2019-02-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
NEJ!!!!! Jag har jobbat med detta i flera år och vet att om en störning accepteras som en läggning så är det ytterst farligt för alla barn! Vi får hoppas på att någon i Lagberedningen begriper skillnaden och inte låter sig luras till att erkänna sjuka personligheter och skapa lagar till deras fromma.

(2006 var vi ett gäng på nätet som värnade barnen, skaffade drygt 10 tusen namnunderskrifter som vi sen lämnade till dåvarande justitieminstern)

Men det har ingenting med bjärredsfallet att göra.
Du vet att jag avskyr pedofiler. Det får man inte säga. Jag vet det också. Men läst psykologuttalanden om att det är en sexuelläggning.
Citera
2019-02-22, 20:37
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Vi; i tråden, såväl som andra - icke redan nöjda - behöver mer verifierad fakta kring morden, dess tillblivelser och slutgiltiga genomförande. Allt annat är / blir spekulativt. Jag, för min egen del - anser och tror - att O är ensam mördare - tills dess annat är bevisat. Pressträffen emotsäger inte min ståndpunkt - den ger mig inte heller "råg i ryggen ".

Det finns en "primitivitism" i mördandet - om uttrycket medges. Oplanerat. I affekt. Könsbestämt. Skamligt - minst sagt. Varför ligger locket såå håårt på ?

Det var ju alltså att du lade fram det som ett påstående som gjorde att jag reagerade. Nu skriver du plötsligt att du anser och tror. Vilket är det som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det kom ju tidigt ut i tråden om ett recidiv för H via flera postare så sannolikheten för att det skulle ha inträffat är ju ganska hög.

Din källa hade troligen korrekt info och tragedin blir ju lite mer begriplig med ett sådant scenario.
Ja, för mig blir den mer begriplig, även om den kanske hade varit det ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det vore en relevant trigger. Vi har bollat det fram och tillbaka men det är likt allt annat bristfällig information. Har även försökt hitta mer bak i tråden men det är mest hypoteser (jmfr med flera olika källor som talar om depression te.x. som då sammanstrålar).
En annan fundering jag haft är om hon tog del av de skräckrapporter som de facto kom gällande cancer och östrogenbehandling. Sista världsomspännande enorma rapporten kom i början på november och påvisade att det kan bli återfall längre än man trott (15-20 år) på viss bröstcancer med hormonbeh.
Jag har kolsvart framtid i åtanke och att måla fan på väggen.

Ja, min information är förstås bristfällig eftersom jag inte kan bevisa den. Jag lade fram det jag hade (med viss tillbakahållning för att inte outa uppgiftslämnaren) och sedan får var och en göra sin egen bedöming.

Det är inte ovanligt att den som återfår cancer sjunker ner i någon form av depression av tanken på att återigen genomgå behandling, samt skräcken för att det denna gång kanske inte kommer att gå vägen.
Citera
2019-02-22, 20:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
OK. Nu var det ju inte dig jag frågade. Det var inte ditt inlägg jag citerade. Ett inlägg som menade att det var just Oskar som hade mördat barnen. Skulle gärna se ett svar från den postaren eftersom det blir olyckligt om det kastas fram påståenden utan verifiering.

Själv utgår jag från det som sades på pressträffen, men faktiskt även från dina uppgifter. Jag håller det nämligen inte för helt osannolikt att en person inom polisen kan droppa lite mer information än vad som har sagts på en pressträff. Därmed inte sagt att jag anser att det är fastslaget att det är som du säger, men jag håller det alltså inte för omöjligt.

En liten invändning har jag ändå; hur formulerade sig egentligen denna chefsjurist? Ditt första inlägg om samtalet gav inte mig det hundraprocentiga intrycket av att en enda person dödade båda barnen. Det hade lika gärna kunnat tolkas som att barnen dödades av en enda person var för sig. Alltså på så sätt att föräldrarna kunde ha dödat varsitt barn.

