2018-07-10, 08:34
Medlem
LW:s mobil är inte kritisk att hitta om det är SD som är GM, dom har hans.
Även om han raderat och lagt in massa biler så kan man idag återskapa även överskriven data i stor utsträckning.
Ett ledande labb för detta finns i Norge. Tekniken är dock tidskrävande.
Citera
2018-07-10, 08:40
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Ett flertal loggar på hemmaplan igår, så han är nog ändå kvar på svensk mark. Tycks (trots allt) ha haft det goda omdömet att undvika klämkäcka selfies denna gång.

Inga selfies?! Då bryter han ju helt klart ett mönster som han följt i åratal, vad jag förstår. Detta för SD typiska beteende präglat av rikligt med selfies och tillhörande självcentrerade och glättiga texter är det jag uppfattar mig ha sett exempel på tidigare i forumet. Hur författar han sig nu i t.ex. geocacheforum, någon som vet? Varför stannar han hemma om HD (vad det verkar) är i Spanien? Undrar om barnen rest med mamma och släkten, om HD nu har gett sig iväg förstås.
Citera
2018-07-10, 08:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Funderat på händelseförloppet. Moralensväktare gick tidigt ut med att dom hittat blod i och utanför LW:s bostad och detta var anledningen till att dom utökade avspärrningen kring hennes hus.
Vidare skrev hen att 2 barn låg och sov.

Till er som vill ha SD som huvudmisstänkt, tänker jag följande:
Efter tidigare konversation under kvällen, så går SD hem till LW.
(Skulle hon ha besök inne så skulle hon NOG inte suttit och chattat, i alla fall inte i någon större utsträckning).
Arg GM p.g.a nått, ger LW en rak höger eller liknande. Blod som droppar både inne och ute är troligen näsblod i den mängden och inga skador på GM:s hand.

Hände troligen utanför (blod ute). GM går iväg, hon går in (blod inne), tar nått för näsan och sen skor. Går/springer ikapp GM och når honom i svängen vid planket.

OM det är SD, varför går han ditåt? Jo, han kanske vill runda kvarteret istället för att gå direkt hem och passera HD:s bostad.

Det som talar emot att dom hittat blod hos LW är att polisen borde direkt slagit på stora trumman om människorov och startat pejling av mobilen.
OK, dom såg det inte direkt (dom verkar ha utökat avspärrningen senare).
Då borde dom spärrat av hela gatan och spårat blodet?! Nått känns inte rätt med informationen om blod...?!

Var det verkligen Moralensväktare som skrev om blodet i LW:s lägenhet? Hittar inga inlägg om det, länka gärna.
Citera
2018-07-10, 09:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Var det verkligen Moralensväktare som skrev om blodet i LW:s lägenhet? Hittar inga inlägg om det, länka gärna.
Ja, det var 'Moralensväktare' som skrev om blodspår i och utanför LW:s bostad:
Senast redigerad av Draifos 2018-07-10 kl. 09:27.
Citera
2018-07-10, 09:43
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag vill iofs minnas att åklagaren nämnde att han formellt inte hade försetts med några restriktioner? Någon annan här kanske minns mer.

Inga restriktioner enligt Örebro TR.
Citera
2018-07-10, 09:57
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Någon teknisk bevisning har det nog inte trillat in, det borde man ha läckt till media i så fall. Men om det är som 'Moralensväktare' skriver, att polisen skall börja konstruera "indiciekedjor", då kan det ju sluta precis hur som helst. Några hjälpsamma vittnen på det så kan det säkert bli ett åtal. Det här blir spännande att följa.

Jodå, vissa svar från NFC har ju kommit nu, enligt NA. Kolla bakåt här i tråden (inlägg från kl 20.51 någonting tror jag det var, igår) om du vill ha citat ur artikeln.

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa
Citera
2018-07-10, 10:01
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Antalet klämkäcka bilder kanske minskar om han är ensam och geocachar. Han behöver då inte visa fru och hennes föräldrar en hysterisk glättighet ifall de åkt till Spanien. Oavsett om han är skyldig eller inte, så kan man förstå vilken anspänning situationen skapat i honom.

Stämmer det att avspärrningar hävts hos SD, kan han nu få vara hemma påpassad av grannar och nyfikna. Det är nog med skapligt pressande. Även om den räkan vill framstå som en stålman och kanske har ett smort munläder, så flåsar inkommande resultat i nacken.

Är han skyldig så pluggar han nog in svar till eventuella frapperande bevis som t ex offrets blod på oförklarliga ställen. Tänker på EGT:s tokiga förslag om att GM kan hävda att de haft sex och att det är mensblod.

Jag tror inte på att hon frivilligt skulle ge sig i lag med SD. Det var nog finito från hennes sida och DET ihop med att hon träffat en klart snyggare stålman, kan ha fått SD att se rött.

Det stämmer. Jag har sett det med egna ögon. LWs radhus dock ff avspärrat.

Ingen hemma hos SD eller HD igår kväll.
Citera
2018-07-10, 10:16
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Inga selfies?! Då bryter han ju helt klart ett mönster som han följt i åratal, vad jag förstår. Detta för SD typiska beteende präglat av rikligt med selfies och tillhörande självcentrerade och glättiga texter är det jag uppfattar mig ha sett exempel på tidigare i forumet. Hur författar han sig nu i t.ex. geocacheforum, någon som vet? Varför stannar han hemma om HD (vad det verkar) är i Spanien? Undrar om barnen rest med mamma och släkten, om HD nu har gett sig iväg förstås.

