2019-04-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hittade en video med en inspelning av en intervju med Josefin gjord år 2000 och det är ju bara 1 år efter domen i Hovrätten. Hon ser väldigt ledsen ut. Inte alls den där vanliga glada spralliga tjejen man är van att se. Hon är märkt av vad som pågår för då stalkas hon ju fortfarande av Ramberg.

Vill bara gråta när hon säger "sen kan man ju önska ibland att man skulle slippa en del för det dödar ju en liten bit av en också vad man nu är med om"

Josefin Nilsson år 2000: "Då dör en liten bit av en" - Nyheterna (TV4)
https://www.youtube.com/watch?v=4wc6D6-EzjI

Nämner hon ryggskadan där?
Det vore intressant för då finns den omnämnd tidigare än de två länkar jag angav.
Lägg gärna upp filmen/länka den på Youtube.
Citera
2019-04-01, 11:18
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Det kanske inte var Josefin Nilsson utan Lisa Nilsson. Hennes utseende stämmer bättre med vad jag minns av sångerskan i TV-programmet. Bilder på Josefin från 1990 är helt olika mot vad jag minns från TV-programmet.
Jag har nu fått bekräftelse från SVT att det var Lisa Nilsson och inte Josefin som medverkade i programmet om Evert Taube.

Jag mindes alltså fel och jag ber om ursäkt för att jag tagit upp tid utrymme pga. detta.
Senast redigerad av Den skamlöse 2019-04-01 kl. 11:35.
Citera
2019-04-01, 13:25
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Inte ens rätten ansåg att han hade rätt att slå!!!

Kan inte du visa upp just det avsnitt där rätten "ansåg" att Ramberg inte hade rätt att slå men att JN hade rätt att slå sönder hans möblemang?

Citat:
Dessutom anmälde aldrig Ramberg detta så varför drar du upp det?

Han tog kanske hänsyn till att JN var berusad, i psykisk obalans eller så fanns det någon annan anledning? Varför inte fråga Ramberg själv? Det är bara att maila karln.

Citat:
Nej det handlade inte om att försvara hans egendom men väl hans stora EGO för det var under hans värdighet att Josefin gjorde slut. Han ville ha kontrollen över allt.

Ramberg borde kanske haft lite mer kontroll, hon slog ju sönder hans möbler osv i ett vansinnesutbrott och det kostar stora pengar att ersätta detta pga en berusad kvinnas bärsärkagång? Du måste i princip vara tokig som försvarar en vettvilling som krossar möbler?

Citat:
Nej går man till läkare först 5-6 dagar efter strypgreppet så är nog spåren borta.

Nej det är dom inte. Den mest sannolika förklaringen är att JN ljög om detta strypgrepp. Du känner kanske till att kvinnor kan ljuga i rättsliga sammanhang? Mened tex är ett vanligt kvinnobrott.

Citat:
Han ströp dessutom på ett sånt sätt att det inte gjorde ont men han gjorde klart för Josefin att trycker jag här så dör du... och hon svimmade av.
Ja trycker man på halspulsådern blir det inga blåmärken.

Du är ingen läkare eller sakkunnig och bör inte yttra dig om detta, dessutom så avvisade hovrätten påståendet att ett strypgrepp ägt rum eftersom rättsläkare ej kunde påvisa spår av detta.

Mvh/L
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2019-04-01 kl. 13:27.
Citera
2019-04-01, 14:06
Bannlyst
Är det konstaterat att fröken Nilsson hade psykiska besvär och missbruksproblem? Var detta före eller efter Ramberg?
Citera
2019-04-01, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Är det konstaterat att fröken Nilsson hade psykiska besvär och missbruksproblem? Var detta före eller efter Ramberg?
Kvinnomisshandel,hot och förföljelse brukar efterlämna spår, så på goda grunder antar nog de flesta att Josefin ådrog sig skador på fysiska o psykiska plan, när hon misshandlades, kan skadorna visa sig
och förvärras med tiden.
Det tycks som om en del inte förstår att allt dåligt som kroppen utsätts för, det kommer att visa sig i framtiden, en kropp som misshandlats, kan uppvisa sådana krämpor som drabbade Josefin.
Alla problem tycks ha uppstått i och med relationen med Ö.R.
Han fortsatte att förfölja henne även efter domen.
Senast redigerad av moshes 2019-04-01 kl. 15:25.
Citera
2019-04-01, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agnetax
Så fort man ifrågasätter Josefins beteende, så får man frågor som "är du sjuk i huvudet?" och "försvarar du en misshandlare?".

