Vilken tråd, tack TS och alla andra. Har väl själv alltid skämts lite för det här, men nu inser man att man inte varit ensam i detta, även om det minskat idag när man är lite äldre och inte bor själv. Men det kastar en tillbaka i minnen.
Hur kunde det arta sig, en solig vårfredag som denna, vid exakt denna tid?
Runt fem-halv sex på fredagar, brukade jag checka ut från det vidervärdiga jobb jag då avskydde. Känslan av att stå i hissen ner genom byggnaden, nicka adjö åt sen söta receptionisten man ville ligga med, och bege sig ut genom de stora dörrarna. Där ute väntade friheten, vårväder och den underbart djupt filosofiska egenfesten.
Alla förberedelser började vanligtvis kring lunch; Systembolaget för att inhandla en flaska cava och en flaska riktigt djupt mörkt rödvin.
När väl portarna slogs upp och jag tappert vandrade hemåt låg dessa två tingestar i portföljen. Musik sattes på i lurarna. Oftast metal, eller glas 80-tals electro. (Vill du sätta dig in i feeling skulle jag för denna del av texten rekommendera; Walking on Sunshine med Katarina & the Waves, framöver kommer låtar för respektive del presenteras inom parantes). Jag kunde känna smaken av frihet så pass i min mun att det var fysiskt närvarande. INGET kunde krossa denna njutning. Hoppa på tuben, titta på vackra flickor, se Stockholm glida förbi på vägen ut mot min förort. Snabbmarsch från stationen till livsen, plocka ett kylt sexpack 3,5

r, helst någon form av lättdrucken lager. Två dosor general vit och en dosa vanlig portion.
Upp i lägenheten. Ur med lurarna, in med bluetoothstereon (what a wonderful world, Louis Armstrong). Urlastning påbörjas; sexpack och cava in i kylen, lägger in en snus. Tar fram ett vinglas, korkskruv, häller upp ett första glas. Det kluckande ljudet. Tar mitt glas och sätter mig i vardagsrummet. Har slängt av kavajen men slips och skjorta på. Slösurfar, njuter av vinet, fyller på, kollar instagram, fyller på (Marilyn Manson - the beutiful people samt tainted love). Allt börjar komma igång mer och mer. Tinder. Hetstindrar. Skriver till brudar och döljer min egen lilla fest med att stava överdrivet bra. Tröttnar på tinder.
Sätter på en dokumentär. Här kanske två timmar passerat. Vinet är ett minne blott, så dock inte jag. Och därför åker en kylskåpskall 3,5 fram. Kikar dokumentär. Blir inspirerad att ta tag i mitt liv. Tröttnar på dokumentär. Stänger av ljudet men låter det rulla. Börjar fundera på hur jag ska styra om mitt liv och bli ännu bättre (Slipknot - Psychosocial). Börjar metalstäda hela lägenheten och dricker 3,5 mellan varven.
Avslutar städet och återgår till att hetstindra. (Lana del Rey - born to die) Här kunde kvällen ta två olika vägar; antingen fick jag napp och hade cava att bjuda någon tös på, eller så drack jag en halv flaska cava. Gick och la mig med en halv flaska cava och 2-3 St 3,5 sparade. Sussade gött och mådde som en prins dagen därpå. Kan sakna ungdomen!