Flashback bygger pepparkakshus!
2019-04-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Många vanliga vpn-tjänster är "detekterbara". Jag har själv stoppats när jag har haft aktiv vpn från vissa sajter.

Har också drabbats av strul några gånger med VPN påslagen på vissa sajter.

Men då har det handlat om att min vanliga ip-adress varit registrerad, och nu försöker en annan ip-adress från en annan världsdel (VPN-sajtens) logga in på mitt konto!
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-03 kl. 12:25.
Citera
2019-04-03, 12:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men kan inte i min allra vildaste fantasi föreställa mig att länder utanför EU, som inte själva är särskilt drabbade av "intrång på upphovsrätt" skulle gå i EU-s fotspår.
Men kanske förresten om 100 år när man nått västs kulturnivå.
Känns inte riktigt som du förstår vad artikel 13 handlar om!? Du pratar om länder (och om torrents/piratebay), men lagen kommer drabba företag.

Jag drar ett (fånigt) exempel på hur jag uppfattar detta.

Säg att jag har skapat en superkul kattvideo med ABBA-musik i bakgrunden.

Idag:
Jag laddar upp den på YT och hela världen kan njuta av den. Björn&Benny ser den och anmäler det till YT som plockar ner videon och stänger av mig.

Med artikel 13:
Om någon EU-medborgare kan se min kattfilm på YT så kommer Björn&Benny stämma skiten ur YT.

YT kommer då ha 2 möjliga vägar framåt vad jag kan se:
1) Stoppa kattfilmen från att laddas upp på YT överhuvudtaget (oavsett vilken IP jag har när jag laddar upp den).

2) Försöka skapa 2 olika tjänster (youtube.eu och youtube.com) och på något sätt stoppa EU-medborgare från att använda youtube.com.

Alternativ 2 är i princip omöjligt så de kommer tvingas använda alternativ 1 för att inte riskera jätteböter i EU.

Eller möjligen alternativ 3. De säger "fuck EU" och lämnar EU och dess jurisdiktion helt (känns osannolikt).
Citera
2019-04-03, 12:48
Medlem
Citat:
Känns inte riktigt som du förstår vad artikel 13 handlar om!? Du pratar om länder (och om torrents/piratebay), men lagen kommer drabba företag.

Idag:
Jag laddar upp den på YT och hela världen kan njuta av den. Björn&Benny ser den och anmäler det till YT som plockar ner videon och stänger av mig.

Har själv huvudsakligen använt VPN till att beskåda direktsänd video från sportevenemang, som varit region-begränsad.
Finns garanterat massor med andra tillämpningar för VPN för att komma över olika typer av skyddat material, men har inte direkt haft anledning att eftersöka dessa!
Citera
2019-04-03, 13:32
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Har själv huvudsakligen använt VPN till att beskåda direktsänd video från sportevenemang, som varit region-begränsad.
Finns garanterat massor med andra tillämpningar för VPN för att komma över olika typer av skyddat material, men har inte direkt haft anledning att eftersöka dessa!

Det blir en väldigt förvirrad diskussion för det du nämner nu har ingenting med EU:s nya direktiv att göra (Artikel 13).
Citera
2019-04-03, 14:01
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Idag:

Med artikel 13:
Om någon EU-medborgare kan se min kattfilm på YT så kommer Björn&Benny stämma skiten ur YT.

YT kommer då ha 2 möjliga vägar framåt vad jag kan se:
1) Stoppa kattfilmen från att laddas upp på YT överhuvudtaget (oavsett vilken IP jag har när jag laddar upp den).

2) Försöka skapa 2 olika tjänster (youtube.eu och youtube.com) och på något sätt stoppa EU-medborgare från att använda youtube.com.

Alternativ 2 är i princip omöjligt så de kommer tvingas använda alternativ 1 för att inte riskera jätteböter i EU.

Eller möjligen alternativ 3. De säger "fuck EU" och lämnar EU och dess jurisdiktion helt (känns osannolikt).

Kommer jewtube rikta krav på denna stämning till dig då, eftersom du lagt ut ABBA på deras plattform?

1. Om inte, så kan man ju lätt krossa jew-tube genom att ständigt lägga ut ABBA osv.
2. Om ja, så lär jew-tube tappa +99% av sin trafik över en natt om allt icke-original material försvinner.

Ser du något annat scenario?
Citera
2019-04-03, 14:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kommer jewtube rikta krav på denna stämning till dig då, eftersom du lagt ut ABBA på deras plattform?

1. Om inte, så kan man ju lätt krossa jew-tube genom att ständigt lägga ut ABBA osv.
2. Om ja, så lär jew-tube tappa +99% av sin trafik över en natt om allt icke-original material försvinner.