Allmänheten har tyvärr ingen som helst aning om hur hon själv betedde sig.
Men kände du henne ?
du förstår, de som kände henne beskriver henne på ett fint sätt.
Det finns så klart alltid personer som vill svartmåla brottsoffer, vilka orsaker som styr svartmålningen är ju olika.Om du kände henne så kan du förklara lite mer, annars är påståendet bara svartmålning utan substans. Hon var mycket uppskattad o omtyckt av allmänheten.
Senast redigerad av moshes 2019-04-01 kl. 16:08.
Citera
2019-04-01, 18:39
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Men kände du henne ?
Det finns så klart alltid personer som vill svartmåla brottsoffer, vilka orsaker som styr svartmålningen är ju olika.Om du kände henne så kan du förklara lite mer, annars är påståendet bara svartmålning utan substans. Hon var mycket uppskattad o omtyckt av allmänheten.
Ja Josefin var omtyckt och det kan man inte beskylla Ramberg för precis. Han var fruktad av sin omgivning och dom som gick emot honom fick känna på det.
Det är ju inte på grund av Josefin han numera inte får jobba på Dramaten.
Det är för att när Josefins historia kom ut så vågade flera äntligen öppna munnen.

Frågan är varför dom inte gjorde det tidigare? Svaret har vi redan. Usla chefer som blundade för allt och ignorerade alla klagomål som kom mot Ramberg.
Sen har vi rädslan från dom kvinnor som drabbades av hans "humör". Dels rädslan för att han skulle bli våldsammare och rädslan för att inte få fler jobb då han var i toppen av hierarkin på Dramaten.

Hittade detta från någon som inte kände någon av dom i namninsamlingen Bojkotta Dramaten!
Jag är född i Sthlm och varit dansare. Satt bredvid både Örjan och Josefin på en fest. Där han var otrevlig och dryg mot Josefin mig och mot den som höll festen. Så det förvånar mig inte alls att han tror att han är förmer än andra och ja jag tycker att han ska bli straffad för det han gjort. Det är INTE rätt att lever loppan och går fri. Jag har sett han få sin lägenhet uppfixad av Lollo Carten tror jag det vad och tyckte i mitt stilla sinne att bättre människor kunde de ha valt. Stärnorna på slottet ett annat fel val medan Josefin led. Så bort med honom from tiljorna på Dramaten. Jag tror att han har fortsatt göra illa också där. De kan inte vara blinda.
https://www.skrivunder.com/bojkotta_dramaten
Citera
2019-04-01, 18:49
Bannlyst
Citat:
Kvinnomisshandel,hot och förföljelse brukar efterlämna spår, så på goda grunder antar nog de flesta att Josefin ådrog sig skador på fysiska o psykiska plan, när hon misshandlades, kan skadorna visa sig
och förvärras med tiden.
Det tycks som om en del inte förstår att allt dåligt som kroppen utsätts för, det kommer att visa sig i framtiden, en kropp som misshandlats, kan uppvisa sådana krämpor som drabbade Josefin.

Jag undrade om Josefin hade psykiska besvär och/eller missbruksproblematik?

Citat:
Men kände du henne ?

Nej, jag kände inte henne, men jag tycker det är viktigt att belysa saken ur ett objektivt perspektiv. Att ÖR var en skithög, hindrar ju inte att hon var ett psykfall.
Citera
2019-04-01, 19:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Marie Nilsson Lind säger i SVT Morgon ungefär:

- Det är så mycket som inte kommit fram än.

och
- När han hotade henne fem år senare, det... det knäckte henne. Det var då hon fick livvakter.
Helt rätt, det är mycket som inte har kommit fram ännu och det beskrivs i en lång låst artikel.
Citerar delar av artikeln. Ni som har Premium kan läsa hela.

