2019-04-05, 19:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
På vilket sätt tyder försäljningen av en matta på att man planerar att ha två barn hemma på hemundervisning, försökte man byta den mot en skolbänk?
Om du kan läsa innantill så ser du ordet "skrivbord" också. - Vill f.ö. minnas ett skrivbord för två. - Man kan t.ex. ha velat bereda plats för två undervisande lärares samtidiga närvaro, alt. två enskilda studieplatser. - Vid den här tidpunkten bör utredningen gällande M ha pågått för fullt; annars hade inte skolan hunnit få in något intyg före den nya terminsstarten.
Citera
2019-04-05, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tonårstjejer som hålls hemma är isolerade. Förstår man inte det, så förstår man inte så mycket om psykisk hälsa och välbefinnande. Att själv få välja var man vill vara, variation i livet, är grundläggande. Inget av detta hade tjejerna. O var dessutom ivrig på att hålla barn 2 hemma. Kanske som en livvakt för första flickan som varit hemma i tre år, kanske självmordsbenägen emellanåt.

Den hånade hustrun i tråden hade flera anledningar att kika på Mind. Dottern som kanske mådde pyton och fadern som köpte ny bil för att kunna ta sig snabbt mellan hem och jobb kanske. Som inte orkade deklarera för sitt bolag och som bestämt att hela familjen måste dö. Den hustrun, hade ett helvete. Men det var O som klagade på sin sits, det var så synd om honom. "Det som inte fick hända, hände."

Mind? Man får akta sig för vem man är kompis med på Facebook. De kan ju ha ett jobb eller nåt.

Den här kvinnan som Hanna var vän med är i samma ålder, jurist, bor i Stockholm och är bl.a. ordförande i Mind men mera känd som rektorn för Ronna-skolan i Södertälje eller han som gjort ett könsbyte. Svårt att säga varför de var vänner på Facebook.
Citera
2019-04-05, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om man märker att barnen och/eller hela familjen isolerar sig så kan man fråga sig varför och kanske fråga föräldrarna om anledningen.

Ja, jag håller med dig. Definitivt var flickornas (eventuella) isolering något som jag tror att lärarna funderade över!

Jag gissar att lärarna även kan ha grubblat över om flickorna verkligen fick alla sina behov tillgodosedda: barn behöver ju inte bara mat, kläder och skolundervisning. Blev barnen sedda av sina föräldrar? Med alla sina (dvs barnens) generella och specifika behov? Fick barnen sina behov av social stimulans tillgodosedda, så lång det var möjligt? Fick barnen hjälp med att bearbeta den speciella (sjukdoms-)situation som de hamnat i, och att förstå den? Var föräldrarna tillgängliga för sina barn?

Ja, det är ju svårt för oss att föra hypotetiska diskussioner. Det är svårt att resonera generellt i ett sådant specifikt fall. Men vi kan ju inte annat än diskutera generellt, eftersom vi inte har ”fakta”.

Det är absolut föräldrarnas ”fel” att tragedin inträffade. Det var inte skolans, sjukvårdens eller någon annans fel. Men, med den tragiska utveckling som blev, så faller det sig nog naturligt att skolpersonalen frågar sig ”kunde vi ha sett – kunde vi ha förstått – kunde vi ha reagerat”, osv. Även om ingen vet om en orosanmälan hade hjälpt.

Jag tror också att det var fina, väluppfostrade och duktiga flickor, att de inte var på något sätt vanvårdade.

Åter igen: svårt att ge svar specifikt i Bjärredsfallet. Men rent generellt: ett tränat öga – som sitter på en erfaren person – hade kanske kunnat satt igång diskussioner…

Vad skulle skolpersonalen i så fall kunnat se, kunnat ana, kunnat resonera sig fram till, kunnat...
Det är väl sällan en enda isolerad företeelse som ger upphov till orosanmälingar. Det är snarare helhetsbilden av barnets situation, och flera olika omständigheter sammantaget. Kanske skulle jag själv (om jag hade undervisat barnen i hemmet) tänkt ”hur har de här barnen det egentligen? Hur påverkas deras möjligheter till mognad och utveckling med tanke på den extremt annorlunda livssituationen? Hur upplever barnen sin situation? Vem lyssnar på dem?"

Det handlar alltid om barnens utevcklingsmöjligheter i fysiskt, psykiskt och socialt avseende.

Socialtjänsten arbetar (och utreder) utifrån ett material som heter BBIC = barnets behov i centrum (det användes i alla fall tidigare, möjligen har det nu kanske kommit nyare material?). Det går att googla fram mycket information om BBIC. Det är ett omfattande kartläggningsmaterial där alla aspekter på förutsättningarna för en tillfredställande barndom och uppväxt finns med. Med utgångspunkt i detta material blir frågorna man kan ställa sig om Bjärreds- flickorna betydligt djupare och mer omfattande än ”det var snälla, fina och duktiga flickor.” BBIC har ett helt batteri av frågeställningar.

