Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-27, 13:13
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vi börjar med denna felkod. Har du sökt på nätet på felkoden? Jag får upp ungefär 137 000 resultat om felkoden och många länkar har bra information samt guider.

Ja jag har sökt och fått upp länkar om hur man löser det, men eftersom det hänt så ofta så tänkte jag om det är SSDn som krånglar? Kommer inte ihåg om det var samma felkod senast.
Citera
2019-03-27, 15:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Ja jag har sökt och fått upp länkar om hur man löser det, men eftersom det hänt så ofta så tänkte jag om det är SSDn som krånglar? Kommer inte ihåg om det var samma felkod senast.

Kör en analys på HDD med något vettigt program. Du finner en bra programdepå på Hiren´s BootCD.
Citera
2019-03-27, 17:17
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kör en analys på HDD med något vettigt program. Du finner en bra programdepå på Hiren´s BootCD.

Tack prövar det!
Citera
2019-03-27, 20:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Okej har återigen fått fel meddelande efter typ 3-4 månader sedan senaste och innan dess var det väl typ lika länge tills förra. Har totalt fått 5 stycken blåskärmar på typ 2 år där jag behövt formatera hela datan och göra en total ominstallation av windows börjar bli lite ledsamt.

Denna gång är felkoden 0xc000021a, min SSD har några år på nacken typ 7-8 kanske. Tror ni det kan vara en del av det återkommande problemet? Samt hur löser jag felkoden. Tack på förhand.

Pc eller datorbygge/stationär?

Finns det några gemensamma nämnare med de återkommande problemen?
Har det gjorts andra ändringar på datorn än Windows uppdateringar och programinstallationer efter ominstallationerna?
Citera
2019-03-27, 23:07
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Pc eller datorbygge/stationär?

Finns det några gemensamma nämnare med de återkommande problemen?
Har det gjorts andra ändringar på datorn än Windows uppdateringar och programinstallationer efter ominstallationerna?

Byggt själv, nej olika felorsaker varje gång. Ej ändrat något utan över windows uppdateringar. Inte haft dessa problem tidigare då jag hade windows 7. Mitt windows är orginal och jag laddade även ner en från Microsofts hemsida så har prövat olika windows 10 installationer.
Citera
2019-03-28, 00:01
Medlem
dovAkins avatar
Okej gjorde följande skrev in C: /f /r

Då kunde jag logga in och datorn startade men när jag ska starta program som jag har på datorn så får jag följande meddelande

"Det går inte att hitta procedurstartadressen Sspilocalfree i DLL-filen C:\\windows\system32\RPCRT4.DLL"

Kan inte starta några program eller komma in på kontroll panelen
Senast redigerad av dovAkin 2019-03-28 kl. 00:05.
Citera
2019-03-28, 09:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Byggt själv, nej olika felorsaker varje gång. Ej ändrat något utan över windows uppdateringar. Inte haft dessa problem tidigare då jag hade windows 7. Mitt windows är orginal och jag laddade även ner en från Microsofts hemsida så har prövat olika windows 10 installationer.

På Pc är det du beskriver ovanligt, på stationära lite vanligare, på bygge än vanligare.
Du nämner 5 blåskärmar på 2år, jag förutsätter även andra problem, men inga gemensamma nämnare?

Ibland kan problem lösas genom drivrutinsuppdateringar eller borttagande av program som kan tänkas skapa inkompatibilitet. Säk.program t.e.x.

Har du byggt den själv så är det troliga komponentinkompatibilitet.

Du är väldigt sparsam med utvecklad och detaljerad info.
Citera
2019-03-28, 12:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Okej har återigen fått fel meddelande efter typ 3-4 månader sedan senaste och innan dess var det väl typ lika länge tills förra. Har totalt fått 5 stycken blåskärmar på typ 2 år där jag behövt formatera hela datan och göra en total ominstallation av windows börjar bli lite ledsamt.

Denna gång är felkoden 0xc000021a, min SSD har några år på nacken typ 7-8 kanske. Tror ni det kan vara en del av det återkommande problemet? Samt hur löser jag felkoden. Tack på förhand.

Citat:

Citat:
Okej gjorde följande skrev in C: /f /r

Då kunde jag logga in och datorn startade men när jag ska starta program som jag har på datorn så får jag följande meddelande

"Det går inte att hitta procedurstartadressen Sspilocalfree i DLL-filen C:\\windows\system32\RPCRT4.DLL"

Kan inte starta några program eller komma in på kontroll panelen

Har du provat att kolla i: visa tillförlitlighetshistorik via förstoringsglaset nertill på skärmen?
I den kan man få förslag på fixar till de upptäckta problemen...

Annars kanske du får ta hjälp och installera om datorn mer proffesionellt... så du får en stabil, säker och snabb dator..
Citera
2019-03-28, 17:04
Medlem
Faukess avatar
Jag skulle uppdatera Windows 10 på datorn. Det funkade inte så den skulle återställa sug själv till tidigare version.
Då var ljudet borta.
Jag bestämde mig för att formatera via USB.
Jag laddade ner allt från Windows hemsida.
Det står att det är en fil som fattas så hur jag än gör kan jag inte formatera datorn.
Är enda utvägen att köpa ett Windows 10 på skiva och boota via cd-läsaren eller finns det nåt annat sätt?
Citera
2019-03-28, 17:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Jag skulle uppdatera Windows 10 på datorn. Det funkade inte så den skulle återställa sug själv till tidigare version.
Då var ljudet borta.
Jag bestämde mig för att formatera via USB.
Jag laddade ner allt från Windows hemsida.
Det står att det är en fil som fattas så hur jag än gör kan jag inte formatera datorn.
Är enda utvägen att köpa ett Windows 10 på skiva och boota via cd-läsaren eller finns det nåt annat sätt?

Fixa ljudet - https://www.bleepingcomputer.com/news/microsoft/windows-10-audio-not-working-after-installing-latest-windows-updates/

Kontrollera Os`et - https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html. Punkt nr:5
Citera
2019-03-28, 17:40
Medlem
Kan man fortfarande under Win 10-installationen välja att aktivera med produktnyckel "senare"?
Citera
2019-03-28, 17:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not for runners
Kan man fortfarande under Win 10-installationen välja att aktivera med produktnyckel "senare"?

Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in