2019-03-30, 21:24
  #1813
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Strix, skulle du kalla det positivt eller negativt för din egen familj att du slösar bort timmar på att gagga med en efterbliven batikhäxa som inte förstår eller ens bryr sig om att försöka förstå vad du säger?

Mycket positivt!

Min fru har en del egna intressen och tycker det är utmärkt om vi inte tjafsar om sådant här mer än nödvändigt. Vi är rätt klara med hur vi ser på saken, så det är bättre att diskutera med någon som är av motsatt uppfattning. Då kan debatten få en folkbildande effekt.
Citera
2019-03-31, 09:29
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Du har inte punkterat något hittills, men lycka till i framtiden.

Kalla det för vad du vill, men det jag gör är att jag blottlägger inkonsekvensen, irrationaliteten, omoralen samt farorna med ditt samhälle.

Citat:
Kostnaden var inte ett argument varken för eller emot - men att spara in vårdresurser till bättre behov är tveklöst en god bonus. Argumentet mot aborter är i första hand moraliskt i andra hand demografiskt.
Och som sagt man sparar in rejält på samhällets resurser via att inte tvångsföda fram barn som ingen vill eller kan ta hand om. Inte ens vår planet har resurser för ditt "projekt" längre.

Mina argument är också moraliska samt vettiga.

där finns ingen moral i att tvinga människor. där finns ingen moral i skapa taskiga barndomar för en uppsjö "ofött liv". Där finns ingen moral i att långsamt förstöra vår planet och andra arters livsmöjligher för att männsikan inbillar sig att just HON är "helig" på nått sätt.

Citat:
Jag anser också att vi skall prioritera det födda livet före det ofödda, men av det följer inte att ofödda livet är värdelöst och kan behandlas hur som helst. Även om det ofödda livet är mindre värt än det födda så är det inte värdelöst.

Fast ! den obönhörliga konsekvensen av detta din prioritet är att vi långsamt förvandlar en hel uppsättning liv på denna planet, inkl människan som "värdelöst", eftersom du inte alls beaktar fakta.
utan verkar leva mest i en låtsas utopi, som aldrig varit och aldrig kommer bli, en "idévärld där alla bara ligger med "stadiga" partners som garanterat kommer vara perfekta, och stadiga livet ut, alla använder dubbla preventivmedel 100% av tiden, all preventivmedel är 100% säkert, alla sköter sig, alla älskar barn, alla är perfekta ansvarsfulla och lever i fantastisk trygga sociala nätverk.


Citat:
Man har i regel bekvämt valt bort parametern en trygg familj som håller ihop såsom varandes en av de viktigaste aspekterna för barns trygghet. Det är kanske inte så konstigt i ett land där ca hälften av äktenskapen spricker.
Uven, man kan inte välja trygghet, det är något som uppkommer då allt klaffar. Och nej allt klaffar inte alltid. Människor är inte perfekta, människor klarar inte leva ihop, människor kan i många fall inte ens älska.
Den viktigaste aspekten för barns trygghet är att garantera att de föds av människor som vill ha dem, som har plats, tid, som planerat kring deras födelse etc. och det får vi endast om vi har fri aborträtt, för då garanterar vi att där inte tvångsföds barn in i misärer.

Citat:
Allt det där som Du och Dina kompisar så gärna vill importera i så stora mängder det bara går. Visst är Ni litet underliga.
Säg mig...vilken importfirma är det just feminister sitter och "importerar"???

Sluta gagga samma floskeltrams som så många av idiotierna på detta forum har hakat upp sig på.

Citat:
Ett samhälle där svenska folket inte blir en minoritet i sitt eget land?

"svenska folket"??? föds du i Sverige så är du svenska folket. Svenska folket är nu det folk som råkar leva i Sverige.
Citera
2019-03-31, 18:13
  #1815
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kalla det för vad du vill, men det jag gör är att jag blottlägger inkonsekvensen, irrationaliteten, omoralen samt farorna med ditt samhälle.

Inte såvitt hänt hittills. Rationalitet bör man vara en smula försiktigt med så det inte går överstyr, men mina ställningstaganden är både konsekventa och moraliska samt hanterar faror som Du helt väljer att bortse ifrån - exempelvis de demografiska riskerna.

Citat:
Och som sagt man sparar in rejält på samhällets resurser via att inte tvångsföda fram barn som ingen vill eller kan ta hand om. Inte ens vår planet har resurser för ditt "projekt" längre.

Mina argument är också moraliska samt vettiga.

Mitt "projekt" att den svenska befolkningen skall reproducera sig själv klarar Jorden alldeles utmärkt med, och ur ett nationellt perspektiv är det den enda kloka hållningen. En folkgrupp kan inte godvilligt låta sig själv vittra bort. Det om något är omoraliskt.

Citat:
där finns ingen moral i att tvinga människor. där finns ingen moral i skapa taskiga barndomar för en uppsjö "ofött liv". Där finns ingen moral i att långsamt förstöra vår planet och andra arters livsmöjligher för att männsikan inbillar sig att just HON är "helig" på nått sätt.

Ansvaret för att tillskapa en tillräckligt bra barndom åvilar i första hand föräldrarna. Det är först när föräldrarna misslyckats som det allmänna bör gripa in. Barnen är föräldrarnas - inte "samhällets". detta är en avgörande mellan vänster och höger. För vänstern är såväl barn, materiel och tankar alltid "samhällets" egendom och bara lånas ut till enskilda. För högern ligger såväl tillhörighet som ansvar främst hos den enskilde/familjer/företag osv. Denna avgrund kommer inte att bli överbyggda på generationer.

Citat:
Fast ! den obönhörliga konsekvensen av detta din prioritet är att vi långsamt förvandlar en hel uppsättning liv på denna planet, inkl människan som "värdelöst", eftersom du inte alls beaktar fakta.
utan verkar leva mest i en låtsas utopi, som aldrig varit och aldrig kommer bli, en "idévärld där alla bara ligger med "stadiga" partners som garanterat kommer vara perfekta, och stadiga livet ut, alla använder dubbla preventivmedel 100% av tiden, all preventivmedel är 100% säkert, alla sköter sig, alla älskar barn, alla är perfekta ansvarsfulla och lever i fantastisk trygga sociala nätverk.

Jag är, till skillnad från de vänsterblivna, inte utopist. Mina idéer om samhället är pragmatiskt och så även i abortfrågan, emedan jag balanserar mina principiella ställningstaganden med hänsyn till andra värden.

Citat:
Uven, man kan inte välja trygghet, det är något som uppkommer då allt klaffar. Och nej allt klaffar inte alltid. Människor är inte perfekta, människor klarar inte leva ihop, människor kan i många fall inte ens älska.
Den viktigaste aspekten för barns trygghet är att garantera att de föds av människor som vill ha dem, som har plats, tid, som planerat kring deras födelse etc. och det får vi endast om vi har fri aborträtt, för då garanterar vi att där inte tvångsföds barn in i misärer.

Man kan välja att fatta kloka beslut och man kan välja att fatta dåliga beslut. I allmänhet så klarar sig de människor som väljer att fatta kloka beslut sig bättre än andra. Det är riktigt att detta inte är hundraprocentigt, men sambandet är ändå väldigt tydligt.

Du använder hela tiden "tvångsföda" vilket så klart är ett konstruerat begrepp, ty så länge den sexuella relationen är frivillig, så är följderna av denna också att betrakta som frivilligt.

Citat:
Säg mig...vilken importfirma är det just feminister sitter och "importerar"???

Sluta gagga samma floskeltrams som så många av idiotierna på detta forum har hakat upp sig på.

Jag tror man kallar den viktigaste "firman" för Migränverket.

Det är ingen tvekan om att just den här omtalade importen är ett av det svenska samhällets allra största problem och det inser man också i de flesta politiska partier, inte minst de partier som nu - Gud ske lov - hänger på gärdesgården och helst åker ur Riksdagen i nästa val. Hela Sverige transformeras pga detta i detta nu och har gjort så i flera decennier.

Citat:
"svenska folket"??? föds du i Sverige så är du svenska folket. Svenska folket är nu det folk som råkar leva i Sverige.

Jag tycker Du skall lyssna på den kloka statsvetaren Katarina Barrling i GM härom veckan. Hon resonerar nyanserat och insiktsfull om detta. Det är inte så enkelt som Du försöker göra gällande. Det ligger faktiskt en del i uttrycket att "om kon föder i stallet så blir det inget föl".

GMV 190310, 38,30 in i sändningen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1246208
Citera
2019-04-01, 08:55
  #1816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte såvitt hänt hittills. Rationalitet bör man vara en smula försiktigt med så det inte går överstyr, men mina ställningstaganden är både konsekventa och moraliska samt hanterar faror som Du helt väljer att bortse ifrån - exempelvis de demografiska riskerna.
"Inte såvitt hänt hittills" skumt uttryck...är det dialektalt, 200 år gammalt eller familiärt?

Rationalitet kan aldrig "gå överstyr".

