2019-04-01, 02:09
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Har ett tänkt kapital på 50000-100000kr som jag tänker investera i aktiefonder där jag tänkt ta 10k från mitt nollräntekonto och lägga in detta i aktiefonder per månad. Men tills dess så ligger dom ju bara och ''skräpar'' utan någon ränta. Vilken fond borde jag stoppa dessa pengar i tills allt gradvis åker in på aktiefonder?

Spartiden blir alltså drygt 1 år. Kan tänka mig förluster på upp till drygt -5% samt runt -10% i något ''börsskräcks-scenario''

Letar helst efter något där man exponeras mot dollarn istället för kronan. Och ja, med ''valutaspekulationer'' så kan jag ju förstås förlora mera än 5-10% men tänkte att vi kan bortse från denna risk nu. Pluspoäng om denna fond kommer stå sig bra mot en börskrasch samt globalkris.

Vad har ni för tankar på Pacific precious baserat på kriterierna ovan, samt andra förslag?
Citera
2019-04-01, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sT3AK
Målet med denna fondportfölj är maximerad riskjusterad avkastning på 5-15 år.
Fondportföljen utgör i dagsläget 30% av mitt investerade kapital, har utöver det 15% på sparkonto med 1.24% ränta och resterande 55% i aktier, främst svenska investmentbolag. Portföljen är också belånad till 4%. Tanken är att inte längre fylla på med aktier och likvider utan månadsspara i denna fondportfölj.

Fondportföljen ser i dagsläget ut såhär:

Globalt - 35% | Avanza Global 25% | Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri 10%
Tillväxt - 30% | Avanza Emerging Markets 7%| Swedbank Robur Access Asien 23%
Sverige - 25% | PLUS Småbolag Sverige Index 10%| Skandia Sverige Exponering 15%
Ädelmetaller - 10% | Pacific Precious A 10%

Tankarna bakom fördelningen:
Avanza Global ~ känns som en bra bas i portföljen, därav störst exponering
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri ~ Istället för 35% Avanza Global så kryddar jag till det med lite högre risk
Avanza Emerging Markets ~ Tror på ökad medelklass i tillväxtmarknader
Swedbank Robur Access Asien ~ Tror att tillväxten i Asien kommer slå västvärlden
PLUS Småbolag Sverige Index ~ svenska "småbolag" har presterat väldigt bra historiskt och jag tror de kommer fortsätta så
Skandia Sverige Exponering ~ SIX Portfolio Return Index är ett index jag vill vara exponerad mot
Pacific Precious A ~ Guld har historiskt haft en bra avkastning, ska agera lite krockkudde då guld tenderar att inte korrelera med aktiemarknaden

Har ni några synpunkter på upplägget eller fördelning, kommentera gärna. Tackar aldrig nej till input!

Jag byter själv ut access Asien mot Avanza EM då du får allt av access Asien i EM till lägre avgift, annars gillar jag det

Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Har ett tänkt kapital på 50000-100000kr som jag tänker investera i aktiefonder där jag tänkt ta 10k från mitt nollräntekonto och lägga in detta i aktiefonder per månad. Men tills dess så ligger dom ju bara och ''skräpar'' utan någon ränta. Vilken fond borde jag stoppa dessa pengar i tills allt gradvis åker in på aktiefonder?

Spartiden blir alltså drygt 1 år. Kan tänka mig förluster på upp till drygt -5% samt runt -10% i något ''börsskräcks-scenario''

Letar helst efter något där man exponeras mot dollarn istället för kronan. Och ja, med ''valutaspekulationer'' så kan jag ju förstås förlora mera än 5-10% men tänkte att vi kan bortse från denna risk nu. Pluspoäng om denna fond kommer stå sig bra mot en börskrasch samt globalkris.

Vad har ni för tankar på Pacific precious baserat på kriterierna ovan, samt andra förslag?

Spartid 1 år och du kan tänka dig upp till -10% i en eventuell "börskrasch"?, Jag skulle säga du har inget med aktier att göra i det scenariot.. börsen kan gå ned mer än 50% i en börskrasch
Citera
2019-04-01, 16:30
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..

Spartid 1 år och du kan tänka dig upp till -10% i en eventuell "börskrasch"?, Jag skulle säga du har inget med aktier att göra i det scenariot.. börsen kan gå ned mer än 50% i en börskrasch

Du uppfattade mig fel, spartiden på mina aktiefonder ska vara många år framöver. Men nu har jag ett kapital som ska investeras månadsvis in till dessa aktiefonder och det kommer ta drygt 1 år innan alla dem pengarna åker in dit. Men tills dess kommer detta kapital ligga utan någon ränta alls och jag frågade då efter någon fond som kan ge mig lite avkastning på säg 100k till en hyfsad låg risk på drygt 1 år. Då var frågan om det finns en fond(förmodat räntefond) som har säg en del högre risk än t.ex AMF lång och som har lite mer avkastningspotential med kriterierna jag hade i mitt förra inlägg?

