Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Ja precis det jag tänkte på.
Men vad som krävs för att flygplanet skall flyga bra vet jag inte, jag vet bara vad som krävs för att sensorer och styrsystemet ej skall fallera, det som egentligen behövs idag med sådana här flygplan är FBW, då blir allt integrerat nu är det ett läpptäcke jämför med ett annat känt bolag från Seattle Microsoft

Ett försök att förstå den aerodynamiska instabiliteten hos 737 MAX och hur den bör lösas
Jag har nog inte uppfattat vad du menat när du skrivit om FBW tidigare i tråden.
Du är nog inne på samma linje som jag har varit några gånger, utan att fört tankarna vidare, beroende på vad som diskuterats i tråden.
I korthet: Kan en funktion som MCAS hantera instabiliteten hos 737 MAX? Eller är trim för långsam, så att lösningen måste bara att använda höjdroder och aktiveras betydligt snabbare än vad som kan ske med trim? Är det så att inte ens 2,5°/9,26 s är i närheten av att vara snabbt nog?
Jag tror att jag ganska tidigt i tråden skrev om den aerodynamiska instabiliteten hos 737 MAX och ifrågasatte om det går att lösa med trim.
Om det är så att det inte går, så är det minst sagt uppseendeväckande. Då kan det vara så här. 737 MAX har försetts med MCAS för att förhindra att den aerodynamiska instabiliteten ställer till problem. MCAS har inte löst problemet, men har istället introducerat ett nytt problem som hittills orsakat två olyckor.
Om du eller någon annan vet:
– Vid vilken AoA når man gränsen då 737 MAX inte längre är självstabiliserande?
– Vilken vinkelhastighet kan det vara fråga om för en för en 737 MAX strax innan brant stigning?
Det här är uppgifter som är viktiga för att avgöra om MCAS kan lösa problemet eller om det behövs något betydligt mer omfattande.
Kanske kan jag svara på den andra frågan själv, delvis med hjälp av denna video.
https://www.youtube.com/watch?v=RyeqeqSNSgQ
Roterar: 0:48
Ca 40-45° (svårt att uppskatta bakifrån): 0:54, dvs 12 sekunder senare
Vinkelhastighet i medeltal, 40/12≈3,33, som mest, ca 4°/s.
Det är en testpilot som flyger, så han kan mycket väl avsiktligt ha passerat gränsen då instabilitet inträffar. Han kan planet bra nog och kan hantera det.
En så brant stigning som 40° klarar inte en 737 MAX mer än en kort tid. Dragkraften räcker inte och hastigheten sjunker. Därför avbryts den branta stigningen ganska snabbt.
FBW igen...
Utan att ha räknat eller på något sätt testat så är jag benägen att tro att detta är vad som krävs för att hantera instabiliteten i 737 MAX (det var nog vad du föreslog
sukhoi-t50, men jag förstod inte vad du menade).
En sådan instabilitet måste, när man närmar sig den, mötas snabbt. Snabba elektroniska vinkelgivare och, typ PID-styrning, direkt av hydraliken till höjdrodret är vad jag skulle tro krävs.
Om det är en sådan lösning som krävs, då är det ju FBW, i alla fall på höjdrodret...
Jag hävdar inte att det är en sådan här omkonstruktion av 737 MAX som behövs för att göra den söker, men jag utesluter inte heller att det är så.
Kan det vara detta som kineserna nu har kommit på?
Citat:
Ursprungligen postat av
sukhoi-t50
Det låter lu lite mer allvarligt än det som av dom flesta ses som att vi "bara" väntar på en programuppgradering av MCAS...
Jag vet inte hur mycket röken efter Lion Air och Ethiopian Air rört upp, men jag såg just att A320neo-försäljningen gått väldigt bra sedan jag kollade sist.
Airbus har nu totalt fått order på 6501 A320neo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A320neo_family
Boeing ligger på 5012 order på 737 MAX.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX
För inte så länge sedan låg dom på samma nivå.
–