Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-03, 15:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men företag i vissa länder håller på med kopiering av kända varumärken och patent i en helt enorm skala, utan att myndigheterna i dessa länder agerar!

Varför i rimlighetens namn skulle polis och åklagare bry sig i sådana länder om nät-intrång på upphovsrätten, för att skydda upphovsmän inom EU???

Jag ger upp, jag kan inte följa dina tankebanor.
Du startade med att ta upp EU:s nya direktiv.

Citat:
Tänker EU förbjuda VPN-program (Virtual private network), i sin iver att kontrollera nätet?
EU:s senaste direktiv blir ju helt och totalt tandlöst, ifall medborgarna använder VPN-tjänster för att skaffa tillgång till s.k. skyddat material.

Sedan pratar du om allt möjligt som inte berörs av det nya direktivet...
Citera
2019-04-03, 16:17
Medlem
don.skaunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag ger upp, jag kan inte följa dina tankebanor.
Du startade med att ta upp EU:s nya direktiv.

Sedan pratar du om allt möjligt som inte berörs av det nya direktivet...

Håller med dig, det är bara en massa svammel om att kolla på diverse sportsändningar som geo-blockats, har absolut inget med varken art 11 eller art 13 att göra

Exempel på hur jag läst tråden:

TS: bla bla bla art 13 vpn
Svar1: har inte med art 13 att göra
TS: bla bla bla, OS, sport evenemang i världen
Svar1: eh va?
TS: fattar du inte, jag använder vpn hela tiden för att kolla sport, ska dom stänga EU?
TS: jag använder VPN för att kolla sport
TS: fattar du dåligt, jag använder vpn för att kolla på sport, då kan inte EU spärra något.

Får nog åka hem nu, känner mig full...
Citera
2019-04-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Alla Kineser anvander VPN.
Det går att använda till viss del men det som Kinas styre är emot stängs av från insyn.
Citat:
Using a VPN in China is indeed a grey-area thing. Numerous websites are blocked in this country, and there’s no way of accessing them via regular Internet connections. So, our advice would be not to try your luck and to use certified VPNs only.
https://www.technadu.com/how-to-use-vpns-in-china-without-breaking-the-law/18492/
Citera
2019-04-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.skaune
Håller med dig, det är bara en massa svammel om att kolla på diverse sportsändningar som geo-blockats, har absolut inget med varken art 11 eller art 13 att göra

De nya reglerna om upphovsrätt handlar om, "De nya upphovsrättslagarna innebär att det ska bli svårare att sprida upphovsrättsskyddat material på internet utan upphovsmakarens tillstånd".

IOK (Internationella Olympiska Kommittén) hade upphovsrätt till sändningar från OS i Sochi.
Kanadas TV köpte rättighet sända tävlingarna i Kanada, även på internet.
Ett krav från IOK var givetvis geo-block, alltså endast tillgång för ip-adresser i Kanada.
Jag tittar på dessa sändningar med VPN-tjänst, då SVT inte ville betala för att sända.
Anser detta är ett solklart fall av intrång från min sida på IOK:s upphovsrätt, eller kanske är det VPN-företaget som är skurken i dramat???
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-04 kl. 10:23.
Citera
2019-04-07, 02:54
Medlem
Ja om EU är ett eget område på internet och ett material tex en fejkad porrfilm med en Disney-figur censurerat för EU pga avancerade filter som alla sajter med EU-trafik måste installera så kan användare inom EU lura EU genom VPN om resten av internet saknar dessa filter.
Citera
2019-04-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja om EU är ett eget område på internet och ett material tex en fejkad porrfilm med en Disney-figur censurerat för EU pga avancerade filter som alla sajter med EU-trafik måste installera så kan användare inom EU lura EU genom VPN om resten av internet saknar dessa filter.

Bara ett av tusentals exempel på hur verkningslöst EU:s nya lag om upphovsrätt blir med VPN.