I övrigt så är jag så klart medveten om att portföljen med aktiefonder kan gå åt helvete vid ett eventuellt ras men det ska förhoppningsvis inte vara så aktuellt nu för de typer av fonder som jag frågade efter i mitt förra inlägg(räntefonder).
Citera
2019-04-02, 11:18
Medlem
lugna ner digs avatar
Jag är rätt usel på fonder och hade gärna tagit emot några pointers.

Sålde av ett par fonder idag som överlappade lite väl mycket.

De jag har nu är följande:
Spiltan Global Investmentbolag
SPP USA
Nordea Global
Avanza Zero
DNB Healthcare

Tänker komplettera med Avanza EM och kanske sälja SPP USA då båda globalfonderna har mycket i USA.

Hade tidigare både nordea svenskt index och avanza global för att jämföra men under perioden jag jämförde presterade inte dessa lika bra som de andra alternativen. Avanza Global var såklart lockande, 0,1% avgift mot nordeas 0,4 men gillade den inte.

DNB Healthcare har en avgift på 1,75% men känns lovande. Kommer dock inte lägga lika mycket där.
Citera
2019-04-02, 16:59
Medlem
Avanza Global 50%
Avanza Zero 25%
Avanza Emerging Markets 25%
Citera
2019-04-02, 22:17
Medlem
Någon som skulle kunna komma med lite tips och synpunkter kring min fondportfölj?
Just nu ser min ut såhär och sparar 3500 kr/månad.

Avanza Zero 25%
Avanza Global 25%
Avanza Emerging Markets (Tidigare Access Asien) 15%
Core Ny Teknik A 12,5%
Avanza Auto 4 12,5%
Pacific Precious A 10%
Citera
2019-04-02, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasLo
Någon som skulle kunna komma med lite tips och synpunkter kring min fondportfölj?
Just nu ser min ut såhär och sparar 3500 kr/månad.

Avanza Zero 25%
Avanza Global 25%
Avanza Emerging Markets (Tidigare Access Asien) 15%
Core Ny Teknik A 12,5%
Avanza Auto 4 12,5%
Pacific Precious A 10%

Är detta en portfölj med lång tidshorisont (10+ år)? Eller är du åtminstone beredd på stt du kan förlora pengar i perioder? Det är hög exponering mot aktier, vilket är bra om du vill ha maximal avkastning men dåligt om du ska använda pengarna snart. Jag utgår från att tidshorisonten är lång och i så fall ligger du rätt bra till med den här portföljen! Den är något man kan köpa och behålla länge, men glöm inte att ombalansera en gång om året så att inte risken springer iväg över tid.

Med det ur vägen finns det en uppenbar förbättring och några mindre kommentarer.

Kasta Avanza Auto 4. Den tillför absolut ingenting och är onödigt dyr. Min gissning är att du inte ens vet varför du valt fonden. Avanza Auto är en samling fonder som ingen borde ha. Vill man ha en blandfond för att man inte vill göra något själv så kan man ta Swedbank Robur Access Mix eller gå all-in i Lysa.se, båda med lägre avgift. Har man som du en portfölj så kan man skippa blandfonder helt och istället välja en egen blandning av aktiefonder och räntefonder. Så för dig skulle jag säga att du kan skaffa 10% i AMF Räntefond Lång och putta in 2,5% mer i Avanza Global. Då har du i princip en 90/10-portfölj.

Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen. Därför är mina övriga kommentarer att du har för stor vikt i Sverige, att Core Ny Teknik är överskattad och att guld är en helt menlös investeringsform.
Citera
2019-04-02, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Är detta en portfölj med lång tidshorisont (10+ år)? Eller är du åtminstone beredd på stt du kan förlora pengar i perioder? Det är hög exponering mot aktier, vilket är bra om du vill ha maximal avkastning men dåligt om du ska använda pengarna snart. Jag utgår från att tidshorisonten är lång och i så fall ligger du rätt bra till med den här portföljen! Den är något man kan köpa och behålla länge, men glöm inte att ombalansera en gång om året så att inte risken springer iväg över tid.

Med det ur vägen finns det en uppenbar förbättring och några mindre kommentarer.

