2019-04-02, 22:27
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag har då ingen aning när (och om!) mina grannar duschar, har aldrig hört nåt. De byggde bra grejer på 30-talet.
Citera
2019-04-02, 22:46
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Märkligt med så lyhörda hus. Jag har grannar över, under, till höger och till vänster om mig, hör aldrig ett ljud.

Märkligt hus du bor i om du aldrig hör ett ljud. Är du säker på att du ens har grannar?
Citera
2019-04-02, 22:52
Medlem
Man ska inte duscha efter 22.00 om man bor i hyresrätt eller bostadsrätt i anslutning till andra lägenheter.
06.00 är störningsverkan upphävt.
Man får duscha, laga mat och ”väsnas” dessa timmar men inte upprepat.
Samma sak med musik och högljudda sysslor.
Detta har gällt i Sverige sen 30-talet tror jag.
Vid fest informerar man minst fem dagar i förväg.
Och man tar hänsyn om en granne tycker att detta inte går.
Grannen måste ju ha ett väldigt bra argument för detta.
Man säger till muntligt till granne om störning sker två gånger.
Efter detta ringer man störningsjouren.
Detta är mer allmänt hyfs än lag.
Kom ihåg att feghet att konfrontera kan slå tillbaka.
Citera
2019-04-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Inte om grannarna störs av det. Det är dock möjligt att normalt duschande faller under sådana störningar som ”man skäligen får tåla” om man bor i flerbostadshus.

Fan hatar dessa människor, om man bor i ett hus med andra får man fan tåla ljud. Det är helt självvalt.

Folk skaffar barn och spelar piano, då ska fan jag få duscha stjärten efter nattbajsning.
Citera
2019-04-02, 23:01
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Inte om grannarna störs av det. Det är dock möjligt att normalt duschande faller under sådana störningar som ”man skäligen får tåla” om man bor i flerbostadshus.

Jag kommer hem från jobbet vid 22-23 och då duschar jag, inte en chans att jag går och lägger mig svettig.
Tar bara en snabbdusch men det är en störning som grannarna får acceptera.
Citera
2019-04-02, 23:06
Medlem
Duscha på bara. Finns ju folk som börjar jobbet tidigt på morgonen och då vore det konstigt om de inte fick ta en dusch innan jobbet.
Citera
2019-04-02, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Jag hade väldigt stränga föräldrar, och tydligen har det jag lärt mig under uppväxten varit fel.

En sak som var absolut förbjudet var att duscha efter en viss tid när vi bodde i lägenhet. Tror det var kl21 eller nåt. Jag trodde det var lagen. Man fick vänta tills dagen efter om man ville det.

Nu i min lägenhet hör jag folk duscha så sent om kl0, samt kl23 väldigt ofta. Det "mind fucka" mig väldigt hårt.

Hur är det? Får man duscha så sent på natten? Får man duscha när man vill i sin lägenhet?

Om jag går ut och springer, och kommer hem kl3 på morgonen. Får man duscha?

Du kan lika gärna fråga dig om man får knulla, snarka, hosta, fylla ett vattenglas på natten? Man hör ofta hosta mycket tydligare än en dusch t ex...
Citera
2019-04-02, 23:17
Medlem
monsterbrains avatar
Grannar klagade ibland, första året jag flyttat in, jag sa att jag flexade eller delade ut tidningar som extrakneg o därför ibland var tvungen att duscha 03:45 en vardagnatt pga detta. Det var ju ljug men det var ingen som klagade mera under åren som följde sedan. Iofs skedde de långa nattduscharna bara nåra ggr per månad på sin höjd.
Citera
2019-04-02, 23:22
Medlem
Snygg-Anderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Duschar gör jag när fan jag vill, störs sig någon granne på det är det huset som är felbyggt eller fel i grannens huvud.
Helt korrekt sammanfattning.

Om man är så lättstörd att man inte klarar att grannen duschar kanske det är dags att flytta.
Citera
2019-04-02, 23:27
Medlem
Vissa ljud får man leva med. Duschning är för mig ett väldigt litet problem.

Det är värre när grannen har kräksjuka och man hör ulkandet när man ska sova.

En annan granne (kvinna) var uppenbarligen nymfoman för vissa kvällar kunde hon stöna så det hördes ut på gatan trots stängda dörrar/fönster. Det pågick ungefär 10min on/10 min off konstant i 3-4 timmar.

Det låter förmodligen som jag ljuger men jag skulle göra vad som helst för att vara en fluga på väggen för att se vad som egentligen händer. Antingen hade hon någon sjukdom eller så var det alltid ett grabbsällskap där som satte på henne i tid och otid. Det var just det att det var aldrig ett ordentligt stönande under en tid utan att det skedde i intervaller under en hel kväll.
Citera
2019-04-02, 23:31
Medlem
Lydans avatar
Om du själv hör andra duscha på natten förstår du säkert varför det är olämpligt att göra det. Det handlar ofta inte särskilt mycket om vad man "får" och inte "får" göra, utan om att visa hänsyn för sina grannar.

Således, om du hatar dem, duscha på, om inte, undvik att duscha på natten om du inte har en bra anledning för det.
Citera
2019-04-02, 23:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man får inte störa sina grannar heter det. Och mellan 22-07 ska det vara tyst i huset. I vissa hus hörs det inte om man duschar och i andra hörs det otroligt väl. Rimligen kan man nog inte förbjuda någon att duscha på natten eller gå på toaletten heller och jag tror inte man kan få igenom ett klagomål för det.
Jag duschar själv sent och skiter i om nån störs av det. Andra verkar tycka likadant som bor i mitt hus.

Va fan snackar du om? Vadå ”tyst” i huset? Jag som jobbar skift kommer ibland hem från kneget mitt i natten och ibland går jag till jobbet mitt i natten. Jag duschar, kollar på tv och lever mitt liv vilken jävla tid på dygnet det än är för er dagarbetare.

Sen är det SJÄLVKLART så att man inte bör jävlas med sina grannar. Jag förstår såklart att de flesta sover under ”nattetid” och jag borrar och tvättar inte då.

Men ingen kan förbjuda att man lever sitt vanliga liv vilken tid på dygnet det än är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in