2019-03-29, 06:50
  #1801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Så kalr att det är. Det skulle dessutom frigöra resurser inom sjukvården. Rätt få baksidor om man tittar närmare på saken.
Jepp, och ta en massa resurser från socialtjänst OCH sjukvård.
Barn är dyrt, föratt inte nu talal om barn som ingen vill ha.

Dessutom de flesta aborter idag är medicinska och görs hemma, de kostar nada jämfört med vad en barnhemsunge skulle kosta i 18 år.

Citat:
Vi har redan det problemet - i huvuddelen av Afrika och Mellanöstern finns ingen fri aborträtt att tala om, varför just ett massivt preventivprogram vore en global vinstlott.

Precis, på många ställen finns inte rättigheter för kivnnor som nu ex aborträtt, och detta är ett enormt problem..

Lösning: Skaffa samma usla system i Sverige....

Skitbra!


Citat:
Du borde lärt Dig vid det här laget att sådana där inte fungerar på mig. Du vill belöna felbeteende och jag vill belöna rättbeteende. Din lösning uppmuntrar till felbeteende så att ännu fler människor hamnar i problem. Det finner jag oansvarigt.

Nej vi har inte samma syn på vad som är att betrakta som "felbeteende".
Enligt dig är det sånna trams saker som att inte vara gift, kivnnor som har sex före äktenskapet och bla bla.
För mig är det idag helt andra sker, av betydligt mer skadlig sort.
Citera
2019-03-29, 11:17
  #1802
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd

Heterosexuella par har en tendens att hamna i mycket allvarliga konflikter. Som kostar skattebetalarna enorma pengar. Familjerådgivning, vårdnadstvister, övriga tvistemål tex bodelning/skilsmässa, våld och sexuella övergrepp, socialtjänst, polis, rättshjälp, familjerätt etc, etc. Det kanske snarare är dags att inse att män och kvinnor inte kan bo ihop och definitivt inte ska uppfostra barn tillsammans.

Din slutsats kanske är korrekt, men abslut inte förutsättningarna för den. Du bygger Ditt resonemang på fördomar, när forskning istället visar att homosexuella relationer är minst lika våldsamma, i vissa stycken till och med något mer.
http://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-samkonade-relationer/vald-i-samkonade/

Utifrån detta underlag kan man verkligen inte påstå att den heterosexuella relationen är sämre än någon annan. Tvärtom finns det ett flertal fördelar, där barnets möjligheter att växa upp i trygghet hos båda sina biologiska föräldrar torde vara den viktigaste, vilken är ogörlig i andra konstellationer, även om det ibland förekommer lätt inbillningssjuka hos en del här.

Könsseparation kan man förstås ägna sig åt ändå, fast med annat underlag som grund, t ex att pojkar och flickor i tonåren får lättare att koncentrera sig i skolan om det är könsseparerade klasser.
Citera
2019-03-29, 11:20
  #1803
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp, och ta en massa resurser från socialtjänst OCH sjukvård.
Barn är dyrt, föratt inte nu talal om barn som ingen vill ha.

Dessutom de flesta aborter idag är medicinska och görs hemma, de kostar nada jämfört med vad en barnhemsunge skulle kosta i 18 år.

Jag trodde inte att man inom vänstern ville värdera människoliv i pengar...

Barn är förvisso dyrt, men det är föräldrarnas ansvar.

Citat:
Precis, på många ställen finns inte rättigheter för kivnnor som nu ex aborträtt, och detta är ett enormt problem..

Lösning: Skaffa samma usla system i Sverige....

Skitbra!

De har uslare system än i Sverige och jag föreslår en förbättring - varför är Du emot det?

Citat:
Nej vi har inte samma syn på vad som är att betrakta som "felbeteende".
Enligt dig är det sånna trams saker som att inte vara gift, kivnnor som har sex före äktenskapet och bla bla.
För mig är det idag helt andra sker, av betydligt mer skadlig sort.

När påstod jag att sex före äktenskapet är ett felbeteende? Jag har hela tiden förespråkat sex i en stabil relation. Sex före äktenskapet har bland annat den fördelen att paret bättre kan utröna om de är sexuellt kompatibla med varandra, en underskattad orsak till skilsmässor.
Citera
2019-03-29, 11:28
  #1804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Din slutsats kanske är korrekt, men abslut inte förutsättningarna för den. Du bygger Ditt resonemang på fördomar, när forskning istället visar att homosexuella relationer är minst lika våldsamma, i vissa stycken till och med något mer.
http://nck.uu.se/kunskapsbanken/amnesguider/vald-i-samkonade-relationer/vald-i-samkonade/

Utifrån detta underlag kan man verkligen inte påstå att den heterosexuella relationen är sämre än någon annan. Tvärtom finns det ett flertal fördelar, där barnets möjligheter att växa upp i trygghet hos båda sina biologiska föräldrar torde vara den viktigaste, vilken är ogörlig i andra konstellationer, även om det ibland förekommer lätt inbillningssjuka hos en del här.

