2019-04-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Helt rätt, det är mycket som inte har kommit fram ännu och det beskrivs i en lång låst artikel.
Citerar delar av artikeln. Ni som har Premium kan läsa hela.

Teaterstjärnornas svek mot Josefin Nilsson efter misshandeln
Publicerad 30 mars 2019
Chefernas uppmaning: polisanmäl inte
Josefin Nilsson berättade om Dramaten-skådespelarens övergrepp och hur kolleger svek henne.
– Det var många som tyckte om honom och valde då det perspektivet, säger Sundström. Jag vet ju att det var människor som sa det till Josefin, vilken sida de valt. De var människor med maktpositioner inom teatern.

Chefer?
– Du kan ha maktpositioner utan att vara chef. Om du är en väldigt dominerande människa inom ett område får du makt, även om du formellt inte är chef. Som om du är en väldigt framstående skådespelare.

De sa att de valt hans sida?
– Ja, hans bild av saken. Det gjorde henne rädd. Och man kunde berätta det på olika sätt, även genom att inte prata med henne längre. Att inte hälsa på henne. Att markera att vi inte tycker om det. Det var hennes ord. Och jag har ingen anledning att betvivla det för det var inget som hon sa i första vevan.
– Och hon var uppmanad av vissa teaterchefer att inte gå till polisen för att det bara blir tråkiga skriverier. Enligt Josefin blev hon uppmanad att inte anmäla vissa överträdelser mot besöksförbudet.

– Jag fick många idolskap krossade när jag läste hennes bok. Människor som jag beundrat... jag kände mig lurad, säger Tho*** Sundström.
– Det var en oerhört skakande berättelse.

Var det något som skakade om dig extra mycket när du läste den?
– Ja, omvärldens oförmåga att se vad som händer i en relation som går åt helvete. Och inte minst alla dessa människor som fanns i deras närhet, som fanns nära inpå dem, skådespelare och teaterchefer, som inte förmådde att förändra något.
https://www.expressen.se/noje/teater...r-misshandeln/

Inget om ryggskadan alltså?
Det mest avgörande i sammanhanget om man skall beskylla ÖR för hennes död.
Att han var ett kräk och Dramatens chefer fega är väl fastslaget och något de flesta är överens om redan?
Inte mycket nytt tycker jag.
Citera
2019-04-01, 20:37
Medlem
Citat:
Är du verkligen riktigt frisk i huvudet?
Gå in och läs i tråden om Glenn Schiller så ser du vad det är för ett pundhuvud du diskuterar med. 193 inlägg där han försvarar Glenn på ett löjeväckande men vidrigt sätt.
Det är bara att lägga ner då gräsklipparen är så djävla bombad i kolan som en människa kan bli.
Citera
2019-04-01, 20:57
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Jag undrade om Josefin hade psykiska besvär och/eller missbruksproblematik?

Nej, jag kände inte henne, men jag tycker det är viktigt att belysa saken ur ett objektivt perspektiv. Att ÖR var en skithög, hindrar ju inte att hon var ett psykfall.

Nej, finns inga vittnesmål om att hon skulle vara ett psykfall.
Citera
2019-04-01, 21:02
Medlem
Citat:
Ja Josefin var omtyckt och det kan man inte beskylla Ramberg för precis. Han var fruktad av sin omgivning och dom som gick emot honom fick känna på det.
Det är ju inte på grund av Josefin han numera inte får jobba på Dramaten.
Det är för att när Josefins historia kom ut så vågade flera äntligen öppna munnen.

Frågan är varför dom inte gjorde det tidigare? Svaret har vi redan. Usla chefer som blundade för allt och ignorerade alla klagomål som kom mot Ramberg.
Sen har vi rädslan från dom kvinnor som drabbades av hans "humör". Dels rädslan för att han skulle bli våldsammare och rädslan för att inte få fler jobb då han var i toppen av hierarkin på Dramaten.

