2019-03-31, 14:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Eftersom jag fanns med bland citaten får jag väl svara.
Du är smart develi så jag tror att du mkt väl fattar vad som menas. Det är inte tjejen som kritiseras. Hon är säkert en jättefin tjej och det kändes så fint att läsa det hon skrev om Agnes och Moa. Äntligen någon som berättade om dom!Det var en lycka att något som var arrangerat blev något bra.
Men det är just det. Det arrangerades av föräldrarna. När du var tonåring develi så ville du väl välja dina kompisar själv?
Det är något sjukt med det här ständiga kontrollerandet från föräldrarna. Det skulle ske på en bestämd dag. En bestämd tid. Om man nu tror på att Agnes och Moa var så sjuka och helt sängliggande. Hur kunde man då veta att orken fanns varje söndag klockan då och då?
När Agnes tränar fotboll. Vem är tränare då? Oskar. När möten på skolan hålls. Vem för barnens talan då? Jo föräldrarna, oftast Oskar. När Moa spelar piano sitter föräldrarna med! Kunde hon inte ens få vara själv med sin musiklärare då? Barn och ungdomar behöver egentid. Knyta band med andra vuxna och framförallt få vara med sina kompisar som är ens kompisar just för att man har fått valt dom själv. Det känns inte som om Agnes och Moa någonsin fick leva ett normalt liv och det tycker jag är det sorgligaste av allt. I deras korta liv.
Jag tror ingen här menar något somhelst ont mot den här tjejen utan det är själva det ständiga arrangemanget.I allt.
Det går hur enkelt som helst att läsa ut andemeningen. Gör dig själv en tjänst - försök inte försköna det helt störda som skrivits.
Du försöker nu dalta om att tjejen nog är fin - men du fattar inte överhuvudtaget att du använder henne för att stärka dina teorier samt överdriver om att det var arrangemang:

Hon var BARNVAKT åt Moa.
Hon blev över tid en VÄN med Agnes.

-.. och du fortsätter - lika förbannade blind för din egen dumhet.
Vart framgår att föräldrarna är ständigt kontrollerande mer än i din hjärna?

Anledning till att ordna barnvakt till Moa vet vi inte.
Varför skulle Moa ligga i sängen inledningsvis när hon är frisk - när de ordnar barnvakt ett år innan den hemska händelsen?
Du tror inte det var en bedömningsfråga - eller vet du att det gällde exakt varje söndag?
Om Moa var sjuk så ringde de nog och avbokade barnvakten...

Du gör ständigt en höna av en fjäder - för ATT du vill få in dina påståenden om kontroll och isolering.

När Agnes tränar fotboll är hennes pappa med. Han har även spelat fotboll själv så det är säkert nåt som intresserar honom.
Jag har också spelat fotboll. Vem fick köra till träningar och stå och frysa vid match?
Pappa.

När barn är sjuka och inte kan ta sig till skolan så torde en förälder sköta kontakten.
En förälder sköter väldigt mycket som målsman till ett minderårigt barn.
Inte ett dugg märkligt det heller. Det vore snarare förfärligt om sjuka barn skulle hålla i elevkonferenserna. Speciellt om barnet inte kan ta sig dit..
Agnes ska lära känna en ny kurator.
Inbillar du dig att barnet inte är i centrum?
Att hon är som en amöba som ingen bryr sig om?
14 år och inte kan förmedla sin åsikt?
Att lärarna inte är kompetenta att se att de inte klarar av skolgången pga ME?

Om de sitter med på en 40 minuters pianolektion en gång i veckan, kör dottern och slipper åka fram och tillbaka är jag föga förvånad. Det är tydligen inte i grannstugan..
Har de sen musikintresse och är engagerade så kanske de till och med tycker det är roligt att ta del av sin dotters lektioner.
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 14:45.
Citera
2019-03-31, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Somliga sväljer Polisens uttalande och andra gör det inte. Det är inte svårare än så

Den här tråden verkar främst bestå av postare som bestämde sig från början och som sedan helt besatta fortsätter upprepa samma teori gång på gång.

Det kommer inte att ge Moa och Agnes någon upprättelse. Och, som sagt, det gemensamma avskedsbrev ville förmodligen hindra just det här. Så då pissar ni även på H.

