hur denna dag sedan slutar. Med sig har man bara kläderna på kroppen, ett anteckningsblock och en flaska whisky.

En ung människas frihet.
Ja det är nice att dricka ensam när man är på resande fot. Dock brukar jag ofta spontant hamna i samtal med random personer så det räknas nog egentligen inte som ensamfylla. Gillar att sitta i en hostelbar, dricka och kolla på folk.
Citat:
Ursprungligen postat av nitecore
Trefemmor all the way. Så slipper man bli en alltför sliten alkis.

Alternativt provar du en fet jävla holk och en biteline-pizza (typ billys).
Detta gäller bara om du inte har en tjej.
Jo sånt där slutade man ju när man stadgade sig. Men på natten tyst som katten, smyger man i källaren ner. Hemligt lager av pizza och röka...

Skämt åsido så har jag inte haft en riktig ensamfylla på flera år just pga fru och barn. Men på den tiden det begav sig brukade jag starta med att rulla en joint och plocka ut en flaska öl ur kylen. Sedan bar det av ut på långpromenad. Självklart strategiskt så att man kom förbi kiosker där man kunde köpa mer öl när den första var slut (i Tyskland finns det mängder med kiosker som säljer kall öl för 1-1,50 EUR/flaskan.). Efter ca två timmars promenad brukade jag bli hungrig och då gick jag till ett hak nära lägenheten där man kunde få sjysst pizza och Jever tappat från fat. Kvällen avslutades framför datorn med antingen öl eller whisky.
Citera
2019-04-05, 22:01
Medlem
Hade en magisk fylla på hotell i Frankrike. Litet ibis som låg utanför staden. Kom ditt sent efter att jobbat en hel dag. Frågade efter öl. Fick köpa första ölen och därefter så informerade nattportiern om att dom skulle stänga, fick dock sitta kvar i hotellbaren. Dom glömde dock att låsa en av kylarana så många öl senare så ramla man i säng. Underbart att sitta ensam i en stängd bar och bara dricka öl efter öl. Lämnade dock ordentligt med dricks när jag checka ut.
Citera
2019-04-05, 22:17
Medlem
Zabuzas avatar
En kvarting, näsa och lite musik i sin ensamhet är ju guld.
Citera
2019-04-05, 22:19
Medlem
Glossuss avatar
Sval tråd Bästa helgerna är de då inget är inbokat. Tant och dotter får gärna vara borta. Rödvin, gärna leaping horse, några starköl av lagertyp. Inte mer än två åttor whisky, då kan jag bli jiddrig som fan. Unnar mig ettan lös till helgen. Förlorar mig gärna i musik på fyllan. Jussi Björling, Thåström, Lady Gaga, Motörhead, Stones beroende på sinnesstämning..
Citera
2019-04-06, 04:59
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Jag dricker själv den billigaste folköl jag kan hitta. Behöver inte mer en ett par tre stycken för att känna mig märkbart berusad. Ölkorv kan vara ett lyxigt tilltugg som förhöjer upplevelsen så länge man inte begrundar vad denna korv är tillverkad av och på vilket sätt.

Oj... "Märkbart berusad" av 2-3 folköl? Vad händer om du sveper en kvarting brännvin?
Citera
2019-04-06, 08:52
Medlem
Mat är viktigt då, gärna nåt som är fett, gott och snabbt. Antingen en pasta carbonara eller råbiff på 300 gram oxkött. Burköl, vinboxar och gin finns alltid hemma ( bor nära tyskland ). Ett par glas rött till maten, blir det råbiff är det två tuborg guld som gäller. Fjärrkontroll, soffhörnet och GT får bli efterrätt, kanske man toppar det med ostbågar eller lakrits. För det mesta blir det budgetgin som beefeater efter det att min favorit "Svensk Gin" försvann från bordershop, ibland festar man till med Bombay men alltid sweppes tonic och 40/60 blandning. Tröttnar man på fruktsmaken blir det whisky, dricker helst Famous då. Betydligt enklare sorter än jag har råd med men vanor och smak sitter i från förr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in