Från SDs logg igår:

Caches Found6486
Found it Found it 07/09/2018
"Första tanken när serien handlar om saker man finner i köket, och denna har det namn den har så tänker jag på att det kan bli barnförbjudet. En naken karl. Funderade sedan vad CO kan ha velat göra sig av med till en cache med det namnet, och som notorisk testläsare gissar jag rätt. Det här föremålet brukar inte rankas högt! TFTC

I kalender och väderprognos stod det semesterdag och perfekt väder för en sväng i naturen på förmiddagen. Såg ut ett fint område och ställde klockan på 06. Lite förvecklingar gjorde att klockan blev bortåt 8 innan Olof styrdes västerut mot de älskade Kilsbergens rand. Det blev en alldeles lagom tur med ca 20 fynd, varav de allra flesta klart roligare och finare än snittet man upplever. Naturen var stundtals betagande, och stundtals halvtrist som brukad skog ofta kan vara. Frukost i naturen, faktiskt i T5-position, sol utan hetta och fina gömmor gjorde detta till en minnesvärd förmiddag. Tyvärr lämnade även de aggressiva och blodtörstiga myggen en hel del spår och minnen för ett par dagar framöver. Tack Latorp för upplevelsen"

HD har inte loggat någon cache på ca en vecka.
Citera
2018-07-10, 11:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Från SDs logg igår:

Caches Found6486
"Första tanken när serien handlar om saker man finner i köket, och denna har det namn den har så tänker jag på att det kan bli barnförbjudet. En naken karl. Funderade sedan vad CO kan ha velat göra sig av med till en cache med det namnet, och som notorisk testläsare gissar jag rätt. Det här föremålet brukar inte rankas högt! TFTC

I kalender och väderprognos stod det semesterdag och perfekt väder för en sväng i naturen på förmiddagen. Såg ut ett fint område och ställde klockan på 06. Lite förvecklingar gjorde att klockan blev bortåt 8 innan Olof styrdes västerut mot de älskade Kilsbergens rand. Det blev en alldeles lagom tur med ca 20 fynd, varav de allra flesta klart roligare och finare än snittet man upplever. Naturen var stundtals betagande, och stundtals halvtrist som brukad skog ofta kan vara. Frukost i naturen, faktiskt i T5-position, sol utan hetta och fina gömmor gjorde detta till en minnesvärd förmiddag. Tyvärr lämnade även de aggressiva och blodtörstiga myggen en hel del spår och minnen för ett par dagar framöver. Tack Latorp för upplevelsen"

Av en annan av HD's nära anhöriga (ej den som är i Spanien) framgår av en logg att HD tycks vara i hemtrakten igår/idag på födelsedagsutflykt aka. cachehunting vid ett historiskt kulturminne i örebroområdet. (Troligtvis är det den anhöriga som fyller år).

(HD loggar dock ej själv, kan tänkas hon vill ligga lågt på olika sociala medier).
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-07-10 kl. 11:09.
Citera
2018-07-10, 11:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jodå, vissa svar från NFC har ju kommit nu, enligt NA. Kolla bakåt här i tråden (inlägg från kl 20.51 någonting tror jag det var, igår) om du vill ha citat ur artikeln.

https://www.na.se/logga-in/nya-svar-fran-nfc-om-hjarstamordet-kommer-nya-grejer-hela-tiden-vi-maste-titta-vidare-pa
Jag ifrågasätter inte alls uppgifterna om att det har kommit "vissa svar" från NFC. Det jag tvivlar på är att det skulle finnas resultat som pekar mot SD. Det hade vi nog hört i så fall.
Senast redigerad av Draifos 2018-07-10 kl. 11:29.
Citera
2018-07-10, 11:19
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Från SDs logg igår:

Caches Found6486

Tusen tack för texterna och infon Hmmm, ”semesterdag” skriver han. Han kan väl inte ha arbetat dessförinnan, åtminstone inte efter att han släpptes från häktet? Jag får en känsla av att SD börjat tona ner sin offentliga ”skrytskrift” väsentligt. Jag kan ha fel. HD har alltså inte loggat något på en vecka. Undrar om hon är i ”Picasso-landet”?
Citera
2018-07-10, 11:20
Medlem
En del har ju funderingar på JG. I geocachgruppen på fejjan hade några startat en grupp där man frivilligt kunde anmäla sig till att leta efter Lena. JG var snabbt framme och hänvisade till Missing People istället. Helt klart rätt väg att gå, men varför var just han så snabb om att tala om det? Ville han inte folk skulle leta? Visste han var kroppen låg?

En Stefa* Östma* (*=n) skriver: ”Jag hade kontakt med Lena 22:49 på måndagskvällen. Mitt meddelande till henne 06:06 på tisdagsmorgonen är fortfarande oöppnat. Polisen är meddelad om detta.

Det jag tänker är att stefa* måste haft messengerkontakt med henne, då hon inte hade iPhone, annars syns det inte huruvida sms är mottagna/lästa.

Vem är denne stefa*?
Varför hade han kontakt med henne så pass sent på kvällen? Och så tidigt på morgonen? Var han med på osloresan?
Stefan är vän med JG på fejjan.

Chatt, är det likande sporadiska meddelanden på messenger? Eller att ha flera konversationer på messenger? Folk chattar väl idag inte i samma bemärkelse som förr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in