Hittade detta från någon som inte kände någon av dom i namninsamlingen Bojkotta Dramaten!
Jag är född i Sthlm och varit dansare. Satt bredvid både Örjan och Josefin på en fest. Där han var otrevlig och dryg mot Josefin mig och mot den som höll festen. Så det förvånar mig inte alls att han tror att han är förmer än andra och ja jag tycker att han ska bli straffad för det han gjort. Det är INTE rätt att lever loppan och går fri. Jag har sett han få sin lägenhet uppfixad av Lollo Carten tror jag det vad och tyckte i mitt stilla sinne att bättre människor kunde de ha valt. Stärnorna på slottet ett annat fel val medan Josefin led. Så bort med honom from tiljorna på Dramaten. Jag tror att han har fortsatt göra illa också där. De kan inte vara blinda.
https://www.skrivunder.com/bojkotta_dramaten
Instämmer, jag har också hamnat nära Ö.R, han blev ilsken av någon orsak, så jag fick se hans omotiverade och snabbt uppflammade ilska, jag uppfattade att han är direkt farlig person, en lynnig
typ som inte har förmåga att tänka eller sansa sig, redo att slå direkt.
Josefin har jag aldrig sett eller träffat.
Men vet man om hans Ö.R liv och leverne, så förstår man direkt hur dåligt förberedd en oerfaren bondjänta utan större erfarenheter av såna flåbusar är, när hon träffade en sådan som han.
Hon kan inte heller ha förstått hur omgivningen uppfattade deras förhållande, och att han hade stödjarna på sin sida, han behövde bara säga att hon var en dum ung jänta, som hängde efter honom, alla köpte hans version.Att han bortförklarade skärsåret med att hon varit berusad, hon slängde sönder fotografiet osv, han var så klart säker på att de flesta lyssnade på hans version.
Med två så omaka personer, som Josefin o Ö.R, så kunde utgången bara sluta tragiskt.
Han släppte aldrig taget om henne, han hade verkligen påverkat henne så mycket, så hon kunde inte frigöra från honom. Med åren kanske hon förstod lite bättre, hon kanske var livrädd att boken hon skrev skulle reta upp honom igen.
Och uppretad lär han vara, onte bara över Josefins dokumentär, utan kanske är han än mer ilsk över
Dramatens beslut.
Citera
2019-04-01, 21:12
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Instämmer, jag har också hamnat nära Ö.R, han blev ilsken av någon orsak, så jag fick se hans omotiverade och snabbt uppflammade ilska, jag uppfattade att han är direkt farlig person, en lynnig
typ som inte har förmåga att tänka eller sansa sig, redo att slå direkt.
Josefin har jag aldrig sett eller träffat.
Men vet man om hans Ö.R liv och leverne, så förstår man direkt hur dåligt förberedd en oerfaren bondjänta utan större erfarenheter av såna flåbusar är, när hon träffade en sådan som han.
Hon kan inte heller ha förstått hur omgivningen uppfattade deras förhållande, och att han hade stödjarna på sin sida, han behövde bara säga att hon var en dum ung jänta, som hängde efter honom, alla köpte hans version.Att han bortförklarade skärsåret med att hon varit berusad, hon slängde sönder fotografiet osv, han var så klart säker på att de flesta lyssnade på hans version.
Med två så omaka personer, som Josefin o Ö.R, så kunde utgången bara sluta tragiskt.
Han släppte aldrig taget om henne, han hade verkligen påverkat henne så mycket, så hon kunde inte frigöra från honom. Med åren kanske hon förstod lite bättre, hon kanske var livrädd att boken hon skrev skulle reta upp honom igen.
Och uppretad lär han vara, onte bara över Josefins dokumentär, utan kanske är han än mer ilsk över
Dramatens beslut.

Floskler , kärlek kan vara dramatiskt vet jag av egen erfarenhet, men från att därifrån 20 år senare anklaga han för Josefins död är direkt stötande-
Citera
2019-04-01, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Josefin Nilsson led av psykisk ohälsa och ett antal diagnoser.

Hon var dessutom en föredetting. Hon gjorde en hyfsad insats i en komedi från 1997 och lite skräpmusik med Ainbusk. Inte mycket att hänga i julgranen.

Nu försöker den här "dokumentären" göra henne större än vad hon var som artist.

Ja du har säkert bättre kompetens att bedöma hennes talent än Benny Andersson. Eller inte!
Citera
2019-04-01, 21:51
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2
Ja du har säkert bättre kompetens att bedöma hennes talent än Benny Andersson. Eller inte!
Ja som artist var hon säkert bra men fråga gärna Benny Andersson om hon var som människa, fanns nog både ett och annat att anmärka på minst sagt
Citera
2019-04-01, 22:10
Medlem
Mickeavensiss avatar
Josefin var förmodligen psykiskt sjuk större delen av sitt liv, blev misshandlad, blev gudabenådad sångare, dog så till slut efter ett stormigt liv, vi sörjer artisten, människan kände vi inte och kan bara beklaga.
Citera
2019-04-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pigge2

Fast Benny Andersson har ekonomiska intressen i frågan (skrivit många låtar åt henne som fortfarande spelas) så någon objektiv oberoende källa är han inte.
Ahh... nej visst, han är ju redan stenrik ooch rika människor brukar ju vara kända för att inte bry sig om mer pengar...

