2019-03-31, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Finns en annan skribent som plockade fram gemensamma familicide för ett tag sen men minns tyvärr inte nicket.
Kanske jag igen? Om mamman och pappan som hade prome pool party strax innan för en av döttrarna och gemensamt beslutade sig för att döda sina döttrar och chockade hela omgivningen?
Varav det även framkom från den ledande professorn inom suicidologi (Joiner) att de nåt år innan förlorat en son och troligen var deprimerade?

Joiner kommenterar:
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 12:59.
Citera
2019-03-31, 13:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
😢
Ja, när man läser eländet blir man speechless. Men eftersom jag följt den här dåraktigheten sen Letsdoit la in hennes otroligt fina ord har alla de här sjuka vantolkningarna snarare etsat sig fast i minnet och förstört detta fina åminne om flickorna.
Så för att snarare återta det fina: inläggen i sin helhet.
Citera
2019-03-31, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det fetade:
Ja, utvecklades en vänskap, precis som du skriver. Det kan tänkas. Men det var tydligen inte så från början. Då var barnvakten just en barnvakt.

Att skriva långa fina eftermälen till avlidna är det många som gör och det behöver egentligen inte betyda ett dugg. Det borde du veta, som är lite av en expert här i tråden på psykologi. Skuld och skam.

Men jösses, hoppas för allt i världen att T*ve inte läser detta! Varför känner du ett behov av, att i ett anonymt forum, förminska det fina hon skrev om flickorna? Obegripligt.
Citera
2019-03-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, när man läser eländet blir man speechless. Men eftersom jag följt den här dåraktigheten sen Letsdoit la in hennes otroligt fina ord har alla de här sjuka vantolkningarna snarare etsat sig fast i minnet och förstört detta fina åminne om flickorna.
Så för att snarare återta det fina: inläggen i sin helhet.

Tack för att du la in hela inlägget!
Citera
2019-03-31, 13:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster

Sen tillslut det hemska morden eller vad man ska kalla dem. Enligt FUP framgår det att föräldrarna var överens. Är man deprimerad (och nu menar jag att man varit det under en lång tid) så blir man mer rationell på ett väldigt irrationellt sätt. Om föräldrarna planerat det HR tillsammans så har de förmodligen även pratat om hur de ska säkerställa att alla dör.

Sen tillslut det hemska morden eller vad man ska kalla dem.

Om man för ett ögonblick börjar tveka kring om barnen mördades, då är man väldigt fel ute....
Även H har bragts om livet genom strypning dvs dödligt våld utför av annan person, i detta fall av O. Tre personer har bragts om livet genom dödligt våld i villan o Bjärred, tre mordoffer.

Om dessa föräldrar ingående hade diskuterat det praktiska kring morden vid planerandet, är det enormt märkligt att de inte valde en annan mordmetod av de helt vakna och medvetande barnen. Sederade drogande barn hade inte upplevt den dödsångest och dödskamp som A och M måste genomlevt - och därtill varit mycket lättare offer för sin mördare. Detsamma gäller för H.

Om polisen inte hade hittat det polisen räknade upp som sina underlag för slutsatsen om gemensam planering: avskeds/förklaringsbrevet, det märkliga testamentet eller några gamla mail i en pekdator - finns det uppenbarligen helt enkelt inte så mycket annat praktiskt i de tre morden som talar för gemensamhet eller planering, tvärtom.

Ett dåd som skulle begåtts gemensamt och planerat av två icke psykiskt sjuka föräldrar utan yttre hot som trigger. Något som aldrig någonsin finns beskrivet någonstans i hela världen tidigare.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-31 kl. 13:49.
Citera
2019-03-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Om man för ett ögonblick börjar tveka kring om barnen mördades, då är man väldigt fel ute....
Även H har bragts om livet genom strypning dvs dödligt våld utför av annan person, i detta fall av O. Tre personer har bragts om livet genom dödligt våld i villan o Bjärred, tre mordoffer.

Om dessa föräldrar ingående hade diskuterat det praktiska kring morden vid planerandet, är det enormt märkligt att de inte valde en annan mordmetod av de helt vakna och medvetande barnen. Sederade drogande barn hade inte upplevt den dödsångest och dödskamp som A och M måste genomlevt - och därtill varit mycket lättare offer för sin mördare. Detsamma gäller för H.

Om polisen inte hade hittat det polisen räknade upp som sina underlag för slutsatsen om gemensam planering: avskeds/förklaringsbrevet, det märkliga testamentet eller några gamla mail i en pekdator - finns det uppenbarligen helt enkelt inte så mycket annat praktiskt i de tre morden som talar för gemensamhet eller planering, tvärtom.

Ett dåd som skulle begåtts gemensamt och planerat av två icke psykiskt sjuka föräldrar utan yttre hot som trigger. Något som aldrig någonsin finns beskrivet någonstans i hela världen tidigare.

