2019-03-17, 03:22
Medlem
Är det verkligen normalt att Windows 10-mappen ska vara 58,8 GB stor? Har gått från att ha 15GB till att nu i skrivande stund ha 6,17 GB ledigt på min 110 GB SSD-disk.

Det enda jag har på min SSD-disk är operativsystemet, Lightroom & Photoshop. Resterande program ligger på min andra hårddisk och av någon anledning så får jag mindre och mindre utrymme på min SSD-disk.
Citera
2019-03-17, 03:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Är det verkligen normalt att Windows 10-mappen ska vara 58,8 GB stor? Har gått från att ha 15GB till att nu i skrivande stund ha 6,17 GB ledigt på min 110 GB SSD-disk.

Det enda jag har på min SSD-disk är operativsystemet, Lightroom & Photoshop. Resterande program ligger på min andra hårddisk och av någon anledning så får jag mindre och mindre utrymme på min SSD-disk.

Har lagt märke till samma tendens i mina burkar. (Trots regelbunden användning av Ccleaner). Windows "svullnar" av någon anledning med tiden.
Brukar göra en ren installation av win10 pro cirka var 18:de månad som bot på detta. Samt att windows alltid rullar på bättre efter en nyinstallation.

Systemet har lagringsutrymme på 12TB, men systemdisken är en liten SSD på 110GB, därför är det retsamt att "windows svullnar". Men botas som sagt med ominstallation.
Citera
2019-03-17, 07:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Beror ju på hur gammalt ditt Os är men, inte helt ovanligt. Med lite specialrens så är mitt egna på c:a 8gb.

Extended disc cleanup borde frigöra en hel del - https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html.

Men det går att frigöra än mer rätt enkelt utan skadliga konsekvenser.
Citera
2019-03-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Beror ju på hur gammalt ditt Os är men, inte helt ovanligt. Med lite specialrens så är mitt egna på c:a 8gb.

Extended disc cleanup borde frigöra en hel del - https://www.tenforums.com/tutorials/3012-open-use-disk-cleanup-windows-10-a.html.

Men det går att frigöra än mer rätt enkelt utan skadliga konsekvenser.
Nästan 28GB kunde Windows ta bort. What the fuck.
Citera
2019-03-18, 13:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Troligtvis gamla filer från Windows Update. Eller vad heter den eller filändelse?
Citera
2019-03-18, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Troligtvis gamla filer från Windows Update. Eller vad heter den eller filändelse?
Jag använde guiden 1FF länkade till så det var inte jag som tog bort allting själv utan det var diskrensningen som själv genomförde processen.
Citera
2019-03-18, 13:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Jag använde guiden 1FF länkade till så det var inte jag som tog bort allting själv utan det var diskrensningen som själv genomförde processen.

Jag brukar ibland rensar rent med hjälp av detta program -> https://privazer.com/

Det finns även möjligheter att ladda hem till ett portabelt minne. Kör man igenom sin dator första gång så kan operationen tar sin tid men du får en garanterad ren dator.
Citera
2019-03-18, 14:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det är den inbyggda "utökade" rensningsfunktionen i Windows som gör ett lite bättre jobb än standardversionen.

Det var antagligen en del Windows.OLD, med tanke på mängden, som fanns kvar efter diverse uppdateringar/uppgraderingar som rensades bort. De kan man alltid rensa bort med detta verktyg efter uppdateringar. Helt ofarligt bara man inte tar bort återställningsfiler. Även de går att ta bort om man gör backups, då kan man reducera Os`et och frigöra utrymme än mer.
Citera
2019-03-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det är den inbyggda "utökade" rensningsfunktionen i Windows som gör ett lite bättre jobb än standardversionen.

Det var antagligen en del Windows.OLD, med tanke på mängden, som fanns kvar efter diverse uppdateringar/uppgraderingar som rensades bort. De kan man alltid rensa bort med detta verktyg efter uppdateringar. Helt ofarligt bara man inte tar bort återställningsfiler. Även de går att ta bort om man gör backups, då kan man reducera Os`et och frigöra utrymme än mer.
Uppdatering; 32834 MB har tagits bort och datorn fungerar klanderfritt. Nästan så man blir lite orolig över hur mycket som kan skalas bort utan att någonting i maskineriet slutar att fungera.
Citera
2019-03-18, 17:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Uppdatering; 32834 MB har tagits bort och datorn fungerar klanderfritt. Nästan så man blir lite orolig över hur mycket som kan skalas bort utan att någonting i maskineriet slutar att fungera.

Som privatperson - mer än vad du tror. Företag kan behöva behålla en del mer på varje enskild dator.
Som sagt, man gör backups för att kunna återgå till vadhelst som behövs.

Efter rens så kör man en DISM och Sfc-koll för att se att Os`et är ok.
Kör en sfc-koll nu.
Citera
2019-03-26, 23:34
Medlem
dovAkins avatar
Okej har återigen fått fel meddelande efter typ 3-4 månader sedan senaste och innan dess var det väl typ lika länge tills förra. Har totalt fått 5 stycken blåskärmar på typ 2 år där jag behövt formatera hela datan och göra en total ominstallation av windows börjar bli lite ledsamt.

Denna gång är felkoden 0xc000021a, min SSD har några år på nacken typ 7-8 kanske. Tror ni det kan vara en del av det återkommande problemet? Samt hur löser jag felkoden. Tack på förhand.
Citera
2019-03-27, 06:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Okej har återigen fått fel meddelande efter typ 3-4 månader sedan senaste och innan dess var det väl typ lika länge tills förra. Har totalt fått 5 stycken blåskärmar på typ 2 år där jag behövt formatera hela datan och göra en total ominstallation av windows börjar bli lite ledsamt.

Denna gång är felkoden 0xc000021a, min SSD har några år på nacken typ 7-8 kanske. Tror ni det kan vara en del av det återkommande problemet? Samt hur löser jag felkoden. Tack på förhand.

Vi börjar med denna felkod. Har du sökt på nätet på felkoden? Jag får upp ungefär 137 000 resultat om felkoden och många länkar har bra information samt guider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in