Könsseparation kan man förstås ägna sig åt ändå, fast med annat underlag som grund, t ex att pojkar och flickor i tonåren får lättare att koncentrera sig i skolan om det är könsseparerade klasser.

Det förekommer förstås våld i homosexuella relationer också. Kanske är det så att tvåsamhet helt enkelt inte fungerar? Att det blir för konfliktfyllt, frustrerande och instängt? Ensamhushållen ökar ju också så det verkar som om allt fler människor föredrar att bo ensamma.

Vad vi vet är i alla fall att barn som växer upp i heterosexuella relationer, utsätts för mycket våld och sexuella övergrepp, vilket de inte gör hos tex lesbiska föräldrar. I familjer där bara kvinnor ingår, är fenomen som våld och sexuellt våld mot barnen inte ens mätbart.
Citera
2019-03-29, 11:29
  #1805
Medlem
[quote=Strix m/94|67169450]
Citat:
Jag trodde inte att man inom vänstern ville värdera människoliv i pengar...

Barn är förvisso dyrt, men det är föräldrarnas ansvar.
Det var det du som gjorde då du tog upp pengar som argumet för att vi inte skulle ha aborträtt.
Ska du använda det argumentet så är det altlså vansinnigt, rejält! mycket dyrare med abortförbud.

Visst! om man som samhälle anser att det är ok att barn i samhället ska kunna ligga i lite här och var och svälta ihjäl så kan man ju ha den regeln: barn är bara föräldrars ansvar.

Citat:
De har uslare system än i Sverige och jag föreslår en förbättring - varför är Du emot det?
De har uslare system för att de inte har fri aborträtt ex.


Citat:
När påstod jag att sex före äktenskapet är ett felbeteende? Jag har hela tiden förespråkat sex i en stabil relation. Sex före äktenskapet har bland annat den fördelen att paret bättre kan utröna om de är sexuellt kompatibla med varandra, en underskattad orsak till skilsmässor.

Det är underförstått.

Så...ett parförhållande som trodde de var "stabila" har sex och råkar bli gravida....ska i din värld tvingas leva ihop för att de vara så dumma att råka haft preventivmedel som falerade.
eller,,,i realiteten,, mannen kan bara visslande gå därifrån...medan kvinnan ska tvingas ta hand om et t oönskat barn helt själv i 18 år, eftersom nej...du har inga som helt lagförslag hur fäder ska ska STRAFFAS fäder ska TVINGAS etc etc...baserat på deras "felbeteende" att äga en sexualitet samt testa sex före de gifter sig och "felbeteendet" av att ha köpt preventivmedel som falerade.

Som sagt...sjukt samhälle som jag inte vill leva i.
Citera
2019-03-29, 19:55
  #1806
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keterparyd
Det förekommer förstås våld i homosexuella relationer också. Kanske är det så att tvåsamhet helt enkelt inte fungerar? Att det blir för konfliktfyllt, frustrerande och instängt? Ensamhushållen ökar ju också så det verkar som om allt fler människor föredrar att bo ensamma.

Vad vi vet är i alla fall att barn som växer upp i heterosexuella relationer, utsätts för mycket våld och sexuella övergrepp, vilket de inte gör hos tex lesbiska föräldrar. I familjer där bara kvinnor ingår, är fenomen som våld och sexuellt våld mot barnen inte ens mätbart.

Vet vi verkligen det? Är inte saken närmast den att det finns så pass få lesbiska parförhållanden med barn att det är svårt att mäta och att de genom att vara få inte heller uppvisar samma variation i beteenden och relationer. Vi vet däremot att "gifta" lesbiska par skiljer sig i betydligt högre utsträckning jämfört andra parkonstellationer, så för barnen torde familjesituationen generellt vara betydligt osäkrare. Eftersom vi också vet att det i heterosexuell relationer oftast är kvinnan som initierar skilsmässa, så frestas man dra slutsatsen att det är kvinnor som är det sämre könet vad avser att upprätthålla en stabil parrelation.
Citera
2019-03-29, 20:08
  #1807
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det var det du som gjorde då du tog upp pengar som argumet för att vi inte skulle ha aborträtt.
Ska du använda det argumentet så är det altlså vansinnigt, rejält! mycket dyrare med abortförbud.

