2019-04-04, 23:33
Medlem
Lurigfaxs avatar
En fin tråd.

Blir inte mycket drickande för mig nu när man har två småbarn, men då och då lägger jag mig i badet med ett gäng iskalla starköl, några starka ölkorvar och lyssnar på musik och tänker på tider som flytt. En fantastisk liten flykt från verkligheten.
Citera
2019-04-05, 00:26
Medlem
Härlig jävla tråd, tog en egen liten fylla idag. Blev visst ledig imorgon..

Kom hem från jobbet, laddade med donken (endast bigmac burgaren + en cheeseburgare), två dosor general portion och två stycken Norrlands guld 5.3% 33cl

Var nykter ett helt år så jag blir kanonfull och sitter och njuter nu.
Citera
2019-04-05, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Hög-procentig bärs. Typ 6,7% av olika IPA-sorter. Känns inte så "alkis" då, mer "finsmakare", men packad blir man

IPA Maximus 8,3% rekommenderas. Arboga 10,2 är perfekt om man vill kickstarta
Citera
2019-04-05, 11:59
Medlem
PappasNyaKilles avatar
På den tiden det blev ensamfylla blev det mest folköl 3,5 % faktiskt. Hade och göra med ekonomin och att jag inte hade tid att ränna på Systemet.
Citera
2019-04-05, 12:20
Medlem
Själv brukade jag köra antingen ett gäng Three Hearts 7,5% eller en kvarting famous grouse och några dansk fatöl att skölja ner med. Nu för tiden går de mest i Lagunitas Maximus, Norrlands Djupa och Loch Lomond, men med samma mål, att bli kalasfull...fast dyrare. I tobaksväg snusar jag Göteborgs Rapé och röker lite pipa. Tidsfördrivet kan variera mellan dataspel till att bara sitta i soffan å fyllna till
Citera
2019-04-05, 13:46
Medlem
Jag gillar inte starka grejer, Carlsberg hof är bra om man ska vardags-alka lite för sig själv så blir man inte så dålig när man ska upp å träna dagen efter. Har slutat med tobak så det får bli ett par bloss på nån gammal spliff på sin höjd. Jisses vad gammal man har blivit.
Citera
2019-04-05, 15:30
Medlem
Hardlys avatar
Först ett par rejäla shottar med Zubrowka (den med buffelgräs i) för att få en rivstart. Därefter underhållsdricka (främst rödvin) i lagom takt.
Till det några mackor (färskt bröd, och mycket pålägg) samt Grovsnus portion.
En bekväm fotölj, hårdrock/metal i lurarna, och slözappning på tvn.

Viktigt också med bekväma kläder. Morgonrock eller mysbyxor med urtvättad T-shirt.

En trevlig katt i knät är också ett fint tillskott.
Citera
2019-04-05, 15:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
När det blir läge för en kalsongfylla så brukar det bli så här:
En konsert-film på hemmabion. Några biff-sandwichar, ett gäng Guinness & rökig Whisky.
Citera
2019-04-05, 17:50
Medlem
Pappa Länsmans avatar
Vilken tråd, tack TS och alla andra. Har väl själv alltid skämts lite för det här, men nu inser man att man inte varit ensam i detta, även om det minskat idag när man är lite äldre och inte bor själv. Men det kastar en tillbaka i minnen.

Hur kunde det arta sig, en solig vårfredag som denna, vid exakt denna tid?

Runt fem-halv sex på fredagar, brukade jag checka ut från det vidervärdiga jobb jag då avskydde. Känslan av att stå i hissen ner genom byggnaden, nicka adjö åt sen söta receptionisten man ville ligga med, och bege sig ut genom de stora dörrarna. Där ute väntade friheten, vårväder och den underbart djupt filosofiska egenfesten.

Alla förberedelser började vanligtvis kring lunch; Systembolaget för att inhandla en flaska cava och en flaska riktigt djupt mörkt rödvin.

När väl portarna slogs upp och jag tappert vandrade hemåt låg dessa två tingestar i portföljen. Musik sattes på i lurarna. Oftast metal, eller glas 80-tals electro. (Vill du sätta dig in i feeling skulle jag för denna del av texten rekommendera; Walking on Sunshine med Katarina & the Waves, framöver kommer låtar för respektive del presenteras inom parantes). Jag kunde känna smaken av frihet så pass i min mun att det var fysiskt närvarande. INGET kunde krossa denna njutning. Hoppa på tuben, titta på vackra flickor, se Stockholm glida förbi på vägen ut mot min förort. Snabbmarsch från stationen till livsen, plocka ett kylt sexpack 3,5r, helst någon form av lättdrucken lager. Två dosor general vit och en dosa vanlig portion.

