2019-04-03, 02:55
Medlem
Tristanas avatar
Hos mig så hör man rören som "sshhhhhhhhhhhhhhhhh"

Jag tycker själv inte att det räknas som störning då vattenledningar låter oavsett om du är uppe å pissar eller tvättar händerna eller duschar.

Du får dock inte störa mer än normalt oavsett tid. Ingen hänsyn tas till de som jobbar obekväma tider.

Min åsikt är följande: Om det låter i rören är det hyresvärdens uppgift att dämpa den. Det finns många orsaker till att man behöver använda vattnet från toaletten.

Säg att du okontrollerat skiter ner dig varje natt och behöver duschen. Ifrågasätter hyresvärden det så ska du propsa på totalförbud att använda någon kran nattetid. 22-08.
Citera
2019-04-03, 03:23
Medlem
Folkvett innebär att man inte duschar efter 22.00. Jag brukar försöka ta mina bad senast 20.00-21.00 men tyvärr har jag alltid duschat/badat sent och även på nätterna.
Citera
2019-04-03, 03:33
Medlem
När jag jobbade natt, 22-07, så vaknade jag kl 19 och gick och lade mig mellan 10/11 på dagen. Folk väsnades, borrade och i allmänt störde.
Jag hade lätt kunnat klaga, men det gjorde jag inte. Jag vande mig vid oljud (förutom borrning då, fan va jobbigt det var) och sov som en sten tillslut ändå.

Detsamma gäller för alla egentligen, det är en fråga om självkontroll om man skall sova under normalt väsen.
Självklart dunkar man inte på med musik, film eller skriker högljutt under någon tid på dygnet. Spelar ingen roll om klockan är 1300, 1700 eller 0300.

Men jag säger det till alla som stör sig på normala ljud, lär er leva med det eller flytta ut i skogen.

Och i yngre år bodde jag tillsammans med en polare ett tag. Han snarkade så betongen sprack. Men även där var det bara att meditera bort det och tillslut så somnar man oavsett.
Finns inget så irriterande som folk som stör sig på ljud och inte kan släppa taget och bara däcka.
Om inte annat så somnar man tillslut ändå och när man däckat tillräckligt många gånger så borde man ha vant sig med oljuden.
Citera
2019-04-03, 04:45
Bannlyst
Sålänge man inte sjunger i duschen
Stör mig inte alls av att folk duschar mitt i natten, inget ljud som stör mig.
Citera
2019-04-03, 05:26
Medlem
psykoshippiens avatar
Viss skillnad i olika lägenheter. En som jag vet är väldigt lyhörd beivras dusch i - då man hör vattnet rinna liksom ljudet ifrån badrummet ekat in i andra lägenheten. Det är 40-50 dB som ekar in i lägenheten under m.a.o. inte okej. Du får i övrigt duscha när du vill, så länge du inte stör övriga boende.

Jag höll på med airbrush ett tag, kompressorn var inte populärt på natten.
Citat:
Ursprungligen postat av Tristana
Hos mig så hör man rören som "sshhhhhhhhhhhhhhhhh"

Jag tycker själv inte att det räknas som störning då vattenledningar låter oavsett om du är uppe å pissar eller tvättar händerna eller duschar.
Som sagt, ett visst dB-tal anses juridiskt sett som störande. Man kan bli vräkt om man inte kan hålla nere sina ljud på natten. Sedan kan det ju vara en fråga om att hyresvärden, rent juridiskt måste ljudisolera väggar och golv, allt är en relativ fråga som avgörs i rätten eller hyresnämnden om man så vill.

Men ja, vattenrör låter ibland enormt mycket, jag tänker på det när jag tar dusch, inte full fläkt och inte bad efter 21. Därutöver så för vattenmassan med sig ljud ganska bra in i ledningarna.
Senast redigerad av psykoshippien 2019-04-03 kl. 05:31.
Citera
2019-04-03, 08:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag hade väldigt stränga föräldrar, och tydligen har det jag lärt mig under uppväxten varit fel.

En sak som var absolut förbjudet var att duscha efter en viss tid när vi bodde i lägenhet. Tror det var kl21 eller nåt. Jag trodde det var lagen. Man fick vänta tills dagen efter om man ville det.

Nu i min lägenhet hör jag folk duscha så sent om kl0, samt kl23 väldigt ofta. Det "mind fucka" mig väldigt hårt.

Hur är det? Får man duscha så sent på natten? Får man duscha när man vill i sin lägenhet?

Om jag går ut och springer, och kommer hem kl3 på morgonen. Får man duscha?

Sjävklart får du duscha på natten. Det hör inte till det faktum att det ska vara tyst efter typ kl. 22.
Citera
2019-04-03, 08:09
Avslutad
Som många skriver kan man tycka att det borde vara ok att duscha när som. Men vissa lägenheter är mer lyhörda än andra min förra hördes sjukt tydligt när någon duschade. I nuvarande sitter barummen på varandra och jag hör inget, varken dammsugare eller tvättmaskin från någon granne. Ibland så man undrar om dom står tomma! Ibland hör jag grannen vägg i vägg kolla på handboll och det är bara kul, hans lag verkar vinna ofta
Citera
2019-04-03, 08:19
Medlem
Bluebeast72s avatar
Raggardush i handfatet-ok

Vanlig dusch-NEJ

Det är en oskriven lag att efter 11 stör man inte sina grannar genom dammsugning, dusch, karoke, boxpass.
Citera
2019-04-03, 09:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
En snabbdusch i såna fall. Min granne brukade köra entimmarsduschar mellan elva och tolv och jag tackar gud för att han har slutat med det. Fy fan.
Det finns faktiskt de som lider av det om det är lyhört.

Då får man helt enkelt köpa öronproppar ifall man störs av grannen nyttjar en dusch.
Jag tar då minsann ingen som helst hänsyn till grannar när det kommer till vatten, givetvis kör jag med hörlurar när jag sitter vid datorn eller TV:n på kvällar och nätter, men där drar jag även gränsen.
Citera
2019-04-03, 09:53
Medlem
GubbenmedGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Klart man får duscha

Jag ställer min klocka på 0230 varje dag och går upp och duschar
Sen går jag och lägger mig igen och sover till 0900.

Men det är mest för att det låter så jävligt i rören i den här lägenheten.
Och talibanen som bor under mig är dum i huvudet

Får jag fråga varför du har denna rutin? Varför vakna, duscha och sen lägga dig igen? Man svettas ju en del när man sover. Eller sover du bättre då?

Jag brukar undvika att duscha efter 23. Ibland skiter jag i vad klockan är, jag måste helt enkelt duscha. Vad som helst kan ju ha hänt, ungarna har spytt eller skitit ned sig när magsjukan går. Men jag skulle knappast tänka på om grannen duschade kl 2 eller 3. Jag hör aldrig grannarnas dusch. Men jag hör ibland när gubben ovanför står och pissar runt kl 04. Och tvättmaskinen kan jag höra genom betongen, samt musik.
Citera
2019-04-03, 10:03
Medlem
kinky_Ms avatar
Dusch måste ändå vara en av de störande grejor som man måste stå ut med.
Värre är hundar som skäller hela natten eller sångare & musiker som måste öva på natten.
Citera
2019-04-03, 10:27
Medlem
brutefishs avatar
helvete vad alla sitter och gissar. duschar när fan ni vill, ni har lagen på er sida. du har rätt till ditt liv i din lägenhet. PUNKT.

sen att något jävla bög får dåndimpen, inte ditt problem. dessa kan flytta till sibirien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in