2019-04-01, 19:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, fast ju fler som svarar SD desto starkare blir väl i alla fall Hidings misstankar.

Vem som helst kan droppa vilka namn som helst vid en sådan fråga. Om ett vittne skulle nämna ett namn så följer följdfrågor på det; "varför tror du det?", "kan du berätta mer om denna personen?", och liknande. Svaret på sådana frågor kan då leda till flera olika slags utredningsåtgärder från utredarnas håll. Sen huruvida de åtgärderna stärker en eventuell misstanke eller inte, går ju inte att svara på, då det är hypotetiskt.

Men nej. Att ett namn nämns under förhör kan inte i sig bara stärka en misstanke. Eller försvaga en annan. Om det var det du syftade på.
Senast redigerad av Netherworld 2019-04-01 kl. 19:15.
Citera
2019-04-01, 19:14
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skulle inte dina misstankar öka om majoriteten av BO:s umgängeskrets pekade finger mot en och samma person som varandes skyldig?

Vi bör nog skilja på vad en allmänhet anser är misstänkt, och vad som juridiskt en åklagare förhåller sig till är att anse som stärkande bevisning för en misstanke.
Citera
2019-04-01, 19:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vi bör nog skilja på vad en allmänhet anser är misstänkt, och vad som juridiskt en åklagare förhåller sig till är att anse som stärkande bevisning för en misstanke.
Kanske du i så fall kan förklara skillnaden för oss oinvigda?
Citera
2019-04-01, 19:30
Medlem
Citat:
Skulle inte dina misstankar öka om majoriteten av BO:s umgängeskrets pekade finger mot en och samma person som varandes skyldig?

Å andra sidan så pekar hela MGMs bekantskapskrets på någon annan än MGM så Hiding får i alla fall göra jobbet själv! Eller?
Citera
2019-04-01, 19:36
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Å andra sidan så pekar hela MGMs bekantskapskrets på någon annan än MGM så Hiding får i alla fall göra jobbet själv! Eller?

Nej, det gäller bara BO:s umgängeskrets. Sedan ska det givetvis finnas annan bevisning, jag sa inte att vittnena ska väcka misstankar utan öka misstanken som redan finns. Det är ju viss skillnad.
Citera
2019-04-01, 20:11
Medlem
Citat:
Nej, det gäller bara BO:s umgängeskrets. Sedan ska det givetvis finnas annan bevisning, jag sa inte att vittnena ska väcka misstankar utan öka misstanken som redan finns. Det är ju viss skillnad.

För att ett vittne tror att någon är skyldig höjer väl inte misstanken om de inte har något som styrker deras tro?
Citera
2019-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etthuspalandet
Har följt tråden ganska bra och kände henne ytligt. Jag hade en kontakt med henne på messinger under kvällen då hon försvann, sista som hon skrev var 22:47. Är säker på att de var hon som skrev men såg meddelandet först dagen efter.
Citat:
Ursprungligen postat av Etthuspalandet
http://www.bilddump.se/bilder/20180621185124-81.233.101.151.jpg

Korrekt tid är 22:49, inte 22:47 som jag råka skriva tidigare

Postaren och den ytliga/ytlige bekanta Etthuspalandet hade kontakt
med LW kl. 22:49 måndag kväll den 14/5. Tyvärr fungerar ej bildumpen längre.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Det är jag som säger att det finns en grupp personer (Norgeresan) som hade kontakt med LW 23:09.
Om det är sista vet vi inte, men sista kända av oss här på FB.
SD hade digital kontakt med LW tidigare under kvällen, exakt när vet jag inte.

Vad SD:s kontakt innehöll vet vi inte, men enligt uppgift från en närstående till honom vare det inget hotfullt från hans sida, eller hennes.

Inriktningen mot SD kom inom hennes familj och då troligen exman (SPEKULATION).

Enligt EGT hade någon/några i Norge-gruppen kontakt med LW kl. 23:09,
om det är trovärdigt kan jag ej bedöma.

Hur var det, har Moralensväktare skrivit att LW:s sista (kända)
digitala kontakt var med SD på mordkvällen?

Kan någon uppdatera mig om vilka som skulle med på Norgeresan?
JH, B*hold*rX är den ende jag kommer ihåg av gruppen.

Dessutom undrar jag - liksom postaren Hemma97322 - ifall någon
vet vem Stefa* Östma* är? Han hade kontakt med Lena kl. 22:49 på
mordkvällen. Skulle han med på Norgeresan? Hittar inga svar i tråden
på dessa frågor. Stefa* är vän med JG på Facebook.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
En del har ju funderingar på JG. I geocachgruppen på fejjan hade några startat en grupp där man frivilligt kunde anmäla sig till att leta efter Lena. JG var snabbt framme och hänvisade till Missing People istället. Helt klart rätt väg att gå, men varför var just han så snabb om att tala om det? Ville han inte folk skulle leta? Visste han var kroppen låg?

En Stefa* Östma* (*=n) skriver: ”Jag hade kontakt med Lena 22:49 på måndagskvällen. Mitt meddelande till henne 06:06 på tisdagsmorgonen är fortfarande oöppnat. Polisen är meddelad om detta.

Det jag tänker är att stefa* måste haft messengerkontakt med henne, då hon inte hade iPhone, annars syns det inte huruvida sms är mottagna/lästa.

Vem är denne stefa*?
Varför hade han kontakt med henne så pass sent på kvällen? Och så tidigt på morgonen? Var han med på osloresan?
Stefan är vän med JG på fejjan.