Jag tycker det är väldigt sorgligt och lämnar tråden.
Citera
2019-03-31, 14:44
Medlem
Citat:
Du är smart develi så jag tror att du mkt väl fattar vad som menas. Det är inte tjejen som kritiseras. Hon är säkert en jättefin tjej och det kändes så fint att läsa det hon skrev om Agnes och Moa. Äntligen någon som berättade om dom!Det var en lycka att något som var arrangerat blev något bra.
Men det är just det. Det arrangerades av föräldrarna. När du var tonåring develi så ville du väl välja dina kompisar själv?
Det är något sjukt med det här ständiga kontrollerandet från föräldrarna. Det skulle ske på en bestämd dag. En bestämd tid. Om man nu tror på att Agnes och Moa var så sjuka och helt sängliggande. Hur kunde man då veta att orken fanns varje söndag klockan då och då?
När Agnes tränar fotboll. Vem är tränare då? Oskar. När möten på skolan hålls. Vem för barnens talan då? Jo föräldrarna, oftast Oskar. När Moa spelar piano sitter föräldrarna med! Kunde hon inte ens få vara själv med sin musiklärare då? Barn och ungdomar behöver egentid. Knyta band med andra vuxna och framförallt få vara med sina kompisar som är ens kompisar just för att man har fått valt dom själv. Det känns inte som om Agnes och Moa någonsin fick leva ett normalt liv och det tycker jag är det sorgligaste av allt. I deras korta liv.
Jag tror ingen här menar något somhelst ont mot den här tjejen utan det är själva det ständiga arrangemanget.I allt.

Det fetade:

Just så. Det var säkert en jättefin tjej som ställde upp på söndagarna. Har inget emot henne alls, men vissa begriper inte att det handlar om arrangemanget i detta fall. Inte om tjejen som person.
-----
(OT: För att illustrera vad jag menar med att skilja på don och person: Jag gillar inte slöjan - niqab, hijab etc, ser det som ett tvångsmedel. Men jag har inget emot dem som tvingas bära eländet.)
Citera
2019-03-31, 14:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:

Just så. Det var säkert en jättefin tjej som ställde upp på söndagarna. Har inget emot henne alls, men vissa begriper inte att det handlar om arrangemanget i detta fall. Inte om tjejen som person.
-----
(OT: För att illustrera vad jag menar med att skilja på don och person: Jag gillar inte slöjan - niqab, hijab etc, ser det som ett tvångsmedel. Men jag har inget emot dem som tvingas bära eländet.)
Du är fan pinsam när du försöker tala dig till måtta så mycket nedvärderande du skrivit om tjejen - och använder hennes sorg i egenmäktigt syfte.

Fejkad vänskap.
Ifrågasätter vad Agnes tyckte om henne.
Ifrågasätter hennes äkthet - att orden inte behöver betyda ett dugg.
Ifrågasätter hennes sorg och saknad.

"Lätt att i efterhand sitta här i tråden och kalla det för en så jättefin vänskap. "
"Fejkad vänskap, orkestrerad och godkänd av föräldrarna, ja."
"Att skriva långa fina eftermälen till avlidna är det många som gör och det behöver egentligen inte betyda ett dugg."
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 14:55.
Citera
2019-03-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Den här tråden verkar främst bestå av postare som bestämde sig från början och som sedan helt besatta fortsätter upprepa samma teori gång på gång.

Det kommer inte att ge Moa och Agnes någon upprättelse. Och, som sagt, det gemensamma avskedsbrev ville förmodligen hindra just det här. Så då pissar ni även på H.

Jag tycker det är väldigt sorgligt och lämnar tråden.

Just det - det finns (minst) 2 sidor och båda upprepar sin teori gång på gång.

Det som de flesta förmodligen väntar på är mer info från FUPen så att man inte dömer någon oskyldig. Om nån sån finns och vem det i så fall är.
Citera
2019-03-31, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du är fan pinsam när du försöker tala dig till måtta så mycket nedvärderande du skrivit om tjejen - och använder hennes sorg i egenmäktigt syfte.

Fejkad vänskap.
Ifrågasätter vad Agnes tyckte om henne.
Ifrågasätter hennes äkthet - att orden inte behöver betyda ett dugg.
Ifrågasätter hennes sorg och saknad.

"Lätt att i efterhand sitta här i tråden och kalla det för en så jättefin vänskap. "
"Fejkad vänskap, orkestrerad och godkänd av föräldrarna, ja."
"Att skriva långa fina eftermälen till avlidna är det många som gör och det behöver egentligen inte betyda ett dugg."

