2019-03-23, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Att skriva "Jag har en masters i Java" i sitt CV är ungefär lika imponerande som valfri genuskurs.

Inget seriöst universitet utfärdar en master i ett programmeringsspråk. Varesig C#, Java eller något annat.
Citera
2019-03-23, 14:35
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
C# då Java är ett högst oseriöst språk som ingen seriös aktör vill ha med att göra.

Det är enkelt och fint, visst, men t.o.m. webbläsare har tagit bort stöd för skiten.

Java är ett dött språk. Folk kommer ha invändningar men jag står ändå fast vid att C# > Java.

Java dött språk? Ursäkta, men C# har färre anhängare än Java.

C# hade sin största topp år 2012.
https://www.tiobe.com/tiobe-index/csharp/

Orsaken har med att JavaScript och liknande tog C# status.
Citera
2019-03-23, 14:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodkingRa
Hej, har tänkt söka en YH-utbildning inom programmering och är väldigt osäker på om jag ska köra C# eller java. Vilken skulle ni rekommendera och varför? Tacksam för svar

Egentligen spelar det ingen roll. Det viktigaste är att du förstår tekniken bakom att skriva kod. C# och Java är 97% identiska. Samma syntax och liknande.

Men du ska ju välja vilken start du vill göra. Då har du en lista här:

1. Är portabla program nyttigt för dig, dvs att ditt program ska kunna köras överallt? -> Java
2. Ska du utveckla inom Windows endast? -> C#
3. Ska du utveckla inom Linux endast? -> Java
4. Ska du utveckla inom Android? -> Java
5. Ska du göra webbapplikationer -> Java
6. Kräver du hög prestanda och enkel kod? -> C#
7. Behöver du kunna styra hårdvara t.ex DVD, USB osv? -> C#
8. Ska du jobba inom inbyggda system? -> Java
9. Är du behov av mycket support och hjälp? -> Java

Du kan köra C# på linux, men .NET hos Linux är låååångt efter i tiden.
Citera
2019-03-28, 20:52
Medlem
[quote=Mittpunkt|66431607]När det handlar om logistikutbildningarna inom YH så tror jag att det är ganska lätt att slå in sig om gruppchef eller produktionsledare/chef på ett ICA lager eller MartinServera då de flesta chefer där har jobbat sig upp från golvet och gjort den hårda resan.

Det finns två logistikutbildningar idag som är YH som jag personligen rankar högt och det är

http://teknikhogskolan.se/utbildningar/green-logistic-management/

https://www.kunskapscompaniet.se/utbildning/logistik-och-transportledare-yh/

hej! får jag fråga om kunskapskompaniet? jag sökte denna utbildning och ville höra om det är verkligen något att satsa på. Har du pluggat där eller bara hört om skolan? tack för svaret
Citera
2019-03-29, 16:01
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyme1
hej! får jag fråga om kunskapskompaniet? jag sökte denna utbildning och ville höra om det är verkligen något att satsa på. Har du pluggat där eller bara hört om skolan? tack för svaret

Den utbildningen, logistikutbildningen som kunskapskompaniet erbjuder, Logistik- och transportledare är nog bättre än den som YH i Örebro har. Jag menar, titta bara kursutbudet

Engelskt yrkesspråk, 15 yhp
Examensarbete, 20 yhp
Flödesoptimering, 30 yhp
LIA 1. Tillämpad distribution, 50 yhp
LIA 2. Distribution och ledarskap, 50 yhp
Miljö- och kvalitetssystem, 15 yhp
Presentation och affärskommunikation, 15 yhp
Transport- och logistikekonomi inkl. kalkylering, 35 yhp
Transport- och logistikledning, 35 yhp
Transportregler och godshantering, 30 yhp
Transportsystem utifrån miljöhänsyn, 25 yhp

Valbara kurser
Internationell logistik -inriktning logistikledare, 20 yhp
Material- och produktionsstyrning -inriktning logistikledare, 20 yhp
Transportledning -inriktning transportledare, 20 yhp
Transportplanering -inriktning transportledare, 30 yhp
Transporträtt -inriktning transportledare, 20 yhp
Warehouse management -inriktning logistikledare, 30 yhp