Inkonsekvensen har jag nu påpekat för dig otaliga gånger.
1) Det är vansinnigt inkonsekvent att med motivet: för att skydda barns ekonomiska behov, frånta vissa barn, de som behöver det mest oftast, barnbidraget.
2) Det är vansinnigt inkonsekvent att med motivet: vi ska skydda barns uppväxt, skapa ett samhälle där barn ska tvångsfödas in i rena misärer.
3) Det är vansinnigt inkonsekvent att inte ta fasta på alla fakta som finns i denna sak från tusentals samhällen världen över genom historien och i nutid och alla dessa människors oförmåga att bete sig så som du tycker de ska bete sig och ändå fortsätta tjata om att de ska redan i tonåren skapa "stabila relationer" att ha sex i, etc etc. Inget samhälle har klarat av din utopi. Hur mycket straff, tvång, pisk, förbud etc man än hotat med.

Omoralen likaså.

De demografiska riskerna är exakt !! det jag just tar hänsyn till, men inte du.

Vi är 7 miljarder på detta klot på väg att riskera blir 13 miljarder om man får tro dessa forskare

https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/ny-prognos-vi-blir-13-miljarder-ar-2100/


Citat:
Mitt "projekt" att den svenska befolkningen skall reproducera sig själv klarar Jorden alldeles utmärkt med, och ur ett nationellt perspektiv är det den enda kloka hållningen. En folkgrupp kan inte godvilligt låta sig själv vittra bort. Det om något är omoraliskt.

Den svenska befolkningen beter sig som de flesta människor, de reproducerar sig, att vi denna generation har en nativitet som ligger under 2,1 som krävs för att vi ska vara exakt lika många nästa generation är rätt ointressant för alla andra utom hysteriska extremnationalister. Om vi går från 10 miljoner till att bli 9,8 miljoner om 60 år är bara av godo, som sagt. Återkom med din hysteri den dagen vi typ bara är en miljon. Men det kommer aldrig ske, såvida din politik/ synsätt nu inte tar över i världen och skapar 20 miljarder på detta klot, med påföljden massvält, kaos och våld ex.

Citat:
Ansvaret för att tillskapa en tillräckligt bra barndom åvilar i första hand föräldrarna. Det är först när föräldrarna misslyckats som det allmänna bör gripa in. Barnen är föräldrarnas - inte "samhällets". detta är en avgörande mellan vänster och höger. För vänstern är såväl barn, materiel och tankar alltid "samhällets" egendom och bara lånas ut till enskilda. För högern ligger såväl tillhörighet som ansvar främst hos den enskilde/familjer/företag osv. Denna avgrund kommer inte att bli överbyggda på generationer
.
Visst, och du vill skapa ett samhälle där människor som vet med sig inte klarar vara förälder, varken mentalt eller resursmässigt ska tvingas...samtidigt som de ska bära hela kostnaden samt ansvaret. irrationaliteten haglar.

Barn är inte samhällets egendom enligt vänstern. Däremot anser vänstern att kostanderna för barn bör fördelas mer över hela gruppen eftersom detta skapar enorma fördelar för hela samhället i form av trygghet för barn, utbildning för alla, sjukvård för alla, trygghet för föräldrar, duglig arbetskraft, dugliga medborgare etc etc.
Det är också så vi mäniskor har organiserat oss under största delen av vår tid på detta klot ca 190 000 år, vi har levt i flockar där alla ansvarde för alla och där men delade käket.
Inga samlar & jägare satt och glufsade i sig sin kärnfamiljs byte för den dagen, medan övriga, utan byten fick sitta bredvid och hungra. Så funkar inte människan, men så konstruerades våra jordbrukscivilisationer långsamt...med klasser, fattigdom , misär, svält, överhögheter, maktutövning, kungar! etc etc...just sånt uvar älskar.



Citat:
Jag är, till skillnad från de vänsterblivna, inte utopist. Mina idéer om samhället är pragmatiskt och så även i abortfrågan, emedan jag balanserar mina principiella ställningstaganden med hänsyn till andra värden.


Som jag redan visat...nej inte ett skit " pragmatiskt" bara outhärdligt idiotiskt, sentimentalt och vidrigt.


Citat:
Man kan välja att fatta kloka beslut och man kan välja att fatta dåliga beslut. I allmänhet så klarar sig de människor som väljer att fatta kloka beslut sig bättre än andra. Det är riktigt att detta inte är hundraprocentigt, men sambandet är ändå väldigt tydligt.

Du använder hela tiden "tvångsföda" vilket så klart är ett konstruerat begrepp, ty så länge den sexuella relationen är frivillig, så är följderna av denna också att betrakta som frivilligt.

Nej man kan inte "välja" om ens preventivmedel havererar, man råkar vara född som kvinna och du har tagit bort den sista möjligheten reglera detta med abort. Spelar ingen roll hur "klok" man än är då. Och ja! det är självklart att det heter "TVÅNGSFÖDA" om det är exakt vad det är, man vill inte, man kan inte ta hand om ungen, men samhället TVINGAR en. Vad ska det annars heta Uven?


Citat:
Jag tror man kallar den viktigaste "firman" för Migränverket.

Det är ingen tvekan om att just den här omtalade importen är ett av det svenska samhällets allra största problem och det inser man också i de flesta politiska partier, inte minst de partier som nu - Gud ske lov - hänger på gärdesgården och helst åker ur Riksdagen i nästa val. Hela Sverige transformeras pga detta i detta nu och har gjort så i flera decennier.

Det heter inte "import" de tär inte alls vad man sysslar med.. Import är en handel....
här "handlas" det inte med några människor. Det heter invandring eller asyl.
Sluta ta till dig rasisternas val av uttryck vars enda funktion är att skapa negativa associationer med vad det handlar om.

Visst invandring ger en del problem Sverige länge inte haft eftersom vi gjorde ossa av med det för länge sent, lustigt nog är det just konsekvenserna av din politik som skapar dessa saker.
-ex. stora inkomstskillnader i samhället som skapar klasser, som i sin tur skapar utanförskap, desperation och fattigdom hos vissa.
Som i sin tur uttrycks via ökad kriminalitet och våld.
Detta klarade Sverige av att lösa rätt bra via socialdemokratisk politik, klarade vi det då så kan vi ju klara det nu.
-En kvinnosyn från helvetet, samma som din faktiskt. Kvinnors kroppar och liv ska andra ta sig rätten bestämma över ex.



Citat:
Jag tycker Du skall lyssna på den kloka statsvetaren Katarina Barrling i GM härom veckan. Hon resonerar nyanserat och insiktsfull om detta. Det är inte så enkelt som Du försöker göra gällande. Det ligger faktiskt en del i uttrycket att "om kon föder i stallet så blir det inget föl".

GMV 190310, 38,30 in i sändningen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1246208

Det får bli senare.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-01 kl. 09:06.
Citera
2019-04-01, 14:05
  #1817
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"Inte såvitt hänt hittills" skumt uttryck...är det dialektalt, 200 år gammalt eller familiärt?

Rationalitet kan aldrig "gå överstyr".

Ja, det är måhända en smula gammaldags. Det är i så fall att betrakta som beröm.

Visst kan rationalism gå överstyr. Exempelvis finns det goda belägg för att det var tron på universell rationalitet som skapade Skräckväldet i samband med Franska revolutionen. På kuriosasidan kan man nämna försöket att införa Revolutionskalendern, helt rationalistiskt uppbyggd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Franska_revolutionskalendern

Svensk social- och kriminalpolitik, som också i för hög grad präglats av rationalism, är andra exempel, liksom svensk skolpolitik.

Citat:
Inkonsekvensen har jag nu påpekat för dig otaliga gånger.
1) Det är vansinnigt inkonsekvent att med motivet: för att skydda barns ekonomiska behov, frånta vissa barn, de som behöver det mest oftast, barnbidraget.
2) Det är vansinnigt inkonsekvent att med motivet: vi ska skydda barns uppväxt, skapa ett samhälle där barn ska tvångsfödas in i rena misärer.
3) Det är vansinnigt inkonsekvent att inte ta fasta på alla fakta som finns i denna sak från tusentals samhällen världen över genom historien och i nutid och alla dessa människors oförmåga att bete sig så som du tycker de ska bete sig och ändå fortsätta tjata om att de ska redan i tonåren skapa "stabila relationer" att ha sex i, etc etc. Inget samhälle har klarat av din utopi. Hur mycket straff, tvång, pisk, förbud etc man än hotat med.

Omoralen likaså.

1) Det rör inte abortfrågan, och för övrigt så vill jag inte ta bort barnbidraget från "vissa barn" - jag vill ta bort det för alla, och införa familjeavdrag för alla på aäktenskap bygda familjer. Synnerligen konsekvent.

2) På vilket sätt skulle det bli misär för att kvinnor föder de barn som de på frivillig väg blir gravida med? Vi lever i et materiellt så pass väl tilltaget samhälle att det knappast vore ett ekonomiskt bekymmer - även om vi får omfördela resurser en smula. Det finns inget inkonsekvent i detta, möjligen viss obekvämhet för en och annan.