Nu har man de framlagda dokumenten, annan digital kommunikation, polisrapporter, tekniska undersökningar, provresultat från NFC mm vilket sammantaget lett till att undersökningen kunde avge en slutsats om att brotten både planerats och genomförts av båda föräldrarna.

FU är nedlagd.
Citera
2019-03-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Jag visste att någon skulle kommentera just det du började ditt inlägg med. Anledningen till att jag skrev så är för att jag inte riktigt vet hur man ska känneteckna Hs död. Det är fastställt att O ströp henne. Eftersom jag inte vet vad som hände i huset så kan det kanske lika gärna varit assisterat självmord.

En fråga. Eftersom ett avskedsbrev/förklaringsbrev samt testamente inte räcker för dig för att acceptera att det var ett gemensamt beslut, vad skulle krävas? Att H skulle ha filmat sig själv? Då hade det säkert hetat att O tvingade henne. Genom att skriva ett gemensamt avskedsbrev ville de troligtvis undvika just det här, att skulden läggs på en person.

Alla inblandade är döda och därför är allt du och andra (inklusive jag) skriver rena spekulationer. Men varför sprida ett sådant hat? Var finns bevisen för att O var kontrollerande? Den här hetsen fanns från dag 1, innan det fanns några officiella fakta.
Citera
2019-03-31, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
För många år sedan gick jag in i väggen. Under över ett års tid vaknade jag och grät, jag grät på väg till jobbet och jag låg och grät när jag kom hem. Enda stället jag höll uppe fasaden var på jobbet. Sista månaden innan jag blev sjukskriven så började jag få svårt att sköta mitt jobb. Då jag till slut blev sjukskriven var de flesta helt oförstående, de hade inte märkt något.

Man kan utåt fungera väldigt länge samtidigt som man planerar att begå ett självmord. Dessa planer kan vara väldigt praktiska. Hur, när, vad ska man meddela efterlevande, hur ska man bli hittad. I mitt fall handlade det om självmord, i det här fallet om att utplåna sin familj. Om H verkade må bättre behöver inte betyda att hon gjorde det, bara att hon var bättre på att dölja det.

Ingen kan förstå hur det här kunde hända men det gjorde det.
Tack för verklighetsförankrad fakta kring depression och hur det kan se ut. Arbetsplatsen kan även vara i stort sett den enda normalt fungerande rutinen i en deprimerad människas liv.
Men ingen förstår nåt om fasaderna ger sken av att det är relativt som vanligt.
... och som det dock sakta men säkert smyger in så att det inte fungerar där heller när personen försämras och depressionen fördjupas. När det kognitiva påverkas, tappar tråden, glömmer eller när de otroligt jobbiga känslorna blir övermäktiga och sipprar igenom.

Ju större integritet, ju svårare att visa känslor, ju mer reserverad, ju mer vana att spela rollspel - ju större risk att det syns mindre. Tills kollapsen eller katastrofen är ett faktum.

Det du skriver om är planer. Som går som på repeat i huvudet på en som sen blir självmordsbenägen; det som kallas självmordstankar.
Föräldrarna vill dö. Det förfärliga är att de inkluderar barnen i tanken. De utvidgar sina självmordtankar och inkluderar barnen.
... de sjuka flickorna som i grunden är vad som vad som förde dem ner i djup kris; av oro men fullständigt vantolkad framtid och högst troligt via depression som vantolkar tillvaron.

Lömskt. Förrädiskt. Det är som den egna kroppen vänder sig mot personen och börjar agera destruktivt, förtärande - äter upp livet. Får mig att tänka på en psykisk version av nekrotiserande fasciit..
Tänkvärda ord ur medicinsk tidsskrift:
”Depression syns inte, den känns”

"Dagen innan verkade han mycket piggare. Han skrev till sin vän: Vi ses imorgon! Jag var så lycklig över att depressionen äntligen verkade ha vänt."

"Och den som är deprimerad undrar: Hur kan jag må så dåligt nu när allt är bra? Många fortsätter att hålla uppe en fasad, ser välvårdade ut och uppdaterar på sociala medier. Vi måste förstå att depression är en sjukdom som inte syns, men känns. Därför måste vi ta oss tid att lyssna.

Att gråta och bryta ihop är tabu idag. Men jag tror att vi alla skulle må bättre om vi grät mer. Min son dog en dag i maj för 19 år sedan. Varje år när vårljuset kommer tillbaka är det svårt, då gråter jag.”
https://ki.se/forskning/depression-syns-inte-den-kanns
Senast redigerad av develi 2019-03-31 kl. 15:10.
Citera
2019-03-31, 14:14
Medlem
Citat:
Jag visste att någon skulle kommentera just det du började ditt inlägg med. Anledningen till att jag skrev så är för att jag inte riktigt vet hur man ska känneteckna Hs död. Det är fastställt att O ströp henne. Eftersom jag inte vet vad som hände i huset så kan det kanske lika gärna varit assisterat självmord.