Och förresten: fina flickor som man inte har problem med – de kan ju vara överanpassade och för duktiga…ganska ofta finns det anledning att se upp med just ”duktiga flickor.”

Så ja, jag håller med dig: - att en familj isolerar sig kan ibland ge anledning till oro, och om den isoleringen sker i kombination med svår sjukdom för två barn i känsliga åldrar...
Senast redigerad av Kryptogam 2019-04-05 kl. 19:20.
Citera
2019-04-05, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Som man känner sig själv, känner man andra... menar du!?Du ser: alternativen är många. - Hur kom du in på katastroftankar!? - Annonsen ger väl minst av allt intryck av någon kommande katastrof.
Nope. cappuccino är för modernt, jag kollar i fiskgälar.

Vad är det för förberedelser för hemundervisning frågade jag.
Citera
2019-04-05, 19:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, jag håller med dig. Definitivt var flickornas (eventuella) isolering något som jag tror att lärarna funderade över!
.
Vilken isolering?
Citera
2019-04-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om lärarna var hem till den ena flickan 4 och den andra 3 dagar i veckan så märkte dom kanske inte att familjen var isolerad. Det är i varje fall ingen känsla jag skulle få.

Om man försöker tänka sig in i hur Agnes och Moa såg på sin tillvaro i slutet av sina liv, så tror jag nog att de upplevde sig som isolerade? Att nästan enbart umgås med lärare, i det egna hemmet, tror jag känns som "isolering" för barn i den åldern.
Citera
2019-04-05, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Mind? Man får akta sig för vem man är kompis med på Facebook. De kan ju ha ett jobb eller nåt.

Den här kvinnan som Hanna var vän med är i samma ålder, jurist, bor i Stockholm och är bl.a. ordförande i Mind men mera känd som rektorn för Ronna-skolan i Södertälje eller han som gjort ett könsbyte. Svårt att säga varför de var vänner på Facebook.

Ja, det behöver inte vara Mind som är kopplingen. De kan ju ha känt varandra av helt andra skäl. Kanske O upplevde att han var kvinna egentligen... ju mer polisen mörkar, desto mer ökar ju chanserna till spekulationer som kanske träffar rätt.

O var klädd i någon typ av... klänning? när han hittades...

Att barnen blev trötta (?) och sedan mördades har bara kopplingar till hur någon, eller båda, föräldrarna mådde är ju känslan av detta. Om det varit "ME" hade O kunnat skriva många debattinlägg i olika medier, kämpat juridiskt för bättre behandling, gjort sig känd för mer än en momsskrift... han kunde ha lagt ut en informationstext om ME-vården eller diagnoserna på sin hemsida.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-05 kl. 19:35.
Citera
2019-04-05, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken isolering?

Jaja, du tycker inte att barnen var isolerade, men du kanske lever annorlunda eller har andra behov än de flesta? För barn är det inget liv att sitta framför en datorskärm och det skulle jag säga gäller även för vuxna, om det nu är så att skärmen skulle ersätta mänsklig kontakt. Som du vet undrade Moa om hon var tokig som talade med träd. Redan där var hon isolerad, gränslöst farligt beteende av föräldrarna! En eller två.
Citera
2019-04-05, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Om man försöker tänka sig in i hur Agnes och Moa såg på sin tillvaro i slutet av sina liv, så tror jag nog att de upplevde sig som isolerade? Att nästan enbart umgås med lärare, i det egna hemmet, tror jag känns som "isolering" för barn i den åldern.

Hen kan inte mentalisera just barn, men det kanske är så om man befinner sig i "skolans värld" som nicket hävdar. Nu gör jag som de fegaste kräken i tråden, talar om andra som icke är närvarande. Jag tar mig tillfälligt den friheten. Det är viktigt att öppna ögonen för hur en person som tar på sig Jesusrollen kan förvrida folk till att tro att de är ensamma om en slags sanning och tolkning av världen. Det där tror jag kan ha förekommit i barnens hem också. En tolkade världen, de andra skulle följa efter, in i döden.

Det är kusligt att veta att Moa undrade om hon var tokig som talade med träd och att Agnes skrev att ingen lyssnar på en tjej. Barnen var inte hörda, sedda och det fanns ingen som kunde mentalisera hur de hade det. Blir arg när jag tänker på hur rektorn "känner av hela sitt hjärta" att de inte kunde ha gjort mer. En företrädare för skolan som inte kan mentalisera barns behov. Alla barn, om de inte har någon allvarlig NPF-diagnos, är i stort behov av andra barn. De måste umgås med barn för att utvecklas. De måste träffa jämnåriga. A och M räckte inte för varandra. Det var för stor åldersskillnad. Tre år är mycket, en 14-åring och en 11-åring är på olika planeter.

