2019-04-03, 12:39
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Hur man än vänder och vrider på det, är det ett stort underbetyg till fotbollsspelaren Zlatan att inte ha tagit sina lag längre i CL och varit den avgörande kraften. När det gällt som mest har han aldrig levererat, faktiskt. Vi hade ju inte sett på Ronaldo eller Messi på samma sätt som vi gör i dag om de misslyckats i Europa, så titlar och att vara arkitekten bakom titlarna spelar roll i hur spelaren ska bedömas i sin helhet. Zlatan är inget undantag bara för att svensk media har mångkultursfrenzy runt honom.
Zlatan hade knappt någon viktig internationell match där han dominerade . Det är ganska egendomligt. Han hade flera med många tittare som stormatcherna i Italien, men aldrig i Cl eller vm/em. Om man hoppar ner ett pinnhål från Messi,Ronaldo, Ronaldinho, Ronaldo, Zidane som alla hade många internationella matcher där de dominerade så är det ändå besynnerligt. Alla spelare som man skulle ranka top 100 under hans karriär har i alla fall haft några matcher där hela världen har jublat.
Zlatan gjorde 2 mål mot Arsenal med Barcelona och klacken mot Italien. Utöver det vet jag inte riktigt.
Citera
2019-04-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popparen
Osäker om folk tycker detta fortfarande, men jag vill minnas att folk tyckte att han mest var överskattat i Sverige.

Kollar man på amerikanska youtubers och läser på diverse communities numera så omnämns han ofta i samma andetag som Ronaldo, Messi, Neymar, osv. Jag antar att hans spektakulära mål, att han är så memeable och personligheten har förvandlat honom till en stor ikon i mångas ögon. Om han dessutom stannar i L.A och eventuellt satsar på den där skådespelarkarriären, så kan jag tänka mig att hans kändisskap kommer växa ytterligare.

Säga vad man vill om honom, men jag tycker det är kul i alla fall.

När det gäller just snygga mål så tillhör han dock de allra bästa någonsin skulle jag säga. Han har gjort många väldigt fina mål. Men det är en sak, som fotbollsspelare så är han definitivt inte ens topp-100 genom tiderna.

Han har, precis som folk är inne på, inte åstadkommit tillräckligt mycket för sina lag för att rankas högre.
Citera
2019-04-03, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Någon anledning till att du utelämnar EM-målen som kom mot:

Bulgarien
Italien
Grekland
Spanien
Ukraina
Frankrike[/indent]
Edit:

Zlatan med två straffmål när hans LA Galaxy igår vann mot Portland Timbers: https://www.youtube.com/watch?v=BvT8UuYJI4M

Är nog karriärens första Panenka-straff för Zlatan. Kan inte minnas att han skjutit någon sådan tidigare. Rätta mig gärna om jag har fel. 3 mål på 2 matcher nu för Ibrahimovic vars Galaxy har 3 vinster och 1 förlust den här säsongen.

Han gjorde väl några mål mot Portugal i Play-Off också. Nog har han gjort mål och kan göra mål mot vilket lag som helst och även i viktiga matcher. Bara idioter som argumenterar emot det. Men det är inte det som är grejen som drar ner honom. Utan det är hans oförmåga att höja sitt lag.

Zlatan hade blivit bättre i en individuell sport.

Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Finns inget i mitt inlägg som ens antyder att han inte gjort vissa gruppspelsmål, men nu när du listar dem slår det mig hur föga imponerande även den listan är. Grekland, Ukraina och Bulgarien? Och ett Frankrike i en betydelselös match – Sverige var redan utslagna och Frankrike var redan vidare. Väldigt typiskt av Zlatan att passa på att glänsa lite då när det inte finns någon press kvar alls.

Målet mot Italien var en av ytterst få höjdpunkter i hans landslagskarriär, det förnekar jag inte. Men antalet tävlingsmatcher där han gjort betydelsefulla mål mot kvalificerat motstånd kan nog räknas på ena handens fingrar. Vilket är rätt anmärkningsvärt på 116 landskamper under 15 år av en spelare med så hög status.

Bara en sån sak som att Zlatan gjort 0 VM-mål under hela karriären. Nämn en enda pensionerad anfallarstjärna av jämförbar status som det stämmer in på förutom Zlatan. Och som inte spelade i ett jättedåligt landslag, för så dåligt är faktiskt inte Sverige.

Nej, Frankrike var inte redan vidare.
Senast redigerad av terribilis 2019-04-03 kl. 15:48.
Citera
2019-04-03, 16:28
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Nej, Frankrike var inte redan vidare.

