Kände mig lite krasslig i eftermiddags när jag vaknade så jag tog det som ett tecken på att det är dags för ännu en kalsongfylla. I rent medicinskt syfte, naturligtvis. Så nu sitter jag i pyjamasbyxor, foppatofflor och en sunkig t-shirt och dricker lågpriswhisky. Jag ämnar sätta i mig hela sjuttisen, eller i varje fall göra ett försök mellan nysningarna och de små slemsuparna av klägg som jag av och till sväljer.
Mat för kvällen då? Tja, som om inte slemmet skulle räcka. Det är ju ändå lite åt aladåbhållet och jag känner mig inte riktigt sugen på fast föda om sanningen ska fram. Jag har hemlagad ärtsoppa i frysen och det är ju ändå lite samma konsistens.
Ärtsoppa är faktiskt ett trevligt storkok som man kan göra själv och som inte kostar någonting alls. Man behöver inte ens fläsk. Sex stycken köttbuljongtärningar till ett kilo gula ärtor och tre liter vatten. Koka i tre timmar med en näve timjan, lite salt och två hackade stora lökar. Ett extratips är att skicka ner en näve persilja också, det ger en fräschör och en extra spännande smak i soppan. Går utmärkt att frysa in i byttor och ta fram när man känner sig lite under vädret, som britterna säger.