2019-03-27, 21:03
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Intresse finns det garanterat. Men journalisterna vill alldeles säkert gräva och kontrollera de uppgifter de kanske lyckas få fram innan de skriver något om bjärredfallet.

Allt annat skulle vara usel journalistik.

Men jag är säker på att vi kommer få läsa om fallet inom en inte alltför lång framtid.
Jag undrar om nån anhörig, arbetskamrat etc är intresserade att intervjuas. Ärligt talat tror jag inte det. Men - jag ha haft fel förr.
Citera
2019-03-27, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Jag undrar om nån anhörig, arbetskamrat etc är intresserade att intervjuas. Ärligt talat tror jag inte det. Men - jag ha haft fel förr.

Just nu tror jag inte att folk runt familjen är så sugna på att berätta just nu - annat än att en och annan här på FB har försökt. Men de som kanske verkligen vet nåt verkar ha försvunnit och/eller kallas för en massa nedsättande epitet av eldsprutande misstrogna, för att de här personerna har en teori, eller rent av kunskap om sånt som skulle kunna skingra rökridåerna lite.

Inte konstigt att de har ruttnat med tanke på tonen här på FB.
Så alla här verkar inte vilja berätta om det de vet om familjen, särskilt då barnen som knappt har synts - om hur de levde sina liv.

Begriper faktiskt inte varför man så krampaktigt kör med "PT" och "tillsammans och i samförstånd" och vägrar att ens fundera på andra förklaringsmodeller. I stället mobbas dessa personer ut.

Vet du varför?
Senast redigerad av zilvereko 2019-03-27 kl. 21:35.
Citera
2019-03-27, 21:34
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Just nu tror jag inte att folk runt familjen är så sugna på att berätta - annat än en och annan här på FB. Men de som vet nåt verkar ha försvunnit och/eller kallas för en massa nedsättande saker för att de har en teori, eller rent av kunskap om sånt som skulle kunna skingra rökridåerna.

Men alla här verkar inte vilja det. Begriper faktiskt inte varför. Vet du?

Teorier är just teorier. Och vissa stolligheter och rökridåer borde inte framförts, eftersom dessa stolligheter var så subjektiva. Men alla har ju rätt att spåna. Vi kommer ändå inte få veta exakt vad som hände. Det har varit ett par st som verkligen hade uppgifter inifrån i början av 2018 som jag kunnat läsa mig till. De finns inte kvar. Men det är just bara en eller två.

Att envist hävda att O är den ende skyldige i det här fallet, är fel, eftersom polisen kommit fram till slutsatsen att det faktiskt är två som beslutat och planerat i samförstånd. Detta är odiskutabelt. Vi har fått se nån procent av en utredning. Och många drar då slutsatsen att polisen mörkar, ljuger osv. Och drar egna slutstser utefter det. Därför blir den här tråden en trolltråd - den som kommer med den galnaste teorin vinner. Eller....?
Citera
2019-03-27, 21:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag tror att vi är många som uppfattar beskrivningen "hårt ansatta föräldrar" som anstötligt. Det leder tankarna till en vädjan om förståelse eller ursäkt för föräldrarna. När man har det så svårt så...

Hur hårt ansatta var då inte barnen? Förmodligen förskräckligt mycket mer ansatta än föräldrarna.

Har du exakt noll koll på en förundersökning med tanke på det du skriver? Du skriver som om pressträffen vore en slags in memoriam.

Det som presenteras är givetvis om de som är FORMELLT MISSTÄNKTA.
Det är baserat på förhör för att få en sammantagen bild av de båda MÖRDARNA.
Hur i hela friden kan det väcka anstöt om det är via de som känner familjen? De har väl snarare berättat det de vet kring familjen och att det har varit mycket relaterat till barnens sjukdom.
Citera
2019-03-27, 21:43
Medlem
Citat:
Intresse finns det garanterat. Men journalisterna vill alldeles säkert gräva i och kontrollera de uppgifter de kanske lyckas få fram, innan de skriver något om bjärredfallet.