Sen jämför du med Green Logistic Management i Örebro som bedrivs på distans:
Branschengelska
Ekonomistyrning kopplat mot logistik
Examensarbete
Excel & Powerpoint
Extern logistik
Hållbar logistik
Intern logistik
LIA 1
LIA 2
Miljöjuridik & transporträtt
Organisation, ledarskap & kommunikation
Personalledning & arbetsrätt
Projektledning
Tredjepartslogistik

Utbildningen i Örebro bedrivs helt på distans. Du behöver endast åka dit på muntliga redovisningar och tentamen om du inte kan skriva dem på din hemort. Föreläsningarna spelas in och laddas sedan upp. Läser den utbildningen nu och tar examen i Juni. Har du frågor så, just shoot me Jag är ute på LIA nu sedan Februari och har avslutar nu i Juni med examensarbete och sen får jag se vad jag hittar på. Utbildningen i Örebro, kvalitén är väldigt upp och ner vill jag säga.

Jag kan bara svara för den i Örebro.
Senast redigerad av Mittpunkt 2019-03-29 kl. 16:08.
Citera
2019-03-30, 19:20
Medlem
[quote=Mittpunkt|67171583]Den utbildningen, logistikutbildningen som kunskapskompaniet erbjuder, Logistik- och transportledare är nog bättre än den som YH i Örebro har. Jag menar, titta bara kursutbudet

Hej! tack för svar!! Sökte distansutbildning i Örebro oxå.. Söker man LIA där själv? Hur ser det ut med jobbmöjligheter? Stämmer det att det finns gott om jobb? Det som jag gillar på Kunskapskompaniet att det finns en kurs inom inköp vilket möjligtvis ger lite bredare möjligheter... hoppas på det i alla fall )))
Citera
2019-03-31, 10:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyme1
Hej! tack för svar!! Sökte distansutbildning i Örebro oxå.. Söker man LIA där själv? Hur ser det ut med jobbmöjligheter? Stämmer det att det finns gott om jobb? Det som jag gillar på Kunskapskompaniet att det finns en kurs inom inköp vilket möjligtvis ger lite bredare möjligheter... hoppas på det i alla fall )))

Ja, du måste söka LIA helt själv. Man har tio veckor LIA andra terminen och sista terminen nu är den på fjorton veckor tror jag.

Chansen att få jobb är ganska stor efter utbildningen. Du kan arbeta på ICA lager, LIDL lager eller Martin Servera som gruppchef/produktionsledare. De som arbetar där och är någon sorts av ledare har ofta inte någon utbildning utan dem har arbetat upp sig från truckförare till tjänsteman.
Citera
2019-04-02, 15:58
Medlem
Skillnaden mellan YH-ingenjör och vanlig?

Hej!

På senare tid har jag sett flertalet annonser från olika yrkeshögskolor som erbjuder en 2-årig ingenjörsutbildning. Det finns underhållsingenjör, VVS-ingenjör och massa andra typer av ingenjörer som man kan bli. Antagningskraven för dessa verkar vara att man gått t.ex. elprogrammet på gymnasiet. Vad är då skillnaden mellan denna typ av ingenjör och en ingenjör som läst naturvetenskap på gymnasiet och sedan 3-årig elr 5-årig högskoleutbildning? För om det är samma jobb som man söker till på arbetslivet så känns det ju lite dumt att gå den mycket längre och svårare vägen?
Citera
2019-04-02, 16:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Hej!

På senare tid har jag sett flertalet annonser från olika yrkeshögskolor som erbjuder en 2-årig ingenjörsutbildning. Det finns underhållsingenjör, VVS-ingenjör och massa andra typer av ingenjörer som man kan bli. Antagningskraven för dessa verkar vara att man gått t.ex. elprogrammet på gymnasiet. Vad är då skillnaden mellan denna typ av ingenjör och en ingenjör som läst naturvetenskap på gymnasiet och sedan 3-årig elr 5-årig högskoleutbildning? För om det är samma jobb som man söker till på arbetslivet så känns det ju lite dumt att gå den mycket längre och svårare vägen?

