2019-04-03, 10:49
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Det kanske inte är så snällt mot grannarna men naturligtvis får du duscha när du vill, inte som att grannarna kan ringa störningsjouren.
Citera
2019-04-03, 11:05
Medlem
Scrapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
de äckligt själviska skvalbombspissarna

Fattar faktiskt inte varför folk gör så, alltså fjölar rakt ner i vattnet när man enkelt kan sikta strax bredvid.
Citera
2019-04-03, 15:14
Medlem
BarryHeros avatar
Hade en tid fotbollsträningar på tisdagar och torsdagar mellan 23.00 och 00.30. Brukade komma hem vid 1-tiden och ducha då. Var inte så populärt hos grannen som brukade banka på min vägg mitt i natten då min duschkran var förbannad högljudd.
Citera
2019-04-03, 15:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Hade en tid fotbollsträningar på tisdagar och torsdagar mellan 23.00 och 00.30. Brukade komma hem vid 1-tiden och ducha då. Var inte så populärt hos grannen som brukade banka på min vägg mitt i natten då min duschkran var förbannad högljudd.
Det borde du ha felanmält, bla kalkavlagringar och slitage kan öka ljudet rejält.
Citera
2019-04-03, 16:26
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det borde du ha felanmält, bla kalkavlagringar och slitage kan öka ljudet rejält.
Det gjorde jag. Sade att grannen klagade. De kom och fixade skiten någon dag senare.
Citera
2019-04-03, 17:58
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Då får man helt enkelt köpa öronproppar ifall man störs av grannen nyttjar en dusch.
Jag tar då minsann ingen som helst hänsyn till grannar när det kommer till vatten, givetvis kör jag med hörlurar när jag sitter vid datorn eller TV:n på kvällar och nätter, men där drar jag även gränsen.

Jo, tack. Jag är - som du säkert också är - plågsamt medveten om hur många inte kan eller vill förstå att de stör sin omgivning. Vissa gör det till och med med flit. Öronproppar har jag, men det är inte med förtjusning som jag trycker in dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Ett tips är att undvika lägenhet om man är så känslig.

Det var ju ett givande tips. Tack så hemskt mycket.
Citera
2019-04-03, 20:38
Medlem
episcopuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag hade väldigt stränga föräldrar, och tydligen har det jag lärt mig under uppväxten varit fel.

En sak som var absolut förbjudet var att duscha efter en viss tid när vi bodde i lägenhet. Tror det var kl21 eller nåt. Jag trodde det var lagen. Man fick vänta tills dagen efter om man ville det.

Nu i min lägenhet hör jag folk duscha så sent om kl0, samt kl23 väldigt ofta. Det "mind fucka" mig väldigt hårt.

Hur är det? Får man duscha så sent på natten? Får man duscha när man vill i sin lägenhet?

Om jag går ut och springer, och kommer hem kl3 på morgonen. Får man duscha?

Kan finnas paragrafer i hyreskontraktet som reglerar t ex när en får duscha eller inte. Oftast p g a extrem lyhördhet. Har ett exempel från en vän som bodde i ett gammalt hus där det var villkorat att det inte fick förekomma spolande på toaletten efter kl 22. Just p g a dåligt isolerade väggar och hög fallhöjd på vattnet. Klart folk går på toa ändå, men då har andra hyresgäster rätten på sin sida om de har önskemål om tysthet.
Citera
2019-04-03, 20:50
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Va fan snackar du om? Vadå ”tyst” i huset? Jag som jobbar skift kommer ibland hem från kneget mitt i natten och ibland går jag till jobbet mitt i natten. Jag duschar, kollar på tv och lever mitt liv vilken jävla tid på dygnet det än är för er dagarbetare.

Sen är det SJÄLVKLART så att man inte bör jävlas med sina grannar. Jag förstår såklart att de flesta sover under ”nattetid” och jag borrar och tvättar inte då.

Men ingen kan förbjuda att man lever sitt vanliga liv vilken tid på dygnet det än är.

Umm, jo, när man hyr en lägenhet kan hyresvärden sätta regler som man måste följa, även om dessa inkräktar på ens "normala" livsaktiviteter. De kan givetvis inte förbjuda dig att varken duscha, laga mat eller kolla på teve på natten men man får inte störa någon, det ska vara tyst.
Detta brukar alltid stå i informationen man får när man flyttar in.
Senast redigerad av killawife 2019-04-03 kl. 20:55.
Citera
2019-04-03, 21:53
Medlem
Sameshs avatar
Det är väl klart att man får duscha på natten, men givetvis så ska man visa hänsyn för sina grannar, det är ju inte så lämpligt att börja sjunga i duschen mitt i natten precis. Man får ju tänka på att det finns folk som jobbar i skift också som behöver använda dusch/toalett sent på kvällen eller natten.
Citera
2019-04-03, 21:56
Medlem
carminaburanas avatar
just duschljud för mig är det minst störande ljudet man kan ha från en granne. Om de då inte sjunger i den förstås.
Citera
2019-04-03, 22:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Umm, jo, när man hyr en lägenhet kan hyresvärden sätta regler som man måste följa, även om dessa inkräktar på ens "normala" livsaktiviteter. De kan givetvis inte förbjuda dig att varken duscha, laga mat eller kolla på teve på natten men man får inte störa någon, det ska vara tyst.
Detta brukar alltid stå i informationen man får när man flyttar in.

Jag har haft ett antal hyresvärdar och det har såklart aldrig stått nånstans att det ska va ”tyst”. Det handlar inte om nån jävla livets-sista-skede-avdelning på ett sjukhus. Lägenheter BOR man i och det medför ljud. Spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är när det kommer till ”vanligt” levene.

Hade jag sett ett kontrakt där värden kräver ”tystnad” vid vissa tider skulle jag aldrig i helvete flytta dit.
Citera
2019-04-03, 23:39
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av episcopus
Kan finnas paragrafer i hyreskontraktet som reglerar t ex när en får duscha eller inte. Oftast p g a extrem lyhördhet. Har ett exempel från en vän som bodde i ett gammalt hus där det var villkorat att det inte fick förekomma spolande på toaletten efter kl 22. Just p g a dåligt isolerade väggar och hög fallhöjd på vattnet. Klart folk går på toa ändå, men då har andra hyresgäster rätten på sin sida om de har önskemål om tysthet.
skulle aldrig hålla juridiskt. önskemål är en sak dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in