Ser du något annat scenario?
Det blir YT:s ansvar att se till att de inte visar min kattfilm. De måste alltså se till att ditt alternativ 1 inte kan ske. Därför måste de stoppa allt (via automatiserade filter) som de kan riskera att åka på böter för. Dvs de tvingas att hellre stoppa för mycket (även laglig användning för satir etc) än att riskera böter.
Citera
2019-04-03, 14:28
Medlem
Citat:

Citat:
Det blir en väldigt förvirrad diskussion för det du nämner nu har ingenting med EU:s nya direktiv att göra (Artikel 13).

Det har det visst!

Ta OS i Sochi som exempel.
Kanadas TV köpte sändningsrättigheter för internet av IOK för exempelvis 100 miljoner kronor.
Ett absolut krav från IOK var givetvis att alla ip-adresser utanför Kanada skulle blockeras.
Jag tittade gratis på dessa sändningar genom en VPN-tjänst.

SVT ville inte betala för att sända detta, då alla pengar är reserverade för div. mångkulturella projekt.
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-03 kl. 14:32.
Citera
2019-04-03, 14:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det har det visst!

Ta OS i Sochi som exempel.
Kanadas TV köpte sändningsrättigheter för internet av IOK för exempelvis 100 miljoner kronor.
Ett absolut krav från IOK var givetvis att alla ip-adresser utanför Kanada skulle blockeras.
Jag tittade gratis på dessa sändningar genom en VPN-tjänst.

SVT ville inte betala för att sända detta, då alla pengar är reserverade för div. mångkulturella projekt.
Men det har fortfarande inget med EU:s nya direktiv att göra...

Varför tror du det?
Citera
2019-04-03, 15:10
Medlem
Citat:
Men det har fortfarande inget med EU:s nya direktiv att göra...

Varför tror du det?

Men företag i vissa länder håller på med kopiering av kända varumärken och patent i en helt enorm skala, utan att myndigheterna i dessa länder agerar!

Varför i rimlighetens namn skulle polis och åklagare bry sig i sådana länder om nät-intrång på upphovsrätten, för att skydda upphovsmän inom EU???
Citera
2019-04-03, 15:16
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Har personligen använt VPN-tjänster några år.
Mest för tillgång till video som varit regionskyddad, men även för musik och datorprogram.
Är inte så intresserad av filmer, så har avstått från detta, även om möjligheten finns.

Kan direkt säga, "Bryssel har ingen chans alls hindra folk använda krypterade VPN-tjänster, och därigenom anskaffa olika typer av skyddat material"!

De de gör är att begränsa antalet hemsidor det finns material att ladda ifrån. Finns det inget att ladda ned eller länka till så hjälper inte VPN.

Det de vill begränsa är gräsrotsmedia med virala klipp och okontrollerade budskap där du och andra länkar och laddar hejvilt kors och tvärs. Istället vill de ha ett internet som mer liknar kabelTV med ett fåtal publicister där du snällt ska välja mellan Aftonbladet och SVT, inget annat.

Ungefär som Ulvskogs parabolförbud på 80 talet.

Nästa steg är säkert att rota i din mail så du inte länkar till något icke regimtroget.
Citera
2019-04-03, 15:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Det blir YT:s ansvar att se till att de inte visar min kattfilm. De måste alltså se till att ditt alternativ 1 inte kan ske. Därför måste de stoppa allt (via automatiserade filter) som de kan riskera att åka på böter för. Dvs de tvingas att hellre stoppa för mycket (även laglig användning för satir etc) än att riskera böter.

Tack för svar.

Då är det ju bara en tidsfråga innan YT och de andra är en spillra.
Citera
2019-04-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBlair
De de gör är att begränsa antalet hemsidor det finns material att ladda ifrån. Finns det inget att ladda ned eller länka till så hjälper inte VPN.

Det de vill begränsa är gräsrotsmedia med virala klipp och okontrollerade budskap där du och andra länkar och laddar hejvilt kors och tvärs. Istället vill de ha ett internet som mer liknar kabelTV med ett fåtal publicister där du snällt ska välja mellan Aftonbladet och SVT, inget annat.

Ungefär som Ulvskogs parabolförbud på 80 talet.

Nästa steg är säkert att rota i din mail så du inte länkar till något icke regimtroget.

EU kan säkert begränsa den småskaliga användningen som artikel-kopiering från tidningar och sånt.
De flesta kommer inte använda VPN-tjänster, då det kostar 4-8 hundra om året i abonnemang.
Däremot folk som verkligen efterfrågar s.k. skyddat material, såsom filmer, musik, direktsänd TV från större eller speciella evenemang, ja dessa betalar gärna en femhundring om året för en VPN-tjänst!

Men vi får se framöver hur det blir?
Senast redigerad av Hultabultan 2019-04-03 kl. 15:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in