Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Ja, det är måhända en smula gammaldags. Det är i så fall att betrakta som beröm.
Jag googlade, det dök inte upp, så är nog ett dialektalt eller ditt eget uttryck.
Citat:
Visst kan rationalism gå överstyr. Exempelvis finns det goda belägg för att det var tron på universell rationalitet som skapade Skräckväldet i samband med Franska revolutionen. På kuriosasidan kan man nämna försöket att införa Revolutionskalendern, helt rationalistiskt uppbyggd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Franska_revolutionskalendern
Svensk social- och kriminalpolitik, som också i för hög grad präglats av rationalism, är andra exempel, liksom svensk skolpolitik.
Nej det kan det ju inte. Rationalitet är att resonera med logik och förnuft istället för att tro på övermakt, gubbar i svarta kåpor eller nån kung eller flagga. Och ja logik är nu ett "universiellt" begrepp som tillhör matematik. Det går att hävda något är logiskt som inte är det ja, och samma sak kan ju vara förnuftigt för nån ( döda kungafamiljen i Frankrike för revolutionärerna ex) men inte för nån annan (kungen ex), men! det är något annat.
Om man sitter med statistisk och forskning som hävdar att nej höga straff hjälper inte mot kriminalitet, att spärra in 14-åringar i fängelset ex gör dem bara till värre kriminella när de sen kommer ut, ge dem chanser/ möjligheter/ mildhet är bättre taktik, billigare samt ger en högre andel som blir skötsamma. Då är det rationellt ja..att välja en "snäll" kriminalpolitik istället för att lyssna på den del av mobben som gastar STRAFF högst utan annat att gå på än sina lustkänslor att hämnas eller nån rad i nån religiös lunta.
Citat:
1) Det rör inte abortfrågan, och för övrigt så vill jag inte ta bort barnbidraget från "vissa barn" - jag vill ta bort det för alla, och införa familjeavdrag för alla på aäktenskap bygda familjer. Synnerligen konsekvent.
2) På vilket sätt skulle det bli misär för att kvinnor föder de barn som de på frivillig väg blir gravida med? Vi lever i et materiellt så pass väl tilltaget samhälle att det knappast vore ett ekonomiskt bekymmer - även om vi får omfördela resurser en smula. Det finns inget inkonsekvent i detta, möjligen viss obekvämhet för en och annan.
3) Alla dessa samhällen Du pratar om har inte som vår i vår tid haft så pass god tillgång på sexualundervisning, fungerande preventivmetoder och därtill oanad valfrihet i parternbildandet. Vi har även en allmänt god tillgång till utbildning och information - men vi har ett underskott på moralisk skolning. Den bristen behöver vi åtgärda omgående.
1) Vi sitter i din TS som handlar om familjepolitik. jag skrev "för vissa barn, de som behöver det mest". Som sagt det är sjukt inkonsekvent att hävda du vill något, ex ge tryggare bvarndomar för barn, sen införa lagar som rakt igenom motverkar just detta. Ex. Tvinga kvinnor som vet med sig de inte klarar av uppgiften via att ta bort deras möjlighet kontrollera sina liv; aborträtten.
Sen frånta hennes barn, ev redan luspank och faderslös barnbidraget för att ge till kärnfamiljer.
Så äckligt idiotiskt och omänskligt Uven så man kräks.
2) "på frivillig väg blivit gravida med" Menar du att en kvinna blir frivilligt gravid om hennes eller hans preventivmedel falerar?
Eller menar du seriöst att så fort en kvinna har sex så..är hon "frivillig" till att bli gravid?
Så? denna kvinna jag beskrev i 1) ska alltså vadå leva på soss? eller hade du tänkt dig ett annat bidrag än barnbidrag som ska gå till just hennes barn? Det kan heta...det-misslyckade-barnets-bidrag eller oäkta-unge-bidrag? eller nått? För hey! det är ju inte ett barn...det är ju en oäkting!! och mycket, mycket viktigt att markera hur dåligt och FEL detta barn är från början eller hur? Uven? Att gå och blir till så där när en kondom spricker...vilket misslyckad människa, hon ska STRAFFAS så alla andra små ofödda potentiella ungar aktar sig noga att bli till på detta sätt.
Citat:
Så då är Din lösning att svenska folket anordnar sin egen undergång? Det tycker jag vi bör undvika. Vi bör istället hjälpas åt att åtgärda befolkningsöverskottet där det uppstår, vilket i huvudsak är utanför Europa. Det vore en investering med enbart positiva aspekter i sig!
Nej min lösning är att vi som samhäle är nöjda med 1,8 ungar per kvinna i Sverige. Vi försöker inte påtvinga svenska kvinnor att föda mer barn de inte vill ha i "nationalitetens namn" samtidigt som vi arbetar med att så många "ofödda" ungar som möjligt ska "mördas" i moderlivet i Indien ex.
Konsekvens som sagt.
