2019-03-27, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Barnen får inte bara försvinna ut i ett stort Ingenting. De har levt 11 resp.14 år och förtjänar upprättelse och att deras röst blir hörd, varfifrån den än kommer. Är övertygad om att flera har pratat med barnen. Kompisar och släkt. Eller nån utifrån, typ en "hjälpare" av nåt slag = skolkurator eller kanske rent av en psykolog? Kanske även skolan kan lätta på förlåten?
Vad anser du ska berättas och vad menar du med upprättelse?
Att barnen pratat med släkt, vänner och skola behöver man väl inte ens fundera på.
Frågan är väl snarare om närstående inte vill att de ska exploateras i media; att de minns dem och hedrar dem på sitt sätt. Då lär inte deras röst ha tystnat och försvunnit ut i ett stort ingenting.
Det är väl ett val varje anhörig gör och samtidigt mitt i ett svårt sorgearbete. Alla reagerar olika.
Citera
2019-03-27, 23:10
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Förutom att någon sa "Det som inte fick hända hände". Tror det var på O:s jobb. Tror han prata rätt öppet med vissa på jobb.

Att han pratade rätt öppet på jobbet om hemsituation visar på att han inte hade några planer på att egenhändigt mörda familjen, då skulle han isåfall hållt tyst.
Citera
2019-03-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att han pratade rätt öppet på jobbet om hemsituation visar på att han inte hade några planer på att egenhändigt mörda familjen, då skulle han isåfall hållt tyst.

Kan vara tvärtom. Han krattade gången.

Hur såg Hanna ut 2018? Kan inte någon plocka fram en passbild åtminstone?
Citera
2019-03-27, 23:54
Medlem
Citat:
Intresse finns det garanterat. Men journalisterna vill alldeles säkert gräva i och kontrollera de uppgifter de kanske lyckas få fram, innan de skriver något om bjärredfallet.

Bra, för allt annat skulle vara usel journalistik.

Men jag är säker på att vi kommer få läsa om fallet inom en inte alltför lång framtid.

Barnen får inte bara försvinna ut i ett stort Ingenting. De har levt 11 resp.14 år och förtjänar upprättelse och att deras röst blir hörd, varfifrån den än kommer. Är övertygad om att flera har pratat med barnen. Kompisar och släkt. Eller nån utifrån, typ en "hjälpare" av nåt slag = skolkurator eller kanske rent av en psykolog? Kanske även skolan kan lätta på förlåten?

Som du säger har dessa glada och smarta flickor haft många vänner under åren på olika sätt via lekplatser, förskolan, lågstadiet, sina hobbies mm samt släkt och kusiner mfl så jag förstår inte hur allas minnen av personerna Agnes och Moa bara skulle försvinna i Ingenting?

Tycker det är lite förmätet att vilt främmande skribenter, som aldrig träffat Agnes eller Moa, tar på sig någon mantel som försvarare av flickornas hågkomst ... Ingen av dessa flickor kommer att glömmas bort men var och en som äger minnen bevarar det på sitt sätt.

Nyfikenheten hos vissa skribenter vet sannerligen inga gränser för möjligheten att tillfredsställa sina egna behov.
Citera
2019-03-27, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Skolan borde reagerat. När 2 barn i samma familj kommer med intyg på me borde dom reagerat. Men istället för att reagera så lyssnade dom på barnens pappa och började förbereda hemundervisning innan ens intyget kom.
Klart ingen skulle i sina vildaste fantasier tro att barnen skulle bli mördade. Men skolan borde reagerat .

Jag är enig.
Nu är FUP färdig, så nu bör väl en granskning enligt Lex Bobby börjar, om jag har förstått det rätt. Frågan är hur grundlig den kommer göras. Antar att den är helt sekretessbelagd.
Citera
2019-03-28, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Inte mycket som är rätt i det jag fetat. Vi VET att utredningen är på minst 367 sidor och det är 2 som är strypta och en som dött av kvävning. Du kan jämföra med trippelmorden i Västra Frölunda, den FUPen är på 520 sidor (och då ingår alla förhör av gärningsmannen).

Bra att du korrigerar antalet sidor i FUPen.
Utredningen på mordet på Therese Palmqvist i Långshyttan slutade på 5500 sidor (jag trodde att det var en FUP på 3000 sidor där).
Citera
2019-03-28, 00:12
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Kan vara tvärtom. Han krattade gången.

Hur såg Hanna ut 2018? Kan inte någon plocka fram en passbild åtminstone?

Jag funderar mycket på hur Hanna såg ut.
Citera
2019-03-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dom verkar inte gräva särskilt djupt när dom inte har hittat en enda anhörig som protesterar mot polisens utredning eller slutsatser. Polisens utredning bygger till stor del på förhör, det finns mig veterligt ingenting som hindrar journalister från att göra samma sak. Men det verkar faktiskt inte finnas särskilt mycket intresse....
Vad skulle dom skriva nu menar du? Det tar tid med överklagan. Jag vet att det finns ett intresse bland journalister. Hur det är med intresset hos allmänheten vet jag inte. Nyheter släpps fort och för att hålla ett intresse vid liv krävs näring. Det är märkvärdigt vad ni i er lilla grupp vet mkt. Om allt.
Citera
2019-03-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, det viktigaste "grävandet" anser jag vore att forska litet mer om barnens hemundervisning - på vilka grunder den arrangerades, hur den följdes upp, hur skolan reagerade på att även barn nummer två behövde undervisning i hemmet, hur skolan samarbetat med sjukvården, vilka vuxenkontakter barnen hade, och så vidare, och så vidare. Jag tänker mig inte att "grävandet" i första hand skulle handla om "en eller två mördare." Det är trots allt tiden fram till mordnatten som är den viktigaste att förstå, och framför allt höstterminen 2017.