Jag är inte säker på att det är min egen tolkning, men som jag ser det kan det tolkas så. Allt vi har är din redogörelse för hur orden föll, och det lämnar ju utrymme för tolkningar. Särskilt eftersom du gärna driver tesen att Oskar dödade barnen, och då är det ju lätt hänt att du omedvetet återger samtalet enligt dina egna förväntningar.

Det skulle inte alls vara förvånande om det visade sig att Oskar dödat barnen. Man kan snacka om kvinnlig frigörelse och jämlikhet tills man blir blå, men när det är något väldigt jobbigt som ska göras - då blir det gärna så att mannen får ta hand om det hur obehagligt det än är, det som ska göras.

Innan någon slår ner på att ordet "obehagligt" är ett på tok för snällt ord för att beskriva barnamord; ja, jag vet. Men jag kommer inte på något bättre just nu. Den seriösa läsaren vet hur jag menar.

Jag hade skickat 8 frågor på mail efter samtal med polisens presstalesman Eva G*n W*stford i januari. Fick en bekräftelse om mottaget mail från Polisen Syd, men hörde inget mer.
Därför skickade jag ytterligare ett mail med nu bara två frågor som rörde antal.
Jag frågade om antalet mordoffer i villan i Bjärred och om antalet aktiva gärningsmän som mördade bägge barnen.

A**-Ch*rlott Arn**wski ringde plötsligt upp mig på min mobil vid 16-tiden fredag 8/2. Jag var helt oförberedd, var utomhus.
Hon presenterade sig med namn och titel åklagare i Bjärredmålet. (ja jag vidhåller det) och nämnde att jag hade skickat in ett mail med två frågor. Jag bekräftade detta varvid hon svarade att den första frågan kunde besvaras med att det fanns tre mordoffer i villan i Bjärred. Jag frågade om det betydde att H var mördad vilket hon bekräftade.
På den andra frågan svarade hon att ”såvitt forensiska fynd visat var det endast en förälder som dödade bägge barnen”.

Jag var rätt paff över information, nämnde lite om mina personliga anknytningar till fallet, något som jag också skrivit i mailen, varvid hon frågade om jag var intresserad av att sättas upp på listan över dem som skulle kunna få tillgång till sekretessprövat FUP. Jag frågade vem som hade hand om detta och när det kunde bli aktuellt, varvid hon svarade att det var hon som hade hand om det och att fallet skulle avslutas (eller om hon sa att hon skulle avsluta fallet, jag minns inte nu) under nästföljande vecka och att hon ansvarade för sekretessprövning av FUP.

Ett samtal som tog 7-8 minuter och lämnade mig både förvånad och rätt chockad.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 21:03.
Citera
2019-02-22, 20:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, min information är förstås bristfällig eftersom jag inte kan bevisa den. Jag lade fram det jag hade (med viss tillbakahållning för att inte outa uppgiftslämnaren) och sedan får var och en göra sin egen bedöming.

Det är inte ovanligt att den som återfår cancer sjunker ner i någon form av depression av tanken på att återigen genomgå behandling, samt skräcken för att det denna gång kanske inte kommer att gå vägen.
Det är mer än vanligt med oro, huja. Både utan och med recidiv. Är man sen deprimerad (som båda torde vara) så kan det vara en faktor som stärker svartmålandet (om jag dör har barnen ingen alls). Jag tror som sagt hon var mer än en hönsmamma..
Så ja - jag tror hennes cancer är en komponent i det hela - vad det nu än må gälla. Reaktiverad oro? Recidiv? Farhågor värre än en domedagsprofetia?
Citera
2019-02-22, 20:48
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Det var ju alltså att du lade fram det som ett påstående som gjorde att jag reagerade. Nu skriver du plötsligt att du anser och tror. Vilket är det som gäller?

Jag har inte med vett o vilja försökt leda in dig (eller ngn annan ) på några villfarelser. Jag har haft min ståndpunkt klar genom hela tråden. Den kan vara fel. Uppenbart fel. Men, då vill jag gärna veta varför - nån trådsanning duger ju inte.