Citat:
Jag förstår att Du är ideologiskt blockerad och inte inser vilken betydelse det får att den i Sverige varande befolkningen långsamt skiftar från att vara dominerande etniskt svensk, till att etniskt icke-svensk blir dominerande. Emellertid vet vi av erfarenhet att sådana demografiska skiften tenderar både att skada den tidigare majoritetsbefolkningen dramatiskt, dels leda till betydande inre motsättningar, där de senaste årens krig i Syrien delvis sammanhänger med sådant.
Nej, jag tänker bara ur ett större perspektiv än dig. Svenska gener försvinner inte, de lever vidare.
Sverige som "folk och "nation" kan försvinna ja, det gör vi säkert förr eller senare, precis som tusentals dito har gjort under 200 000 år.
Men allvarligt, vad skulle det innebära för arten människa eller för planeten eller ? Svar: nada.
Det vore tråkigt ja, men faktiskt inte mer än så.
Jag är ingen hysterisk nationalist, jag sätter en uppsjö andra värden framför just nationsbygget Sverige. Ex klimatet, livets överlevnad på detta klot, andra arters överlevnad, människans överlevnad samt vetenskapen och det sunda förnuftets överlevnad.
Vidare så ser chansen för att detta skulle ske rätt små, Visst vi kan bli invaderade av ryssarna i morgon, och sen långsamt annekterade till att bli ryssar, men nej tror inte det.
idén att Sverige, ett land långt norr i Europa mitt i en hel klunga av länder med lång kristen tradition plötsligt skulle bli muslimsk är också ...nä sorry. Det kan möjligen, möjligen hända, men då händer det i sånt fall med hela Europa och inget vi kan göra speciellt mycket åt.
Och det kräver...att miljoner av idag sekulariserade Europeer ska börja konvertera till Islam, och ...nä...sorry igen.
Citat:
Inte alls! Gratis p-stav eller frivillig sterilisering vore alldeles utmärkt.
Återigen, alla preventivmedel kommer med X% risk att blir gravid. Det finns inget som är 100% säkert, fattar du ens detta?
Citat:
Så fungerar små och väl sammanhållna samhällen, men Du trot att Du kan utsträcka detta beteende hur långt som helst, till hur många människor som helst. All erfarenhet tyder på att det är långsiktigt omöjligt, både av moraliska skäl och praktiska. Idag måste vi organisera samhället på andra linjer än om vi levde i jägar-/samlarsamhällen - därför att vi inte lever så. Detta är inte enbart dåligt, utan exempelvis har vi teknologiska möjligheter idag som vi aldrig haft förr, men vi måste tänka igenom vad vi gör.
ja, det inte bara tror jag det vet jag och jag sitter mitt i en klunga samhällen som just agerar detta.
Och JA! Uven det funkar!
Ja, det kan man också kalla dina samhällsidéer för.
Citat:
Låt mig lansera uttrycket KONSEKVENSFÖDA. Man fattar beslut, utför en handling och bär konsekvenserna av detta.
Människor som har sex med preventionsmedel har inte fattat beslutet: Nu ska vi bli gravida! tjoho!
Det föll redan i första ledet din "logik".
Citat:
Nästan inget riksdagsparti idag påstår på allvar att det för Sverige finns några betydande fördelar med en stor invandring, särskilt inte om den till sin huvuddel består av folk från avlägsna och kulturfrämmande delar av världen. Det medför enbart "utmaningar". Det har inget med rasism att göra, utan med faktiska konstateranden av rådande förhållanden. Senaste diskuterade utbildningsministern detta i fredags.
eh, jo det påstår nog en hel del där finns.
Citat:
Det finns en X- och en Y-faktor, kan man kalla det, som Du helt bortser ifrån. X-faktorn kan anses vara att för drygt 100 år sedan så expanderade Sverige teknologiskt och ekonomiskt- det gör vi inte idag. Y-faktorn är nationalismen som närmast allomfattande politiskt idé, som i det svenska fallet kom att kallas välfärdsnationalism. Den eroderas allt mer i vår tid, av flera orsaker där invandringen är en.
Så, nej. Det kommer inte att gå att lösa, framför allt inte med social ingenjörskonst och att sno pengar av "de rika". Fortsätter utveckling som idag i ett eller två decennier till så är det kört för Sverige, och då är jag kanske ändå väl optimistisk...
Vi expanderar inte teknologiskt idag?

seriöst nu får du skärpa dig, vi har i ingen period någonsin innan rusat framåt pga ny teknologi som vi gör nu. Vi lever mitt i en andra teknologisk och sociologisk revolution som stavas internet. Hört talas om det? Eller ursäkta jag tror tom man pratar om den fjärde teknologiska revolutionen.
ekonomisk går vi lite fram ibland och bakåt andra år...i det stora hela framåt, vårt BNP per Capita ökar hela tiden. så ehh? jo
Sen är den uppmålade grafen av hur ett samhälle fungerar betydligt mer komplex...än att den skulle bestå i 2 axlar; teknologi och nationalism.
Ursäkta men jag kräks igen.
Ditt sätt att tänka Uven är helt föråldrat, det torkade in och fastnade nånstans 1900, du borde försöka lyfta skallen lite.