Bra, för allt annat skulle vara usel journalistik.

Men jag är säker på att vi kommer få läsa om fallet inom en inte alltför lång framtid.

Barnen får inte bara försvinna ut i ett stort Ingenting. De har levt 11 resp.14 år och förtjänar upprättelse och att deras röst blir hörd, varfifrån den än kommer. Är övertygad om att flera har pratat med barnen. Kompisar och släkt. Eller nån utifrån, typ en "hjälpare" av nåt slag = skolkurator eller kanske rent av en psykolog? Kanske även skolan kan lätta på förlåten?

Ja, det viktigaste "grävandet" anser jag vore att forska litet mer om barnens hemundervisning - på vilka grunder den arrangerades, hur den följdes upp, hur skolan reagerade på att även barn nummer två behövde undervisning i hemmet, hur skolan samarbetat med sjukvården, vilka vuxenkontakter barnen hade, och så vidare, och så vidare. Jag tänker mig inte att "grävandet" i första hand skulle handla om "en eller två mördare." Det är trots allt tiden fram till mordnatten som är den viktigaste att förstå, och framför allt höstterminen 2017.
Citera
2019-03-27, 21:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Lång planeringstid, och ändå så grovt våld som strypning till döds, även på barnens mamma.
Här sitter personer och skriver 9 resp 12 inlägg per dygn i tråden i syfte att måla upp bilden av Oskar som en hedersknyffel och göra Hanna till mördare. Ändå är det så få som accepterar det scenariet.

Detta mordfall diskuteras även på andra forum, och även där har folk svårt att tro att en mor skulle gå med på att strypmörda barnen och därefter be om att bli strypmördad själv.

Develi har skrivit en hel roman och försöker nu sälja in att Hanna skulle ha försökt ta livet av sig med tabletter först och att Oskar skulle ha gått och väntat i huset i flera timmar, med de döttrar han mördat liggandes i sina sänger, för att se om Hanna skulle stryka med av tabletterna. Och när hon inte gjorde det, skulle hon ha bett om att bli strypmördad, och då gjorde den här altruistiske godhjärtade Oskar henne till viljes och ströp henne och bäddade ner henne i parets dubbelsäng.
Det är ingen som köper det scenariet.
Ni får nog öka antalet inlägg per dygn, då kanske ni får över tvivlarna. Och även bevaka övriga forum där morden diskuteras.

Vilka jävla lögner. Det var så skevt att det faktiskt var roligt.
Nej - develi har aldrig skrivit om att Oskar gått och väntat i huset i flera timmar och hon har överhuvudtaget aldrig sett Oskar som nåt godhjärtat altruistiskt.

Ska du ljuga kan du väl iaf göra det med finess?

Det absolut enda jag överhuvudtaget nämnt (två ggr - SIC!) är sen FUP släpptes och det stod sömntabletter - är att jag tror att hon försökt suicidera men misslyckats.
Uppenbart så var de ämnade åt henne själv för barnen sket hon i att droga ner. Likt Oskar.

Varav jag då skulle tippa att hon varit fullständigt desperat iom att barnen redan är mördade av de icke altruistiska föräldrarna som strypt och kvävt dem. Att hon vill dö står klart och tydligt i brevet och det lär inte bli bättre om hon vaknar till med vetskap att hon mördat barnen. Likt Oskar.
Citera
2019-03-27, 21:57
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vi får hoppas på det. Åtminstone om man ska tro på en postare, numera avstängd, som påstod sig ha haft kontakt med en journalist så sent som i november, förra året. Citerar två inlägg, postade den 22 november:
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det stämmer.!
Jag har haft kontakt med en journalist som jobbar på en av våra stora tidningar.
Han/hon svarade mig såhär i ett av våra första mailväxlingar

15/11-18
Hej Johan!
Du är inte ensam om att inte kunna släppa detta fall. Jag har kontinuerlig kontakt med polisen angående resultaten från de tekniska undersökningarna, som inte har sammanställts färdigt ännu. Förundersökningen pågår alltså fortfarande, men den kommer sannolikt att avslutas inom de närmsta veckorna. Då kommer vi förhoppningsvis kunna rapportera om fler detaljer i ärendet.