3) Alla dessa samhällen Du pratar om har inte som vår i vår tid haft så pass god tillgång på sexualundervisning, fungerande preventivmetoder och därtill oanad valfrihet i parternbildandet. Vi har även en allmänt god tillgång till utbildning och information - men vi har ett underskott på moralisk skolning. Den bristen behöver vi åtgärda omgående.

Citat:
De demografiska riskerna är exakt !! det jag just tar hänsyn till, men inte du.

Vi är 7 miljarder på detta klot på väg att riskera blir 13 miljarder om man får tro dessa forskare

https://www.dn.se/ekonomi/global-utveckling/ny-prognos-vi-blir-13-miljarder-ar-2100/

Så då är Din lösning att svenska folket anordnar sin egen undergång? Det tycker jag vi bör undvika. Vi bör istället hjälpas åt att åtgärda befolkningsöverskottet där det uppstår, vilket i huvudsak är utanför Europa. Det vore en investering med enbart positiva aspekter i sig!

Citat:
Den svenska befolkningen beter sig som de flesta människor, de reproducerar sig, att vi denna generation har en nativitet som ligger under 2,1 som krävs för att vi ska vara exakt lika många nästa generation är rätt ointressant för alla andra utom hysteriska extremnationalister. Om vi går från 10 miljoner till att bli 9,8 miljoner om 60 år är bara av godo, som sagt. Återkom med din hysteri den dagen vi typ bara är en miljon. Men det kommer aldrig ske, såvida din politik/ synsätt nu inte tar över i världen och skapar 20 miljarder på detta klot, med påföljden massvält, kaos och våld ex.

Jag förstår att Du är ideologiskt blockerad och inte inser vilken betydelse det får att den i Sverige varande befolkningen långsamt skiftar från att vara dominerande etniskt svensk, till att etniskt icke-svensk blir dominerande. Emellertid vet vi av erfarenhet att sådana demografiska skiften tenderar både att skada den tidigare majoritetsbefolkningen dramatiskt, dels leda till betydande inre motsättningar, där de senaste årens krig i Syrien delvis sammanhänger med sådant.

Citat:
Visst, och du vill skapa ett samhälle där människor som vet med sig inte klarar vara förälder, varken mentalt eller resursmässigt ska tvingas...samtidigt som de ska bära hela kostnaden samt ansvaret. irrationaliteten haglar.

Inte alls! Gratis p-stav eller frivillig sterilisering vore alldeles utmärkt.

Citat:
Barn är inte samhällets egendom enligt vänstern. Däremot anser vänstern att kostanderna för barn bör fördelas mer över hela gruppen eftersom detta skapar enorma fördelar för hela samhället i form av trygghet för barn, utbildning för alla, sjukvård för alla, trygghet för föräldrar, duglig arbetskraft, dugliga medborgare etc etc.
Det är också så vi mäniskor har organiserat oss under största delen av vår tid på detta klot ca 190 000 år, vi har levt i flockar där alla ansvarde för alla och där men delade käket.
Inga samlar & jägare satt och glufsade i sig sin kärnfamiljs byte för den dagen, medan övriga, utan byten fick sitta bredvid och hungra. Så funkar inte människan, men så konstruerades våra jordbrukscivilisationer långsamt...med klasser, fattigdom , misär, svält, överhögheter, maktutövning, kungar! etc etc...just sånt uvar älskar.

Så fungerar små och väl sammanhållna samhällen, men Du trot att Du kan utsträcka detta beteende hur långt som helst, till hur många människor som helst. All erfarenhet tyder på att det är långsiktigt omöjligt, både av moraliska skäl och praktiska. Idag måste vi organisera samhället på andra linjer än om vi levde i jägar-/samlarsamhällen - därför att vi inte lever så. Detta är inte enbart dåligt, utan exempelvis har vi teknologiska möjligheter idag som vi aldrig haft förr, men vi måste tänka igenom vad vi gör.

Citat:
Som jag redan visat...nej inte ett skit " pragmatiskt" bara outhärdligt idiotiskt, sentimentalt och vidrigt.

Känslopjunk...

Citat:
Nej man kan inte "välja" om ens preventivmedel havererar, man råkar vara född som kvinna och du har tagit bort den sista möjligheten reglera detta med abort. Spelar ingen roll hur "klok" man än är då. Och ja! det är självklart att det heter "TVÅNGSFÖDA" om det är exakt vad det är, man vill inte, man kan inte ta hand om ungen, men samhället TVINGAR en. Vad ska det annars heta Uven?

Låt mig lansera uttrycket KONSEKVENSFÖDA. Man fattar beslut, utför en handling och bär konsekvenserna av detta.

Citat:
Det heter inte "import" de tär inte alls vad man sysslar med.. Import är en handel....
här "handlas" det inte med några människor. Det heter invandring eller asyl.
Sluta ta till dig rasisternas val av uttryck vars enda funktion är att skapa negativa associationer med vad det handlar om.

Nästan inget riksdagsparti idag påstår på allvar att det för Sverige finns några betydande fördelar med en stor invandring, särskilt inte om den till sin huvuddel består av folk från avlägsna och kulturfrämmande delar av världen. Det medför enbart "utmaningar". Det har inget med rasism att göra, utan med faktiska konstateranden av rådande förhållanden. Senaste diskuterade utbildningsministern detta i fredags.

Citat:
Visst invandring ger en del problem Sverige länge inte haft eftersom vi gjorde ossa av med det för länge sent, lustigt nog är det just konsekvenserna av din politik som skapar dessa saker.
-ex. stora inkomstskillnader i samhället som skapar klasser, som i sin tur skapar utanförskap, desperation och fattigdom hos vissa.
Som i sin tur uttrycks via ökad kriminalitet och våld.
Detta klarade Sverige av att lösa rätt bra via socialdemokratisk politik, klarade vi det då så kan vi ju klara det nu.
-En kvinnosyn från helvetet, samma som din faktiskt. Kvinnors kroppar och liv ska andra ta sig rätten bestämma över ex.

Det finns en X- och en Y-faktor, kan man kalla det, som Du helt bortser ifrån. X-faktorn kan anses vara att för drygt 100 år sedan så expanderade Sverige teknologiskt och ekonomiskt- det gör vi inte idag. Y-faktorn är nationalismen som närmast allomfattande politiskt idé, som i det svenska fallet kom att kallas välfärdsnationalism. Den eroderas allt mer i vår tid, av flera orsaker där invandringen är en.

Så, nej. Det kommer inte att gå att lösa, framför allt inte med social ingenjörskonst och att sno pengar av "de rika". Fortsätter utveckling som idag i ett eller två decennier till så är det kört för Sverige, och då är jag kanske ändå väl optimistisk...
Citera
2019-04-02, 09:20
  #1818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, det är måhända en smula gammaldags. Det är i så fall att betrakta som beröm.
Jag googlade, det dök inte upp, så är nog ett dialektalt eller ditt eget uttryck.

Citat:
Visst kan rationalism gå överstyr. Exempelvis finns det goda belägg för att det var tron på universell rationalitet som skapade Skräckväldet i samband med Franska revolutionen. På kuriosasidan kan man nämna försöket att införa Revolutionskalendern, helt rationalistiskt uppbyggd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Franska_revolutionskalendern

Svensk social- och kriminalpolitik, som också i för hög grad präglats av rationalism, är andra exempel, liksom svensk skolpolitik.

Nej det kan det ju inte. Rationalitet är att resonera med logik och förnuft istället för att tro på övermakt, gubbar i svarta kåpor eller nån kung eller flagga. Och ja logik är nu ett "universiellt" begrepp som tillhör matematik. Det går att hävda något är logiskt som inte är det ja, och samma sak kan ju vara förnuftigt för nån ( döda kungafamiljen i Frankrike för revolutionärerna ex) men inte för nån annan (kungen ex), men! det är något annat.

Om man sitter med statistisk och forskning som hävdar att nej höga straff hjälper inte mot kriminalitet, att spärra in 14-åringar i fängelset ex gör dem bara till värre kriminella när de sen kommer ut, ge dem chanser/ möjligheter/ mildhet är bättre taktik, billigare samt ger en högre andel som blir skötsamma. Då är det rationellt ja..att välja en "snäll" kriminalpolitik istället för att lyssna på den del av mobben som gastar STRAFF högst utan annat att gå på än sina lustkänslor att hämnas eller nån rad i nån religiös lunta.




Citat:
1) Det rör inte abortfrågan, och för övrigt så vill jag inte ta bort barnbidraget från "vissa barn" - jag vill ta bort det för alla, och införa familjeavdrag för alla på aäktenskap bygda familjer. Synnerligen konsekvent.

2) På vilket sätt skulle det bli misär för att kvinnor föder de barn som de på frivillig väg blir gravida med? Vi lever i et materiellt så pass väl tilltaget samhälle att det knappast vore ett ekonomiskt bekymmer - även om vi får omfördela resurser en smula. Det finns inget inkonsekvent i detta, möjligen viss obekvämhet för en och annan.

3) Alla dessa samhällen Du pratar om har inte som vår i vår tid haft så pass god tillgång på sexualundervisning, fungerande preventivmetoder och därtill oanad valfrihet i parternbildandet. Vi har även en allmänt god tillgång till utbildning och information - men vi har ett underskott på moralisk skolning. Den bristen behöver vi åtgärda omgående.