Och att detta skulle implementeras globalt är bara drömmar.
Kolla bara den enorma mängden varumärkes-kopior som tillverkas och säljs helt öppet i Sydost-Asien!
Citera
2019-04-08, 00:56
Medlem
Citat:
Bara ett av tusentals exempel på hur verkningslöst EU:s nya lag om upphovsrätt blir med VPN.

Och att detta skulle implementeras globalt är bara drömmar.
Kolla bara den enorma mängden varumärkes-kopior som tillverkas och säljs helt öppet i Sydost-Asien!

Det kan också bli så att det inte märks för gemene man för att de stora feta amerikanska sajterna skriver ett avtal med någon girig upphovsrättsorganisation som håvar in pengar och därmed inte bryr sig om att stämma de mindre sajterna med upphovsrättsskyddat material.
Citera
2019-04-08, 12:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Tänk på att det är skillnad mellan stoppa VPN och göra VPN olagligt. Med VPN är det en ständig katt och mus spel. Man kan identifiera VPN och därmed blockera trafiken. Kina göra detta med deras "stora brandvägg" och de flesta VPN funkar inte men en del gör det. Myndigheter måste ständigt jobba för att hitta VPN trafiken och lägga till dem i sin brandvägg. Ungefär som antivirusprogram som ständigt måste uppdateras.

Sedan finns det en till väg att gå och det är att göra VPN olagligt att anväda, så om myndigheter kan identifiera dig och att du använder VPN så kommer polisen hem till dig. Denna väg är antagligen den mest effektiva eftersom då får även politiker en laglig möjlighet att fängsla sina fiender vilket i detta fall är den fria människan.
Citera
2019-04-10, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Tänk på att det är skillnad mellan stoppa VPN och göra VPN olagligt. Med VPN är det en ständig katt och mus spel. Man kan identifiera VPN och därmed blockera trafiken. Kina göra detta med deras "stora brandvägg" och de flesta VPN funkar inte men en del gör det. Myndigheter måste ständigt jobba för att hitta VPN trafiken och lägga till dem i sin brandvägg. Ungefär som antivirusprogram som ständigt måste uppdateras.

Sedan finns det en till väg att gå och det är att göra VPN olagligt att anväda, så om myndigheter kan identifiera dig och att du använder VPN så kommer polisen hem till dig. Denna väg är antagligen den mest effektiva eftersom då får även politiker en laglig möjlighet att fängsla sina fiender vilket i detta fall är den fria människan.

Har mycket svårt att tänka mig det skulle finnas majoritet i EU-parlamentet, att sälla sig till Kina och begränsa VPN.
Är förresten inte alls långsökt att folk inom EU kopplar upp sig i länder som inte är så noga med upphovsrätt.

EU har förresten ingen reell möjlighet kontrollera vad som skickas med krypterad VPN-teknik.
Så det man inte vet om, det har man inte heller ont av!
Citera
2019-04-11, 18:21
Medlem
Citat:
Det verkar som massor med folk inte begriper hur VPN fungerar!
Den enda som ser min ip-adress är företaget som jag hyr min VPN-tjänst från, och skickar innehållet krypterat till mig.
Jag betalar m.a.o. till VPN-företaget för att vara anonym.

Sedan finns det ingen möjlighet att skilja ett VPN-företags egna ip-adresser från "vanliga användares".

Jag är ganska säker på att Säpo/FRA har avtal med företag som tillhandahåller krypterade tjänster.
Citera
2019-04-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Jag är ganska säker på att Säpo/FRA har avtal med företag som tillhandahåller krypterade tjänster.

Skulle absolut tro de allra flesta liksom jag använder VPN till att beskåda nät-TV som har geo-block.

Begriper inte alls vad Säpo och FRA skulle ha för anledning att smygtitta på dessa sändningar?
Citera
2019-04-11, 22:34
Medlem
Hur ska de förhindra att företag flyttar utanför EU till Schweiz, Norge, Serbien eller Montenegro?

Varför skulle det inte dyka upp icke-censurerade youtube varianter hostade på andra ställen än EU som har konkurrensfördelar jämfört med det gamla censurerade youtube?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in