Instämmer. Vill även veta om barnen var ute i friska luften, om de fick något träningsprogram, om någon kom hem och såg till att de fick gymnastik? Att bara vara inne i tre år, aldrig vistas utomhus... Agnes måste i så fall ha fått grava motoriska problem, D-vitaminbrist som kan skada kroppen och en massa andra följdproblem.

En kropp, utvecklad i miljontals år, är gjord för rörelse, både fysisk och intellektuell. Jag har väldigt svårt att föreställa mig vilket liv Agnes hade i dessa tre år. För mig är det en slags kidnappning, inför öppen ridå. Ja, jag vet att "ME" är en diagnos och sjukdom som ingen vet vad den beror på, utan fysiska markörer. Därför undrar jag verkligen. Hur levde Agnes? Vem lagade mat till henne?

Utan mat, ingen ork, utan fysisk aktivitet, ingen ork, utan dagsljus, ingen ork. Jag tycker att polisen kunde redogöra för detta, eller utse någon som kan. Samla in all information, berätta. Det är inte för att det är kul och spännande allmänheten vill veta, det är för att förstå. Med förståelse kommer i allmänhet något bra. Inga barn ska behöva ha det som Agnes och Moa, först hemmasittande, sedan mördade. Det är fasansfullt, och att säga att det "händer inte igen", är inget argument som är hållbart med tanke på att det finns många barn därute som också fått denna diagnos. Hur lever de?
Senast redigerad av rappytt 2019-03-28 kl. 00:31.
Citera
2019-03-28, 00:31
Medlem
Citat:
Intresse finns det garanterat. Men journalisterna vill alldeles säkert gräva i och kontrollera de uppgifter de kanske lyckas få fram, innan de skriver något om bjärredfallet.

Bra, för allt annat skulle vara usel journalistik.

Men jag är säker på att vi kommer få läsa om fallet inom en inte alltför lång framtid.

Som du säger har dessa glada och smarta flickor haft många vänner under åren på olika sätt via lekplatser, förskolan, lågstadiet, sina hobbies mm samt släkt och kusiner mfl så jag förstår inte hur allas minnen av personerna Agnes och Moa bara skulle försvinna i Ingenting?

Tycker det är lite förmätet att vilt främmande skribenter, som aldrig träffat Agnes eller Moa, tar på sig någon mantel som försvarare av flickornas hågkomst ... Ingen av dessa flickor kommer att glömmas bort men var och en som äger minnen bevarar det på sitt sätt.

Nyfikenheten hos vissa skribenter vet sannerligen inga gränser för möjligheten att tillfredsställa sina egna behov.
Citera
2019-03-28, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Varför har du ett behov av att höja dig över andra? Ditt nedlåtande sätt att avfärda människors intresse och omtanke som nyfkenhet är otroligt tjatigt och påfrestande.
Du vet lika lite som jag om hur det såg ut inne i familjen. Det är det som intresserar oss. Hur hade Agnes och Moa i denna familj som slutade i en katastrof där dessa tjejer blev mördade.
Citera
2019-03-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det var ju ingen som såg detta komma.

De hade inte behövt se det värsta värsta, det hade räckt med att de insåg att barnen kanske inte hade det bra. Därför måste nu alla skolor i Bjärred anmäla till socialen om barn är hemma mer än ett visst antal timmar, även om de har rätt att vara frånvarande. Frånvaro räknas som en viktig markör för eventuella insatser.

Slutsatsen blir att rektorn blundade, eller att hon, som hon själv faktiskt uttryckte spontant, kan ha lyssnat lite för mycket på föräldrarna (O tror jag). Hon ifrågasatte sitt agerande. Hon hade ingen rutin att luta sig på. Sunt förnuft räcker inte i för offentliganställda i kontakten med påstridiga föräldrar. Det måste till fasta regelverk.

Det är ju väldigt svårt för arbetskamrater att göra något, om en person inte uttrycker att den vill hänga sig, så den viktiga delen i detta är skolan. Där har man ändrat på sina rutiner, men vad händer för barn i andra delar av landet? Denna förändring gällde bara Bjärred? Jag vill se ett större anslag. Det är därför jag efterlyser mer insyn i detta. Det finns många hemmasittare och barn med oklara diagnoser därute. Det vore väl åtminstone något ljus i det kompakta mörkret om barnen i Bjärred kunde bidra till att fler barn inte drabbades av ett så fruktansvärt öde. Att sitta hemma i tre år räknar jag till ett vidrigt öde, utöver att bli mördad. Jag vill veta så mycket som möjligt om vad som hände, hur knasiga föräldrarna var och i ett större perspektiv se om det finns några lärdomar att dra. I en byrålåda gör utredningen ingen nytta. Det går att omskriva det som svärtats om det nu är så att någon av föräldrarna led av kronisk psykisk sjukdom, men som polisen påpekade, ingen av föräldrarna var sjuk. De var helt friska och gör detta...

Jag kan väl tycka att polisens slutsatser är tveksamma kring att barnen inte visste något om sin förestående död, därför vill jag också veta mer.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-28 kl. 00:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in