Teaterstjärnornas svek mot Josefin Nilsson efter misshandeln
Publicerad 30 mars 2019
Chefernas uppmaning: polisanmäl inte
Josefin Nilsson berättade om Dramaten-skådespelarens övergrepp och hur kolleger svek henne.
– Det var många som tyckte om honom och valde då det perspektivet, säger Sundström. Jag vet ju att det var människor som sa det till Josefin, vilken sida de valt. De var människor med maktpositioner inom teatern.

Chefer?
– Du kan ha maktpositioner utan att vara chef. Om du är en väldigt dominerande människa inom ett område får du makt, även om du formellt inte är chef. Som om du är en väldigt framstående skådespelare.

De sa att de valt hans sida?
– Ja, hans bild av saken. Det gjorde henne rädd. Och man kunde berätta det på olika sätt, även genom att inte prata med henne längre. Att inte hälsa på henne. Att markera att vi inte tycker om det. Det var hennes ord. Och jag har ingen anledning att betvivla det för det var inget som hon sa i första vevan.
– Och hon var uppmanad av vissa teaterchefer att inte gå till polisen för att det bara blir tråkiga skriverier. Enligt Josefin blev hon uppmanad att inte anmäla vissa överträdelser mot besöksförbudet.

– Jag fick många idolskap krossade när jag läste hennes bok. Människor som jag beundrat... jag kände mig lurad, säger Tho*** Sundström.
– Det var en oerhört skakande berättelse.

Var det något som skakade om dig extra mycket när du läste den?
– Ja, omvärldens oförmåga att se vad som händer i en relation som går åt helvete. Och inte minst alla dessa människor som fanns i deras närhet, som fanns nära inpå dem, skådespelare och teaterchefer, som inte förmådde att förändra något.
https://www.expressen.se/noje/teater...r-misshandeln/
Citera
2019-04-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
...
Nej det är dom inte. Den mest sannolika förklaringen är att JN ljög om detta strypgrepp. Du känner kanske till att kvinnor kan ljuga i rättsliga sammanhang? Mened tex är ett vanligt kvinnobrott.

Du är ingen läkare eller sakkunnig och bör inte yttra dig om detta, dessutom så avvisade hovrätten påståendet att ett strypgrepp ägt rum eftersom rättsläkare ej kunde påvisa spår av detta.

Eftersom Ramberg bevisligen är rätt labil och otrevlig så kan man mycket väl tänka sig att han gjort något som liknar ett strypgrepp, men avgörande i sammanhanget är att han uppenbarligen inte genomfört ett reellt försök till strypning.

Det gör naturligtvis inte karln till en trevlig prick, men det är sådant som spelar roll i rättsammanhang. Det är en avgörande skillnad helt enkelt om märken av strypning förekommer eller ej, särskilt när vittnen saknas. Man kan således, lite förenklat, säga som så att vare sig Ramberg eller Nilsson ljuger i frågan.
Senast redigerad av Varglig 2019-04-01 kl. 20:00.
Citera
2019-04-01, 19:55
Medlem
Citat:
och förvärras med tiden.

Ja, det är vad dokumentären vill lura dig att tro.
Det psykiska lämnar jag därhän, sådana samband är i princip omöjliga att fastställa.
Däremot finns det inget som tyder på att ryggskadan har samband med misshandeln. Det är fascinerande hur denna "sanning" återupprepas gång på gång och okritiskt trots att det inte finns något alls som stödjer påståendet.
Senast redigerad av Varglig 2019-04-01 kl. 20:00.
Citera
2019-04-01, 19:57
Medlem
Mickeavensiss avatar
Angående Josefin Nilsson som hade så ont och gick bort, hon vet vi hade blivit misshandlad av sitt ex men vi vet inte om det var av det hon gick bort, förstorat hjärta var dödsorsaken, nu var hon Josefin så då håller 99.99 procent av alla henne för för sitt hjärta och beskyller hennes ex för allt.Lite oförskyllt känns det som minst sagt, var 20 år sedan misshandlen ägde rum visst kan ju gett bestående ärr och skador men knappast troligt det var det som tog död på henne, levde ett hårt liv förmodligen och var ju en höftoperation som hon gjorde senast.Låter vagt allt och att allt skylla på en gammal ex känns sinnessvagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in