Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-29, 21:43
Medlem
8 veckor till valet: AfS har, utmattade efter 3 torgmöten med 2 kandidater och 1 kameraman, tagit semester. Rösterna är säkrade; ett lördagsmöte i Sveriges andra stad gav 40 åhörare på plats, 20 på öppet ”va är inte aktivister i arbete?” hus och 7700 visningar på youtube. ”Testar att leva på pantburkar”, av någon som fattat att det inte är år 1987 då Gustav föddes och tryckta valfoldrar var det senaste i opinionsbildning, har under samma tid fått 305.000 visningar, dubbelt mot antalet röster som AfS skulle inträde skulle kräva.

Ingen SD-väljare vet att AfS ställer upp utan tänker i brist på bättre vetande rösta in den smällfeta lastbilschaffisen som vill stanna i EU, hans pensionsförsäkring eftersom han är för fet för att någonsin kunna arbeta igen, samt den nyligen påpassligt omvända bostadsrättsordföranden Weimers som alltid köper Jaffa-apelsiner, till parlamentet.

Inga avtryck i opinionsundersökningar - samma osäkra nollprocentsiffror som inför riksdagsvalet.

Lösningen i tråden tycks vara att lappa bilar i Malmös köpcentrum på lördagar. Hela familjen kan sedan sätta sig ned i soffan och studera ordförande Kasselstrands verk?

Gapskratta eller begråta en nations öde?
Citera
2019-03-30, 00:18
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
8 veckor till valet: AfS har, utmattade efter 3 torgmöten med 2 kandidater och 1 kameraman, tagit semester. Rösterna är säkrade; ett lördagsmöte i Sveriges andra stad gav 40 åhörare på plats, 20 på öppet ”va är inte aktivister i arbete?” hus och 7700 visningar på youtube. ”Testar att leva på pantburkar”, av någon som fattat att det inte är år 1987 då Gustav föddes och tryckta valfoldrar var det senaste i opinionsbildning, har under samma tid fått 305.000 visningar, dubbelt mot antalet röster som AfS skulle inträde skulle kräva.

Ingen SD-väljare vet att AfS ställer upp utan tänker i brist på bättre vetande rösta in den smällfeta lastbilschaffisen som vill stanna i EU, hans pensionsförsäkring eftersom han är för fet för att någonsin kunna arbeta igen, samt den nyligen påpassligt omvända bostadsrättsordföranden Weimers som alltid köper Jaffa-apelsiner, till parlamentet.

Inga avtryck i opinionsundersökningar - samma osäkra nollprocentsiffror som inför riksdagsvalet.

Lösningen i tråden tycks vara att lappa bilar i Malmös köpcentrum på lördagar. Hela familjen kan sedan sätta sig ned i soffan och studera ordförande Kasselstrands verk?

Men vad är det här för jävla skitsnack? Semester? Valturnén fortsätter på tisdag och innefattar i skrivande stund 34 torgmöten som ska genomföras över hela landet, dessutom så har det gått en dryg vecka sedan den inleddes. Lite tålamod borde man kunna kräva av människor, särskilt från sådana som med stor sannolikhet inte gör något överhuvudtaget.
Citera
2019-03-30, 08:13
Medlem
Fris avatar
Citat:

AfS återvandringsturné var den i särklass mest intensiva på många år i svensk valkampanjshistoria. SD vägrar ju helt och hållet bilda opinion, skyltade med Lindex-reklam som hån mot deras lurade väljare. SD:are säger ingenting och gör ingenting. Kan du ens namnet på deras EU-parlamentariker? Vad har de uträttat?

Nu har ju förrädargenerationen röstat på Tage Erlander och därmed sovjetförstatligat all nyhetsmedia i Sverige. Hatkommunister förbjuder oppositionella tillträde till och affischering på offentliga platser. Google stänger ned AfS youtube-kanal, Facebook och Twitter är lika censurerade. Hur föreslår du att man når ut till folket?