Mitt "intresse" för tråden och det "vi" vet om upprinnelsen till den slutgiltiga händelsen som sådan, är varför det slutade som det gjorde. Det tyder på en GM. Inte två - i symbios. Barnen är mördade - det borde uppmärksammas mer - annorstädes.
Citera
2019-02-22, 20:48
Medlem
Citat:

Självklart blir man deppig om man har metastaserad cancer. Men man måste känna Hanna först innan man säger att hon mördade sina barn. Säger igen och blir påhoppad igen men igen säger jag det; Hanna har blivit manipulerad.
Testamentet: slarvigt med massor av felaktigheter
Avskedsbrev : digitalt
Två barn som är strypta.
Vilken planering är det? Hela hösten????
Det kallas för, nån gick bärsakagång.
Oskar var perfektionist men när han var stressad gjorde han fel i skriften. På mejl. Testamentet är typ exempel på det.
Ni som har partner / haft partner i 20 år. Ni vet en sak. Inte alla men många kan varandras lösenord till datorer , telefoner.
Detta pågick i Oskars huvud fram och tillbaks möjligtvis under hösten men resten gick fort. På en dag/ kväll. Kommer att komma fram
Citera
2019-02-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag har inte med vett o vilja försökt leda in dig (eller ngn annan ) på några villfarelser. Jag har haft min ståndpunkt klar genom hela tråden. Den kan vara fel. Uppenbart fel. Men, då vill jag gärna veta varför - nån trådsanning duger ju inte.

Mitt "intresse" för tråden och det "vi" vet om upprinnelsen till den slutgiltiga händelsen som sådan, är varför det slutade som det gjorde. Det tyder på en GM. Inte två - i symbios. Barnen är mördade - det borde uppmärksammas mer - annorstädes.
Jag tycker som du. Oskar gjorde detta och det gick fort på slutet
Citera
2019-02-22, 20:50
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Omkring tio dagar efter morden fick jag på sociala medier ta del av information som gick ut på att Hanna hade fått återfall i cancer. Informationen ska ha kommit via Oskars arbetsplats.

Jag känner inte personen (men vi har vissa kopplingar till varandra) som delgav informationen, men kollade runt lite. Uppgiftslämnaren föreföll vara en seriös person, som dessutom angav hur h*n hade kommit över informationen, och det var inte tredjehandsinformation, utan betydligt närmare än så.

Det går att spekulera:

- Personen ifråga kastade bort sin tidigare seriösa framtoning genom att ljuga ihop något.

- Informationen hade förvrängts på vägen; från spekulation till fastslaget faktum. (kan inträffa, men inte troligt i detta fall)

- Arbetsplatsen ljög, eller så hade Oskar ljugit på arbetsplatsen.

Jag tänker inte länka till källan, som ändå inte skulle gå att läsa eftersom platsen där det postades inte är synlig för alla.

Var och en får göra sin egen bedömning.

Jag har hört från en person som jag skulle betrakta som "nära" Hanna att hon absolut inte hade cancer men det är möjligt att den personen helt enkelt inte kände till hur det var om cancerbeskedet hade kommit relativt nära inpå morden. Däremot i jämförelse med Oskars arbetskamrater har jag svårt att se varför denna person skulle vara mindre välinformerad om man säger så.

Jag kan tyvärr inte heller precisera mer än så utan att outa någon och jag vågar egentligen inte säga vare sig bu eller bä om hur det verkligen låg till.
Citera
2019-02-22, 20:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Min egen tanke är att om cancern hade återkommit hade det ju varit ännu en sten på bördan på familjen, och att det kunde ha varit åtminstone delvis det som fick föräldrarna att tippa över kanten.

Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag vill säga en sak. När jag talade med Ann Charlotte Anevski så ställde jag den frågan också. Om Hanna hade bröstcancer ? Svaret ljöd; det framkom inte.
Men jag tror inte på det svaret. Jag tror hon tyckte att hon redan hade sagt mycket. Hannas mamma nekade det också. Men av nån anledning tror jag inte på det. Jag har mina skäl. Där tror jag att du har rätt om cancern. Men resten ; tror inte på dig när det gäller resten.