1) Vi sitter i din TS som handlar om familjepolitik. jag skrev "för vissa barn, de som behöver det mest". Som sagt det är sjukt inkonsekvent att hävda du vill något, ex ge tryggare bvarndomar för barn, sen införa lagar som rakt igenom motverkar just detta. Ex. Tvinga kvinnor som vet med sig de inte klarar av uppgiften via att ta bort deras möjlighet kontrollera sina liv; aborträtten.
Sen frånta hennes barn, ev redan luspank och faderslös barnbidraget för att ge till kärnfamiljer.
Så äckligt idiotiskt och omänskligt Uven så man kräks.

2) "på frivillig väg blivit gravida med" Menar du att en kvinna blir frivilligt gravid om hennes eller hans preventivmedel falerar?
Eller menar du seriöst att så fort en kvinna har sex så..är hon "frivillig" till att bli gravid?

Så? denna kvinna jag beskrev i 1) ska alltså vadå leva på soss? eller hade du tänkt dig ett annat bidrag än barnbidrag som ska gå till just hennes barn? Det kan heta...det-misslyckade-barnets-bidrag eller oäkta-unge-bidrag? eller nått? För hey! det är ju inte ett barn...det är ju en oäkting!! och mycket, mycket viktigt att markera hur dåligt och FEL detta barn är från början eller hur? Uven? Att gå och blir till så där när en kondom spricker...vilket misslyckad människa, hon ska STRAFFAS så alla andra små ofödda potentiella ungar aktar sig noga att bli till på detta sätt.


Citat:
Så då är Din lösning att svenska folket anordnar sin egen undergång? Det tycker jag vi bör undvika. Vi bör istället hjälpas åt att åtgärda befolkningsöverskottet där det uppstår, vilket i huvudsak är utanför Europa. Det vore en investering med enbart positiva aspekter i sig!

Nej min lösning är att vi som samhäle är nöjda med 1,8 ungar per kvinna i Sverige. Vi försöker inte påtvinga svenska kvinnor att föda mer barn de inte vill ha i "nationalitetens namn" samtidigt som vi arbetar med att så många "ofödda" ungar som möjligt ska "mördas" i moderlivet i Indien ex.
Konsekvens som sagt.

Citat:
Jag förstår att Du är ideologiskt blockerad och inte inser vilken betydelse det får att den i Sverige varande befolkningen långsamt skiftar från att vara dominerande etniskt svensk, till att etniskt icke-svensk blir dominerande. Emellertid vet vi av erfarenhet att sådana demografiska skiften tenderar både att skada den tidigare majoritetsbefolkningen dramatiskt, dels leda till betydande inre motsättningar, där de senaste årens krig i Syrien delvis sammanhänger med sådant.

Nej, jag tänker bara ur ett större perspektiv än dig. Svenska gener försvinner inte, de lever vidare.
Sverige som "folk och "nation" kan försvinna ja, det gör vi säkert förr eller senare, precis som tusentals dito har gjort under 200 000 år.
Men allvarligt, vad skulle det innebära för arten människa eller för planeten eller ? Svar: nada.
Det vore tråkigt ja, men faktiskt inte mer än så.
Jag är ingen hysterisk nationalist, jag sätter en uppsjö andra värden framför just nationsbygget Sverige. Ex klimatet, livets överlevnad på detta klot, andra arters överlevnad, människans överlevnad samt vetenskapen och det sunda förnuftets överlevnad.

Vidare så ser chansen för att detta skulle ske rätt små, Visst vi kan bli invaderade av ryssarna i morgon, och sen långsamt annekterade till att bli ryssar, men nej tror inte det.
idén att Sverige, ett land långt norr i Europa mitt i en hel klunga av länder med lång kristen tradition plötsligt skulle bli muslimsk är också ...nä sorry. Det kan möjligen, möjligen hända, men då händer det i sånt fall med hela Europa och inget vi kan göra speciellt mycket åt.
Och det kräver...att miljoner av idag sekulariserade Europeer ska börja konvertera till Islam, och ...nä...sorry igen.


Citat:
Inte alls! Gratis p-stav eller frivillig sterilisering vore alldeles utmärkt.

Återigen, alla preventivmedel kommer med X% risk att blir gravid. Det finns inget som är 100% säkert, fattar du ens detta?

Citat:
Så fungerar små och väl sammanhållna samhällen, men Du trot att Du kan utsträcka detta beteende hur långt som helst, till hur många människor som helst. All erfarenhet tyder på att det är långsiktigt omöjligt, både av moraliska skäl och praktiska. Idag måste vi organisera samhället på andra linjer än om vi levde i jägar-/samlarsamhällen - därför att vi inte lever så. Detta är inte enbart dåligt, utan exempelvis har vi teknologiska möjligheter idag som vi aldrig haft förr, men vi måste tänka igenom vad vi gör.

ja, det inte bara tror jag det vet jag och jag sitter mitt i en klunga samhällen som just agerar detta.
Och JA! Uven det funkar!


Citat:
Känslopjunk...

Ja, det kan man också kalla dina samhällsidéer för.



Citat:
Låt mig lansera uttrycket KONSEKVENSFÖDA. Man fattar beslut, utför en handling och bär konsekvenserna av detta.

Människor som har sex med preventionsmedel har inte fattat beslutet: Nu ska vi bli gravida! tjoho!

Det föll redan i första ledet din "logik".


Citat:
Nästan inget riksdagsparti idag påstår på allvar att det för Sverige finns några betydande fördelar med en stor invandring, särskilt inte om den till sin huvuddel består av folk från avlägsna och kulturfrämmande delar av världen. Det medför enbart "utmaningar". Det har inget med rasism att göra, utan med faktiska konstateranden av rådande förhållanden. Senaste diskuterade utbildningsministern detta i fredags.

eh, jo det påstår nog en hel del där finns.


Citat:
Det finns en X- och en Y-faktor, kan man kalla det, som Du helt bortser ifrån. X-faktorn kan anses vara att för drygt 100 år sedan så expanderade Sverige teknologiskt och ekonomiskt- det gör vi inte idag. Y-faktorn är nationalismen som närmast allomfattande politiskt idé, som i det svenska fallet kom att kallas välfärdsnationalism. Den eroderas allt mer i vår tid, av flera orsaker där invandringen är en.

Så, nej. Det kommer inte att gå att lösa, framför allt inte med social ingenjörskonst och att sno pengar av "de rika". Fortsätter utveckling som idag i ett eller två decennier till så är det kört för Sverige, och då är jag kanske ändå väl optimistisk...

Vi expanderar inte teknologiskt idag? seriöst nu får du skärpa dig, vi har i ingen period någonsin innan rusat framåt pga ny teknologi som vi gör nu. Vi lever mitt i en andra teknologisk och sociologisk revolution som stavas internet. Hört talas om det? Eller ursäkta jag tror tom man pratar om den fjärde teknologiska revolutionen.
ekonomisk går vi lite fram ibland och bakåt andra år...i det stora hela framåt, vårt BNP per Capita ökar hela tiden. så ehh? jo

Sen är den uppmålade grafen av hur ett samhälle fungerar betydligt mer komplex...än att den skulle bestå i 2 axlar; teknologi och nationalism.
Ursäkta men jag kräks igen.

Ditt sätt att tänka Uven är helt föråldrat, det torkade in och fastnade nånstans 1900, du borde försöka lyfta skallen lite.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-02 kl. 09:37.
Citera
2019-04-02, 20:50
  #1819
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag googlade, det dök inte upp, så är nog ett dialektalt eller ditt eget uttryck.

Jag kan nog höra min gamle morfaranvända uttrycket, så kanske dialektalt då. Det kan också vara beröm.

Citat:
Nej det kan det ju inte. [---]

Om man sitter med statistisk och forskning som hävdar att nej höga straff hjälper inte mot kriminalitet, att spärra in 14-åringar i fängelset ex gör dem bara till värre kriminella när de sen kommer ut [---]

Det börjar vända i forskningen och den är inte alls så entydig som Du tvärsäkert hävdar:
Citat:
Att lagföring av brottslingar inte skulle ha någon effekt på brottsligheten är en idé sprungen ur 70-talets marxistiskt färgade forskningsmiljöer där man såg brott som effekter av strukturer snarare än som omoraliska handlingar utförda av konkreta individer. Huruvida man straffar den enskilda brottslingen skulle därmed vara irrelevanta eftersom strukturen är kvar. Brottslingen betraktas i grunden inte som en egen moralisk agent.
https://www.svensktidskrift.se/visst-leder-hardare-straff-till-farre-brott/

Sedan är jag personligen för att man skiljer på "långa straff" och "hårdare straff". Vissa kriminellas beredvillighet till att begå brott i Sverige torde dels sammanhänga med att risken att åka fast är påfallande liten, dels att straffen inte är särskilt hårda i kvalitativ mening även om de är längre - vilket de sällan är. Vi har åkomman att både ha ovanligt korta straff och uppseendeväckande mild fängelsetillvaro. Båda sakerna behöver ändras.