Jag har inga illusioner om något mirakel. Jag VET att inom tio år har miljoner svenskar dödats och dött (främst pensionärer som svälter ihjäl och dör utan medicinm, yes!) och att Sverige nu blir ett permanent islamistiskt stenåldershelvete. 99.7% av befolkningen ftersträvar ju aktivt det. Men det hindrar inte mig från att göra det rätta. Jag är inte som vförrädarpensionärerna som ärvde världens rikaste, världens fredligaste och världens mest jämställda samhälle och lämnar efter sig världens våldsammaste, världens mest förtryckta, världens mest efterblivna och snart även världens fattigaste när världens allra största skulder förfaller till betalning. Gänget kring Gustav Kasselstrand är en ljuspunkt, en tapper fana på nederlagets slagfält. Man kommer inte att kunna säga om mig att jag inte ansträngde mig för den goda saken. Det slutliga utfallet i det stora hela rår jag inte på.
Senast redigerad av Fri 2019-03-30 kl. 08:15.
Citera
2019-03-30, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Men vad är det här för jävla skitsnack? Semester? Valturnén fortsätter på tisdag och innefattar i skrivande stund 34 torgmöten som ska genomföras över hela landet, dessutom så har det gått en dryg vecka sedan den inleddes. Lite tålamod borde man kunna kräva av människor, särskilt från sådana som med stor sannolikhet inte gör något överhuvudtaget.

Som jag tidigare har påpekat så är det hela väldigt "retro" och "old school". Jag får vibbar av 1980-talet som jag minns ganska väl.

Det är inte 1987. Idag finns det helt andra och mer effektiva metoder för att nå ut än vad det fanns 1987.

En politiskt medveten och intresserad vän till mig frågade här om dagen: "Har AFS nåt på gång? Man hör inte så mycket om dem?"' När jag sa att det ska ha torgmöten och sånt så sa han "Det är synd att de inte syns mer, ingen röstar ju på någon som står på ett torg".
Citera
2019-03-30, 09:35
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Som jag tidigare har påpekat så är det hela väldigt "retro" och "old school". Jag får vibbar av 1980-talet som jag minns ganska väl.

Det är inte 1987. Idag finns det helt andra och mer effektiva metoder för att nå ut än vad det fanns 1987.

En politiskt medveten och intresserad vän till mig frågade här om dagen: "Har AFS nåt på gång? Man hör inte så mycket om dem?"' När jag sa att det ska ha torgmöten och sånt så sa han "Det är synd att de inte syns mer, ingen röstar ju på någon som står på ett torg".

Först och främst måste man utgå ifrån vilka sorts väljare man vill attrahera i EU-valet. Betänkt att senaste EU-valet hade ett valdeltagande på omkring 51%. Det är ett betydligt mindre val än riksdagsvalet sett till valdeltagande.
Den största åldersgruppen som röstat i dom senaste EUvalet är 40-60åringar. Bland dom minsta åldersgrupperna återfinns åldrarna 18-22 och 22-30.

https://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0111_2009A01_BR_ME09BR1101.pdf , sida 18.

Man kan spekulera i vad det beror på, men samma rapport anger att sakfrågorna styr i EU-valet. Dvs antagligen så går dom mest insatta väljarna och röstar.

Vill man attrahera dom största valgrupperna så är internet och sociala medier kanske en dålig idé av flera anledningar, dels för att AFS konstant blir motarbetade på sådana plattformar och därför att på sådana plattformar återfinns ändå den minst intresserade väljarkåren.

Mot bakgrunden av tidigare EU-val och med tanke på vilken väljarkår som har potential så är torgmöten och öppethus kanske det bättre alternativet.
Citera
2019-03-30, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Mot bakgrunden av tidigare EU-val och med tanke på vilken väljarkår som har potential så är torgmöten och öppethus kanske det bättre alternativet.

Finns det inte en risk att just den målgruppen kan drabbas av hjärtattack när de utsätts för AFS konstanta flöde av hög energi?
Citera
2019-03-30, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Vill man attrahera dom största valgrupperna så är internet och sociala medier kanske en dålig idé av flera anledningar, dels för att AFS konstant blir motarbetade på sådana plattformar och därför att på sådana plattformar återfinns ändå den minst intresserade väljarkåren.

Problemet är att de allra flesta inom den grupp du nämner inte vet om att AFS existerar. Denna grupp får sin information främst från gammelmedia och gammelmedia är nästan helt stängd för AFS. Junilistan och liknande jippon fick mycket uppmärksamhet i gammelmedia när det begav sig. AFS får nästan inte någon sådan uppmärksamhet och exponering. AFS syns inte och finns därför inte heller i de flesta potentiella väljares medvetande.

Det är möjligt att åtminstone delvis komma runt detta helt avgörande problem med lockout och blackout från gammelmedia men det kräver insatser, aktiviteter och organisation som AFS inte har visat några ansatser till, eller ens något intresse för.

