2019-04-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Jag läser redan en högskoleutbildning inom energi- och miljöteknik. Men här har vi t.ex. en utbildning till energiingenjör https://www.yhutbildningar.se/skola/tuc/energiingenjor-732132

Om man skall jämföra den med en högskoleutbildning till energiingenjör https://www.mdh.se/utbildning/program/utbildningsplaner-1.44892?kod=982

Det jag undrar är ifall en YH-ingenjör och en högskoleingejör egentligen blir likställda på arbetsmarknaden?

Ingenjör är ingen skyddad titel så du behöver inte gå någon utbildning för att kalla dig ingenjör.
Att en tekniker kallar sig för ingenjör gör inte honom till ingenjör. Sedan finns det ett behov av utbildad tekniker som kan jobba mer praktiskt.
Sedan finns det många högskoleingenjörer som jobbar med saker där de inte hade behövt en högskoleexamen.

Civilingenjör och högskoleingenjör är inte likställda och så inte heller yh-ingenjör på arbetsmarknaden.
Citera
2019-04-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Den utbildning du läser kommer ha något högre status på arbetsmarknaden. Den är mer teoretiskt inriktad, så du kommer nog ha större chans till kontorsjobb än en YH:are. Kan tänka mig att du ev. skulle få dessa YH:are underställda dig. Löneskillnaderna lär väl vara 3-4000 i ingång.

Sämre möjlighet till avancemang med YH, även om det givetvis går.

Jag tror du har rätt och detta låter rimligt också. Har själv undrat skillnaden mellan YH och Universitet och framförallt då vad som väntar efter en examen. Hamnar liksom en som gick YH (2 år) och en annan som läste på universitet (3-5 år) på samma sorts anställning m.m, på samma nivå, lön, uppgifter m.m..
Citera
2019-04-02, 18:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimmelshow
Jag tror du har rätt och detta låter rimligt också. Har själv undrat skillnaden mellan YH och Universitet och framförallt då vad som väntar efter en examen. Hamnar liksom en som gick YH (2 år) och en annan som läste på universitet (3-5 år) på samma sorts anställning m.m, på samma nivå, lön, uppgifter m.m..

Det är nog främst en branschfråga. Kan bara relatera till en närliggande bransch som jag är verksam i här. Det har ploppat upp flera Front-End utbildningar senaste två åren som är tvååriga YH. Dessa kommer ha högre ingångslön än någon som studerat den här:
https://www.sh.se/program--kurser/program/grund/it-medier-och-design/vad-ingar

Kort avslutat tror jag att YH är en snabbare väg och ska man inte sikta på en högre position som kräver mer teoretiska kunskaper så är det utmärkt.
Citera
2019-04-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Ingenjör är ingen skyddad titel så du behöver inte gå någon utbildning för att kalla dig ingenjör.
Att en tekniker kallar sig för ingenjör gör inte honom till ingenjör. Sedan finns det ett behov av utbildad tekniker som kan jobba mer praktiskt.
Sedan finns det många högskoleingenjörer som jobbar med saker där de inte hade behövt en högskoleexamen.

Civilingenjör och högskoleingenjör är inte likställda och så inte heller yh-ingenjör på arbetsmarknaden.

Civilingenjör är dock en skyddad titel. Det får du endast kalla dig efter (nu för tiden) fem års studier på ett civilingenjörsprogram.

En halvdan och inte alls perfekt jämförelse man kan göra är att dra paralleller med sjukvården. YH-ingenjör - undersköterska, högskoleingenjör - sjuksköterska och civilingenjör - läkare.
Citera
2019-04-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Den utbildning du läser kommer ha något högre status på arbetsmarknaden. Den är mer teoretiskt inriktad, så du kommer nog ha större chans till kontorsjobb än en YH:are. Kan tänka mig att du ev. skulle få dessa YH:are underställda dig. Löneskillnaderna lär väl vara 3-4000 i ingång.

Sämre möjlighet till avancemang med YH, även om det givetvis går.

Detta svarade på mina frågor, tackar. För övrigt så tycker jag att YH-utbildningarna borde kallas tekniker istället. För detta riskerar ju att underminera de som läst en universitetsutbildning, samt skapa förvirring på arbetsmarknaden.
Citera
2019-04-02, 21:38
Medlem
Aizels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Detta svarade på mina frågor, tackar. För övrigt så tycker jag att YH-utbildningarna borde kallas tekniker istället. För detta riskerar ju att underminera de som läst en universitetsutbildning, samt skapa förvirring på arbetsmarknaden.
Jag håller med om att de snarare borde kallas för tekniker än ingenjörer. Med det sagt tror jag förvirringen snarare är hos de som själva inte är bekanta med ingenjörsbranschen, än hos tekniktunga företag.
Citera
2019-04-02, 23:32
Avslutad
Jag håller inte med om att det borde heta tekniker, civilingenjör är en utbildning och ingenjör är en annan. Att ingenjör i sig kan innebära en kortare utbildning är sedan gammalt - du kunde exempelvis vidareutbilda dig till ingenjör på distans genom hermods brevkurser.