Citat:
1) Vi sitter i din TS som handlar om familjepolitik. jag skrev "för vissa barn, de som behöver det mest". Som sagt det är sjukt inkonsekvent att hävda du vill något, ex ge tryggare bvarndomar för barn, sen införa lagar som rakt igenom motverkar just detta. [---]

2) "på frivillig väg blivit gravida med" Menar du att en kvinna blir frivilligt gravid om hennes eller hans preventivmedel falerar?
Eller menar du seriöst att så fort en kvinna har sex så..är hon "frivillig" till att bli gravid?

Så? denna kvinna jag beskrev i 1) ska alltså vadå leva på soss? [---]

1) Min uppfattning är att det tryggaste för barn är att få växa upp i en fungerande kärnfamilj. En av de viktigaste orsakerna till att familjer spricker är ekonomiska svårigheter vilket leder till slitningar. Det är således ytterst konsekvent att vilja utforma politiken så att bildandet och upprätthållandet av kärnfamiljer uppmuntras och underlättas. Jag vet att Du inte uppskattar min politik härvid, men den är inte inkonsekvent.

2) Om man har sex frivilligt och blir gravid så har man blivit gravid frivilligt. Om jag frivilligt deltar i ett schackparti och förlorar - det är tveklöst en oönskad risk med att spela schack - så har jag likväl förlorat frivilligt. Det ligger inget inkonsekvent i detta.

I första hand skall naturligtvis barnets föräldrar försörja både sig själva och barnet. Detta underlättas av att de lever tillsammans i en fungerande kärnfamilj.Därför är det så viktigt att på alla sätt uppmuntra till detta. Jag vill givetvis inte att varken barn eller deras föräldrar skall svälta ihjäl eller bo på gatan, och i sista hand har vi kommunens fattigvård att ta till, men det är möjligt att det också behövs något behovsprövat stöd däremellan. Det kan man utreda i särskild ordning. Emellertid vill jag inte understödja barn, utan familjer så långt det går. Samhällen mår bäst av att man uppmuntrar önskvärda beteenden och inte uppmuntrar oönskade beteenden. Det är fö också ytterst konsekvent.

Citat:
Nej min lösning är att vi som samhäle är nöjda med 1,8 ungar per kvinna i Sverige. Vi försöker inte påtvinga svenska kvinnor att föda mer barn de inte vill ha i "nationalitetens namn" samtidigt som vi arbetar med att så många "ofödda" ungar som möjligt ska "mördas" i moderlivet i Indien ex.
Konsekvens som sagt.

Det är möjligt att det är konsekvent, men framför allt är det motbjudande. Svenska kvinnor behöver inse att nationen går under om vi inte reproducerar oss och vi män kan inte ta på oss hela bördan för det också.

Citat:
Nej, jag tänker bara ur ett större perspektiv än dig. Svenska gener försvinner inte, de lever vidare.
Sverige som "folk och "nation" kan försvinna ja, det gör vi säkert förr eller senare, precis som tusentals dito har gjort under 200 000 år.
Men allvarligt, vad skulle det innebära för arten människa eller för planeten eller ? Svar: nada.
Det vore tråkigt ja, men faktiskt inte mer än så.
Jag är ingen hysterisk nationalist, jag sätter en uppsjö andra värden framför just nationsbygget Sverige. Ex klimatet, livets överlevnad på detta klot, andra arters överlevnad, människans överlevnad samt vetenskapen och det sunda förnuftets överlevnad.

Jag är inte särskilt engagerad i arten människa utan i nationen Sverige. Vi är inte dramatiskt många svenskar i ett globalt perspektiv - för en "världsmedborgare" bör Sverige betraktas som en liten utsatt bosättning i norra Europa där svenskarna är en minskande folkspillra som i såväl europeisk som global mening är en utsatt minoritet. Enligt min mening en skyddsvärd minoritet, trots våra fel och brister.

Citat:
Vidare så ser chansen för att detta skulle ske rätt små, Visst vi kan bli invaderade av ryssarna i morgon, och sen långsamt annekterade till att bli ryssar, men nej tror inte det.
idén att Sverige, ett land långt norr i Europa mitt i en hel klunga av länder med lång kristen tradition plötsligt skulle bli muslimsk är också ...nä sorry. Det kan möjligen, möjligen hända, men då händer det i sånt fall med hela Europa och inget vi kan göra speciellt mycket åt.
Och det kräver...att miljoner av idag sekulariserade Europeer ska börja konvertera till Islam, och ...nä...sorry igen.

Ingen önskar mera än jag att Du hade rätt, men det finns inget empiriskt stöd för Din uppfattning. Alla tillgängliga demografiska data talar för att svenska folket är rätt illa ute om man ser det på ca ett sekels sikt.

Citat:
Återigen, alla preventivmedel kommer med X% risk att blir gravid. Det finns inget som är 100% säkert, fattar du ens detta?

Ja då, för inte så många år sedan var jag också ung och orolig för att felfunktion. Sedan vi fick barn så känns risken är värd att ta, vi vet hur man bär sig åt om det blir ett barn till - det är faktiskt inte hela världen. Men ur ett samhällsperspektiv så kan man konstatera att Sverige ligger högt både i totalandel aborter årligen, liksom tonårsaborter, men också andelen återfallsaborter. Det är klara signaler att mycket både behöver och kan göras på området.

Citat:
Hur säkert är p-stav?
Om du har p-stav har du ett mycket säkert skydd mot graviditet.
https://www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/p-stav/

Citat:
ja, det inte bara tror jag det vet jag och jag sitter mitt i en klunga samhällen som just agerar detta.
Och JA! Uven det funkar!

Om Du sitter i en "klunga samhällen" så är de små nog för att fungera, men större sammanhang gör inte det. Det finns inga sådan exempel, inte ens Japan.

Citat:
Ja, det kan man också kalla dina samhällsidéer för.

Nyss tyckte Du att de var inkonsekventa - bestäm Dig!

Citat:
Människor som har sex med preventionsmedel har inte fattat beslutet: Nu ska vi bli gravida! tjoho!

Det föll redan i första ledet din "logik".

De har fattat beslutet: Nu tar vi risken att bli gravida! Heterosexuella relationer för alltid med sig risken att bli gravid, begriper man inte det skall man nog inte anförtros möjligheten. Coitus kan beskrivas som många saker, men det går aldrig att prata bort att det finns en inbyggd graviditetsrisk, även med preventivmedel, även oväntat högt upp i ålder. Det är inte en "social konstruktion".

Citat:
eh, jo det påstår nog en hel del där finns.

Något aktuellt exempel från ett parti som inte är ett litet ytterlighetsparti?

Citat:
Vi expanderar inte teknologiskt idag? [---]
ekonomisk går vi lite fram ibland och bakåt andra år...i det stora hela framåt, vårt BNP per Capita ökar hela tiden. så ehh? jo

Inte Sverige. Du pratar möjligen om världen som helhet. Men Sverige har stagnerat både teknologiskt och ekonomiskt. Det visas bl a av att vi har svag utveckling av BNP per capita. I praktiska konsekvenser visas det genom att den svenska valutan sjunkit påtagligt mot relevanta utländska diton. Magdalena Andersson vidgår det också i sin prognos inför vårändringsbudgeten.

Citat:
Sen är den uppmålade grafen av hur ett samhälle fungerar betydligt mer komplex...än att den skulle bestå i 2 axlar; teknologi och nationalism.
Ursäkta men jag kräks igen.

Ditt sätt att tänka Uven är helt föråldrat, det torkade in och fastnade nånstans 1900, du borde försöka lyfta skallen lite.

Ja, den är mer komplex, men för att skaffa sig litet grundläggande begrepp om hur ett samhälle fungerar så måste man förenkla. Det vet varje samhällsvetare. Det är den stora bilden som är mest intressant - inte hur det under någon dag fungerar i Skyffladyngamåla.
Citera
2019-04-03, 12:41
  #1820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det börjar vända i forskningen och den är inte alls så entydig som Du tvärsäkert hävdar:

https://www.svensktidskrift.se/visst-leder-hardare-straff-till-farre-brott/

Sedan är jag personligen för att man skiljer på "långa straff" och "hårdare straff". Vissa kriminellas beredvillighet till att begå brott i Sverige torde dels sammanhänga med att risken att åka fast är påfallande liten, dels att straffen inte är särskilt hårda i kvalitativ mening även om de är längre - vilket de sällan är. Vi har åkomman att både ha ovanligt korta straff och uppseendeväckande mild fängelsetillvaro. Båda sakerna behöver ändras.

