Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
OK. Nu var det ju inte dig jag frågade. Det var inte ditt inlägg jag citerade. Ett inlägg som menade att det var just Oskar som hade mördat barnen. Skulle gärna se ett svar från den postaren eftersom det blir olyckligt om det kastas fram påståenden utan verifiering.
Själv utgår jag från det som sades på pressträffen, men faktiskt även från dina uppgifter. Jag håller det nämligen inte för helt osannolikt att en person inom polisen kan droppa lite mer information än vad som har sagts på en pressträff. Därmed inte sagt att jag anser att det är fastslaget att det är som du säger, men jag håller det alltså inte för omöjligt.
En liten invändning har jag ändå; hur formulerade sig egentligen denna chefsjurist? Ditt första inlägg om samtalet gav inte mig det hundraprocentiga intrycket av att en enda person dödade båda barnen. Det hade lika gärna kunnat tolkas som att barnen dödades av en enda person var för sig. Alltså på så sätt att föräldrarna kunde ha dödat varsitt barn.
Jag är inte säker på att det är min egen tolkning, men som jag ser det kan det tolkas så. Allt vi har är din redogörelse för hur orden föll, och det lämnar ju utrymme för tolkningar. Särskilt eftersom du gärna driver tesen att Oskar dödade barnen, och då är det ju lätt hänt att du omedvetet återger samtalet enligt dina egna förväntningar.
Det skulle inte alls vara förvånande om det visade sig att Oskar dödat barnen. Man kan snacka om kvinnlig frigörelse och jämlikhet tills man blir blå, men när det är något väldigt jobbigt som ska göras - då blir det gärna så att mannen får ta hand om det hur obehagligt det än är, det som ska göras.
Innan någon slår ner på att ordet "obehagligt" är ett på tok för snällt ord för att beskriva barnamord; ja, jag vet. Men jag kommer inte på något bättre just nu. Den seriösa läsaren vet hur jag menar.
Jag hade skickat 8 frågor på mail efter samtal med polisens presstalesman Eva G*n W*stford i januari. Fick en bekräftelse om mottaget mail från Polisen Syd, men hörde inget mer.
Därför skickade jag ytterligare ett mail med nu bara två frågor som rörde
antal.
Jag frågade om
antalet mordoffer i villan i Bjärred och om
antalet aktiva gärningsmän som mördade bägge barnen.
A**-Ch*rlott Arn**wski ringde plötsligt upp mig på min mobil vid 16-tiden fredag 8/2. Jag var helt oförberedd, var utomhus.
Hon presenterade sig med namn och titel åklagare i Bjärredmålet. (ja jag vidhåller det) och nämnde att jag hade skickat in ett mail med två frågor. Jag bekräftade detta varvid hon svarade att den första frågan kunde besvaras med att det fanns tre mordoffer i villan i Bjärred. Jag frågade om det betydde att H var mördad vilket hon bekräftade.
På den andra frågan svarade hon att ”såvitt forensiska fynd visat var det endast en förälder som dödade bägge barnen”.
Jag var rätt paff över information, nämnde lite om mina personliga anknytningar till fallet, något som jag också skrivit i mailen, varvid hon frågade om jag var intresserad av att sättas upp på listan över dem som skulle kunna få tillgång till sekretessprövat FUP. Jag frågade vem som hade hand om detta och när det kunde bli aktuellt, varvid hon svarade att det var hon som hade hand om det och att fallet skulle avslutas (eller om hon sa att hon skulle avsluta fallet, jag minns inte nu) under nästföljande vecka och att hon ansvarade för sekretessprövning av FUP.
Ett samtal som tog 7-8 minuter och lämnade mig både förvånad och rätt chockad.