De kanske blev vänner efter hand, men från början var det ändå arrangerat och det uttalandet står jag för. Sen vad du anser om det betyder ingenting för mig.
Citera
2019-03-31, 15:05
Medlem
develis avatar
Citat:
De kanske blev vänner efter hand, men från början var det ändå arrangerat och det uttalandet står jag för.
De BLEV UPPENBART VÄNNER ÖVER TID VIA ATT HON VAR BARNVAKT ÅT MOA.

Initierat långt innan Moa ens blev sjuk. Det står ingenting annat än att hon var barnvakt.

Ingenting om orkestrerad, fejkad vänskap.

Vad man kan dra som slutsats rent faktamässigt är a) att tjejen var barnvakt till Moa som hon skriver samt b) föräldrarna ansåg att 10-åringen behövde tillsyn.

Citat:
Sen vad du anser om det betyder ingenting för mig.
Nej, du skämmer ut dig helt på egen hand - men du är på ett debattforum och blir ifrågasatt när du skriver vedervärdiga saker om tjejens vänskap till barnen.
Så ligger landet.
Citera
2019-03-31, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Somliga sväljer Polisens uttalande och andra gör det inte. Det är inte svårare än så

Det stora problemet tycks vara att du satsat på O som gärningsman från dag 1 och nu har du svårt att svälja att H är likvärdigt skyldig till morden enligt polisens utredning och slutsatser.

Eller vad är ditt problem?

Jag hade själv en lite annan teori men jag accepterar att utredarna dels besitter mer fakta i fallet, har mer kompetens och erfarenhet att lösa grova våldsbrott än jag samt stor tillit till rättssäkerheten i Sverige.

Möjligen är det den grundläggande skillnaden i hur man ser på denna utredning.
Senast redigerad av Remark 2019-03-31 kl. 15:19.
Citera
2019-03-31, 15:21
Medlem
Solglittrets avatar
Jag har ingen susning om O eller H var kontrollerande. Det enda som framkommit är att han var mer extrovert, syntes mer i och med sitt yrkesmässiga engagemang, reste mycket, var den som deltog mest i möten med skolan och enligt vittnesmål hade pratat om sitt mående med andra och valt att gå ner i arbetstid.

Vi har ingen juridisk beteckning för assisterat självmord. Det är alltid fråga om mord, eller vid i domstol bevisade förmildrande omständigheter dråp.
Utredningen av H’s död bedrevs som en mordutredning, det fanns tre mordoffer i villan enligt AC A, ansvarig jurist och den som beslutar om FUP. H är, precis som sina döttrar, ett av de 24 offren för dödligt våld i region Syd under 2018.

Om man verkligen vill visa sitt planerade gemensamma beslut är det märkligt att man inte filmar sig själva ex med mobilkameran. Görs ju till och med av skolskjutare och terrorister.

Det är också märkligt att hela dådet andas impulshandling och att det inte finns tecken på planering eller ”humanare” dödssätt varken för barnen eller för H.

Varje dag begår fyra personer sucid i Sverige - men H skulle vara en av ytterst få personer som kunde bestämma att mörda sina två barn och att själv dö - men trots lång planering inte ordnat fram tabletter, vapen eller rep så hon själv kunde klara av att avsluta sitt liv...?

Det skaver onekligen.
Därtill finns det envisa vittnesmål om att H anmält sig till en kurs kort före sin död.

Det finns helt enkelt många detaljer som inte passar ihop.
Det kan myckel väl vara så att det världsunika gemensamma familjeutrotandet hos psykisk friska föräldrar utan hotbild utifrån inträffat i Bjärred. Fullt möjligt.
Men just för att det är så unikt och innehåller så många motsägelsefulla detaljer vore mer information och öppenhet från polisen rimlig. Dessutom kunde den kunskapen kanske lära oss alla mycket om hur man skyddar barn mot något liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Jag visste att någon skulle kommentera just det du började ditt inlägg med. Anledningen till att jag skrev så är för att jag inte riktigt vet hur man ska känneteckna Hs död. Det är fastställt att O ströp henne. Eftersom jag inte vet vad som hände i huset så kan det kanske lika gärna varit assisterat självmord.

En fråga. Eftersom ett avskedsbrev/förklaringsbrev samt testamente inte räcker för dig för att acceptera att det var ett gemensamt beslut, vad skulle krävas? Att H skulle ha filmat sig själv? Då hade det säkert hetat att O tvingade henne. Genom att skriva ett gemensamt avskedsbrev ville de troligtvis undvika just det här, att skulden läggs på en person.