Uven det är bara att jämföra återfallssiffran från USA med mycket straff, långa straff etc etc. men den vi har själva i Sverige med få och korta straff och specialenheter för unga just.
Det går inte ens försöka blurra sig bort från dessa hardcore siffror Uven.
Vidare kan du jämföra graden av kriminalitet mellan ex USA och kanada, som följer ungefär samma kurvor, men skljer extremt mellan antal i fängelse.
xhttps://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/02/i-usa-har-nastan-alla-en-bekant-som-sitter-i-fangelse-norden-raka-motsatsen

Citat:
1) Min uppfattning är att det tryggaste för barn är att få växa upp i en fungerande kärnfamilj. En av de viktigaste orsakerna till att familjer spricker är ekonomiska svårigheter vilket leder till slitningar. Det är således ytterst konsekvent att vilja utforma politiken så att bildandet och upprätthållandet av kärnfamiljer uppmuntras och underlättas. Jag vet att Du inte uppskattar min politik härvid, men den är inte inkonsekvent.

2) Om man har sex frivilligt och blir gravid så har man blivit gravid frivilligt. Om jag frivilligt deltar i ett schackparti och förlorar - det är tveklöst en oönskad risk med att spela schack - så har jag likväl förlorat frivilligt. Det ligger inget inkonsekvent i detta.

I första hand skall naturligtvis barnets föräldrar försörja både sig själva och barnet. Detta underlättas av att de lever tillsammans i en fungerande kärnfamilj.Därför är det så viktigt att på alla sätt uppmuntra till detta. Jag vill givetvis inte att varken barn eller deras föräldrar skall svälta ihjäl eller bo på gatan, och i sista hand har vi kommunens fattigvård att ta till, men det är möjligt att det också behövs något behovsprövat stöd däremellan. Det kan man utreda i särskild ordning. Emellertid vill jag inte understödja barn, utan familjer så långt det går. Samhällen mår bäst av att man uppmuntrar önskvärda beteenden och inte uppmuntrar oönskade beteenden. Det är fö också ytterst konsekvent.

1. Fast din uppfattning stämmer ju inte. det är inte tryggare växa upp i en familj där mamma och pappa hatar varandra för de kan inte skiljas, än att växa upp i en familj med en förälder som har lugn och ro i sitt liv och! framförallt möjligheter och rel. tryggad ekonomi.

Hela ditt samhälle byggs runt att en massa barn ofrånkomligen kommer födas av en ensamstående mor, det ÄR nämligen vad som sker då man inte ger kvinnor fri aborträtt uven. Överallt sker detta oavsett hur många rugg -Uvar där sitter och "tycker"
att just kvinnor ska avhålla sig från sex ex.
Och dessa ensamstående morsor BLIR fattiga, och det BLIR ännu fattigare om du förvägrar deras barn samma bidrag du ger andra barn. Oavsett vad massa rugg-Uvar sitter och "tycker".
Inkonsekvensen i detta samhällsbygge är uppenbar för alla.

2. Nej, ha sex är nu inte lika med bli gravid. Folk har inte alltid sex för att bli gravida.
Konsekvenser av handlingar är inte frivilliga bara för att där finns risker med precis allt, fullständigt vettlöst påstående.

Blir du dödad "frivilligt" för att du gick över ett övergångsställe där det finns en risk att du blir påkörd?
Störtar du "frivilligt" för att du råkat ta just det där planet som 30 minuter senare är ett rykande svart hål i WW trade center? För du är väl medveten om att varje gång du flyger så finns en minimal risk med kapning? Varför flög du uven????? Va ? Helt" frivilligt" mörda massa människor i New York! Usch Uven!
Blir du "frivilligt" förgiftad för att du åt på den restaurangen med salmonella smittat kyckling?
Du vet väl att äta kyckling just ger X% risk att bli förgiftad? För att inte tala om de råa mössen du stoppar i dig... Äta mat! Uven ger c% risk att bli förgiftad och dö.....sluta äta!

Ska jag fortsätta?


ja men fint! Då låter vi alla dessa oönskade barn av tvångsfödande ensamstående mödrar, för farsan har rymt sin kos...eller bor i landet T, svälta ihjäl "frivilligt".

Citat:
Det är möjligt att det är konsekvent, men framför allt är det motbjudande. Svenska kvinnor behöver inse att nationen går under om vi inte reproducerar oss och vi män kan inte ta på oss hela bördan för det också.

nej svensk UVAR behöver fatta att vi lever på ett klot totalt beroende av varandra som EN art som ställt till med fan och vi behöver ALLA i denna art skärpa till oss, inte alla andra utom just den "lilla" klicken på 10 miljoner svenskar, jsut vi ska fråntas allt ansvar för något som helst.

Svenska kvinnor sköter sig rätt bra, de lever både miljövänligare än svenska män, är mer engagerade och föder en väldigt bra siffra barn för att vår befolkning ska finnas, men inte öka för drastiskt.
OM alla kvinnor i världen gavs samma möjligheter som svenska kvinnor skulle problemet med överbefolkning snart vara ett minne blott. men näää! där sitter ju Uvar överallt och tror sig ha rätten bestämma över andra människors kroppar och liv i "nationens " namn samt tycker att just DERAS nation är värt att bre ut sig på alla andras bekostnad.

Hur ska vi bli av med den Uven? Mitt förslag är fängelse med långa straff för alla gubbar som inbillar sig ha rätt bestämma över kvinnors kroppar.

Citat:
Jag är inte särskilt engagerad i arten människa utan i nationen Sverige. Vi är inte dramatiskt många svenskar i ett globalt perspektiv - för en "världsmedborgare" bör Sverige betraktas som en liten utsatt bosättning i norra Europa där svenskarna är en minskande folkspillra som i såväl europeisk som global mening är en utsatt minoritet. Enligt min mening en skyddsvärd minoritet, trots våra fel och brister.
Jo tack vi vet...och visst! Uven jag tycker du ska sitta i "nationen" Sverige utan arten människa.
Det blir mycket bättre, fåglar har trots allt way, way mer äganderätt till Sverige än någon människa, ni har flaxat runt här i några miljoner år.

Skyddsvärda minoriteter är folk som är reellt hotade eller vars plats på klotet är reellt hotade eller inte ens finns. Dit hör inte svenskar eller skandinaver!


Citat:
Ingen önskar mera än jag att Du hade rätt, men det finns inget empiriskt stöd för Din uppfattning. Alla tillgängliga demografiska data talar för att svenska folket är rätt illa ute om man ser det på ca ett sekels sikt.

verkligen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/2017_Sweden_Deaths%2C_births_and_population_1735-2016-en.png

Så ser svensk historisk demografi ut...ja jävlar du Uven! vad kurvan pekar neråt!!! VI KOMMER DÖ UT!!!!!!!!!


Citat:
Ja då, för inte så många år sedan var jag också ung och orolig för att felfunktion. Sedan vi fick barn så känns risken är värd att ta, vi vet hur man bär sig åt om det blir ett barn till - det är faktiskt inte hela världen. Men ur ett samhällsperspektiv så kan man konstatera att Sverige ligger högt både i totalandel aborter årligen, liksom tonårsaborter, men också andelen återfallsaborter. Det är klara signaler att mycket både behöver och kan göras på området.

hade den risken varit lika "värd att tas" om du varit singel? Ska alla singlar i Sverige leva helt utan sex Uven, för att slippa riskera bli lusfattig, skambelagd och föda en stackars "oäkting? som ska få ett så surt liv som möjligt för att massa Uvar tycker de förtjnar detta? för att de "frivilligt" blivit födda?
hmm?

Citat:
https://www.umo.se/sex/skydd-mot-graviditet/p-stav/

"mycket säkert skydd" är just detta och inte 100% säkert. Du måste också minnas att byta ut den var 3. år samt leva med en massa biverkningar. Så Konstigt att alla dessa biverknings- preventivmedel endast finns för kvinnor....medan män som grupp vägrar använda nått som helst som ex påverkar deras sexlust, ger dem finnar eller depressioner....samtidigt som de glatt säger åt kivnnor att de ska skydda sig.....vad tror du det beror på?

Citat:
Om Du sitter i en "klunga samhällen" så är de små nog för att fungera, men större sammanhang gör inte det. Det finns inga sådan exempel, inte ens Japan.

det är för att de inte valt denna politik. har ingenting med deras storlek att göra. Tyskland är också ett relativt trevligt land leva i , samt Frankrike de är båda stora, har båda fri aborträtt och välfärdssamhällen.

Dina typer av samhällen Uven med kontroll över kvinnors kroppar, med TVÅNG, STRAFF, SKAM etc finner du I MENA länder samt delvis i USA.
DÄR kan du se konsekvenserna av din politik. Denna politik har skapat ljuvliga och trevliga samhällen leva i , eller hur?
Tänk bara på hur Saudiarabien ex sköter sig och kivnnorna där. DE skiljer sig inte minsann! eller gör aborter hela tiden.....vad lyckliga de måste vara!




Citat:
Nyss tyckte Du att de var inkonsekventa - bestäm Dig!
Inkonsekvens/ irrationalitet/ känslopjunk/ dumhet/ populism/ bakåtsträvande

Där några epitet som alla faller in på hur du tänker.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-03 kl. 12:55.
Citera
2019-04-03, 12:43
  #1821
Medlem
Citat:
De har fattat beslutet: Nu tar vi risken att bli gravida! Heterosexuella relationer för alltid med sig risken att bli gravid, begriper man inte det skall man nog inte anförtros möjligheten. Coitus kan beskrivas som många saker, men det går aldrig att prata bort att det finns en inbyggd graviditetsrisk, även med preventivmedel, även oväntat högt upp i ålder. Det är inte en "social konstruktion".
Redan svarat på.
Citat:
Något aktuellt exempel från ett parti som inte är ett litet ytterlighetsparti?

