• 1
  • 2
2019-04-02, 18:35
Medlem
Tänker EU förbjuda VPN-program (Virtual private network), i sin iver att kontrollera nätet?
EU:s senaste direktiv blir ju helt och totalt tandlöst, ifall medborgarna använder VPN-tjänster för att skaffa tillgång till s.k. skyddat material.
Citera
2019-04-02, 18:39
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tänker EU förbjuda VPN-program (Virtual private network), i sin iver att kontrollera nätet?
EU:s senaste direktiv blir ju helt och totalt tandlöst, ifall medborgarna använder VPN-tjänster för att skaffa tillgång till s.k. skyddat material.
Nej.

mvh
Citera
2019-04-02, 18:55
Bannlyst
Citat:

Ok vet du vad eu direktivet innebär?
Det är hemsidor som straffas så jag förstår inte hur vpn hjälper mig?
Citera
2019-04-02, 19:01
Medlem
VPN kommer inte hjälpa dig i detta fall.. Laddar du upp copyright material du inte har godkännande på offentligt så tas det bort.. Eftersom det är offentligt.
Citera
2019-04-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
VPN kommer inte hjälpa dig i detta fall.. Laddar du upp copyright material du inte har godkännande på offentligt så tas det bort.. Eftersom det är offentligt.

Har använt VPN-program till att ladda ned från PirateBay och att beskåda region-skyddat material otaliga gånger.
EU:s nya data-direktiv blir bara ett tomt slag i luften, mot folk som använder VPN-tjänster!
Citera
2019-04-02, 19:30
Medlem
SkogsKonungs avatar
Men om man kör en VPN så det ser ut som man sitter i USA. Gäller deras lagstiftning där då? Vet att detta gäller hemsidorna men hur fan ska EUs lagstiftning kunna gälla hela världen? Fattar inte ritkigt.
Citera
2019-04-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Men om man kör en VPN så det ser ut som man sitter i USA. Gäller deras lagstiftning där då? Vet att detta gäller hemsidorna men hur fan ska EUs lagstiftning kunna gälla hela världen? Fattar inte ritkigt.

De som tillhandahåller VPN-tjänster brukar låta användaren välja mellan ett 30-tal länder, men det finns även VPN som automatiskt växlar mellan olika servrar.

Brukar kosta ca 400-1000 kr per år i abonnemang lite beroende på hur avancerad VPN-tjänst man vill ha.
Trafiken är krypterad till kunden, så det är normalt sätt helt omöjligt avslöja datatrafiken.
Citera
2019-04-02, 20:41
Bannlyst
Citat:
Har använt VPN-program till att ladda ned från PirateBay och att beskåda region-skyddat material otaliga gånger.
EU:s nya data-direktiv blir bara ett tomt slag i luften, mot folk som använder VPN-tjänster!

Citat:
De som tillhandahåller VPN-tjänster brukar låta användaren välja mellan ett 30-tal länder, men det finns även VPN som automatiskt växlar mellan olika servrar.

Brukar kosta ca 400-1000 kr per år i abonnemang lite beroende på hur avancerad VPN-tjänst man vill ha.
Trafiken är krypterad till kunden, så det är normalt sätt helt omöjligt avslöja datatrafiken.

Hur hjälper vpn mot eus artikel 11 och 13?
Jag säger bara lol.

Läs på om eu direktivet igen och igen och igen tills du fattar vad det kommer innebära.

Jag ska hjälpa dig en sista gång.

Eu direktivet kommer gälla hemsidor!!! Så förklara gärna hur vpn kommer hjälpa? lol
Citera
2019-04-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Hur hjälper vpn mot eus artikel 11 och 13?
Jag säger bara lol.

Läs på om eu direktivet igen och igen och igen tills du fattar vad det kommer innebära.

Jag ska hjälpa dig en sista gång.

Eu direktivet kommer gälla hemsidor!!! Så förklara gärna hur vpn kommer hjälpa? lol

Du verkar inte begripa någonting!

Internet fungerar så att man kan ansluta till servrar runt hela jorden, och vad fan kan EU göra åt detta, ifall någon i Argentina tillhandahåller upphovsskyddat material från något EU-land???
Svar, EU kan blockera denna internet-sida så den ej kan nås från EU!
Men vad fan hjälper detta när folk använder VPN-tjänster.
Ingen i Bryssel har den blekaste aning vad jag laddar ned med ett krypterat VPN-program!
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-02 kl. 21:25.
Citera
2019-04-02, 21:33
Medlem
Champinjonens avatar
Citat:
Du verkar inte begripa någonting!

Internet fungerar så att man kan ansluta till servrar runt hela jorden, och vad fan kan EU göra åt detta, ifall någon i Argentina tillhandahåller upphovsskyddat material från något EU-land???
Svar, EU kan blockera denna internet-sida så den ej kan nås från EU!
Men vad fan hjälper detta när folk använder VPN-tjänster.
Ingen i Bryssel har den blekaste aning vad jag laddar ned med ett krypterat VPN-program!

Varför skulle EU gå runt och blockera sidor? De kommer bötfälla sidorna istället, oavsett vilken del av världen sidan hostas i. Resultatet blir att sidor blockerar IP-adresser från EU istället. Lite som när du behöver lura youtube att du är amerikan så du får se särskilda klipp från Sony och WB t.ex.
Citera
2019-04-02, 21:39
Medlem
Citat:

Till att börja med, läs vad jag skrev
För det andra, LÄS VAD JAG SKREV.

Är Torrents en offentlig sak? Skrev jag ladda ner?

Och du har fortfarande ingen aning om hur detta lag fungerar.
Senast redigerad av Noccofocus 2019-04-02 kl. 21:41.
Citera
2019-04-02, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Varför skulle EU gå runt och blockera sidor? De kommer bötfälla sidorna istället, oavsett vilken del av världen sidan hostas i. Resultatet blir att sidor blockerar IP-adresser från EU istället. Lite som när du behöver lura youtube att du är amerikan så du får se särskilda klipp från Sony och WB t.ex.

Har personligen använt VPN-tjänster några år.
Mest för tillgång till video som varit regionskyddad, men även för musik och datorprogram.
Är inte så intresserad av filmer, så har avstått från detta, även om möjligheten finns.

Kan direkt säga, "Bryssel har ingen chans alls hindra folk använda krypterade VPN-tjänster, och därigenom anskaffa olika typer av skyddat material"!
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-02 kl. 22:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in