Torgmöten och andra retrobetonade aktiviteter kan vara meningsfulla om man redan har gjort sig ett namn, om man redan har uppnått bred varumärkesigenkänning. AFS har tyvärr väldigt långt kvar till bred och allmänn varumärkesigenkänning och jobbar till synes inte särskilt mycket med att förbättra denna situation heller.
Senast redigerad av Tumidanda 2019-03-30 kl. 10:23.
Citera
2019-03-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Finns det inte en risk att just den målgruppen kan drabbas av hjärtattack när de utsätts för AFS konstanta flöde av hög energi?

Fast risken för att de faktiskt exponeras för AFS "höga energi" är tyvärr ganska låg, om de inte av en ren slump råkar gå förbi en plats där något av partiets torgmöten ska hållas, just när mötet äger rum. Sannolikheten är alltså rent matematiskt väldigt låg.
Citera
2019-03-30, 10:22
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet

Nej. Men det finns chans att denna väljarkår får reda på saker om EU som samma väljarkåren aldrig annars hade exponerats för, eller än mindre skulle ha tagit reda på helt på egen hand.

Fast i EU-valet 2019 så har kanske åldersgruppen 18-30 en möjlighet att bli en av dom större grupperna iochmed artikel 13 som nyligen röstades igenom. Jag säger möjlighet eftersom samma åldersgrupp bara verkar ha minne i ca 1 dag och knappt minns sina egna liv.
Citera
2019-03-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Behövs inte Kasselstrand på hemmaplan? Han är ju ändå partiledare. Nu är ju risken att han druknkar toalt i EU-byråkratin och försvinner för gott från väljarnas horisont.

Håller med, det känns inte helt seriöst.

Håller inte med EU är en viktig spelplan och där kan Kasslern samarbeta med andra nationella partier vilket han är bra på. Här hemma har AfS ingen uppgift att fylla fram till en eventuell valrörelse 2022.
Man får inte glömma att Sd släppt frågan om att lämna EU och då har AfS verkligen en funktion att fylla.

Nästa EU-parti efter Junilistan, PP och Fi. Kanske det som lyckas hålla sig kvar.

Inför valet 2022 kan han välja att låta någon annan ta över i EU parlamentet eller också väljer AfS en ny ledare.
Senast redigerad av 314Pi 2019-03-30 kl. 10:34.
Citera
2019-03-30, 11:04
Medlem
Citat:

Det är så låg energi i hela AfS så jag tror på värre flopp nu än i riksdagsvalet.

10000 röster är min prognos.
Citera
2019-03-30, 11:10
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Problemet är att de allra flesta inom den grupp du nämner inte vet om att AFS existerar. Denna grupp får sin information främst från gammelmedia och gammelmedia är nästan helt stängd för AFS. Junilistan och liknande jippon fick mycket uppmärksamhet i gammelmedia när det begav sig. AFS får nästan inte någon sådan uppmärksamhet och exponering. AFS syns inte och finns därför inte heller i de flesta potentiella väljares medvetande.

Det är möjligt att åtminstone delvis komma runt detta helt avgörande problem med lockout och blackout från gammelmedia men det kräver insatser, aktiviteter och organisation som AFS inte har visat några ansatser till, eller ens något intresse för.

Torgmöten och andra retrobetonade aktiviteter kan vara meningsfulla om man redan har gjort sig ett namn, om man redan har uppnått bred varumärkesigenkänning. AFS har tyvärr väldigt långt kvar till bred och allmänn varumärkesigenkänning och jobbar till synes inte särskilt mycket med att förbättra denna situation heller.

Ja det är sant att många väljarkårer aldrig exponeras för AFS i gammelmedia. Det är inte mycket som går att göra just den saken för tillfället. Men det går att exponera AFS för väljarna på andra sätt såsom genom aktivism både på internet och utanför.

Jag var själv aktivist åt AFS i riksdagsvalet. Jag bor i en stad på ca 50000 invånare och vi var tre aktivister som arbetade med flygblad och valsedlar. Vi organiserade det helt på egen hand och på den fritid som kunde avvaras.

Tillståndet idag är folk själva måste göra sig delaktiga på egen hand och bidra med det som bidragas kan. Att klaga på att litet görs tjänar ingenting till då du klagar inför redan överbelastade öron, med små resurser och vars största tillgång är frivilliga aktivism och den delaktighet folk kan avvara. Sök gärna upp och erbjud dig bidra med det du anser saknas i rörelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in