Okej, det verkar ha funnits en teoretisk möjlighet inför matchen att om Frankrike förlorade och Ukraina vann mot England (men inte med för många mål, för då går Frankrike vidare på Englands bekostnad istället) så hade Frankrike åkt ut. Oddsen för det var kanske 1 på 100. Tror definitivt att det kan ha påverkat inställningen i den franska truppen som gjorde bort sig totalt bara 2 år tidigare i VM 2010.

För Sveriges del var matchen dock definitivt meningslös.
Citera
2019-04-03, 18:52
Medlem
Citat:
Finns inget i mitt inlägg som ens antyder att han inte gjort vissa gruppspelsmål, men nu när du listar dem slår det mig hur föga imponerande även den listan är. Grekland, Ukraina och Bulgarien? Och ett Frankrike i en betydelselös match – Sverige var redan utslagna och Frankrike var redan vidare. Väldigt typiskt av Zlatan att passa på att glänsa lite då när det inte finns någon press kvar alls.

Målet mot Italien var en av ytterst få höjdpunkter i hans landslagskarriär, det förnekar jag inte. Men antalet tävlingsmatcher där han gjort betydelsefulla mål mot kvalificerat motstånd kan nog räknas på ena handens fingrar. Vilket är rätt anmärkningsvärt på 116 landskamper under 15 år av en spelare med så hög status.

Bara en sån sak som att Zlatan gjort 0 VM-mål under hela karriären. Nämn en enda pensionerad anfallarstjärna av jämförbar status som det stämmer in på förutom Zlatan. Och som inte spelade i ett jättedåligt landslag, för så dåligt är faktiskt inte Sverige.

Grekland, Ukraina och Bulgarien är väl typiska motståndare i ett EM-gruppspel? Man kan inte göra en poäng att Zlatan inte gör mål i betydelsefulla matcher i turneringar för att sen vifta bort några av de mål han gjort.

Zlatan gjorde noll mål på 237 minuter, det är en liten detalj att komma ihåg. Det går inte riktigt att jämföra med spelare som spelat flera mästerskap, speciellt inte om man ser till det faktum att Zlatan är svensk - vilket försvårar ytterligare. Men man kan, beroende på hur mycket man nu vill vinkla det, jämföra med Lionel Messi VM 2010, som trots 5x90 (cirka 450 minuter alltså) gjorde noll mål.

Men om du vill ha en spelare som inte gjort ett enda VM-mål men som ändå anses som en av dom främsta: Marco Van Basten.
Senast redigerad av J.G.R 2019-04-03 kl. 18:58.
Citera
2019-04-03, 19:39
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Grekland, Ukraina och Bulgarien är väl typiska motståndare i ett EM-gruppspel? Man kan inte göra en poäng att Zlatan inte gör mål i betydelsefulla matcher i turneringar för att sen vifta bort några av de mål han gjort.

Zlatan gjorde noll mål på 237 minuter, det är en liten detalj att komma ihåg. Det går inte riktigt att jämföra med spelare som spelat flera mästerskap, speciellt inte om man ser till det faktum att Zlatan är svensk - vilket försvårar ytterligare. Men man kan, beroende på hur mycket man nu vill vinkla det, jämföra med Lionel Messi VM 2010, som trots 5x90 (cirka 450 minuter alltså) gjorde noll mål.

Men om du vill ha en spelare som inte gjort ett enda VM-mål men som ändå anses som en av dom främsta: Marco Van Basten.

Varför ignorerar både du och terribilis sebastians utmärkta inlägg som förtydligar det jag var inne på? Blev det för svårt att bemöta?

Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Zlatan hade knappt någon viktig internationell match där han dominerade . Det är ganska egendomligt. Han hade flera med många tittare som stormatcherna i Italien, men aldrig i Cl eller vm/em. Om man hoppar ner ett pinnhål från Messi,Ronaldo, Ronaldinho, Ronaldo, Zidane som alla hade många internationella matcher där de dominerade så är det ändå besynnerligt. Alla spelare som man skulle ranka top 100 under hans karriär har i alla fall haft några matcher där hela världen har jublat.
Zlatan gjorde 2 mål mot Arsenal med Barcelona och klacken mot Italien. Utöver det vet jag inte riktigt.

Ingen påstår att han inte gjort någon minnesvärd internationell match, men de är anmärkningsvärt få sett till hans status. Många fotbollsfans verkar tycka att Zlatan är en topp 10-spelare genom tiderna. Men då håller det inte att försvinna i så många viktiga internationella matcher.
Senast redigerad av Tintin.i.Kongo 2019-04-03 kl. 19:46.
Citera
2019-04-03, 20:20
Medlem
Citat:
Varför ignorerar både du och terribilis sebastians utmärkta inlägg som förtydligar det jag var inne på? Blev det för svårt att bemöta?

