Citat:
Ursprungligen postat av
Hultabultan
Men kan inte i min allra vildaste fantasi föreställa mig att länder utanför EU, som inte själva är särskilt drabbade av "intrång på upphovsrätt" skulle gå i EU-s fotspår.
Men kanske förresten om 100 år när man nått västs kulturnivå.
Känns inte riktigt som du förstår vad artikel 13 handlar om!? Du pratar om länder (och om torrents/piratebay), men lagen kommer drabba företag.
Jag drar ett (fånigt) exempel på hur jag uppfattar detta.
Säg att jag har skapat en superkul kattvideo med ABBA-musik i bakgrunden.
Idag:
Jag laddar upp den på YT och hela världen kan njuta av den. Björn&Benny ser den och anmäler det till YT som plockar ner videon och stänger av mig.
Med artikel 13:
Om någon EU-medborgare kan se min kattfilm på YT så kommer Björn&Benny stämma skiten ur YT.
YT kommer då ha 2 möjliga vägar framåt vad jag kan se:
1) Stoppa kattfilmen från att laddas upp på YT överhuvudtaget (oavsett vilken IP jag har när jag laddar upp den).
2) Försöka skapa 2 olika tjänster (youtube.eu och youtube.com) och på något sätt stoppa EU-medborgare från att använda youtube.com.
Alternativ 2 är i princip omöjligt så de kommer tvingas använda alternativ 1 för att inte riskera jätteböter i EU.
Eller möjligen alternativ 3. De säger "fuck EU" och lämnar EU och dess jurisdiktion helt (känns osannolikt).