2019-04-01, 22:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Men hoten och misshandeln blev värre när hon lämnade. Så sluta smutskasta offret.
Den misshandel vi kan läsa om i domarna skedde när Josefin försökte lämna och lämnade och Ramberg blev anmäld igen 2002, 5 år efter att hon hade lämnat honom.
Det är när kvinnor försöker lämna eller lämnar en misshandlande man som det blir riktigt farligt.

Brås statistik från 2018 visar att 22 kvinnor dödades det året, av en man dom hade eller hade haft en relation med.
Dödligt våld i parrelation
Offer och förövare var eller hade varit närstående genom en parrelation i 26 fall av de konstaterade fallen av dödligt våld 2018, vilket utgjorde nästan en fjärdedel (24 %) av samtliga konstatera fall av dödligt våld. År 2017 var motsvarande antal 11 fall (10 %).
Antalet fall av dödligt våld mot kvinnor i en parrelation uppgick till 22 fall 2018, vilket motsvarade 67 procent av samtliga fall av dödligt våld mot kvinnor. Av samtliga fall av dödligt våld mot män under året avsåg 4 fall (5 %) dödligt våld i en parrelation.
https://www.bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2019-03-28-slutlig-brottsstatistik-2018---anmalda-brott-samt-konstaterade-fall-av-dodligt-vald.html

Vi är tusentals Josefin som lever med våldet
Debattören: Förövarna är männen som misshandlar – och samhället som låter det ske

Det fysiska våldet börjar alltid med psykiskt våld. Det är så de bryter ner oss. Först när vi är svaga kan våldet trappas upp med knuffar, stryptag, sparkar och slag.

Ofta trappas misshandeln upp när vi är gravida. Men det är det bara synliga fysiska skador som leder till fällande domar. När vi polisanmäler fokuserar förhören bara på det fysiska våldet: ”Slog han dig med öppen hand eller knuten näve?”, ”var träffade slaget?”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPr4md/vi-ar-tusentals-josefin-som-lever-med-valdet?
Citera
2019-04-01, 22:30
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Men hoten och misshandeln blev värre när hon lämnade. Så sluta smutskasta offret.
Är det att smutskasta att säga att hon skulle lämnat honom vid första smällen din snedseglare?
Din trångsynthet är ett utmärkt exempel på varför eländet fortsätter.
Senast redigerad av Taggad 2019-04-01 kl. 22:33.
Citera
2019-04-01, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du har verkligen inte förstått något alls

Josefin var omtyckt och det kan man verkligen inte beskylla Ramberg för precis.
Han var fruktad av sin omgivning och dom som gick emot honom fick känna på det.
Det är ju inte på grund av Josefin han numera inte får jobba på Dramaten.
Det är för att när Josefins historia kom ut så vågade flera äntligen öppna munnen och berätta om han våldsvälde.

Frågan är varför dom inte gjorde det tidigare? Svaret har vi redan. Usla chefer som blundade för allt och ignorerade alla klagomål som kom mot Ramberg.
Sen har vi rädslan från dom kvinnor som drabbades av hans "humör". Dels rädslan för att han skulle bli våldsammare och rädslan för att inte få fler jobb då han var i toppen av hierarkin på Dramaten.

Trams! Det här är precis som med Jean Kladd. Hela den djävla västerintellektuella kultureliten och hälften av Bonniers journalister har vetat om detta under många år men hållit käften för att det passade dem.

Hycklande pack är vad de är.
Citera
2019-04-01, 22:42
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Och att hoten och misshandel blev värre tycker du gör att hon inte skulle lämna ÖR?
Är man oförmögen att lämna en mycket destruktiv relation så handlar det om självskadebetende.
Citera
2019-04-01, 23:05
Medlem
Skvistens avatar
Dessa två personer hade/har psykiska problem och missbruksproblem.

Ingen (eller få) här kan sätta sig in i dessa kollisioner som skett i detta förhållande.

Skulle inte ens önska min värsta fiende att bli ihop med en bipolär person (och i detta fall tror jag att bägge var det, i alla fall Josefine).

Bara löjligt att dra in Meetoo i detta sjuka förhållande, bägge mådde/mår dåligt och handlar om andra problem.

Sen att den fysikt svagare blir värst drabbad är ju inte konstigt i detta förhållande (hade Josefine varit starkare hade Örjan fått stryk).

20 år har gått och fokus borde vara på psykiskaproblem istället.
Citera
2019-04-01, 23:12
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Trams! Det här är precis som med Jean Kladd. Hela den djävla västerintellektuella kultureliten och hälften av Bonniers journalister har vetat om detta under många år men hållit käften för att det passade dem.

Hycklande pack är vad de är.