Alla inblandade är döda och därför är allt du och andra (inklusive jag) skriver rena spekulationer. Men varför sprida ett sådant hat? Var finns bevisen för att O var kontrollerande? Den här hetsen fanns från dag 1, innan det fanns några officiella fakta.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-31 kl. 15:33.
Citera
2019-03-31, 15:26
Medlem
Citat:
Just det - det finns (minst) 2 sidor och båda upprepar sin teori gång på gång.

Det som de flesta förmodligen väntar på är mer info från FUPen så att man inte dömer någon oskyldig. Om nån sån finns och vem det i så fall är.

Varav endast en ryms inom ramen för utredningens slutsats.
Citera
2019-03-31, 15:48
Medlem
Citat:
Jag har varit tränare för ett av barnens idrottslag - syftet var inte att kontrollera mitt barn- utan för att ge hen och de andra barnen möjlighet att idrotta - vem skulle annars gjort det?
Självklart har jag varit med på mina barns skolmöten - är de inte till för barnet och föräldrarna- vem skulle annars varit med?
Förstår inte vad O gjort för fel som tagit del av sina barns intressen? Majoriteten av dagens föräldrar gör det - iallafall i min del av världen.
Citera
2019-03-31, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det går hur enkelt som helst att läsa ut andemeningen. Gör dig själv en tjänst - försök inte försköna det helt störda som skrivits.
Du försöker nu dalta om att tjejen nog är fin - men du fattar inte överhuvudtaget att du använder henne för att stärka dina teorier samt överdriver om att det var arrangemang:

Hon var BARNVAKT åt Moa.
Hon blev över tid en VÄN med Agnes.

-.. och du fortsätter - lika förbannade blind för din egen dumhet.
Vart framgår att föräldrarna är ständigt kontrollerande mer än i din hjärna?

Anledning till att ordna barnvakt till Moa vet vi inte.
Varför skulle Moa ligga i sängen inledningsvis när hon är frisk - när de ordnar barnvakt ett år innan den hemska händelsen?
Du tror inte det var en bedömningsfråga - eller vet du att det gällde exakt varje söndag?
Om Moa var sjuk så ringde de nog och avbokade barnvakten...

Du gör ständigt en höna av en fjäder - för ATT du vill få in dina påståenden om kontroll och isolering.

När Agnes tränar fotboll är hennes pappa med. Han har även spelat fotboll själv så det är säkert nåt som intresserar honom.
Jag har också spelat fotboll. Vem fick köra till träningar och stå och frysa vid match?
Pappa.

När barn är sjuka och inte kan ta sig till skolan så torde en förälder sköta kontakten.
En förälder sköter väldigt mycket som målsman till ett minderårigt barn.
Inte ett dugg märkligt det heller. Det vore snarare förfärligt om sjuka barn skulle hålla i elevkonferenserna. Speciellt om barnet inte kan ta sig dit..
Agnes ska lära känna en ny kurator.
Inbillar du dig att barnet inte är i centrum?
Att hon är som en amöba som ingen bryr sig om?
14 år och inte kan förmedla sin åsikt?
Att lärarna inte är kompetenta att se att de inte klarar av skolgången pga ME?

Om de sitter med på en 40 minuters pianolektion en gång i veckan, kör dottern och slipper åka fram och tillbaka är jag föga förvånad. Det är tydligen inte i grannstugan..
Har de sen musikintresse och är engagerade så kanske de till och med tycker det är roligt att ta del av sin dotters lektioner.
Jag förskönar inget develi. Jag har skrivit nästan ordagrant tidigare om att kritiken inte gäller tjejen. Varför skulle den? Hon gjorde vad hon blev ombedd att göra och lyckligtvis funkade det bra och hon blev vän med både Agnes och Moa.
Sedan har jag fått min bild inte ifrån röster i min hjärna utan info från personer i tråden. Någon som skrev från tiden i gbg ex om hur tjejerna var väldigt övervakade. Det är så jag tror det var. Överbeskyddade och övervakade på ett sjukt sätt. När dom sedan fick sina sjukdomsstämplar som blev dom sin sjukdom vilket är livsfarligt att ha som enda identitet. Jag har min samlade bild utifrån olika info som för mig känns trovärdig och du har dina. Men det jag tror på är inte några fantasifoster jag odlat i mig själv utan bitar jag plockat ut från många olika röster här i tråden. Polisen redogjorde ju inte något om Agnes och Moas liv och hur det gestaltade sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in