Chatt, är det likande sporadiska meddelanden på messenger? Eller att ha flera konversationer på messenger? Folk chattar väl idag inte i samma bemärkelse som förr?
Citera
2019-04-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Finns väl inget som säger att det händer så pass lite på måndagskvällarna så att kortleken redan ligger på bordet , om ifall att kvällen blir utan orosmoment hos polisen ?? Eller ?
Bara en fundering ?

Lite otrevligt att ett kvinnoskrik sållas bort , och att en man promenerandes på motorvägens vägren också gås förbi !? ( spekulation )

Tänker att kvinnoskrik kan ju vara en pågående våldtäkt , och en person på motorvägen kan ju i värsta fall vara en suicidbenägen person , så man undrar vem som ”valde bort ” att åka på dessa två observationer, hos Örebropolisen ?
En vanlig måndagskväll .....

Det här med pokerafton va en aningens liite ironi.
Springare fick skit för att han anordnat pokerkvällar i rum där det
fanns tillgång till utredningar som va under sekretess.

Hade dom bara kopplat samman LWs försvinnande med nattskriken så
fanns det goda chanser till att LW påträffats redan under tisdagen.

Klantarna har ju missat allt.
Citera
2019-04-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det här med pokerafton va en aningens liite ironi.
Springare fick skit för att han anordnat pokerkvällar i rum där det
fanns tillgång till utredningar som va under sekretess.

Hade dom bara kopplat samman LWs försvinnande med nattskriken så
fanns det goda chanser till att LW påträffats redan under tisdagen.

Klantarna har ju missat allt.

Håller fullständigt med. Att man inte reagerar över dalaans
112-samtal över de hemska skriken samt även bilbärgarens
inringning och kopplar ihop dessa, samt dessutom
tisdagsmorgonens samtal från Lenas familj - i närheten
av de två inringande samtalen - att hon var försvunnen,
det är så bedrövligt och urbota nonchalant.

En måndagkväll/natt torde ej belastningen ha varit alltför stor
och hårt belastad på Polisen i Örebro så att man inte kunnat
skicka ut en bil med två poliser. Man kan ju verkligen ifrågasätta
dess kompetens. Inte alls underligt att det är flera postare
som tror att mordet ej kommer att klaras upp på grund av
det. Det vore en skandal i så fall.

Men jag hoppas forfarande, främst för Lenas familj att de
ska få ett avslut. Och givetvis att inte en mördare skall få
gå lös i samhället.
Citera
2019-04-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chica16
Jag har svårt att se att TR som satt misstankegraden skulle basera sitt beslut på vad vittnen anser/ tror utan grundar det nog på information som framkommit. Utredningsansvariga baserar inte heller sin misstanke på vad folk anser/ tror, de ser ju till fakta, information och bevisning. Vi = allmänheten har ju väldigt lite information om fallet vilket är helt som det ska vara!

Carinah78, tror du att ett olöst brott beror på dåligt polisarbete?
Tingsrätten har ju satt standard här: det framlagda materialet rörande SD nådde inte ens upp till 'sannolika'.

Men nu var det inte just den delen saken gällde, utan hur Polisens utredare kan ha blivit "förförda" av mängden utpekanden de mött när de ställt riktade frågor. Riktade mot SD.
Mitt tips: Gå gärna tillbaka i tråden och se vad det är vi diskuterar. Det blir ofta bättre att ha översikt innan man klafsar in i en diskussion.

Din avslutande fråga:
-Tja, vad tycker du själv? Tar vi det här polisarbetet som utgångspunkt för att kika närmare på, landar vi i ett kallt konstaterande.
Under fyra dygn låg en mördad trebarnsmamma död bara ett stenkast från sitt hem. Polisen hittade henne inte.
Det var folket som efter fyra heta majdygn fann henne, inte Polisen. Brottet är fortfarande olöst.
Frågor på det?
Citera
2019-04-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tingsrätten har ju satt standard här: det framlagda materialet rörande SD nådde inte ens upp till 'sannolika'.

Men nu var det inte just den delen saken gällde, utan hur Polisens utredare kan ha blivit "förförda" av mängden utpekanden de mött när de ställt riktade frågor. Riktade mot SD.
Mitt tips: Gå gärna tillbaka i tråden och se vad det är vi diskuterar. Det blir ofta bättre att ha översikt innan man klafsar in i en diskussion.

Din avslutande fråga:
-Tja, vad tycker du själv? Tar vi det här polisarbetet som utgångspunkt för att kika närmare på, landar vi i ett kallt konstaterande.
Under fyra dygn låg en mördad trebarnsmamma död bara ett stenkast från sitt hem. Polisen hittade henne inte.
Det var folket som efter fyra heta majdygn fann henne, inte Polisen. Brottet är fortfarande olöst.
Frågor på det?

TR kunde ha helt avfört misstanken så som du uttrycker dig, standard, är inte helt korrekt.
Sorry att jag klafsar in i diskussionen, men vet du säkert att polisen har ställt riktade frågor eller är det något som skrivits i tråden och blivit en sanning för dig?
Att de inte hittade henne tidigare är ledsamt men betyder inte på dåligt polisarbete.
Jag har inga frågor på att brottet är olöst, men du svarade inte på min frågan om att ett olöst brott betyder dåligt polisarbete?
Citera
2019-04-01, 21:39
Medlem
Citat:
Jag förstår ärligt talat inte varför det ska vara ett sådant problem att man försvarar rätten att alla anses oskyldiga till dom faller.
Det är inte SD man försvarar utan de mänskliga rättigheterna.

Är det ok om folk härinne använder samma begrepp som polisen: misstänkt gärningsman (eller misstänkt mördare)? Bara så att vi slipper korrigera varandra hela tiden.
Senast redigerad av VigosRos 2019-04-01 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in