Ackurat, dem häckar vid dem samma vattenhålen, folk som vistas mycket ute i svängen dom vet så är det.
Citera
2019-04-01, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jodå. Vid mer än ett tillfälle. Två exempel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EGvJ6/thorsten-flinck-svart-misshandlad

https://www.expressen.se/noje/thorsten-flinck-misshandlad-pa-vardshus/
Missade dom två, men han förtjänar mycket mer.
Citera
2019-04-01, 23:27
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den-sistaMINUTEN
Många skådisar (bekräftelse behövande) pendlar på gränsen mellan genier till labila och instabila psykfall. Då ridån gått ned så övergår geniet till ett själv medicinerande monster för att dagen efter stå på scen igen! En och annan rallarsving hinns med där i mellan. Men han är ju ett geni!

Jag hoppas du är ironisk för något geni är ju knappast någon av dessa dramatiska idioter knappast. Allt dom gör är ju att spela på vårt gemensamma behov av att genier också måste vara savanter. I själva verket är det ju så att endast några få av dom har någon begåvning som överlever dom själva.

Vi ser nuförtiden ofta ner på människor som endast är kända för att vara extrema. Multimiljonärer som på CV:et endast har att haft sexvideor eller liknande. Sanningen är att nästan alla av dessa dramatenskådisar är exakt likadana. Utan deras rykte som halvtokiga hade de varit ingenting.

Nu vet jag att någon kommer att säga att han och han gjorde en magisk roll i Fröken Julie. Till dom vill jag fråga hur många uppsättningar av samma pjäs har du sätt? Och hur många har du sett som gjorde det sämre?

Kändiskulten började inte med internet. Ibland tror jag att ingen utom jag ser att vi bara får samma av detsamma, bara publiken är ny. Chalice of my chalice is my cup.
Citera
2019-04-01, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Persetan
Missade dom två, men han förtjänar mycket mer.

Nu är det ju inte Borsten Flinck tråden handlar om. Hade gärna sett ett par länkar om en sönderslagen ÖR ist.

Citera
2019-04-01, 23:51
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag hoppas du är ironisk för något geni är ju knappast någon av dessa dramatiska idioter knappast. Allt dom gör är ju att spela på vårt gemensamma behov av att genier också måste vara savanter. I själva verket är det ju så att endast några få av dom har någon begåvning som överlever dom själva.

Vi ser nuförtiden ofta ner på människor som endast är kända för att vara extrema. Multimiljonärer som på CV:et endast har att haft sexvideor eller liknande. Sanningen är att nästan alla av dessa dramatenskådisar är exakt likadana. Utan deras rykte som halvtokiga hade de varit ingenting.

Nu vet jag att någon kommer att säga att han och han gjorde en magisk roll i Fröken Julie. Till dom vill jag fråga hur många uppsättningar av samma pjäs har du sätt? Och hur många har du sett som gjorde det sämre?

Kändiskulten började inte med internet. Ibland tror jag att ingen utom jag ser att vi bara får samma av detsamma, bara publiken är ny. Chalice of my chalice is my cup.

Med tanke på hur många av dem som har gått under i narkotika missbruk, begått självmord så lär dem ju någonstans på vägen ha kommit till att dem är en bluff, en fejkad produkt.

Jag tycker tvärtom att vi mer än någonsin ser upp till extremer, hälften av dem som ständigt är "med" vad fan är det för ena? Dem har inte gjort något stort och bra, dom är pinsamt usla i TV men att dem lever ändock gott på ett medialt hor och har gott om fans.
Citera
2019-04-02, 00:21
Medlem
Undra om Ninna nånting också är boxboll? Några uppgifter om det? Borde hon ju vara eftersom alla andra blivit det, eller har gubbstrunten lugnat ner sig. Är hon dum i huvet eller som går på en sån välkänd nit? Och vilken jävla ålderskillnad. Vem vill ha en 70 plus när man själv är 32.
Citera
2019-04-02, 05:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror också att han suger näring ur sina kolleger. Den här atmosfären av skräck omkring honom, den ger honom karisma, medan de bleknar.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Frågan är varför dom inte gjorde det tidigare? Svaret har vi redan. Usla chefer som blundade för allt och ignorerade alla klagomål som kom mot Ramberg.
Sen har vi rädslan från dom kvinnor som drabbades av hans "humör". Dels rädslan för att han skulle bli våldsammare och rädslan för att inte få fler jobb då han var i toppen av hierarkin på Dramaten.
Det är vad Dufvenius också säger i Dagens Nyheter 31/3 -19. Det styr även uppsättningarna. När någon har [spelar?] ett uselt humör och våldskapital, regissören och teaterledning som tillåter det så backar medspelarna. "Till slut står man ute i kulissen, för att det accepteras uppifrån."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in