Att de som "förstår" polisarbetet hävdar att barnen hade det bra och inte var isolerade är helt sjukt. Människor kan gå långt bortom vad som är rimligt av något skäl som jag inte förstår fullt ut, mer än att det finns något handikapp bakom. Debattforum lockar ju alla slags människor, men ibland kan det bli så att det är svårt att förstå resonemang och enas kring något som majoriteten ändå tycker är rimligt och det är ju att barn som sitter hemma är isolerade om de inte kan umgås med skolkompisar. Att det finns narcissistiska föräldrar som tycker att barnen är förmer och att andra ungar är ovärdiga eller att barnen ska behandlas mycket särskilt, för att de ska ha det "lugnt", är en annan ingång.

Tror att barnen var hårt hållna av narcissistiska föräldrar, en eller två, och skolan spelade med. Det är fullständigt vidrigt. Efter julen skulle Agnes möta skolans nya kurator. Jag skulle så gärna vilja veta vilket datum de hade en bokad tid. Var det i januari, precis efter jullovet?
Senast redigerad av rappytt 2019-04-05 kl. 19:47.
Citera
2019-04-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Något av tjejrummen hade renoverats enligt uppgift. Då kanske dom samtidigt ville köpa lite nytt och sälja det gamla.

Det har du rätt i.

Men det får mig att bli ännu säkrare på att det var ett hastigt mord, inte långtidsplanerat. Vad som än står i brevet. Det blev plötsligt bråttom.

Hade det varit planerat hade de väl använt en mindre plågsam och skräckfylld död för sina egna barn. Och sig själva.
Citera
2019-04-05, 19:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, mössan är här för att stanna - men det är inte det senaste modet som avhandlas.
Frånsett fysisk sjukdom kan mössan ha burits för att om möjligt söka utestänga arga, pockande röster eller tankar som hela tiden fick hjärnan att gå på högvarv; att ”koka över”; ett huvud som kändes som det när som helst kunde sprängas i tusen bitar.
Påstått "märkliga beteenden" hos O kan betyda i princip vad som helst då man har avstått från att nyansera; t ex bisarra, paranoida beteenden. Hos en stringent personlighetstyp kan man dock tänka sig någon form av tvångsbeteenden/ritualer. - Men varför inte en mössa (i valfri färg), som behölls på under arbetsdagen tillsammans med en i övrigt stram klädsel?

Tillkallande av polis den 9e, redan samma e m, är i sig en sällsynt åtgärd när någon avviker från arbetet.
Citat:
Kanske bör hypotesen att olika röster med tiden kommit att öka i omfång, komplexitet och innehåll samt allt mer införlivats med egna tankebanor (och vice versa) ställas upp? - En serie blixtsnabba bilder kan ha spelats upp parallellt med inre syn- och/eller hörselintryck.
https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanpsy/PIIS2215-0366(15)00006-1.pdf
En djupare depression kan ha inslag av psykotiska symtom.
Citat:
Att det är tankesplittring på gång redan tidig höst 2017 behöver man knappast tveka om:
”Normalt görs detta genom att företagaren drar av moms som betalts från moms att betala på den som sålts.” – Plötsligt hoppar ett ”K” upp på momssidan…
Ur A, M och momsen:

"– Äpplen! Det kör vi med. ... Äpplena är pengar. Det finns tio pengar. Nu ska vi se vad som händer för affären och oss.
K
"
Här har mycket riktigt ett "K" lyckats smyga sig in i texten. - Därmed borde man också kunna sätta punkt för diskussionen om "punkten."
Citat:
I testamentsdelen saknades flera uppgifter; det var ett ord för mycket i en mening, ett felaktigt personnr, vittnena fick knappt plats att skriva sina namn, årtalet förvandlades till en hängd åtta; snaran fanns i namnteckningen, och efter det sist skrivna datumet sattes en följdriktig punkt.
Ett inlägg av Elli09, som analyserar och tar fasta på avvikande detaljer i såväl testamentets innehåll samt Os sista namnteckning:

"Datumen stämmer men 69 är ditskrivet för hand i sista raden där det står i lika delar, vilket mkt annat är också. Mervärderskatt v har varit ett Y innan prickarna över ä et är ditfyllt för hand. Os Syster L Os**r stavats med T istället för R el om redigeraren har glömt ändra.Studera också frånfälle där har redigeraren haft svårt att få till det
Likaså han äger med dessa räftigheter med f istället föt t m.m.
Förvånar mig att ingen har granskat det med kritiska ögon. Nu är det i vart fall på granskning.
Om du tittar på Oet under OS underskrift så är inte cirkeln sluten och ej heller rund.
"
Citera
2019-04-05, 19:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jaja, du tycker inte att barnen var isolerade, men du kanske lever annorlunda eller har andra behov än de flesta? För barn är det inget liv att sitta framför en datorskärm och det skulle jag säga gäller även för vuxna, om det nu är så att skärmen skulle ersätta mänsklig kontakt. Som du vet undrade Moa om hon var tokig som talade med träd. Redan där var hon isolerad, gränslöst farligt beteende av föräldrarna! En eller två.
Frågan är ställd till annan skribent som hade det i texten.

Ditt malande om isolering, narcissism och ME-lobby intresserar mig inte.'
Jag lever tack och lov inte i den skeva bubbla du tillbringar tillvaron. Varken med eller utan vit slips.
SIC!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in