Upp i lägenheten. Ur med lurarna, in med bluetoothstereon (what a wonderful world, Louis Armstrong). Urlastning påbörjas; sexpack och cava in i kylen, lägger in en snus. Tar fram ett vinglas, korkskruv, häller upp ett första glas. Det kluckande ljudet. Tar mitt glas och sätter mig i vardagsrummet. Har slängt av kavajen men slips och skjorta på. Slösurfar, njuter av vinet, fyller på, kollar instagram, fyller på (Marilyn Manson - the beutiful people samt tainted love). Allt börjar komma igång mer och mer. Tinder. Hetstindrar. Skriver till brudar och döljer min egen lilla fest med att stava överdrivet bra. Tröttnar på tinder.

Sätter på en dokumentär. Här kanske två timmar passerat. Vinet är ett minne blott, så dock inte jag. Och därför åker en kylskåpskall 3,5 fram. Kikar dokumentär. Blir inspirerad att ta tag i mitt liv. Tröttnar på dokumentär. Stänger av ljudet men låter det rulla. Börjar fundera på hur jag ska styra om mitt liv och bli ännu bättre (Slipknot - Psychosocial). Börjar metalstäda hela lägenheten och dricker 3,5 mellan varven.

Avslutar städet och återgår till att hetstindra. (Lana del Rey - born to die) Här kunde kvällen ta två olika vägar; antingen fick jag napp och hade cava att bjuda någon tös på, eller så drack jag en halv flaska cava. Gick och la mig med en halv flaska cava och 2-3 St 3,5 sparade. Sussade gött och mådde som en prins dagen därpå. Kan sakna ungdomen!
Senast redigerad av Pappa Länsman 2019-04-05 kl. 17:53.
Citera
2019-04-05, 18:24
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Att dricka själv hemma är väl mer regel än undantag när man blir lite äldre och tabun kring alkohol lagt sig?

Ikväll är det rosé i solen som gäller. Sen blir det lite öl och korv och när mörkret tågat in inmundigar jag väl mer vin eller öl till youtube. Ibland gör man nåt dumt på nätet, ibland inte. Som musiknörd är det rätt härligt att förlusta sig själv hemma än när tjejen eller kompisar är med, då är det andra fokusområden än fyllan som gäller.

Inte att förglömma lössnuset som kan bakas och kladdas med gott samvete utan pretentiösa kommentarer.
Citera
2019-04-05, 18:25
Medlem
orvar2014s avatar
Personligen gillar jag ensamfylla bättre än att dricka med sällskap.. Har inga krav på helg eller vardag. Kan lika gärna hålla mig hyffsat nykter en lördag med sällskap som att dra en ordentlig ensamfylla en tisdag. Mitt resonemang är att den dagen man "sparar" drickandet till helgen så har man problem.. Likaså om man bara kan dricka med sällskap.

Men min favorit är fredagkvällen när exet hämtat barnen och ingen dejt är inplanerad.

Börjar med en stark grogg, typ egengjort hemkört och lime , 50/50. På med riktigt hög musik och städa väl valda delar av huset (perverst att städa på en fredagkväll, väl medveten om det. Men då är det rent resten av den barnfria veckan).

Sen korkas vinet upp, gärna en fin flaska (ingen budget man bjuder dejter på). Häller upp glas 1 och börjar dricka till matlagningen. Finaste ryggbiffen som finns att få tag på för pengar steks snabbt för ytan, läggs sen i sous vide till 55grader.

Hemmagjord bea görs, och läggs i vattenbadet för att hålla värmen. Pommes ala Heston blumenthal tas fram ur frysen och slutfriteras. Nu är glas nr 2 slut, och nr 3 hälls upp. Köttet är klart, och får en snabb körning i pannan en ytterligare gång, läggs sen i varmluftsugnen på 55gradertillsammans med tallrik och pommes.

Kvalitetsserien för stunden letas upp på netflix, allt är klart.

Då hälls glas 4 upp, känner sig riktigt nöjd med livet, tar fram maten och äter 200g fin ryggbiff, pommes och bea och njuter av en bra serie tillsammans med det sista i vinflasken.

Nu åker whiskyn fram, gärna en rökig variant. Skivar medelstarka korvar och bra chips, typ tryffelsmak eller liknande. Sätter mig i fotöljen och drar på musik riktigt jävla högt. Läser igenom intressanta trådar på flashback.

Nu är jag riktigt packad, då åker GT fram. Nu frångår vi hemkört och tar någon bättre gin och testar någon av alla nya tonic smaker som finns. Favoriten är granskott. Nu blir det mera netflix eller film i hemmabion om det kommit ut någon bra (=kass action, dålig komedi m.m.).

Sen sommnar orvar riktig gott...
Citera
2019-04-05, 18:36
Medlem
Åka själv till sommarstugan. Gärna höst eller vinter. Tända spisen å smutta på en värmande billig whisky. Glen grants eller famous. En kall billig öl till. Gärna stor burk direkt ur. Sen äta enkel mat typ ärtsoppa på "korv" och ostmacka. Mer öl. Ringa kompisar man glömt ett tag - de hör att man är packad och spelar med en stund innan de deklarerar att de "måste lägga barnen". Sitta framför brasan sen tv. Halvsomna i soffa sen gå bort till sängen och krypa ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in