För att jag ville bemöta din fråga huruvida det funnits en spelare i det "facket" som haft lika dåligt målfacit i VM som Zlatan, samtidigt som jag inte hade lust att lägga allt för mycket tid på ännu en trött diskussion om Zlatan.
Citera
2019-04-03, 20:31
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
För att jag ville bemöta din fråga huruvida det funnits en spelare i det "facket" som haft lika dåligt målfacit i VM som Zlatan, samtidigt som jag inte hade lust att lägga allt för mycket tid på ännu en trött diskussion om Zlatan.

Jag viftar inte bort dem. Jag menar att bortsett från ett mål i en helt betydelselös match och ett klackmål som jag håller med om var bra, så har han under samtliga VM och EM under 15 år gjort mål mot exakt Grekland, Ukraina och Bulgarien. I gruppspel. That’s it.

Och då har han ändå spelat en hel del mästerskapsmatcher.

Tror du får svårt att hitta en anfallstjärna av jämförbar status som spelat så många mästerskapsmatcher och presterat så dåligt. Du tog upp Van Basten – han vann EM.
Citera
2019-04-03, 20:52
Medlem
Citat:
Jag viftar inte bort dem. Jag menar att bortsett från ett mål i en helt betydelselös match och ett klackmål som jag håller med om var bra, så har han under samtliga VM och EM under 15 år gjort mål mot exakt Grekland, Ukraina och Bulgarien. I gruppspel. That’s it.

Och då har han ändå spelat en hel del mästerskapsmatcher.

Tror du får svårt att hitta en anfallstjärna av jämförbar status som spelat så många mästerskapsmatcher och presterat så dåligt. Du tog upp Van Basten – han vann EM.

Och Spanien. Glöm inte Spanien.

Du bad inte om en anfallsstjärna av jämförbar status som spelat så många mästerskapsmatcher som presterat lika dåligt. Du bad om en anfallsstjärna av jämförbar status som hade en nolla i VM-mål-kolumnen.
Citera
2019-04-03, 20:59
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Och Spanien. Glöm inte Spanien.

Du bad inte om en anfallsstjärna av jämförbar status som spelat så många mästerskapsmatcher som presterat lika dåligt. Du bad om en anfallsstjärna av jämförbar status som hade en nolla i VM-mål-kolumnen.

Jag vet, men eftersom jag blev motbevisad fick jag ju flytta målstolparna. Var dumt att begränsa mig till bara VM ändå eftersom många stora spelare missat flera VM, Van Basten spelade bara 1 till exempel. Men hans hattrick mot England på väg mot EM-guld krossar ju allt Zlatan någonsin har gjort i landslaget.
Citera
2019-04-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Är nog karriärens första Panenka-straff för Zlatan.

https://www.youtube.com/watch?v=5qOLdTls6Bk

Kolla 1:24

Sen följer geniet ZZ straff mot italien i vm-finalen 06. det måste vara den kyligaste straffen någonsin!

offtopic:

Tycker att man börjar se panenka-straffar betydligt oftare nuförtiden.

Tror även målisarna kommer börja med att chansa på att stå kvar. Blir ju riktigt pinsamt för straffläggaren om målisen bara plockar den med en hand .

Annars är jag förvånad att "panenka-taktiken" inte kommit igång på allvar förrän nu. "Rätt lagd" så är det egentligen ett bra alternativ om man inte är stensäker på att sätta den hårt högt eller lågt i hörnen (typ krysset).

Det blir ju en naturlig fördröjning i och med fotens pendling vid skottet och bollens bana (dalande). Följden blir ju att målisen oftast ligger ner och "krälar" medan bollen kan gå i en båge över. Om granen tex lagt en panenka mot norge hade han förmodligen satt den.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2019-04-06 kl. 17:32.
Citera
2019-04-29, 13:28
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
När det gäller just snygga mål så tillhör han dock de allra bästa någonsin skulle jag säga. Han har gjort många väldigt fina mål. Men det är en sak, som fotbollsspelare så är han definitivt inte ens topp-100 genom tiderna.

Han har, precis som folk är inne på, inte åstadkommit tillräckligt mycket för sina lag för att rankas högre.

Precis, snygga mål kan ju sitta och veva på tuben, men jag håller med dig, han är inte ens topp-100. Sen att media i det här landet har lyckats att hypa upp honom till en av världens bästa är ju bara löjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in