Lite på skämt, men det är hur som helst ganska viktigt att inse att det inte går att få en objektiv bild av fallet bara genom intervjuer med kompisar till henne i en partisk dokumentär. För min personliga del skiter jag rätt mycket i att Örjan får skit, däremot blir jag skrämd av att så många bara rakt av verkar köpa att det är han som mer eller mindre dödat henne, om än indirekt. Hur dumma i huvudet är folk egentligen? Är det bara några "rasister" på Flashback (knappt det ens) som ser igenom den bluffen?
Citera
2019-04-01, 23:41
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast Benny Andersson har ekonomiska intressen i frågan (skrivit många låtar åt henne som fortfarande spelas) så någon objektiv oberoende källa är han inte.
Ahh... nej visst, han är ju redan stenrik ooch rika människor brukar ju vara kända för att inte bry sig om mer pengar...

Lite på skämt, men det är hur som helst ganska viktigt att inse att det inte går att få en objektiv bild av fallet bara genom intervjuer med kompisar till henne i en partisk dokumentär. För min personliga del skiter jag rätt mycket i att Örjan får skit, däremot blir jag skrämd av att så många bara rakt av verkar köpa att det är han som mer eller mindre dödat henne, om än indirekt. Hur dumma i huvudet är folk egentligen? Är det bara några "rasister" på Flashback (knappt det ens) som ser igenom den bluffen?

Förklara gärna "bluffen" mer ingående.
Citera
2019-04-02, 01:00
Medlem
Citat:
Eftersom Ramberg bevisligen är rätt labil och otrevlig så kan man mycket väl tänka sig att han gjort något som liknar ett strypgrepp, men avgörande i sammanhanget är att han uppenbarligen inte genomfört ett reellt försök till strypning.

Det gör naturligtvis inte karln till en trevlig prick, men det är sådant som spelar roll i rättsammanhang. Det är en avgörande skillnad helt enkelt om märken av strypning förekommer eller ej, särskilt när vittnen saknas. Man kan således, lite förenklat, säga som så att vare sig Ramberg eller Nilsson ljuger i frågan.

Jag har sett en del bråk mellan fulla människor som har förhållanden.
Kvinnor är ofta väldigt stridbara och är otroligt svåra att övertyga att det är fel tillfälle
att diskutera känsliga och svåra frågor.

Det är inte ovanligt att mannen tillslut klickar och trycker upp kvinnan mot väggen
med händerna runt halsen.
Oftast släpper mannen och det händer inte mycket mer.

Det behöver inte vara ett försök att strypa någon.
En del blir labila och galna när dom dricker och det är absolut nödvändigt att par som
slåss när dom är fulla slutar att dricka tillsammans.
Citera
2019-04-02, 01:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Eftersom Ramberg bevisligen är rätt labil och otrevlig så kan man mycket väl tänka sig att han gjort något som liknar ett strypgrepp

Det låter nästan som om Ramberg är den mest otrevliga och labila människa som någonsin trampat på jordens yta, hans forna flickvän ses däremot inte som labil av vissa skribenter trots hennes möbel och glaskross i berusat tillstånd på 90-talet eller hennes snatteri med påföljande patetiska ursäkter 2011? Kan inte det i själva verket vara så att Ramberg är otrevlig mot de som förtjänar detta?

Citat:
men avgörande i sammanhanget är att han uppenbarligen inte genomfört ett reellt försök till strypning.

Om han hade velat strypa henne så hade han troligtvis klarat av det men nu finns det inga bevis för att han ens tänkt tanken.

Citat:
Det gör naturligtvis inte karln till en trevlig prick, men det är sådant som spelar roll i rättsammanhang.

För att han har dåligt rykte? Varför ska det spela roll i rättssammanhang? JN:s påstående om ett strypgrepp får nog ses som utslag av hennes vilda fantasi eller en lögn rentutav?

Citat:
Det är en avgörande skillnad helt enkelt om märken av strypning förekommer eller ej, särskilt när vittnen saknas. Man kan således, lite förenklat, säga som så att vare sig Ramberg eller Nilsson ljuger i frågan.

Bevisbördan ligger på den som anklagar och det är JN som framförde påståendet om ett strypgrepp, det är inte Ramberg som ska bevisa att han inte utfört ett sådant.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-04-02 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in