YH är något kortare och det ingår mycket LIA/praktik. Det är bättre än gymnasiet/Komvux men inte riktigt lika vasst som universitet.

Praktiska jobb är bra att läsa på YH-nivå, medans teoretiska ämnen inte lämpar sig lika väl. Såvida du inte behöver någon spetskompetens inom något särskilt komplext yrke är YH absolut värt det.

Välj en skola med bra rykte och kolla runt med ev. framtida arbetsgivare hur de hade tyckt om din merit.

Kan du länka någon specifik utbildning så folk kan kika på den?
Citera
2019-04-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
YH är något kortare och det ingår mycket LIA/praktik. Det är bättre än gymnasiet/Komvux men inte riktigt lika vasst som universitet.

Praktiska jobb är bra att läsa på YH-nivå, medans teoretiska ämnen inte lämpar sig lika väl. Såvida du inte behöver någon spetskompetens inom något särskilt komplext yrke är YH absolut värt det.

Välj en skola med bra rykte och kolla runt med ev. framtida arbetsgivare hur de hade tyckt om din merit.

Kan du länka någon specifik utbildning så folk kan kika på den?

Jag läser redan en högskoleutbildning inom energi- och miljöteknik. Men här har vi t.ex. en utbildning till energiingenjör https://www.yhutbildningar.se/skola/tuc/energiingenjor-732132

Om man skall jämföra den med en högskoleutbildning till energiingenjör https://www.mdh.se/utbildning/program/utbildningsplaner-1.44892?kod=982

Det jag undrar är ifall en YH-ingenjör och en högskoleingejör egentligen blir likställda på arbetsmarknaden?
Citera
2019-04-02, 16:12
Medlem
Hej på dig.

Det är många som tänker som du, jag läste YH och det finns både för och nackdelar med en YH utbildning. Till exempel så är LIA en stor fördel för YH, att när du är färdig i skolan har du 6 månaders erfarenhet inom relevant yrke, och har redan en fot inne på det företag som du haft din LIA på.
75% av de som gick i min klass började jobba på ett företag som de haft LIA på.

Vi gick i skolan 3 dagar i veckan, 08:00-16:30 för att sedan ha självstudietid 2 dagar i veckan.
Ypperligt tillfälle att kombinera med mera jobb, kanske på det företaget du haft din LIA.

Nackdelarna är att du kommer för alltid ses ned på av folk med "ordentliga" utbildningar.
Jag jobbar med samma uppgifter som många med 5-åriga utbildningar. Ofta har de ett litet försprång, men har man något innanför pannbenet är man inte långt efter.

Du studerar även till något som är väldigt smalt, som du säger, du utbildar dig till VVS-, underhåll-, eller kanske automationsingenjör medans en universitetsutbildning är mycket mycket bredare.

Jag tjänar givetvis mindre än mina kollegor, ungefär 3000kr/mån mindre. Vilket jag tycker är helt okej som ändå studerat 3 år mindre. När jag är i min kollegas ålder kommer vi ligga jämt, alternativt jag över honom beroende på utvecklingen.
Citera
2019-04-02, 16:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Jag läser redan en högskoleutbildning inom energi- och miljöteknik. Men här har vi t.ex. en utbildning till energiingenjör https://www.yhutbildningar.se/skola/tuc/energiingenjor-732132

Om man skall jämföra den med en högskoleutbildning till energiingenjör https://www.mdh.se/utbildning/program/utbildningsplaner-1.44892?kod=982

Det jag undrar är ifall en YH-ingenjör och en högskoleingejör egentligen blir likställda på arbetsmarknaden?

Den utbildning du läser kommer ha något högre status på arbetsmarknaden. Den är mer teoretiskt inriktad, så du kommer nog ha större chans till kontorsjobb än en YH:are. Kan tänka mig att du ev. skulle få dessa YH:are underställda dig. Löneskillnaderna lär väl vara 3-4000 i ingång.

Sämre möjlighet till avancemang med YH, även om det givetvis går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in