Tyvärr togs gymnasieingenjör bort som utbildningsalternativ, och lämnade en lucka som YH nu fyller. Känner flera som anvönt det spåret, de tjänar riktigt bra, kan börja arbeta 3 år tidigare, tjäna in tjänstepension och har lägre CSN. Bägge gick in med mellan 30-35 000 i lön direkt från utbildningarna.
Citera
2019-04-14, 08:27
Medlem
YH utbildning i .NET eller en högskoleutbildning i programmering?

Har gjort trådar innan men nu behöver jag verkligen hjälp med att välja rätt.

Har en högskoleexamen(2år) sen innan inom nätverk/sysadmin, så de kanske påverkar valet.

Ska plugga programmering till höst.

Hade ni valt en 2-årig YH utbildning inom .NET eller en klassisk 3-årig högskoleingenjörsutbildning inom programmering?

Jag kan inte enligt studievägledaren tillgodoräkna vissa kurser eftersom de inte har samma poäng som när jag läste, så jag hade behövt läsa om hela högskoleingenjörsutbildningen från scratch.

Största positiva faktorn med YH är praktiken i mina ögon, och med högskolevarianten aå är de mest positiva titeln man får enligt mig.

Vad hade ni gjort och varför om ni var i min situation?

Antar att båda varianterna får jobb sedan men vem får de enklast?

Kan säga att jag i nuläget lutar mer åt YH men kan fortfarande ändra mig.
Senast redigerad av Atom1c 2019-04-14 kl. 08:46.
Citera
2019-04-14, 08:50
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atom1c
Har gjort trådar innan men nu behöver jag verkligen hjälp med att välja rätt.

Har en högskoleexamen(2år) sen innan inom nätverk/sysadmin, så de kanske påverkar valet.

Ska plugga programmering till höst.

Hade ni valt en 2-årig YH utbildning inom .NET eller en klassisk 3-årig högskoleingenjörsutbildning inom programmering?

Jag kan inte enligt studievägledaren tillgodoräkna vissa kurser eftersom de inte har samma poäng som när jag läste, så jag hade behövt läsa om hela högskoleingenjörsutbildningen från scratch.

Största positiva faktorn med YH är praktiken i mina ögon, och med högskolevarianten aå är de mest positiva titeln man får enligt mig.

Vad hade ni gjort och varför om ni var i min situation?

Antar att båda varianterna får jobb sedan men vem får de enklast?

Kan säga att jag i nuläget lutar mer åt YH men kan fortfarande ändra mig.

Hehe, jag har skrivit i minst två av dina trådar så det får bli ett hattrick här.

Högskole är tyngre, inget snack. Men just med din profil tror jag du blir högintressant även med YH. Därav tror jag att jag hade gjort YH i dina skor.

För egen del är jag civilingenjör men jag hade nöjt mig med att läsa högskoleingenjör om jag fått göra om det. Det är inte så att jag vill ha min utbildning ogjord, men jag hade inte lagt ner det extra jobbet för att komma dit om jag hade fått göra om det.
Citera
2019-04-14, 09:00
Medlem
Hegamons avatar
Går du en vanlig högskoleingenjörsutbildning kan du rimligen använda den om 10 år. EN KY-utbildning tror jag tappar värdet efter 10 år. Jag menar då fördelen att tillgodoräkna sig gamla högskolepoäng om du skulle behöva göra det.

Ur yrkessynpunkt så vet jag inte vad som är bäst, på praktiken får du säkert jobb. Men i mina ögon bör du kunna skaffa dig en praktik efter den vanliga högskoleutbildningen. För du kommer själv kunna få skaffa praktik oavsett vilken utbildning du går på.

Jag vet inte närmare, jag kan inte arbetsmarknaden för den typ av jobb du vill ha. Jag har däremot gått en KY-utbildning och så här i efterhand kan jag tycka den tappat värde, den är inom it-management. För det är essentiellt att det blir jobb på praktiken, annars får du bara ett KY-diplom och sedan hej då. Jag tror faktiskt det hade varit betydligt bättre för mig med en vanlig högskoleingenjörsexamen för den går använda på flera områden än min KY-examen. Men det är bara mina tankar.
Senast redigerad av Hegamon 2019-04-14 kl. 09:03.
Citera
2019-04-14, 09:26
Medlem
StickmanRevolutions avatar
Båda ger nog jobb till en början men i längden känns hög.ing som ett säkrare kort. Tänk på att ska kunna få jobb om 20 år också.
Citera
2019-04-14, 10:02
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubrikkorrigering i förtydligande syfte.
Tidigare rubrik: "Hjälp mig göra valet"

/Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in