Kasta Avanza Auto 4. Den tillför absolut ingenting och är onödigt dyr. Min gissning är att du inte ens vet varför du valt fonden. Avanza Auto är en samling fonder som ingen borde ha. Vill man ha en blandfond för att man inte vill göra något själv så kan man ta Swedbank Robur Access Mix eller gå all-in i Lysa.se, båda med lägre avgift. Har man som du en portfölj så kan man skippa blandfonder helt och istället välja en egen blandning av aktiefonder och räntefonder. Så för dig skulle jag säga att du kan skaffa 10% i AMF Räntefond Lång och putta in 2,5% mer i Avanza Global. Då har du i princip en 90/10-portfölj.

Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen. Därför är mina övriga kommentarer att du har för stor vikt i Sverige, att Core Ny Teknik är överskattad och att guld är en helt menlös investeringsform.

Tack för inputen! Precis som du säger så är min tidshorisont mer än 10 år, så lite därför som jag har valt att köra mestadels aktiefonder.
Vad menar du med ombalansering 1 gång/år? Ungefär som en utvärdering där jag flyttar runt procentsatserna baserat på vad fonderna har presterat?
Citera
2019-04-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Jag är rätt usel på fonder och hade gärna tagit emot några pointers.

Sålde av ett par fonder idag som överlappade lite väl mycket.

De jag har nu är följande:
Spiltan Global Investmentbolag
SPP USA
Nordea Global
Avanza Zero
DNB Healthcare

Tänker komplettera med Avanza EM och kanske sälja SPP USA då båda globalfonderna har mycket i USA.

Hade tidigare både nordea svenskt index och avanza global för att jämföra men under perioden jag jämförde presterade inte dessa lika bra som de andra alternativen. Avanza Global var såklart lockande, 0,1% avgift mot nordeas 0,4 men gillade den inte.

DNB Healthcare har en avgift på 1,75% men känns lovande. Kommer dock inte lägga lika mycket där.

Jag antar att du menar Nordea Indexfond Global? Nordea Global är nämligen en annan fond med högre avgift.

Det är synd att du "inte gillade" Avanza Global. Den följer samma index som Nordea Indexfond Global och äger samma aktier med samma fördelning. Fyra gånger så hög förvaltningsavgift för exakt samma sak gör att du kommer betala tusentals kronor i onödan. Ditt val 🤷🏾‍♂️
Citera
2019-04-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasLo
Tack för inputen! Precis som du säger så är min tidshorisont mer än 10 år, så lite därför som jag har valt att köra mestadels aktiefonder.
Vad menar du med ombalansering 1 gång/år? Ungefär som en utvärdering där jag flyttar runt procentsatserna baserat på vad fonderna har presterat?

Se det så här: nu har du designat en portfölj med den fördelning och riskvilja som just du har. Det är ditt recept, den placering som du tror på. Om ett år så kommer vissa fonder ha gått bättre och vissa gått sämre så att du driftar iväg från strategin. Helt utan att din riskvilja har ändrats så har du ändå fått en annan placering. Om du låter det fortgå kommer du allt längre ifrån din optimala, genomtänkta portfölj. Därför säljer man av det man har för mycket av och köper mer i det som man har för lite av! Så att man kommer tillbaka till den ursprungliga fördelningen. Sälja högt och köpa lågt, typ. Men framförallt handlar det om just risk, att inte vara mer exponerad än vad man har tänkt sig.

Sedan när tidshorisonten blir kortare så kan vi anta att även riskviljan förändras. Att du vill ha allt större andel i tryggare räntepapper. Då spelar också ombalanseringen in eftersom du kan välja att förändra fördelningen.
Citera
2019-04-03, 08:29
Medlem
Citat:

"Personligen tycker jag att 88% Avanza Global och 12% Avanza Emerging Markets är den optimala portföljen"

Förstår och håller typ med, men har svårt för tanken att ha hela 50-60% av portföljen i USA, trots världsindex ser ut så. Du tycker inte alls 50-60% mot USA/$ känns lite mycket?
Citera
2019-04-03, 08:46
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Jag antar att du menar Nordea Indexfond Global? Nordea Global är nämligen en annan fond med högre avgift.

Det är synd att du "inte gillade" Avanza Global. Den följer samma index som Nordea Indexfond Global och äger samma aktier med samma fördelning. Fyra gånger så hög förvaltningsavgift för exakt samma sak gör att du kommer betala tusentals kronor i onödan. Ditt val 🤷🏾‍♂️
Japp det menade jag.
Båda verkar följa msci men ändå skiljer sig deras innehav med några procent och det är väl därför de inte presterat exakt likadant som varandra under den perioden jag jämfört. Som sagt, har rätt dålig koll på det här med fonder.
Ska jag vara helt ärlig är jag biased för att jag vill ha mer pengar kvar i nordea där jag redan ägt fonden länge men sånt bör man ju sätta åt sidan..
Senast redigerad av lugna ner dig 2019-04-03 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in