Du behöver exempel på partier i Sverige som menar att invandring är något gott för Sverige?

S, M, L, C, V, F! tom KD
Nöjd?


Citat:
Inte Sverige. Du pratar möjligen om världen som helhet. Men Sverige har stagnerat både teknologiskt och ekonomiskt. Det visas bl a av att vi har svag utveckling av BNP per capita. I praktiska konsekvenser visas det genom att den svenska valutan sjunkit påtagligt mot relevanta utländska diton. Magdalena Andersson vidgår det också i sin prognos inför vårändringsbudgeten.

men herregud....nej det har vi inte.

Här har du svensk utveckling i BNP per C.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/bruttonationalprodukten-bnp/

noterar du? den pekar uppåt inte neråt.
Sverige tillhör också en av de länder som har kommit längst teknologiskt, speciellt vad gäller IT ex.
MA stod och sa att den svenska prognosen var inte lika stark som de räknat med.....inte lika stark betyder inte att den är svag.... Sverige går just nu med rejält överskott.


Citat:
Ja, den är mer komplex, men för att skaffa sig litet grundläggande begrepp om hur ett samhälle fungerar så måste man förenkla. Det vet varje samhällsvetare. Det är den stora bilden som är mest intressant - inte hur det under någon dag fungerar i Skyffladyngamåla.

nationalism är en av de mest ointressanta axlarna.


[du är moderator, du får korta ner vår debatt lite, jag brukar göra det då och då, nu får du välja ut vad du tycker är viktigast]
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-03 kl. 12:55.
Citera
2019-04-03, 16:05
  #1822
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Uven det är bara att jämföra återfallssiffran från USA med mycket straff, långa straff etc etc. men den vi har själva i Sverige med få och korta straff och specialenheter för unga just.
Det går inte ens försöka blurra sig bort från dessa hardcore siffror Uven.
Vidare kan du jämföra graden av kriminalitet mellan ex USA och kanada, som följer ungefär samma kurvor, men skljer extremt mellan antal i fängelse.
xhttps://svenska.yle.fi/artikel/2017/03/02/i-usa-har-nastan-alla-en-bekant-som-sitter-i-fangelse-norden-raka-motsatsen

Nej, det är inte bara att jämföra med USA. Såväl rättssystem som mentalitet skiljer sig betydligt från Sverige. Det är bra att kriminologernas utsagor börjar synas i sömmarna och att insikten börjar komma i Sverige om att det finns minst ett värde i längre straff - då begår brottslingarna i alla fall inga brott mot laglydiga medborgare medan de sitter inne.

Citat:
1. Fast din uppfattning stämmer ju inte. det är inte tryggare växa upp i en familj där mamma och pappa hatar varandra för de kan inte skiljas, än att växa upp i en familj med en förälder som har lugn och ro i sitt liv och! framförallt möjligheter och rel. tryggad ekonomi.

Hela ditt samhälle byggs runt att en massa barn ofrånkomligen kommer födas av en ensamstående mor, det ÄR nämligen vad som sker då man inte ger kvinnor fri aborträtt uven. Överallt sker detta oavsett hur många rugg -Uvar där sitter och "tycker"
att just kvinnor ska avhålla sig från sex ex.
Och dessa ensamstående morsor BLIR fattiga, och det BLIR ännu fattigare om du förvägrar deras barn samma bidrag du ger andra barn. Oavsett vad massa rugg-Uvar sitter och "tycker".
Inkonsekvensen i detta samhällsbygge är uppenbar för alla.

2. Nej, ha sex är nu inte lika med bli gravid. Folk har inte alltid sex för att bli gravida.
Konsekvenser av handlingar är inte frivilliga bara för att där finns risker med precis allt, fullständigt vettlöst påstående.

Blir du dödad "frivilligt" för att du gick över ett övergångsställe där det finns en risk att du blir påkörd?
Störtar du "frivilligt" för att du råkat ta just det där planet som 30 minuter senare är ett rykande svart hål i WW trade center? För du är väl medveten om att varje gång du flyger så finns en minimal risk med kapning? Varför flög du uven????? Va ? Helt" frivilligt" mörda massa människor i New York! Usch Uven!
Blir du "frivilligt" förgiftad för att du åt på den restaurangen med salmonella smittat kyckling?
Du vet väl att äta kyckling just ger X% risk att bli förgiftad? För att inte tala om de råa mössen du stoppar i dig... Äta mat! Uven ger c% risk att bli förgiftad och dö.....sluta äta!

Ska jag fortsätta?

1. De flesta skilsmässor sker inte pga våld, utan av varianter av bekvämlighet. Även om det är ont om lyckliga skilsmässor, så är de sällan så blodiga att det blir rättssak av det. Du jämför således alla kärnfamiljer med ett fåtal dysfunktionella familjer där minst en part är stollig.

2. Så klart att salmonellsmittningen är frivillig - om Du inte blivit intvingad med hot och itvingad kycklingen. Att gå på restaurang och äta kyckling innebär alltid en risk - och den tar uppenbarligen människor frivilligt.

Citat:
ja men fint! Då låter vi alla dessa oönskade barn av tvångsfödande ensamstående mödrar, för farsan har rymt sin kos...eller bor i landet T, svälta ihjäl "frivilligt".

Barn har inte samma möjligheter till frivillighet som vuxna människor. Därför har föräldrarna ansvar för sina barn. Det skall det allmänna bara axla i undantagsfall.

Citat:
nej svensk UVAR behöver fatta att vi lever på ett klot totalt beroende av varandra som EN art som ställt till med fan och vi behöver ALLA i denna art skärpa till oss, inte alla andra utom just den "lilla" klicken på 10 miljoner svenskar, jsut vi ska fråntas allt ansvar för något som helst.

Svenska kvinnor sköter sig rätt bra, de lever både miljövänligare än svenska män, är mer engagerade och föder en väldigt bra siffra barn för att vår befolkning ska finnas, men inte öka för drastiskt.
OM alla kvinnor i världen gavs samma möjligheter som svenska kvinnor skulle problemet med överbefolkning snart vara ett minne blott. men näää! där sitter ju Uvar överallt och tror sig ha rätten bestämma över andra människors kroppar och liv i "nationens " namn samt tycker att just DERAS nation är värt att bre ut sig på alla andras bekostnad.

Hur ska vi bli av med den Uven? Mitt förslag är fängelse med långa straff för alla gubbar som inbillar sig ha rätt bestämma över kvinnors kroppar.

Det tycks mig snarare vara kvinnor som tar sig friheter med de ofödda barn som de frivilligt släppt in i sina kroppar. Med vilken rätt detta sker är ytterst oklart.

Jag vill inte breda ut oss någonstans, bara att vi skall för evig tid bevara Sverige och det svenska folket. Just nu är prognosen mycket dålig.

Citat:
Jo tack vi vet...och visst! Uven jag tycker du ska sitta i "nationen" Sverige utan arten människa.
Det blir mycket bättre, fåglar har trots allt way, way mer äganderätt till Sverige än någon människa, ni har flaxat runt här i några miljoner år.

Skyddsvärda minoriteter är folk som är reellt hotade eller vars plats på klotet är reellt hotade eller inte ens finns. Dit hör inte svenskar eller skandinaver!

Puh! Du har verkligen ingen aning om sådana här frågor.

Citat:
verkligen?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a2/2017_Sweden_Deaths%2C_births_and_population_1735-2016-en.png

Så ser svensk historisk demografi ut...ja jävlar du Uven! vad kurvan pekar neråt!!! VI KOMMER DÖ UT!!!!!!!!!

https://detgodasamhallet.com/2019/04/03/gunnar-sandelin-den-demografiska-forandringen-fortsatter-oforminskat/

Citat:
hade den risken varit lika "värd att tas" om du varit singel? Ska alla singlar i Sverige leva helt utan sex Uven, för att slippa riskera bli lusfattig, skambelagd och föda en stackars "oäkting? som ska få ett så surt liv som möjligt för att massa Uvar tycker de förtjnar detta? för att de "frivilligt" blivit födda?
hmm?

Man kan börja med att sluta vara singel, genom att bilda par med någon person som förefaller vara värd besväret. Så gjorde min dåvarande flickvän, sedermera hustru.*

Citat:
"mycket säkert skydd" är just detta och inte 100% säkert. Du måste också minnas att byta ut den var 3. år samt leva med en massa biverkningar. Så Konstigt att alla dessa biverknings- preventivmedel endast finns för kvinnor....medan män som grupp vägrar använda nått som helst som ex påverkar deras sexlust, ger dem finnar eller depressioner....samtidigt som de glatt säger åt kivnnor att de ska skydda sig.....vad tror du det beror på?

Hade exempelvis p-stav använts av alla kvinnor som inte vill bli gravida, så torde vi kunnat minska antalet aborter med säkert 80%, minst.