Det vore intressant att veta om uppgifterna kring H’s återkomna bröstcancer har bäring.
Dock tycker jag att det finns tre sakar som talar emot:

1. Visst kan H’s bröstcancer recividerat, men det är faktiskt inte så sannolikt att bröstcancrar gör det efter så pass många år. Tidigare sa man att man var helt friskförklarad fem år efter en bröstcancer och avslutade alla kontroller och all antihormonell medicinering.
Numera avslutar man kontrollerna efter fem år, men fortsätter den antihormonell medicineringen i totalt tio år. Man är definitivt friskförklarad efter 10 år.

Tråduppgifter uppgav att H’s bröstcancer skulle inträffat mellan hennes graviditeter, Moa var 11 år, det torde således ha förflutit mer än 10 år efter bröstcancern. Vid så pass lång förfluten tid har en tidigare bröstcancersjuk kvinna lika liten risk som någon annan kvinna med ärftlighet för bröstcancer att få en ny bröstcancer.

2. Därtill verkar det ganska osannolikt att en statsanställd person som får en akut allvarlig cancer skulle fortsätta jobba och väntas åter på jobb efter julledigheten, om hon därtill var så allvarligt sjuk att hon tappat hoppet och ville dö.

3. Polisens PT uppgav tydligt att man inte funnit någon utlösande faktor. Nog hade polisen uppgett om en förälder hade fått tillbaka en allvarlig cancer. Det hade ju underlättat polisens framhållande av att föräldrarna gemensamt gett upp. Dessutom kunde det gett de inblandade föräldrarna någon form av empati för sin utsatta situation, något som anhöriga säkert hade bejakat.
Senast redigerad av Solglittret 2019-02-22 kl. 21:01.
Citera
2019-02-22, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har väl spekulerats om sen januari i fjol? Missan drog även slutsatser kring att hon återfanns på bottenplan och var för svag via metastaser. Det rimmar däremot dåligt med att hon jobbade fram till jul.

Ja, det rimmar otroligt illa.
Citera
2019-02-22, 21:02
Medlem
Citat:
Självklart blir man deppig om man har metastaserad cancer. Men man måste känna Hanna först innan man säger att hon mördade sina barn. Säger igen och blir påhoppad igen men igen säger jag det; Hanna har blivit manipulerad.
Testamentet: slarvigt med massor av felaktigheter
Avskedsbrev : digitalt
Två barn som är strypta.
Vilken planering är det? Hela hösten????
Det kallas för, nån gick bärsakagång.
Oskar var perfektionist men när han var stressad gjorde han fel i skriften. På mejl. Testamentet är typ exempel på det.
Ni som har partner / haft partner i 20 år. Ni vet en sak. Inte alla men många kan varandras lösenord till datorer , telefoner.
Detta pågick i Oskars huvud fram och tillbaks möjligtvis under hösten men resten gick fort. På en dag/ kväll. Kommer att komma fram

Nej, Missan. H kan inte ha haft cancer. Enligt uppgift i tråden hade hon bara ett (1) läkarbesök under 2017 hos onkologen. Troligtvis sedvanlig kontroll och uppföljning. Det gör man på en av onkologmottagningarna.

Frågan är väl om och varför O trodde hon hade det ifall han hade sagt det till någon. Han kan ju ha trott det eller så hittade han på det av någon anledning. Blomvattnare verkade ha en pålitlig källa.
Citera
2019-02-22, 21:07
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Jag tycker som du. Oskar gjorde detta och det gick fort på slutet

Det verkar alltigenom tråden, som du tycker flickorna var minst sagt, alldagliga. Föräldrarna likaså. H lite vän. O lite kantig. Inga ögonbrynshöjare alltså. Trådens ursprung började dock med mord. Nån sjuklighet. Möjligen A´s - kanske O´s -åratals tillbaka. H, bortom och lite bakom. Moa ? Efter att skolan på eget eller "annans" initiativ gjort vad som var möjligt - vilket fungerade bra enl. Da*idsson, så mördades barnen.
Deras mamma hittades också strypt.

Det verkar krystat - det verkar mörkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in