Citat:
Ursprungligen postat av
NiklasLo
Någon som skulle kunna komma med lite tips och synpunkter kring min fondportfölj?
Just nu ser min ut såhär och sparar 3500 kr/månad.
Avanza Zero 25%
Avanza Global 25%
Avanza Emerging Markets (Tidigare Access Asien) 15%
Core Ny Teknik A 12,5%
Avanza Auto 4 12,5%
Pacific Precious A 10%
Är detta en portfölj med lång tidshorisont (10+ år)? Eller är du åtminstone beredd på stt du kan förlora pengar i perioder? Det är hög exponering mot aktier, vilket är bra om du vill ha maximal avkastning men dåligt om du ska använda pengarna snart. Jag utgår från att tidshorisonten är lång och i så fall ligger du rätt bra till med den här portföljen! Den är något man kan köpa och behålla länge, men glöm inte att ombalansera en gång om året så att inte risken springer iväg över tid.
Med det ur vägen finns det en uppenbar förbättring och några mindre kommentarer.
Kasta Avanza Auto 4. Den tillför absolut ingenting och är onödigt dyr. Min gissning är att du inte ens vet varför du valt fonden. Avanza Auto är en samling fonder som ingen borde ha. Vill man ha en blandfond för att man inte vill göra något själv så kan man ta Swedbank Robur Access Mix eller gå all-in i Lysa.se, båda med lägre avgift. Har man som du en portfölj så kan man skippa blandfonder helt och istället välja en egen blandning av aktiefonder och räntefonder. Så för dig skulle jag säga att du kan skaffa 10% i AMF Räntefond Lång och putta in 2,5% mer i Avanza Global. Då har du i princip en 90/10-portfölj.
Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen. Därför är mina övriga kommentarer att du har för stor vikt i Sverige, att Core Ny Teknik är överskattad och att guld är en helt menlös investeringsform.