Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Det är onekligen en märklig detalj att Oskar verkar ha varit fullt kapabel att dela med sig till kollegorna om sin jobbiga situation men samtidigt inte alls förstått att han och Hanna var i akut behov av psykiatrisk vård.
Även om man skall tolka det som så att han mådde relativt bättre än Hanna så är det fortfarande konstigt att då planera mord tillsammans med henne i stället för att söka hjälp.
Jag undrar om föräldrarna uppfattade sig själva som deprimerade?
Han hade nog bestämt sig men kanske han ville njuta ett tag av kollegornas omtanke också. Iklädd offerkofta plantera och skörda samtidigt. Hade han oroat sig för Hanna på riktigt så hade han enkelt kunnat slå en signal till någon som kunnat hjälpa. Eller sms:a eller maila för det verkar han använda till viktiga saker.
Jag förstår i alla fall inte vad kollegor och anhöriga har kunnat bidra med till polisens slutsats. Ingen av intervjuerna kan ju ha berättat någon vettigt utan bara återberätta vad paret berättat. Vittnesmål från mördarens mun är inte att lita på. Oskar har öppet förklarat att han mådde dåligt enbart på grund av hemsituationen. Jag är ganska säker på att den enda anledningen till att han ansökte om 10% neddragning av arbetstid var att dokumentera att det fanns en ”hemsituation".
I efterhand så brukar människor försöka komma på om de sett någon förändring hos den drabbade. Om Hanna inte berättat något men varit nedstämd så kan det ha berott på stora problem med sin man. Eller så var hon som vanligt och kollegorna tänker bara att f-n vad hon dolde det bra. Mao, bidraget från intervjuer tror jag är noll men viktigt att de fick berätta för sin egen del.