Jag är inte vänster, så jag får använda vilka argument jag vill.

Men jag anser som bekant att vi skall sätta det ofödda barnets liv högt och bara avsluta det om det finns verkligt goda skäl, men också att tidsgränserna bör sänkas i enlighet med de förbättrade möjligheterna att rädda för tidigt födda barn.

Citat:
Visst! om man som samhälle anser att det är ok att barn i samhället ska kunna ligga i lite här och var och svälta ihjäl så kan man ju ha den regeln: barn är bara föräldrars ansvar.

Det är skillnad på "bara föräldrars ansvar" och "främst föräldrar ansvar". I Ditt svart-vita synfält så envisas Du med dikotoma ställningstaganden som gör att nyanser försvinner för Dig. Det är litet synd.

Citat:
De har uslare system för att de inte har fri aborträtt ex.

Av allt som är uselt i den delen av världen, så är abortproblematiken knappast märkbar. Men ett massivt preventivmedelsprogram skulle göra verkligt god nytta, för kvinnor, män, barn och egentligen hela världen givet antalet människor det rör sig om.

Citat:
Det är underförstått.

Lappri! Det tycks mig snarare som att det inte är förstått alls.

Citat:
Så...ett parförhållande som trodde de var "stabila" har sex och råkar bli gravida....ska i din värld tvingas leva ihop för att de vara så dumma att råka haft preventivmedel som falerade.
eller,,,i realiteten,, mannen kan bara visslande gå därifrån...medan kvinnan ska tvingas ta hand om et t oönskat barn helt själv i 18 år, eftersom nej...du har inga som helt lagförslag hur fäder ska ska STRAFFAS fäder ska TVINGAS etc etc...baserat på deras "felbeteende" att äga en sexualitet samt testa sex före de gifter sig och "felbeteendet" av att ha köpt preventivmedel som falerade.

Som sagt...sjukt samhälle som jag inte vill leva i.

Fordom hade vi ett lagrum som kallades uteblivet äktenskapslöfte. Jag har nämnt det tidigare i denna tråd. Om man befinner sig i en stabil relation, graviditet uppkommer och mannen smiter så skall han givetvis kunna infångas och lagföras. Gifter han sig med flickan och tar sitt ansvar så är allt gott och väl, men annars åläggs han ett betydande försörjningsansvar. Fö far nog en flicka som blir övergiven bättre av att vara utan en sådan ynkrygg. En riktig karl tar sitt ansvar, men samtidigt så har riktiga karlatag knappast uppmuntrats de senaste två generationerna.
Citera
2019-03-29, 20:22
  #1808
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
]Vet vi verkligen det?[/b] Är inte saken närmast den att det finns så pass få lesbiska parförhållanden med barn att det är svårt att mäta och att de genom att vara få inte heller uppvisar samma variation i beteenden och relationer. Vi vet däremot att "gifta" lesbiska par skiljer sig i betydligt högre utsträckning jämfört andra parkonstellationer, så för barnen torde familjesituationen generellt vara betydligt osäkrare. Eftersom vi också vet att det i heterosexuell relationer oftast är kvinnan som initierar skilsmässa, så frestas man dra slutsatsen att det är kvinnor som är det sämre könet vad avser att upprätthålla en stabil parrelation.

Ja, vi VET att barn i heterosexuella relationer oftare utsätts för våld och sexuella övergrepp samt att de här barnen ofta bevittnar hur deras pappor misshandlar barnens mor och husdjur. Vi vet också att heterosexuella äktenskap slutar med skilsmässa i 50 procent av fallen samt att föräldrarna ofta tvistar om allt från vårdnad om barnen till underhåll till bodelning. De här barnen hamnar ofta i varannan-vecka-boende.
Citera
2019-03-30, 08:09
  #1809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är inte vänster, så jag får använda vilka argument jag vill.

Jepp, de dåliga uppenbart eftersom jag så enkelt kan punktera dem hela tiden.

Vidare sällsynt kasst argumentationsteknik, klaga på ett argument som man själv just använde.

För som sagt. ska du anävnda argumentet, de tär sååå dyrt! kring denna fråga, så kan jag lova dig att abortförbud är vansinnigt mycket dyrare än aborter.