En fråga. Eftersom ett avskedsbrev/förklaringsbrev samt testamente inte räcker för dig för att acceptera att det var ett gemensamt beslut, vad skulle krävas? Att H skulle ha filmat sig själv? Då hade det säkert hetat att O tvingade henne. Genom att skriva ett gemensamt avskedsbrev ville de troligtvis undvika just det här, att skulden läggs på en person.

Alla inblandade är döda och därför är allt du och andra (inklusive jag) skriver rena spekulationer. Men varför sprida ett sådant hat? Var finns bevisen för att O var kontrollerande? Den här hetsen fanns från dag 1, innan det fanns några officiella fakta.
Sprida hat? Du förväntar dig alltså att man ska inte tala illa om barnamördare eller vad? Vakna upp och inse att efter en handling som denna så får man inget gott eftermäle.
Citera
2019-03-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det låter rimligt. Egentid om det så är att spela Bridge eller nåt annat boring.

De har tydligen skaffat barnvakt på söndagar åt Moa, 10 år. Nåt annat framkommer inte.
När kontakten inleds är Moa 10 år, ett barn. Hon är inte sjuk.
Agnes är sjuk i ME. Hon har försämrats och kan inte fortsätta sin dans eller fotboll. Hon orkar inte längre gå halvtid i skolan. Hon kan rimligtvis inte passa sin lillasyster om det rör sig om en längre stund de är borta.

Så det här är förvanskningar:

Likt det här:

Om det vore en annan familj som har en frisk 10-åring och en sjuk tonåring som ordnar barnvakt - hade du då tyckt det vore helt naturligt eller kalla henne för orkestrerad, arrangerad, fejkkompis och inhyrd kompis? Ombedd att gå dit.
Eller "barnvakt" med fnuttar?

Kompisvakt finns det även som förvanskning. Låtsaskompis. Fejkad vänskap. Ifrågasätter att det är en "jättefin vänskap".. men hur såg Agnes henne som? Tyckte hon verkligen om T*ve?

FAKTA:

Sen framkommer det att hon blivit bästa vän med Agnes, att hon sörjer och saknar henne:

Det gnälls över att paret inte tog sig tid till att vara lediga.
Det gnälls över att ingen uppmärksammar och skriver fint om barnen.

När det sker så missbrukas en tonårings sorg för att ljuga ihop saker och använda henne som redskap.

För att man använder henne för att få fram sina egna fantasier till teorier snarare än se det fina hon skriver.
Med hätskhet, med en äcklig underton. Konspirationerna.
Illviljan lyser i denna tråd och att använda en tonåring som skriver fint, sörjer och saknar flickorna men vill ändå gratulera dem på deras födelsedagar - är fullständigt empatistört.
Eftersom jag fanns med bland citaten får jag väl svara.
Du är smart develi så jag tror att du mkt väl fattar vad som menas. Det är inte tjejen som kritiseras. Hon är säkert en jättefin tjej och det kändes så fint att läsa det hon skrev om Agnes och Moa. Äntligen någon som berättade om dom!Det var en lycka att något som var arrangerat blev något bra.
Men det är just det. Det arrangerades av föräldrarna. När du var tonåring develi så ville du väl välja dina kompisar själv?
Det är något sjukt med det här ständiga kontrollerandet från föräldrarna. Det skulle ske på en bestämd dag. En bestämd tid. Om man nu tror på att Agnes och Moa var så sjuka och helt sängliggande. Hur kunde man då veta att orken fanns varje söndag klockan då och då?
När Agnes tränar fotboll. Vem är tränare då? Oskar. När möten på skolan hålls. Vem för barnens talan då? Jo föräldrarna, oftast Oskar. När Moa spelar piano sitter föräldrarna med! Kunde hon inte ens få vara själv med sin musiklärare då? Barn och ungdomar behöver egentid. Knyta band med andra vuxna och framförallt få vara med sina kompisar som är ens kompisar just för att man har fått valt dom själv. Det känns inte som om Agnes och Moa någonsin fick leva ett normalt liv och det tycker jag är det sorgligaste av allt. I deras korta liv.
Jag tror ingen här menar något somhelst ont mot den här tjejen utan det är själva det ständiga arrangemanget.I allt.
Citera
2019-03-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Sprida hat? Du förväntar dig alltså att man ska inte tala illa om barnamördare eller vad? Vakna upp och inse att efter en handling som denna så får man inget gott eftermäle.

Ok, jag förtydligar. Varför sprida ett hat mot endast en person när två personer bedömts vara skyldiga? Finns inga officiella uttalanden om vem av de två som dödade barnen. Endast spekulationer.
Citera
2019-03-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ok, jag förtydligar. Varför sprida ett hat mot endast en person när två personer bedömts vara skyldiga? Finns inga officiella uttalanden om vem av de två som dödade barnen. Endast spekulationer.
Somliga sväljer Polisens uttalande och andra gör det inte. Det är inte svårare än så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in