2019-03-30, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Åter till topic, bra.
Har du alltså läst domen? Där nämns alltså inte ryggskadan?
Jag undrar alltså helt ärligt eftersom det är helt avgörande i sammanhanget om misshandelsdomen pekar ut hennes ryggskada eller inte eftersom, såsom jag förstått dokumentären gör gällande, är den som i huvudsak orsakat hennes lidande och död.

Det nämns ingen ryggskada där.

En sak som jag fäste avseende vid i domen var att Ramberg medgav att han behandlat JN dåligt, men att hon ständigt misstänkte honom för otrohet vilket skapade en otrevlig stämning. Just detta att misstänka anrdra för otrohet är ett tecken på att vilja kontrollera andra. Det är också ett tecken på stor osäkerhet och labilitet.
Senast redigerad av HerrGickhan 2019-03-30 kl. 18:25.
Citera
2019-03-30, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Josefine hade ingen speciellt bra sångröst. Hon var dansbandssångare! Hon var inte heller någon bra skådespelerska typ normal. Hon gjorde bra ifrån sig med de förutsättningar hon hade men hon var ingen Alicia Vikander.

Vilket dansband var Josefine
sångare i?
Kan det ha varit många år sedan då
kanske.
Citera
2019-03-30, 18:33
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hela dokumentären är en partsinlaga och det är ingen tillfällighet att Metoo startar om igen. Bättre att bara hyllat Josefin Nilsson för sin sång än att utnyttja henne i den feministiska kampen. Men de var inte ute efter att hylla henne utan att åter igen hata män för att de är män!

Intressant synpunkt. Jag minns när jag hörde att hon dog att "det var ju oväntat". Hon var ju bara 46 år gammal. Många andra än mig undrade säkert. Hon var kanske inte bäst i världen, men hon var en lysande sångerska och sexig under 1990-talet. Många har vuxit upp med låten "älska mig".

Så hur skulle man ha gestaltat Josefin Nilssons liv och karriär utan att beröra misshandeln? Särskilt när hon blev så fysiskt förändrad på slutet.
Citera
2019-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det nämns ingen ryggskada där.

En sak som jag fäste avseende vid i domen var att Ramberg medgav att han behandlat JN dåligt, men att hon ständigt misstänkte honom för otrohet vilket skapade en otrevlig stämning. Just detta att misstänka anrdra för otrohet är ett tecken på att vilja kontrollera andra. Det är också ett tecken på stor osäkerhet och labilitet.

Nu har jag också kikat på domen. Nej, det finns absolut inget som går att koppla till ryggproblem på ett rimligt sätt i domen så om dokumentären eller andra antyder det sambandet ljuger de eller hittar på.

Det avgörande för misshandelsdomen är sparken i magen som anses bevisad. Det andra (strypgrepp, spark mot ben, brevknivsattack m.m.) lämnas utan bifall och är ytterst oklart, inga fysiska tecken e.t.c. Dessutom påstår även Örjan på likaledes oklara grunder att Josefin varit våldsam. Det låter när man läser det i sin helhet som ett våldsamt, skrikigt och svartsjukedränkt förhållande där det säkerligen utdelats slag från båda två men Örjan har i egenskap av man troligen slagit hårdare. Fylla finns med i bilden också.

Sedan är det lite trams om skadegörelse av småsaker som han fälls för. Även Josefin verkar ju slagit sönder saker men klarade sig undan skadestånd för det. Kanske var det hennes egna grejer hon slog sönder?
Senast redigerad av Varglig 2019-03-30 kl. 18:54.
Citera
2019-03-30, 18:51
Medlem
Citat:
Just detta att misstänka anrdra för otrohet är ett tecken på att vilja kontrollera andra. Det är också ett tecken på stor osäkerhet och labilitet.

Å andra sidan så är ett annat tecken på att vilja kontrollera andra (och således ett tecken på stor osäkerhet och labilitet, samt psykopati) att bara helt sonika misshandla de fysiskt. Typ, trycka in de i väggar, slå med knutna nävar o.s.v.

Jävligt bra argument där.
Citera
2019-03-30, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Å andra sidan så är ett annat tecken på att vilja kontrollera andra (och således ett tecken på stor osäkerhet och labilitet, samt psykopati) att bara helt sonika misshandla de fysiskt. Typ, trycka in de i väggar, slå med knutna nävar o.s.v.

Läs domen, det nyanserar bilden av en manlig förövare mot en värnlös kvinna. Inte för att det är rätt att slå ändå, och den som är starkast måste lägga band på sig men som sagt, det verkar varit ett rätt ömsesidigt härjande.
(FB) Skvaller om Josefin Nilsson? Avliden 2016-02-29 (Sammanfogad)
Senast redigerad av Varglig 2019-03-30 kl. 18:59.
Citera
2019-03-30, 18:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah

Jo det är ett jävla bra argument eftersom det är mycket ovanligare än folk vill göra gällande att det är rå misshandel i förhållanden. Det som då olika genusforskare försöker rida på är att ha kontrollen över partnern. De målar ensidigt ut mannen som den som vill kontrollera.

Att ständigt anklaga den andra för svartsjuka är ett kontrollerande sätt. Naturligtvis är det aldrig okej att slå någon, men om du läser domen inser du snabbt att det inte var fröken Nilsson som bara satt och tog emot.
Citera
2019-03-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldspade
https://minfil.com/Y4pdM4T5m0/Svea_h..._2154-98_1_pdf

--- Det jag finner intressant är att i domskälen för dessa misshandlar i Hovrätten framkommer att Örjan ”tillagt följande”. Detta innebär alltså att han i Hovrätten kommit med nya uppgifter, vilket enligt mig inte ger särskilt mycket trovärdighet. För mig framstår det snarare som att Örjan och hans advokat Tomas Martinsson analyserat tingsrättens dom och sedan ”rättat” historien för att passa Örjans ändamål... ----

Tack för domen.
Även Josefin ändrade sin historia i hovrätten. Är inte det rätt vanligt vid överklaganden?
Naturligtvis jobbar bådas advokater för att gynna sin klients intressen. Det avgörande är väl ändå hur de bevis som finns värderas av rätten. Det finns ju inga vittnen till själva dramat.
Citera
2019-03-30, 18:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Juridiskt sett är frågan helt klart död. Någon har redan ställt den på Lawline såg jag precis.

Rent generellt finns naturligtvis mängder med kroniska tillstånd som har en enda enskild orsak, tänk efter lite så inser du det, men det faller helt utanför ämnet.

Resning är väl inte omöjligt i och för sig?!?
Citera
2019-03-30, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks

Det är preskiberat står det på Lawline.
Citera
2019-03-30, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks

Resning på vilka grunder? Du vet inte vad du pratar om.
Citera
2019-03-30, 19:08
Bannlyst
Citat:
Resning på vilka grunder? Du vet inte vad du pratar om.

Jag menade allmänt, inte specifikt i just detta mål, när ni skrev att man inte kan dömas två gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in