Citat:
Men jag anser som bekant att vi skall sätta det ofödda barnets liv högt och bara avsluta det om det finns verkligt goda skäl, men också att tidsgränserna bör sänkas i enlighet med de förbättrade möjligheterna att rädda för tidigt födda barn.
Och jag anser vi ska sätta fött liv högre. Samhällets prioritering idag bör vara att se till att det liv som nu föds ska göra det välkommet och med bra resurser, och det är inget som går tvinga fram med piska ur föräldrar, varken föräldrakärlek, resurser eller vilja.
Vidare ska vi prioritera männsikans överlevnad på detta klot, inte att bli så många som möjligt.

Citat:
Det är skillnad på "bara föräldrars ansvar" och "främst föräldrar ansvar". I Ditt svart-vita synfält så envisas Du med dikotoma ställningstaganden som gör att nyanser försvinner för Dig. Det är litet synd.

Visst, men ditt tjat om äktenskapet har ju just denna bakgrundsidé, att det ska vara en garant för barns ekonomi/ trygghet, så att statens ( alla vi andra) ska slippa.
Men nu visar ju all önskvärd statistik att människor blir inte speciellt lyckliga av att tvingas hit och dit, och icke lyckliga föräldrar har inte en susning till chans skapa nån form av trygghet för barn.

Forskning kring barn idag, visar att Sverige är bland de barnvänligaste länderna på detta klot, en absolut majoritet föds välkomna, en absolut majoritet är trygga och föräldrarna ges bra möjligheter vara bra föräldrar etc.
Men detta gillar ju inte uven..-..alldeles för lite piskor i den bilden, för lite social misär, för lite social press...det ska vara hårt leva som människa eller hur Uven? Speciellt! om man råkar födas som kvinna då ska det vara extra hårt.

Citat:
Av allt som är uselt i den delen av världen, så är abortproblematiken knappast märkbar. Men ett massivt preventivmedelsprogram skulle göra verkligt god nytta, för kvinnor, män, barn och egentligen hela världen givet antalet människor det rör sig om.

Nej den möjlighetten finns ju inte. Den är ersatt med oskuldskrav, hedersförtryck, tvångsäktenskap samt gravt förtryck av kvinnor, där sexuellt våld kommer som ett brev på posten.
En underbar konservativ värld , Uven. Helt i din andra.

Citat:
Lappri! Det tycks mig snarare som att det inte är förstått alls.

Snarare du själv som inte fattar vad dina idéer obönhörligen leder till för slags samhälle.


Citat:
Fordom hade vi ett lagrum som kallades uteblivet äktenskapslöfte. Jag har nämnt det tidigare i denna tråd. Om man befinner sig i en stabil relation, graviditet uppkommer och mannen smiter så skall han givetvis kunna infångas och lagföras. Gifter han sig med flickan och tar sitt ansvar så är allt gott och väl, men annars åläggs han ett betydande försörjningsansvar. Fö far nog en flicka som blir övergiven bättre av att vara utan en sådan ynkrygg. En riktig karl tar sitt ansvar, men samtidigt så har riktiga karlatag knappast uppmuntrats de senaste två generationerna.

Jösses....så nu ska kvinnor jaga män med ett kontrakt på krogarna? Inget sex innan du avgivit äktenskapslöfte? Sign here please?


En riktig karl, äger empati för kvinnor och kan tänka realistiskt kring vilket samhälle som faktiskt är ett som fungerar för flest möjliga. En riktig karl är därför för att kvinnor ska ha rätten bestämma över sin kropp och liv.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2019-03-30 kl. 08:55.
Citera
2019-03-30, 14:23
  #1810
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jösses....så nu ska kvinnor jaga män med ett kontrakt på krogarna? Inget sex innan du avgivit äktenskapslöfte? Sign here please?


En riktig karl, äger empati för kvinnor och kan tänka realistiskt kring vilket samhälle som faktiskt är ett som fungerar för flest möjliga. En riktig karl är därför för att kvinnor ska ha rätten bestämma över sin kropp och liv.

Du är verkligen hjärndöd. Väldigt många män tycker det är bekvämt att låta kvinnor bära 100% av ansvaret, det blev en konkret konsekvens av dina floskler. Istället för lagen Strix talar om har nu Sveriges feministiska regering infört en ny samtyckeslag. Du kan naturligtvis inte se sambandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
blaha blaha
Strix, skulle du kalla det positivt eller negativt för din egen familj att du slösar bort timmar på att gagga med en efterbliven batikhäxa som inte förstår eller ens bryr sig om att försöka förstå vad du säger?
__________________
Senast redigerad av Finisterre 2019-03-30 kl. 14:25.
Citera
2019-03-30, 14:53
  #1811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du är verkligen hjärndöd. Väldigt många män tycker det är bekvämt att låta kvinnor bära 100% av ansvaret, det blev en konkret konsekvens av dina floskler. Istället för lagen Strix talar om har nu Sveriges feministiska regering infört en ny samtyckeslag. Du kan naturligtvis inte se sambandet.