Sen passade jag såklart på att ställa några frågor om han/hon visste nåt som inte publicerats och fick då till svar.

Angående dina övriga frågor så är det svårt för mig att berätta vad vi eventuellt vet men som vi inte gått ut med, eftersom det är pressetiska överväganden som ligger bakom sådana bedömningar och de blir tämligen meningslösa om vi släpper infon på andra sätt. Men polisen har varit väldigt förtegna, så det har varit svårt att få uppgifter bekräftade.
… [ Visa mindre ]
Citat:
Känns konstigt att citera sig själv.

Det viktiga för min del är att media har INTE släppt detta.
Media har självklart kontakt med polisen, och media kommer
rapportera när polisen har sammanställt allt, och beslutat sig för hur
mycket som skall släppas till allmänheten.
Har vi tur så kanske polisen är snäll denna gången och lämnar ut mer detaljerat
om vad och varför detta kunde hända.
Vi alla vet att polisen inte behöver delge oss ett skit, men då detta är unikt
så kanske dom gör ett undantag.
Vad gäller allmänintresset så finns det inte en käft i min närhet som pratar, eller ens
kommer ihåg detta, men det tar nog fart igen när polisen är klar och media börjar skriva igen.

Men som sagt, media har inte släppt detta.
Citera
2019-03-27, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Nu menade jag inte anonyma skribenter på fb utan grävande journalister.

Ja, och jag hoppas att de i så fall vill gräva i frågan om hur det kom sig att samhällets skyddsnät inte fungerade för de två flickorna, hur det kom sig att ingen lyckades fånga upp dem medan tid var. Hur kunde de bli så svikna?
Citera
2019-03-27, 22:05
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vi får hoppas på det. Åtminstone om man ska tro på en postare, numera avstängd, som påstod sig ha haft kontakt med en journalist så sent som i november, förra året. Citerar två inlägg, postade den 22 november:
Det är ett litet problem. Och det är att fupen är lika stängd för journalisterna som för oss vanliga dödliga. Så de har inte fått veta mer än vi. Det kan ju bli så att även media överklagar fupen, och kanske man då släpper lite till som kan anses vara ofarligt men dock intressant. De fick bara veta det som polisen släppte, som på pressträffen. Och då visste varken media eller vi hur hårt fupen skulle bli maskad.

Edit: Vid ev intervjuer är det nog svårt att få fram vad som har hänt. Ingen lär avslöja vad som stod i brevet kan jag tänka. Men vi kan ju hoppas - hoppet är det sista som överger en.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-27 kl. 22:15.
Citera
2019-03-27, 22:09
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och jag hoppas att de i så fall vill gräva i frågan om hur det kom sig att samhällets skyddsnät inte fungerade för de två flickorna, hur det kom sig att ingen lyckades fånga upp dem medan tid var. Hur kunde de bli så svikna?

Det var ju ingen som såg detta komma.
Citera
2019-03-27, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Skolan borde reagerat. När 2 barn i samma familj kommer med intyg på me borde dom reagerat. Men istället för att reagera så lyssnade dom på barnens pappa och började förbereda hemundervisning innan ens intyget kom.
Klart ingen skulle i sina vildaste fantasier tro att barnen skulle bli mördade. Men skolan borde reagerat .
Citera
2019-03-27, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Förutom att någon sa "Det som inte fick hända hände". Tror det var på O:s jobb. Tror han prata rätt öppet med vissa på jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in