2019-03-19, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
YH verkar vara bra om du väljer rätt. Har två bekanta som läster ingenjörsutbildningar där (byggnads/elektro). Bägge fick jobb direkt, bägge med 30-35k/månad som ingångslön.

Grymt tack för tipset skall kika på dessa
Citera
2019-03-22, 00:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martili
Grymt tack för tipset skall kika på dessa

Ingen orsak, följ gärna upp i tråden vad det blev. Tror många kan vara hjälpta.
Citera
2019-03-22, 09:14
Medlem
YH-utbildning inom C# eller Java?

Hej, har tänkt söka en YH-utbildning inom programmering och är väldigt osäker på om jag ska köra C# eller java. Vilken skulle ni rekommendera och varför? Tacksam för svar
Citera
2019-03-22, 09:52
Medlem
Eftersom språken är så pass lika varandra hur det är uppbyggt så är det hyffsat enkelt att lära sig c# om man kan java och vice versa så valet är kanske inte totalt avgörande, om man råkar välja "fel".

Java har större marknadsandelar jämfört med c# då c# är ganska begränsat till windowsplatformen medans java fungerar i stort sett överallt. Samtidigt tappar java marknadsandelarna till javascript och python som växer så det knakar (men ack så trista språk med 0% kontroll vad som sker i bakgrunden (personlig åsikt dock)).

Läser själv systemutveckling på universitet och där är 90% av de kurser med objekts orienterad programmering java så man kanske får färra att konkurrera mot på arbetsmarknaden som nyexaminerad om man satsar på c# som första språk.
Citera
2019-03-22, 09:53
Medlem
Finnj-vels avatar
C# då Java är ett högst oseriöst språk som ingen seriös aktör vill ha med att göra.

Det är enkelt och fint, visst, men t.o.m. webbläsare har tagit bort stöd för skiten.

Java är ett dött språk. Folk kommer ha invändningar men jag står ändå fast vid att C# > Java.
Citera
2019-03-22, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
C# då Java är ett högst oseriöst språk som ingen seriös aktör vill ha med att göra.

Det är enkelt och fint, visst, men t.o.m. webbläsare har tagit bort stöd för skiten.

Java är ett dött språk. Folk kommer ha invändningar men jag står ändå fast vid att C# > Java.

Alla listor jag hittar med de mest populära språken så ligger alltid Java 1:a eller 2:a. Hur kan det vara dött?

"Java is also the basis for the Android operating system and the most common language for developing Android apps. The language is favored by enterprises too, with roughly 90 percent of Fortune 500 companies using Java for building applications and back end systems. To top it off, the Apache Hadoop data processing system is written in Java and is run by Amazon Web Services and Windows Azure."

Känns som att Java kommer finnas ett tag till?

Jag är också osäker vilket språk jag borde lägga min fokus på.
Senast redigerad av smacko 2019-03-22 kl. 10:14.
Citera
2019-03-22, 10:22
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodkingRa
osäker på om jag ska köra C# eller java.

Lär dig båda språken, så stor skillnad är det inte. Du kommer att behöva lära dig fler programmeringsspråk i framtiden - för att fortsätta att vara "aktuell".
Citera
2019-03-22, 11:19
Medlem
intelones avatar
Citat:

Vill du definiera vad du menar med "ingen seriös aktör"?
Citera
2019-03-22, 11:24
Medlem
Citat:

Du verkar tro att Java endast används för s.k. applets vilket, precis som du säger, är en utdöd teknik. Java kvarstår dock som ett mycket populärt språk som kan användas i alla möjliga tillämpningar, och även om det tappat popularitet som språk för nya projekt så finns det tillräckligt mycket gammal kod för att skapa jobb i många decennier.

Det spelar inte så stor roll om du väljer C# eller Java som första språk, men Java är populärare och något mer flexibelt. Du kommer dessutom bekanta dig med Javas virtuella maskin (JVM) som många andra språk och tekniker bygger på.
Citera
2019-03-22, 14:14
Medlem
Tack för era svar
Citera
2019-03-22, 14:14
Medlem
Finnj-vels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelone
Vill du definiera vad du menar med "ingen seriös aktör"?
Att skriva "Jag har en masters i Java" i sitt CV är ungefär lika imponerande som valfri genuskurs.
Citera
2019-03-22, 14:57
Medlem
Citat:
Att skriva "Jag har en masters i Java" i sitt CV är ungefär lika imponerande som valfri genuskurs.
Skitsnack,

C# (1395 resultat): https://se.indeed.com/jobb?q=C%23&l=Sverige
Java (1928 resultat): https://se.indeed.com/jobb?q=java&l=Sverige

Populäraste språken:

1. JAVA
2. C
3. Python
4. C++
5. VB .NET
6. C#

Källa: https://www.tiobe.com/tiobe-index/
Citera