Citat:
det är för att de inte valt denna politik. har ingenting med deras storlek att göra. Tyskland är också ett relativt trevligt land leva i , samt Frankrike de är båda stora, har båda fri aborträtt och välfärdssamhällen.

Dina typer av samhällen Uven med kontroll över kvinnors kroppar, med TVÅNG, STRAFF, SKAM etc finner du I MENA länder samt delvis i USA.
DÄR kan du se konsekvenserna av din politik. Denna politik har skapat ljuvliga och trevliga samhällen leva i , eller hur?
Tänk bara på hur Saudiarabien ex sköter sig och kivnnorna där. DE skiljer sig inte minsann! eller gör aborter hela tiden.....vad lyckliga de måste vara!

De är just det - välfärdsländer. Det innebär att de måste överföra gigantiska summor från de som gör rätt till de som gör fel. Detta håller bara långsiktigt om det finns ett sammanhållande kitt i befolkningen, vilket är precis det som håller på att lösas upp nu i stora delar av Europa. Vi kommer att se det i bl a EU-valet.

Citat:
Inkonsekvens/ irrationalitet/ känslopjunk/ dumhet/ populism/ bakåtsträvande

Där några epitet som alla faller in på hur du tänker.

Jag har just visat Dig att mina uppfattningar är påtagligt konsekenta, de bygger på tillräcklig rationalitet, är både känslo- och förnuftsbetingade samt kloka. Mina uppfattningar är nog bland de minst populära i dagens samhälle...

*
Citera
2019-04-03, 16:11
  #1823
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du behöver exempel på partier i Sverige som menar att invandring är något gott för Sverige?

S, M, L, C, V, F! tom KD
Nöjd?

Fniss!

Nej, exempel på partier som påstår att invandringen är ekonomiskt lönsam för Sverige - det är en annan sak. Något?
https://www.youtube.com/watch?v=GLlbbDxQIGY
https://www.youtube.com/watch?v=prja2HTkf2w

Citat:
men herregud....nej det har vi inte.

Här har du svensk utveckling i BNP per C.
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2016/bruttonationalprodukten-bnp/

noterar du? den pekar uppåt inte neråt.
Sverige tillhör också en av de länder som har kommit längst teknologiskt, speciellt vad gäller IT ex.
MA stod och sa att den svenska prognosen var inte lika stark som de räknat med.....inte lika stark betyder inte att den är svag.... Sverige går just nu med rejält överskott.

Din länk är tre år gammal:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp-per-capita/
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/Sverige-i-valstandsligan/

Citat:
nationalism är en av de mest ointressanta axlarna.

Samhällsforskningen håller inte med Dig. Lyssnat på Barrling ännu?
Citera
2019-04-04, 08:18
  #1824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, det är inte bara att jämföra med USA. Såväl rättssystem som mentalitet skiljer sig betydligt från Sverige. Det är bra att kriminologernas utsagor börjar synas i sömmarna och att insikten börjar komma i Sverige om att det finns minst ett värde i längre straff - då begår brottslingarna i alla fall inga brott mot laglydiga medborgare medan de sitter inne.

Ja, det skiljer i att i USA så åker man in för minsta lilla, även om man bara är 14, och straffen är extremt långa OCH hårda. Och mentaliteten är exakt din.. STRAFF, de har tom dödstraff!! vilken lycka!
Exakt det du tjatar om alltså...bara titta på resultatet då Uven och dra dina slutsatser, verkar detta ditt system funka? hmm?



Citat:
1. De flesta skilsmässor sker inte pga våld, utan av varianter av bekvämlighet. Även om det är ont om lyckliga skilsmässor, så är de sällan så blodiga att det blir rättssak av det. Du jämför således alla kärnfamiljer med ett fåtal dysfunktionella familjer där minst en part är stollig.

2. Så klart att salmonellsmittningen är frivillig - om Du inte blivit intvingad med hot och itvingad kycklingen. Att gå på restaurang och äta kyckling innebär alltid en risk - och den tar uppenbarligen människor frivilligt.

1. Det finns alla möjliga slag av våld, kontentan är att nej vi ska inte återgå till samhällen där man inte kan skilja sig. Eller där kvinnor fråntas kontrollen över sin kropp. Vi ska inte konstruera lidande i samhället vare sig via ägande, kontrollerande, straff, plågande av små barn allright? Vi ska ha ett där människor ges möjligheter.

2. Men om du nu "frivilligt" blir smittad, mördad, förolyckad, skadad etc etc för att du är så klantig att du frivilligt går utanför dörren, cyklar till jobbet, äter mat, andas etc ska vi andra då verkligen hjälpa dig i allt detta? Om du vill frånta mig som kvinna rätten att bestämma över min livmoder för att jag varit så klantig att jag haft sex, så varför ska du ha rätten bestämma över din krossade käke? Du kan väl ta konsekvenserna av din frivillighet och leva resten av livet med krossad käke, eftersom du nu frivilligt cyklade på gatan.

Citat:
Barn har inte samma möjligheter till frivillighet som vuxna människor. Därför har föräldrarna ansvar för sina barn. Det skall det allmänna bara axla i undantagsfall.

Och om du tar bort dessa möjligheter till frivillighet för just kvinnor, har du då rätt att avkräva föräldraskap av just dem?

Du ser dina resonemang är som ett korthus, minsta beröring och allt rasar.
Det håller helt enkelt inte Uven, finns ingen rationalitet eller konsekvenstänk endast ett lapptäcke av kontraproduktivitet.



Citat:
Det tycks mig snarare vara kvinnor som tar sig friheter med de ofödda barn som de frivilligt släppt in i sina kroppar. Med vilken rätt detta sker är ytterst oklart.

Jag vill inte breda ut oss någonstans, bara att vi skall för evig tid bevara Sverige och det svenska folket. Just nu är prognosen mycket dålig.

Du är medveten om att du och andra män har inte en billjon fullfjädrade barn i era testiklar som liksom kryper in i kvinnan livmoder? BARN är något som dyker upp på arenan rejält mycket senare och nej DÅ har vi inte längre aborträtt. Jag har för mig jag har förklarat detta för dig tidigare, typ en miljon ggr.

"för evig tid"? är du inte lite väl överoptimistisk nu? Ingen nation har existerat eller kommer existera i "evig tid".
Sen "mycket dålig"???? Det går kanske sägas om judarna år 1940 eller Romerna i Ungern, eller som sagt vissa folk som bor i söderhavet på öar som riskerar försvinna i havet, men Sverige? Nä.

Citat:
Puh! Du har verkligen ingen aning om sådana här frågor.:no
:

Ne, jag var för några år sen lyckligt okunnig om att dina idéer verkligen existerade. Jag visste att de fanns nånstans...men inte i min närhet.

Citat:
https://detgodasamhallet.com/2019/04/03/gunnar-sandelin-den-demografiska-forandringen-fortsatter-oforminskat/

Det goda samhället = ett där bara 100% etniska svenskar tillåts existera.


Citat:
Man kan börja med att sluta vara singel, genom att bilda par med någon person som förefaller vara värd besväret. Så gjorde min dåvarande flickvän, sedermera hustru.*

Och alla dessa frustrerade incels som härjar i R&R forumet ex. och gråter blod över att kvinnor är sånna svin som inte vill ha dem?


Citat:
Hade exempelvis p-stav använts av alla kvinnor som inte vill bli gravida, så torde vi kunnat minska antalet aborter med säkert 80%, minst.

ja visst, hade alla kvinnor "bara" gröpt ut sina reproduktiva organ, eller män lagt sina testiklar på huggkubben, så borde vi kunna minska antalet aborter med 100% Blir det bra då Uven? Nöjd?



Citat:
De är just det - välfärdsländer. Det innebär att de måste överföra gigantiska summor från de som gör rätt till de som gör fel. Detta håller bara långsiktigt om det finns ett sammanhållande kitt i befolkningen, vilket är precis det som håller på att lösas upp nu i stora delar av Europa. Vi kommer att se det i bl a EU-valet.

ja usch vad hemskt....betala skatt till människor som inte SKÖTER sig.

Gigantiska summor är vad ex USA kriminalvård kostar idag. DÄR kan du snacka om folk som inte sköter sig. Till fängelser, barnhem, psykvård, socialbidrag har du inga problem betala din skatt minsann, men ge barnbidrag till alla barn usch och fy!


Citat:
Jag har just visat Dig att mina uppfattningar är påtagligt konsekenta, de bygger på tillräcklig rationalitet, är både känslo- och förnuftsbetingade samt kloka. Mina uppfattningar är nog bland de minst populära i dagens samhälle...

*

nej det har du inte.
Det är jag som visat inkonsekvensen för dig. Både via att peka ut samhällen som fungerar som ditt, så du kan jämföra och se svart på vitt vad din typ av politik leder till, raka motsatsen till vad du säger dig önska. STRAFF, SKAM, TVÅNG, SKYLLA ALLT PÅ KVINNOR- samhällen existerar redan, du kan flytta dit.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-04-04 kl. 09:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in