Strix, skulle du kalla det positivt eller negativt för din egen familj att du slösar bort timmar på att gagga med en efterbliven batikhäxa som inte förstår eller ens bryr sig om att försöka förstå vad du säger?


Den konkreta konsekvensen av mina idéer är

-fri aborträtt
-att vi ökar kraven på män att fan bete sig vettigt sexuellt annars åker de i finkan.
-att vi ökar mäns ansvar för deras barn.

Konsekvensen av att inte äga respekt för människros fria åsikt eller lust att debattera är ditt inlägg av rent trams.
Citera
2019-03-30, 21:22
  #1812
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jepp, de dåliga uppenbart eftersom jag så enkelt kan punktera dem hela tiden.

Vidare sällsynt kasst argumentationsteknik, klaga på ett argument som man själv just använde.

För som sagt. ska du anävnda argumentet, de tär sååå dyrt! kring denna fråga, så kan jag lova dig att abortförbud är vansinnigt mycket dyrare än aborter.

Du har inte punkterat något hittills, men lycka till i framtiden.

Kostnaden var inte ett argument varken för eller emot - men att spara in vårdresurser till bättre behov är tveklöst en god bonus. Argumentet mot aborter är i första hand moraliskt i andra hand demografiskt.

Citat:
Och jag anser vi ska sätta fött liv högre. Samhällets prioritering idag bör vara att se till att det liv som nu föds ska göra det välkommet och med bra resurser, och det är inget som går tvinga fram med piska ur föräldrar, varken föräldrakärlek, resurser eller vilja.
Vidare ska vi prioritera männsikans överlevnad på detta klot, inte att bli så många som möjligt.

Jag anser också att vi skall prioritera det födda livet före det ofödda, men av det följer inte att ofödda livet är värdelöst och kan behandlas hur som helst. Även om det ofödda livet är mindre värt än det födda så är det inte värdelöst.

Citat:
Visst, men ditt tjat om äktenskapet har ju just denna bakgrundsidé, att det ska vara en garant för barns ekonomi/ trygghet, så att statens ( alla vi andra) ska slippa.
Men nu visar ju all önskvärd statistik att människor blir inte speciellt lyckliga av att tvingas hit och dit, och icke lyckliga föräldrar har inte en susning till chans skapa nån form av trygghet för barn.

Forskning kring barn idag, visar att Sverige är bland de barnvänligaste länderna på detta klot, en absolut majoritet föds välkomna, en absolut majoritet är trygga och föräldrarna ges bra möjligheter vara bra föräldrar etc.
Men detta gillar ju inte uven..-..alldeles för lite piskor i den bilden, för lite social misär, för lite social press...det ska vara hårt leva som människa eller hur Uven? Speciellt! om man råkar födas som kvinna då ska det vara extra hårt.

Man har i regel bekvämt valt bort parametern en trygg familj som håller ihop såsom varandes en av de viktigaste aspekterna för barns trygghet. Det är kanske inte så konstigt i ett land där ca hälften av äktenskapen spricker.

Citat:
Nej den möjlighetten finns ju inte. Den är ersatt med oskuldskrav, hedersförtryck, tvångsäktenskap samt gravt förtryck av kvinnor, där sexuellt våld kommer som ett brev på posten.
En underbar konservativ värld , Uven. Helt i din andra.

Allt det där som Du och Dina kompisar så gärna vill importera i så stora mängder det bara går. Visst är Ni litet underliga.

Citat:
Snarare du själv som inte fattar vad dina idéer obönhörligen leder till för slags samhälle.

Ett samhälle där svenska folket inte blir en minoritet i sitt eget land?

Citat:
Jösses....så nu ska kvinnor jaga män med ett kontrakt på krogarna? Inget sex innan du avgivit äktenskapslöfte? Sign here please?

De får göra som de vill - att ragga män på krogen är ett vågspel i vilket fall som helst. Man bör nog lära känna varandra rätt väl innan man hoppar i lopplådan tillsammans.
Tja...
https://www.youtube.com/watch?v=Q-gu6s0eGOk

Citat:
En riktig karl, äger empati för kvinnor och kan tänka realistiskt kring vilket samhälle som faktiskt är ett som fungerar för flest möjliga. En riktig karl är därför för att kvinnor ska ha rätten bestämma över sin kropp och liv.

Jag tror inte feminister är de som skall formulera kravspecifikationen på en karl. Då är med största säkerhet kastration ingå som ett av kraven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in